VERGİ USUL KANUNUNDA, TÜRK TİCARET KANUNUNDA, GÜMRÜK KANUNUNDA VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPAN KANUN RESMİ GAZETEDE YAYIMLANDI

 

1

VERGI USUL KANUNUNDA, TÜRK TICARET KANUNUNDA, GÜMRÜK KANUNUNDA VE BAZI KANUNLARDA DEGISIKLIK YAPAN KANUN RESMI GAZETEDE YAYIMLANDI

Degerli Üyemiz, 11/04/2013

TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen Gümrük Kanunu ile Bazi Kanun ve KHK'lerde Degisiklik Yapan 6455 Sayili Kanun Bugün (11/04/2013) Resmi Gazetenin 28615 Sayisi ile yayimlanmistir.

213 Sayili VUK ‘a eklenen madde ile SAHTE BELGE düzenleyen mükelleflere VUK 341 ve 359. Maddedeki cezalar disinda yeni para cezalari getirilmektedir. Bu mükellefler ile fiili isledigi Raporla tespit edilen ve Yargida bu fiili isledigi kesinlesen meslek mensuplarina da ceza uygulanacaktir.

Anonim Sirketlerde ve Kooperatiflere deneticilik zorunlulugu getirilmistir. SMMM ve YMM leri yetkilendiren maddeye göre Gümrük ve Ticaret Bakanligi Yönetmenlik yayimlayacaktir.

Anonim sirket Yönetim Kurulu Karar defterinin kapanis onayi Ocak ayi sonuna kadar (2013 yili Yönetim Kurulu Karar defterinin kapanis onayi 2014 Ocak ayi sonuna kadar) Yevmiye defterinin kapanis onayi ise Haziran ayi Sonuna kadar (2012 yili yevmiye defteri kapanis onayi 2013 Haziran ayinin sonuna kadar) yaptirilacaktir.

Yukaridaki degisiklikler için basta Türmob ve Odamiz ile diger odalar çaba sarf etmistir.

Meslek camiamizi ilgilendiren konularda degisiklik önerilerimize destek veren ve degisikligin gerçeklesmesini saglayan Gümrük ve Ticaret Bakani Sayin Hayati Yazici'ya ve Iç Ticaret Genel Müdürü Sayin Ismail Yücel'e tesekkür ediyoruz.

Yapilan degisiklilerin meslek mensuplarimizi ilgilendiren bölümlerinin açiklamalari asagida bilgilerinize sunulmustur.

Ilgili kanun metni için tiklayiniz.

Saygilarimla,

Selattin Çakirsoy

Baskan

VERGI USUL KANUNANDA YAPILAN DEGISIKLIK

“Teminat uygulamasi:

MADDE 1 – 4/1/1961 tarihli ve 213 sayili Vergi Usul Kanununa 153 üncü maddesinden sonra gelmek üzere asagidaki madde eklenmistir.

“Teminat uygulamasi:

MADDE 153/A – Baskaca bir ticari, zirai ve mesleki faaliyeti olmadigi halde münhasiran sahte belge düzenlemek amaciyla mükellefiyet tesis ettirdiginin vergi incelemesine yetkili olanlarca düzenlenen rapor ile tespit edilmesi ve mükellefiyet kaydinin devamina gerek görülmediginin raporda belirtilmesi üzerine isi birakmis addolunan ve mükellefiyet kayitlari vergi dairesince terkin edilenlerden, serbest meslek erbabinin, sahis isletmelerinde isletme sahibinin, adi ortakliklarda ortaklardan her birinin, ticaret sirketlerinde; sirketin, kanuni temsilcilerinin, yönetim kurulu üyelerinin, sirket sermayesinin asgari % 10’una sahip olan gerçek veya tüzel kisilerin ya da bunlarin asgari % 10 ortagi oldugu veya yönetiminde bulunduklari tesebbüslerin, tüzel kisiligi olmayan tesekküllerde bunlari idare edenlerin veya düzenlenen raporda fiillerin islenmesinde bilfiil bulunduklari tespit edilenlerin ise baslama bildiriminin alinmasi halinde, bunlar adina mükellefiyet tesis edilebilmesi için ise baslama bildiriminde bulunanlarin ve mükellefiyeti terkin edilenlerin tüm vergi borçlarinin ödenmis ve 6183 sayili Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fikrasinin (1), (2) ve (3) numarali bentlerinde sayilan nev’iden 75.000 Türk Lirasindan ve düzenlenmis olan sahte belgelerde yer alan toplam tutarin % 10’undan az olmamak üzere teminat verilmis olmasi sarttir.

Birinci fikrada sayilanlarin ortagi olduklari adi ortakliklarin, kanuni temsilcisi, yönetim kurulu üyesi, sirket sermayesinin asgari % 10’una sahip olduklari ticaret sirketlerinin veya idare ettikleri tüzel kisiligi olmayan tesekküllerin ise baslama bildiriminde bulunmasi halinde de birinci fikra hükmü uygulanir.

Birinci fikrada sayilanlarin, mükellefiyeti bulunan adi ortaklik, ticaret sirketleri ve tüzel kisiligi olmayan tesekküllerin kanuni temsilcisi, yönetim kurulu üyesi, idarecisi, asgari % 10 ortagi olmasi, bunlari devralmasi, kismen veya tamamen bunlara devrolunmasi halinde, keyfiyetin vergi dairesinin ittilaina girdigi tarihten itibaren bir ay içinde birinci fikrada yer alan sartlarin yerine getirilmesi bu mükelleflerden yazili olarak istenir. Otuz günlük süre içinde sartlarin yerine getirilmemesi ve sayilan kisilerin statülerinin devam ettirilmesi halinde, istenilen teminat tutari verilen sürenin son günü vade tarihi olarak kabul edilmek suretiyle mükellef adina teminat alacagi olarak tahakkuk ettirilir. Tahakkuk ettirilen teminat alacagi, gecikme zammi tatbik edilerek mükelleften, birinci fikrada sayilan kisilerin teminat isteme tarihi itibariyla tahakkuk etmis tüm vergi borçlari ise mükellef müsterek ve müteselsil sorumlu olmak üzere, bu kisilerden 6183 sayili Kanun uyarinca takip ve tahsil edilir.

Birinci fikrada sayilanlar hariç olmak üzere, 359 uncu maddede yer alan sahte belge düzenleme fiilini isledikleri vergi incelemesine yetkili olanlarca mükellef hakkinda yapilan inceleme neticesinde düzenlenen raporla tespit edilenlerden bu durumlari kesinlesenlerin, keyfiyetin vergi dairesinin ittilaina girdigi tarihten itibaren bir ay içinde 6183 sayili Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fikrasinin (1), (2) ve (3) numarali bentlerinde sayilan nev’iden 3

75.000 Türk Lirasindan ve düzenlenmis olan sahte belgelerde yer alan toplam tutarin % 10’undan az olmamak üzere yaziyla otuz gün içinde teminat göstermesi istenir. Fiil tüzel kisilik veya tüzel kisiligi olmayan tesekkül bünyesinde islenmisse teminat bunlardan istenir. Verilen sürede sartlarin yerine getirilmemesi halinde, istenilen teminat tutari verilen sürenin son günü vade tarihi olarak kabul edilmek suretiyle mükellef adina teminat alacagi olarak tahakkuk ettirilir. Tahakkuk ettirilen teminat alacagi, mükelleften 6183 sayili Kanun uyarinca gecikme zammi tatbik edilerek takip ve tahsil edilir.

3568 sayili Kanun kapsaminda faaliyette bulunan meslek mensuplarindan bu maddenin birinci fikrasinda sayilan haller dolayisiyla mükellefiyeti terkin edilenlerin bu fiillerine istirak ettigi inceleme raporuyla tespit edilenler ve bu durumu kesinlesenler hakkinda üç yil süreyle geçici olarak mesleki faaliyetten alikoyma cezasi uygulanir. Bu cezanin uygulanmasinda 3568 sayili Kanunda yer alan usuller tatbik edilir. Sürenin sonunda, meslek mensubunun tekrar faaliyete baslamak istemesi halinde kendisinden bir ay içinde 6183 sayili Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fikrasinin (1), (2) ve (3) numarali bentlerinde sayilan nev’iden 75.000 Türk Lirasindan ve düzenlenmis olan sahte belgelerde yer alan toplam tutarin % 10’undan az olmamak üzere yaziyla teminat istenir. Verilen sürede teminatin gösterilmemesi halinde dördüncü fikranin ilgili hükmüne göre islem yapilir.

3568 sayili Kanun kapsaminda faaliyette bulunan meslek mensuplarindan dördüncü fikrada sayilan fiile istirak ettigi inceleme raporu ile tespit edilen ve bu durumu kesinlesenlerden besinci fikrada yer verilen esaslar dahilinde teminat istenir. Verilen sürede teminatin gösterilmemesi halinde dördüncü fikranin ilgili hükmüne göre islem yapilir.

Birinci, ikinci ve üçüncü fikralarda sayilan hallerde teminat alinmasini takip eden takvim yilinin basindan itibaren üç yil içinde, sahte veya muhteviyati itibariyla yaniltici belge kullanilmasi hariç 359 uncu maddede sayilan fiillerden herhangi birinin islenmediginin tespit edilmesi halinde; dördüncü fikrada sayilan hallerde ise teminat alinmasini takip eden takvim yilinin basindan itibaren bes yil içinde sahte veya muhteviyati itibariyla yaniltici belge kullanilmasi hariç 359 uncu maddede sayilan fiillerden herhangi birinin islendiginin tespit edilmemesi halinde alinmis olan teminat baskaca vergi borcu bulunmamasi kaydiyla mükellefe iade edilir. Söz konusu fiillerin islenmis oldugunun tespit edilmesi halinde; fiil birinci fikra kapsaminda ise mükellefiyet 160 inci maddenin üçüncü fikrasina göre terkin edilir, terkin tarihi itibariyla ödenmemis vergi borçlari ile islenmis olan fiillerden dogan vergi borcu alinan teminattan mahsup edilir, artan tutar mükellefe iade edilir. Fiil dördüncü fikra kapsaminda ise vergi borçlari ile islenen fiilden dogan vergi borçlari teminattan mahsup edilir, ayrica mükelleften mezkûr fikra hükmünce yeniden teminat istenir. Verilen sürede teminatin gösterilmemesi halinde dördüncü fikranin ilgili hükmüne göre islem yapilir.

Besinci ve altinci fikralarda belirtilen hallerde, teminat alinmasini takip eden takvim yilinin basindan itibaren bes yil içinde mezkûr fikralarda yer alan fiillerin islendiginin veya bu fiillere istirak edildiginin tespit edilmemis olmasi halinde alinmis olan teminat baskaca vergi borcu bulunmamasi durumunda meslek mensubuna iade edilir. Söz konusu fiillerin islendiginin veya bunlara istirak edildiginin tespit edilmesi halinde, fiil besinci fikra kapsaminda ise meslek mensubu hakkinda meslekten çikarma cezasi uygulanir. Bu cezanin uygulanmasinda 3568 sayili Kanunda yer alan usuller tatbik edilir. Fiil altinci fikra kapsaminda ise mezkûr fikra uyarinca islem tesis edilir.

Bu madde uyarinca teminat alinan mükelleflerin, teminatin alindigi tarihten sonra tahakkuk eden ve süresinde ödenmeyen vergi borçlarinin tutari alinan teminat tutarinin 4

%10’unu asmasi halinde, teminat paraya çevrilerek 6183 sayili Kanunun 47 nci maddesi uyarinca mükellefin borçlarina mahsup edilir ve mükelleften teminat tutarinin tamamlanmasi istenir. Teminatin tamamlanmamasi halinde dördüncü fikranin ilgili hükmüne göre islem yapilir.

359 uncu maddede sayilan fiilleri isledikleri veya bu fiillere istirak ettikleri vergi incelemesine yetkili olanlarca düzenlenen raporla tespit edilenlerden bu durumlari kesinlesenler ile birinci, ikinci ve üçüncü fikralarin kapsamina girenler veya bu fiillere istirak edenler, fiilin islendigi tarihten itibaren alti yil süreyle hiçbir surette vergi tesvik ve desteklerinden yararlanamazlar.

Bu madde hükümlerine göre istenecek teminat tutari; düzenlenmis olan sahte belgelerde yer alan tutarlarin toplami, faaliyet alani, mükellefin hukuki statüsü, faaliyette bulunulan il veya bölge, vergi borcu toplami, fiilin tekrar edip etmedigi gibi kistaslar esas alinarak Maliye Bakanliginca belirlenecek usul ve esaslara göre, vergi dairesi müdürünün yazili talebine istinaden defterdar ve/veya vergi dairesi baskani tarafindan tayin edilir.

Birinci fikrada sayilanlar ile sahte veya muhteviyati itibariyla yaniltici belge kullanilmasi hariç 359 uncu maddede sayilan fiilleri isleyenler Maliye Bakanliginca belirlenen usul ve esaslara göre duyurulur. Bu kapsamda yapilan duyurular vergi mahremiyetinin ihlâli sayilmaz. Fiil tüzel kisilik veya tüzel kisiligi olmayan tesekkül bünyesinde islenmisse, bunlar da duyurulur.

Bu maddenin uygulanmasina iliskin usul ve esaslari belirlemeye Maliye Bakanligi yetkilidir.”

AÇIKLAMA:

Kanuna göre, baskaca bir ticari, zirai ve mesleki faaliyeti olmadigi halde sahte belge düzenlemek amaciyla mükellefiyet tesis ettirenler ve daha önce sahte belge düzenledigi belirlenenler, adlarina yeniden mükellefiyet tesis edebilmeleri için 75 bin liradan ve sahte belgelerde yer alan toplam tutarin yüzde 10'undan az olmamak üzere teminat vermek zorunda olacak.

Serbest Muhasebeci Mali Müsavirlik ve Yeminli Mali Müsavirlik Kanunu kapsaminda faaliyette bulunan meslek mensuplarindan mükellefiyeti terkin edilenler hakkinda, 3 yil süreyle geçici olarak mesleki faaliyetten alikoyma cezasi uygulanacak. Süre sonunda, meslek mensubunun tekrar faaliyete baslamak istemesi halinde, kendisinden 1 ay içinde 25 bin liradan az ve 500 bin liradan fazla olmamak üzere yaziyla teminat istenecek. Birden fazla beyannameye, tek tahakkuk ve ceza karari düzenlenecek, tek itirazda bulunulacak ve tek dava açilacak.

Teminat alinmasini takip eden takvim yilinin basindan itibaren 5 yil içinde fiillerin islendiginin veya bu fiillere istirak edildiginin tespit edilmemis olmasi halinde, alinmis olan teminatlar baskaca vergi borcu bulunmamasi durumunda meslek mensubuna iade edilecek. Söz konusu fiillerin islendiginin veya bunlara istirak edildiginin tespit edilmesi halinde; meslek mensubu hakkinda meslekten çikarma cezasi verilecek.

Fiilleri isledikleri veya bu fiillere istirak ettikleri kesinlesenler, fiilin islendigi tarihten itibaren 6 yil süreyle hiçbir surette vergi tesvik ve desteklerinden yararlanamayacak. 5

Istenecek teminat tutari; düzenlenmis olan sahte belgelerde yer alan tutarlarin toplami, faaliyet alani, mükellefin hukuki statüsü, faaliyette bulunulan il veya bölge, vergi borcu toplami, fiilin tekrar edip etmedigi gibi kistaslar esas alinarak Maliye Bakanligi'nca belirlenecek usul ve esaslara göre, vergi dairesi müdürünün yazili talebine istinaden defterdar veya vergi dairesi baskani tarafindan tayin edilecek.

TÜRK TICARET KANUNUNDA YAPILAN DEGISIKLIK:

6455 S.K MADDE 80 – 6102 sayili Kanunun 397 nci maddesine asagidaki fikralar eklenmistir.

“(5) Dördüncü fikra kapsami disinda kalan anonim sirketler ile 4572 sayili Kanun kapsamindaki kooperatifler ve bunlarin bagimsiz denetime tabi olmayan üst kuruluslari bu fikra hükümlerine göre denetlenir. Denetime iliskin usul ve esaslar ile bu fikra uyarinca denetim yapacak denetçilerin niteliklerine, uyacaklari etik ilkelere, görev ve yetkilerine, seçilmelerine, görevden alinmalarina veya ayrilmalarina; denetimin ve denetim raporlarinin içerigine ve raporun genel kurula sunulmasina iliskin hususlar Gümrük ve Ticaret Bakanliginca hazirlanan ve Bakanlar Kurulunca çikarilacak yönetmelikle düzenlenir. Kanunun denetçinin sorumluluguna iliskin hükümleri, bu fikra uyarinca denetim yapacak denetçilere de kiyasen uygulanir.

(6) Besinci fikra kapsaminda denetime tabi oldugu hâlde söz konusu denetimi yaptirmayanlarin finansal tablolari ve yönetim kurulu yillik faaliyet raporu düzenlenmemis hükmündedir.”

AÇIKLAMA:

Gümrük ve Ticaret Bakanligi'nca, ortak sayisi ve ciro gibi kistaslar dikkate alinarak belirlenen birlikler ve Anonim Sirketler Türk Ticaret Kanunu'na göre bagimsiz denetime tabi tutulacak.

Denetçiler, yönetmelikte belirlenen sart ve niteliklere sahip, Serbest Muhasebeci Mali Müsavirlik ve Yeminli Mali Müsavirlik Kanunu'na göre ruhsat almis yeminli mali müsavir veya serbest muhasebeci mali müsavir unvanini tasiyan kisiler ile birlik, kooperatif veya bakanlikta en az 10 yil denetim elemani olarak görev yapmis olanlar veya bunlarin hissesinin en az yüzde 50'sine sahip olduklari denetim kuruluslari arasindan genel kurulca seçilecek.

Denetim giderleri ilgili birlik ve kooperatif tarafindan karsilanacak. Denetim yaptirilmadan, genel kurulda ibra karari alinamayacak.

Denetime iliskin usul ve esaslar ile denetim yapacak denetçilerin niteliklerine, uyacaklari etik ilkelere, görev ve yetkilerine, seçilmelerine, görevden alinmalarina veya ayrilmalarina; denetimin ve denetim raporlarinin içerigine ve raporun genel kurula sunulmasina iliskin hususlar Gümrük ve Ticaret Bakanliginca hazirlanan ve Bakanlar Kurulunca çikarilacak yönetmelikle düzenlenecektir. 6

6455 S.K MADDE 78 – 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayili Türk Ticaret Kanununun 64 üncü maddesinin üçüncü fikrasinin dördüncü cümlesi asagidaki sekilde degistirilmistir.

“Yevmiye defterinin kapanis onayi, izleyen faaliyet döneminin altinci ayinin sonuna kadar, yönetim kurulu karar defterinin kapanis onayi ise izleyen faaliyet döneminin birinci ayinin sonuna kadar notere yaptirilir.”

AÇIKLAMA:

Yevmiye defterinin kapanis onayi, izleyen faaliyet döneminin altinci ayinin (Normal Hesap dönemleri için 30/Haziran) sonuna kadar (2012 yili yevmiye defteri kapanis onayi 2013 Haziran ayinin sonuna kadar), yönetim kurulu karar defterinin kapanis onayi ise izleyen faaliyet döneminin birinci ayinin (Normal Hesap dönemleri için 31/Ocak ) sonuna kadar (2013 yili Yönetim Kurulu Karar defterinin kapanis onayi 2014 Ocak ayi sonuna kadar) notere yaptirilacaktir.

 

1

VERGI USUL KANUNUNDA, TÜRK TICARET KANUNUNDA, GÜMRÜK KANUNUNDA VE BAZI KANUNLARDA DEGISIKLIK YAPAN KANUN RESMI GAZETEDE YAYIMLANDI

Degerli Üyemiz, 11/04/2013

TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen Gümrük Kanunu ile Bazi Kanun ve KHK'lerde Degisiklik Yapan 6455 Sayili Kanun Bugün (11/04/2013) Resmi Gazetenin 28615 Sayisi ile yayimlanmistir.

213 Sayili VUK ‘a eklenen madde ile SAHTE BELGE düzenleyen mükelleflere VUK 341 ve 359. Maddedeki cezalar disinda yeni para cezalari getirilmektedir. Bu mükellefler ile fiili isledigi Raporla tespit edilen ve Yargida bu fiili isledigi kesinlesen meslek mensuplarina da ceza uygulanacaktir.

Anonim Sirketlerde ve Kooperatiflere deneticilik zorunlulugu getirilmistir. SMMM ve YMM leri yetkilendiren maddeye göre Gümrük ve Ticaret Bakanligi Yönetmenlik yayimlayacaktir.

Anonim sirket Yönetim Kurulu Karar defterinin kapanis onayi Ocak ayi sonuna kadar (2013 yili Yönetim Kurulu Karar defterinin kapanis onayi 2014 Ocak ayi sonuna kadar) Yevmiye defterinin kapanis onayi ise Haziran ayi Sonuna kadar (2012 yili yevmiye defteri kapanis onayi 2013 Haziran ayinin sonuna kadar) yaptirilacaktir.

Yukaridaki degisiklikler için basta Türmob ve Odamiz ile diger odalar çaba sarf etmistir.

Meslek camiamizi ilgilendiren konularda degisiklik önerilerimize destek veren ve degisikligin gerçeklesmesini saglayan Gümrük ve Ticaret Bakani Sayin Hayati Yazici'ya ve Iç Ticaret Genel Müdürü Sayin Ismail Yücel'e tesekkür ediyoruz.

Yapilan degisiklilerin meslek mensuplarimizi ilgilendiren bölümlerinin açiklamalari asagida bilgilerinize sunulmustur.

Ilgili kanun metni için tiklayiniz.

Saygilarimla,

Selattin Çakirsoy

Baskan 

VERGI USUL KANUNANDA YAPILAN DEGISIKLIK

“Teminat uygulamasi:

MADDE 1 – 4/1/1961 tarihli ve 213 sayili Vergi Usul Kanununa 153 üncü maddesinden sonra gelmek üzere asagidaki madde eklenmistir.

“Teminat uygulamasi:

MADDE 153/A – Baskaca bir ticari, zirai ve mesleki faaliyeti olmadigi halde münhasiran sahte belge düzenlemek amaciyla mükellefiyet tesis ettirdiginin vergi incelemesine yetkili olanlarca düzenlenen rapor ile tespit edilmesi ve mükellefiyet kaydinin devamina gerek görülmediginin raporda belirtilmesi üzerine isi birakmis addolunan ve mükellefiyet kayitlari vergi dairesince terkin edilenlerden, serbest meslek erbabinin, sahis isletmelerinde isletme sahibinin, adi ortakliklarda ortaklardan her birinin, ticaret sirketlerinde; sirketin, kanuni temsilcilerinin, yönetim kurulu üyelerinin, sirket sermayesinin asgari % 10’una sahip olan gerçek veya tüzel kisilerin ya da bunlarin asgari % 10 ortagi oldugu veya yönetiminde bulunduklari tesebbüslerin, tüzel kisiligi olmayan tesekküllerde bunlari idare edenlerin veya düzenlenen raporda fiillerin islenmesinde bilfiil bulunduklari tespit edilenlerin ise baslama bildiriminin alinmasi halinde, bunlar adina mükellefiyet tesis edilebilmesi için ise baslama bildiriminde bulunanlarin ve mükellefiyeti terkin edilenlerin tüm vergi borçlarinin ödenmis ve 6183 sayili Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fikrasinin (1), (2) ve (3) numarali bentlerinde sayilan nev’iden 75.000 Türk Lirasindan ve düzenlenmis olan sahte belgelerde yer alan toplam tutarin % 10’undan az olmamak üzere teminat verilmis olmasi sarttir.

Birinci fikrada sayilanlarin ortagi olduklari adi ortakliklarin, kanuni temsilcisi, yönetim kurulu üyesi, sirket sermayesinin asgari % 10’una sahip olduklari ticaret sirketlerinin veya idare ettikleri tüzel kisiligi olmayan tesekküllerin ise baslama bildiriminde bulunmasi halinde de birinci fikra hükmü uygulanir.

Birinci fikrada sayilanlarin, mükellefiyeti bulunan adi ortaklik, ticaret sirketleri ve tüzel kisiligi olmayan tesekküllerin kanuni temsilcisi, yönetim kurulu üyesi, idarecisi, asgari % 10 ortagi olmasi, bunlari devralmasi, kismen veya tamamen bunlara devrolunmasi halinde, keyfiyetin vergi dairesinin ittilaina girdigi tarihten itibaren bir ay içinde birinci fikrada yer alan sartlarin yerine getirilmesi bu mükelleflerden yazili olarak istenir. Otuz günlük süre içinde sartlarin yerine getirilmemesi ve sayilan kisilerin statülerinin devam ettirilmesi halinde, istenilen teminat tutari verilen sürenin son günü vade tarihi olarak kabul edilmek suretiyle mükellef adina teminat alacagi olarak tahakkuk ettirilir. Tahakkuk ettirilen teminat alacagi, gecikme zammi tatbik edilerek mükelleften, birinci fikrada sayilan kisilerin teminat isteme tarihi itibariyla tahakkuk etmis tüm vergi borçlari ise mükellef müsterek ve müteselsil sorumlu olmak üzere, bu kisilerden 6183 sayili Kanun uyarinca takip ve tahsil edilir.

Birinci fikrada sayilanlar hariç olmak üzere, 359 uncu maddede yer alan sahte belge düzenleme fiilini isledikleri vergi incelemesine yetkili olanlarca mükellef hakkinda yapilan inceleme neticesinde düzenlenen raporla tespit edilenlerden bu durumlari kesinlesenlerin, keyfiyetin vergi dairesinin ittilaina girdigi tarihten itibaren bir ay içinde 6183 sayili Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fikrasinin (1), (2) ve (3) numarali bentlerinde sayilan nev’iden 3

75.000 Türk Lirasindan ve düzenlenmis olan sahte belgelerde yer alan toplam tutarin % 10’undan az olmamak üzere yaziyla otuz gün içinde teminat göstermesi istenir. Fiil tüzel kisilik veya tüzel kisiligi olmayan tesekkül bünyesinde islenmisse teminat bunlardan istenir. Verilen sürede sartlarin yerine getirilmemesi halinde, istenilen teminat tutari verilen sürenin son günü vade tarihi olarak kabul edilmek suretiyle mükellef adina teminat alacagi olarak tahakkuk ettirilir. Tahakkuk ettirilen teminat alacagi, mükelleften 6183 sayili Kanun uyarinca gecikme zammi tatbik edilerek takip ve tahsil edilir.

3568 sayili Kanun kapsaminda faaliyette bulunan meslek mensuplarindan bu maddenin birinci fikrasinda sayilan haller dolayisiyla mükellefiyeti terkin edilenlerin bu fiillerine istirak ettigi inceleme raporuyla tespit edilenler ve bu durumu kesinlesenler hakkinda üç yil süreyle geçici olarak mesleki faaliyetten alikoyma cezasi uygulanir. Bu cezanin uygulanmasinda 3568 sayili Kanunda yer alan usuller tatbik edilir. Sürenin sonunda, meslek mensubunun tekrar faaliyete baslamak istemesi halinde kendisinden bir ay içinde 6183 sayili Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fikrasinin (1), (2) ve (3) numarali bentlerinde sayilan nev’iden 75.000 Türk Lirasindan ve düzenlenmis olan sahte belgelerde yer alan toplam tutarin % 10’undan az olmamak üzere yaziyla teminat istenir. Verilen sürede teminatin gösterilmemesi halinde dördüncü fikranin ilgili hükmüne göre islem yapilir.

3568 sayili Kanun kapsaminda faaliyette bulunan meslek mensuplarindan dördüncü fikrada sayilan fiile istirak ettigi inceleme raporu ile tespit edilen ve bu durumu kesinlesenlerden besinci fikrada yer verilen esaslar dahilinde teminat istenir. Verilen sürede teminatin gösterilmemesi halinde dördüncü fikranin ilgili hükmüne göre islem yapilir.

Birinci, ikinci ve üçüncü fikralarda sayilan hallerde teminat alinmasini takip eden takvim yilinin basindan itibaren üç yil içinde, sahte veya muhteviyati itibariyla yaniltici belge kullanilmasi hariç 359 uncu maddede sayilan fiillerden herhangi birinin islenmediginin tespit edilmesi halinde; dördüncü fikrada sayilan hallerde ise teminat alinmasini takip eden takvim yilinin basindan itibaren bes yil içinde sahte veya muhteviyati itibariyla yaniltici belge kullanilmasi hariç 359 uncu maddede sayilan fiillerden herhangi birinin islendiginin tespit edilmemesi halinde alinmis olan teminat baskaca vergi borcu bulunmamasi kaydiyla mükellefe iade edilir. Söz konusu fiillerin islenmis oldugunun tespit edilmesi halinde; fiil birinci fikra kapsaminda ise mükellefiyet 160 inci maddenin üçüncü fikrasina göre terkin edilir, terkin tarihi itibariyla ödenmemis vergi borçlari ile islenmis olan fiillerden dogan vergi borcu alinan teminattan mahsup edilir, artan tutar mükellefe iade edilir. Fiil dördüncü fikra kapsaminda ise vergi borçlari ile islenen fiilden dogan vergi borçlari teminattan mahsup edilir, ayrica mükelleften mezkûr fikra hükmünce yeniden teminat istenir. Verilen sürede teminatin gösterilmemesi halinde dördüncü fikranin ilgili hükmüne göre islem yapilir.

Besinci ve altinci fikralarda belirtilen hallerde, teminat alinmasini takip eden takvim yilinin basindan itibaren bes yil içinde mezkûr fikralarda yer alan fiillerin islendiginin veya bu fiillere istirak edildiginin tespit edilmemis olmasi halinde alinmis olan teminat baskaca vergi borcu bulunmamasi durumunda meslek mensubuna iade edilir. Söz konusu fiillerin islendiginin veya bunlara istirak edildiginin tespit edilmesi halinde, fiil besinci fikra kapsaminda ise meslek mensubu hakkinda meslekten çikarma cezasi uygulanir. Bu cezanin uygulanmasinda 3568 sayili Kanunda yer alan usuller tatbik edilir. Fiil altinci fikra kapsaminda ise mezkûr fikra uyarinca islem tesis edilir.

Bu madde uyarinca teminat alinan mükelleflerin, teminatin alindigi tarihten sonra tahakkuk eden ve süresinde ödenmeyen vergi borçlarinin tutari alinan teminat tutarinin 4

%10’unu asmasi halinde, teminat paraya çevrilerek 6183 sayili Kanunun 47 nci maddesi uyarinca mükellefin borçlarina mahsup edilir ve mükelleften teminat tutarinin tamamlanmasi istenir. Teminatin tamamlanmamasi halinde dördüncü fikranin ilgili hükmüne göre islem yapilir.

359 uncu maddede sayilan fiilleri isledikleri veya bu fiillere istirak ettikleri vergi incelemesine yetkili olanlarca düzenlenen raporla tespit edilenlerden bu durumlari kesinlesenler ile birinci, ikinci ve üçüncü fikralarin kapsamina girenler veya bu fiillere istirak edenler, fiilin islendigi tarihten itibaren alti yil süreyle hiçbir surette vergi tesvik ve desteklerinden yararlanamazlar.

Bu madde hükümlerine göre istenecek teminat tutari; düzenlenmis olan sahte belgelerde yer alan tutarlarin toplami, faaliyet alani, mükellefin hukuki statüsü, faaliyette bulunulan il veya bölge, vergi borcu toplami, fiilin tekrar edip etmedigi gibi kistaslar esas alinarak Maliye Bakanliginca belirlenecek usul ve esaslara göre, vergi dairesi müdürünün yazili talebine istinaden defterdar ve/veya vergi dairesi baskani tarafindan tayin edilir.

Birinci fikrada sayilanlar ile sahte veya muhteviyati itibariyla yaniltici belge kullanilmasi hariç 359 uncu maddede sayilan fiilleri isleyenler Maliye Bakanliginca belirlenen usul ve esaslara göre duyurulur. Bu kapsamda yapilan duyurular vergi mahremiyetinin ihlâli sayilmaz. Fiil tüzel kisilik veya tüzel kisiligi olmayan tesekkül bünyesinde islenmisse, bunlar da duyurulur.

Bu maddenin uygulanmasina iliskin usul ve esaslari belirlemeye Maliye Bakanligi yetkilidir.”

AÇIKLAMA:

Kanuna göre, baskaca bir ticari, zirai ve mesleki faaliyeti olmadigi halde sahte belge düzenlemek amaciyla mükellefiyet tesis ettirenler ve daha önce sahte belge düzenledigi belirlenenler, adlarina yeniden mükellefiyet tesis edebilmeleri için 75 bin liradan ve sahte belgelerde yer alan toplam tutarin yüzde 10'undan az olmamak üzere teminat vermek zorunda olacak.

Serbest Muhasebeci Mali Müsavirlik ve Yeminli Mali Müsavirlik Kanunu kapsaminda faaliyette bulunan meslek mensuplarindan mükellefiyeti terkin edilenler hakkinda, 3 yil süreyle geçici olarak mesleki faaliyetten alikoyma cezasi uygulanacak. Süre sonunda, meslek mensubunun tekrar faaliyete baslamak istemesi halinde, kendisinden 1 ay içinde 25 bin liradan az ve 500 bin liradan fazla olmamak üzere yaziyla teminat istenecek. Birden fazla beyannameye, tek tahakkuk ve ceza karari düzenlenecek, tek itirazda bulunulacak ve tek dava açilacak.

Teminat alinmasini takip eden takvim yilinin basindan itibaren 5 yil içinde fiillerin islendiginin veya bu fiillere istirak edildiginin tespit edilmemis olmasi halinde, alinmis olan teminatlar baskaca vergi borcu bulunmamasi durumunda meslek mensubuna iade edilecek. Söz konusu fiillerin islendiginin veya bunlara istirak edildiginin tespit edilmesi halinde; meslek mensubu hakkinda meslekten çikarma cezasi verilecek.

Fiilleri isledikleri veya bu fiillere istirak ettikleri kesinlesenler, fiilin islendigi tarihten itibaren 6 yil süreyle hiçbir surette vergi tesvik ve desteklerinden yararlanamayacak. 5

Istenecek teminat tutari; düzenlenmis olan sahte belgelerde yer alan tutarlarin toplami, faaliyet alani, mükellefin hukuki statüsü, faaliyette bulunulan il veya bölge, vergi borcu toplami, fiilin tekrar edip etmedigi gibi kistaslar esas alinarak Maliye Bakanligi'nca belirlenecek usul ve esaslara göre, vergi dairesi müdürünün yazili talebine istinaden defterdar veya vergi dairesi baskani tarafindan tayin edilecek.

TÜRK TICARET KANUNUNDA YAPILAN DEGISIKLIK:

6455 S.K MADDE 80 – 6102 sayili Kanunun 397 nci maddesine asagidaki fikralar eklenmistir.

“(5) Dördüncü fikra kapsami disinda kalan anonim sirketler ile 4572 sayili Kanun kapsamindaki kooperatifler ve bunlarin bagimsiz denetime tabi olmayan üst kuruluslari bu fikra hükümlerine göre denetlenir. Denetime iliskin usul ve esaslar ile bu fikra uyarinca denetim yapacak denetçilerin niteliklerine, uyacaklari etik ilkelere, görev ve yetkilerine, seçilmelerine, görevden alinmalarina veya ayrilmalarina; denetimin ve denetim raporlarinin içerigine ve raporun genel kurula sunulmasina iliskin hususlar Gümrük ve Ticaret Bakanliginca hazirlanan ve Bakanlar Kurulunca çikarilacak yönetmelikle düzenlenir. Kanunun denetçinin sorumluluguna iliskin hükümleri, bu fikra uyarinca denetim yapacak denetçilere de kiyasen uygulanir.

(6) Besinci fikra kapsaminda denetime tabi oldugu hâlde söz konusu denetimi yaptirmayanlarin finansal tablolari ve yönetim kurulu yillik faaliyet raporu düzenlenmemis hükmündedir.”

AÇIKLAMA:

Gümrük ve Ticaret Bakanligi'nca, ortak sayisi ve ciro gibi kistaslar dikkate alinarak belirlenen birlikler ve Anonim Sirketler Türk Ticaret Kanunu'na göre bagimsiz denetime tabi tutulacak.

Denetçiler, yönetmelikte belirlenen sart ve niteliklere sahip, Serbest Muhasebeci Mali Müsavirlik ve Yeminli Mali Müsavirlik Kanunu'na göre ruhsat almis yeminli mali müsavir veya serbest muhasebeci mali müsavir unvanini tasiyan kisiler ile birlik, kooperatif veya bakanlikta en az 10 yil denetim elemani olarak görev yapmis olanlar veya bunlarin hissesinin en az yüzde 50'sine sahip olduklari denetim kuruluslari arasindan genel kurulca seçilecek.

Denetim giderleri ilgili birlik ve kooperatif tarafindan karsilanacak. Denetim yaptirilmadan, genel kurulda ibra karari alinamayacak.

Denetime iliskin usul ve esaslar ile denetim yapacak denetçilerin niteliklerine, uyacaklari etik ilkelere, görev ve yetkilerine, seçilmelerine, görevden alinmalarina veya ayrilmalarina; denetimin ve denetim raporlarinin içerigine ve raporun genel kurula sunulmasina iliskin hususlar Gümrük ve Ticaret Bakanliginca hazirlanan ve Bakanlar Kurulunca çikarilacak yönetmelikle düzenlenecektir. 6

6455 S.K MADDE 78 – 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayili Türk Ticaret Kanununun 64 üncü maddesinin üçüncü fikrasinin dördüncü cümlesi asagidaki sekilde degistirilmistir.

“Yevmiye defterinin kapanis onayi, izleyen faaliyet döneminin altinci ayinin sonuna kadar, yönetim kurulu karar defterinin kapanis onayi ise izleyen faaliyet döneminin birinci ayinin sonuna kadar notere yaptirilir.”

AÇIKLAMA:

Yevmiye defterinin kapanis onayi, izleyen faaliyet döneminin altinci ayinin (Normal Hesap dönemleri için 30/Haziran) sonuna kadar (2012 yili yevmiye defteri kapanis onayi 2013 Haziran ayinin sonuna kadar), yönetim kurulu karar defterinin kapanis onayi ise izleyen faaliyet döneminin birinci ayinin (Normal Hesap dönemleri için 31/Ocak ) sonuna kadar (2013 yili Yönetim Kurulu Karar defterinin kapanis onayi 2014 Ocak ayi sonuna kadar) notere yaptirilacaktir.