SGK Genelgesi 2017- 10 (4447 Sayılı Kanunun Geçici 17 nci Maddesinde Yer Alan İşveren Desteği)

 

SGK Genelgesi 2017- 10 (4447 Sayili Kanunun Geçici 17 nci Maddesinde Yer Alan Isveren Destegi)

(02.03.2017) 
 

T.C.

SOSYAL GÜVENLIK KURUMU BASKANLIGI

Sigorta Primleri Genel Müdürlügü
  

Sayi     : 41481264/ 174 /  - 1/3/2017
Konu : 4447 Sayili Kanunun Geçici 17 nci Maddesinde Yer Alan Isvere Destegi  

 SGK GENELGESI 2017- 10  

 

1-  Genel Açiklamalar

9/2/2017 tarihli ve 29974 sayili Resmi Gazetede yayimlanarak yürürlüge giren 687 sayili Olaganüstü HalKapsaminda Bazi Düzenlemeler Yapilmasi Hakkinda Kanun Hükmünde Kararname ile 4447 sayili Issizlik Sigortasi Kanununa geçici 17 nci madde eklenmis olup, anilan maddede;

“31/12/2017 tarihine kadar ise alinan her bir sigortali için geçerli olmak üzere, 1/2/2017 tarihinden itibaren özel sektör isverenlerince Kuruma kayitli issizler arasindan ise alinanlarin; ise alindiklari tarihten önceki üç aya iliskin Sosyal Güvenlik Kurumuna verilen aylik prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde kayitli sigortalilar disinda olmalari ve 2016 yili Aralik ayina iliskin aylik prim ve hizmetbelgelerindeki sigortali sayisina ilave olmalari kaydiyla ise alindiklari tarihten itibaren 31/12/2017 tarihine kadar geçerli olmak üzere sigortalinin aylik prim ödeme gün sayisinin 22,22 TL ile çarpilmasi sonucunda bulunacak tutar, bu isverenlerin Sosyal Güvenlik Kurumuna ödeyecekleri sigortali hisseleri dahil tüm primlerden mahsup edilmek suretiyle isverene destek ödemesi yapilir ve destek tutari Fondan karsilanir.

Isverenlerin aylik prim ve hizmet belgelerini veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerini yasal süresi içerisinde vermedigi, sigorta primlerini yasal süresinde ödemedigi, yapilan kontrol ve denetimlerde çalistirdigi kisileri sigortali olarak bildirmedigi veya bildirilen sigortalinin fiilen çalismadigi durumlarinin tespit edilmesi, Sosyal Güvenlik Kurumuna prim, idari para cezasi ve bunlara iliskin gecikme cezasi ve gecikme zammi borcu bulunmasi hallerinde birinci fikra hükümleri uygulanmaz. Ancak Sosyal Güvenlik Kurumuna olan prim, idari para cezasi ve bunlara iliskin gecikme cezasi ve gecikme zammi borçlarini 6183 sayili Kanunun 48 inci maddesine göre tecil ve taksitlendiren veya ilgili diger kanunlar uyarinca yapilandiran isverenler bu taksitlendirme ve yapilandirma devamettigi sürece anilan fikra hükmünden yararlandirilir.

Bu madde hükümleri; kamu idarelerine ait isyerleri, 5335 sayili Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fikrasi kapsamina giren kurum ve kuruluslara ait isyerleri ile 2886 sayili Kanuna, 4734 sayili Kanuna ve uluslararasi anlasma hükümlerine istinaden yapilan alim ve yapim isleri ile 4734 sayili Kanundan istisna olan alim ve yapimislerine iliskin isyerleri, sosyal güvenlik destek primine tabi çalisanlar ve yurt disinda çalisan sigortalilar hakkinda uygulanmaz.

Bu maddeyle düzenlenen destek unsurundan yararlanmakta olan isverenler; ayni sigortali için ayni dönemde diger sigorta primi tesvik, destek ve indirimlerden yararlanamaz.

Bu maddenin uygulanmasina iliskin usul ve esaslar Bakanlik tarafindan belirlenir.”

hükümleri yer almaktadir. 
 

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen isveren destegi 9/2/2017 tarihi itibariyle yürürlüge girmis olup uygulamanin usul ve esaslari asagida açiklanmistir.  

2-  4447 Sayili Kanunun Geçici 17 nci Maddesinde Öngörülen Isveren Desteginden Yararlanilmasina Iliskin Usul veEsaslar

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen isveren desteginden yararlanilabilmesi için,

Sigortali yönünden;

a)  1/2/2017 ila 31/12/2017 tarihleri  arasinda ise alinmis olmasi,

b)  Türkiye Is Kurumu’na kayitli issiz olmasi,

c)   Ise giris tarihi itibariyle ise alindiklari tarihten önceki üç aya iliskin Kurumumuza verilen aylik prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde kayitli olmamasi,

Isveren yönünden;

d) Özel sektör isverenine ya da 5510 sayili Kanunun ek 9 uncu maddesinin birinci fikrasi kapsamindaki isverene aitolmasi,

e)  Sigortalinin ise alindigi isyerine ait 2016 yili Aralik ayina iliskin aylik prim ve hizmet belgelerindeki sigortali sayisina ilave olarak çalistirilmasi,

f)  Aylik prim ve hizmet belgelerinin yasal süresi içinde Kuruma verilmesi,

g)  Tahakkuk eden sigorta primlerinin yasal süresi içinde ödenmesi,

h)  Yasal ödeme süresi geçmis sigorta primi, issizlik sigortasi primi, idari para cezasi ile bunlara iliskin gecikme cezasi ve gecikme zammi borçlarinin bulunmamasi,

i) Çalistirdigi kisileri sigortali olarak bildirmedigi veya bildirdigi sigortalilari fiilen çalistirmadigi yönünde herhangi bir tespitin bulunmamasi,

sartlarinin birlikte gerçeklesmesi gerekmektedir.  

3-  Destekten Yararlanilabilmesi Için Genel Sartlar

a)  Sigortalinin 1/2/2017 ila 31/12/2017 tarihleri arasinda ise alinmis olmasi

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen isveren desteginden 1/2/2017 ila 31/12/2017 tarihleri arasinda ise alinan sigortalilardan dolayi yararlanilabilecektir.

Buna karsin, 31/1/2017 tarihi ve öncesinde ise alinanlar ile 1/1/2018 tarihi ve sonrasinda ise alinan sigortalilar için bahse konu destekten yararlanilmasi mümkün bulunmamaktadir.  

b)  Sigortalinin Türkiye Is Kurumu’na kayitli issiz olmasi

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen isveren desteginden yararlanilabilmesi için 1/2/2017 ila 31/12/2017 tarihleri arasinda ise alinan sigortalilarin ise giris tarihi itibariyle Türkiye Is Kurumu’na kayitli issiz olmasi gerekmektedir.

Örnek : 2/3/2017 tarihinde K Limited Sirketinde ise baslayan (A) sigortalisinin en son çalistigi isyerinden 2016/Ekim ayinda ayrildigi ve Türkiye Is Kurumu’na kayitli issiz oldugu dikkate alindiginda,4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde aranilan diger sartlarin da saglanmis olmasi kaydiyla söz konusu sigortalidan dolayi bahse konu destekten yararlanilabilecektir.

 

c)  Sigortalinin ise alindigi tarihten önceki üç aya iliskin Kuruma verilen aylik prim ve hizmet belgelerindeveya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde kayitli olmamasi 1/2/2017 ila 31/12/2017 tarihleri arasinda ise alinan sigortalilardan dolayi 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen destekten yararlanilabilmesiiçin, sigortalinin ise alindigi tarihten önceki üç aylik dönemde, gerek ise alindigi isyerinden, gerekse farkli bir isyerinden 5510 sayili Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fikrasinin (a) bendi kapsaminda Kurumumuza  verilen  aylik  prim  ve hizmet  belgelerinde  veya  muhtasar  ve  prim   hizmet

beyannamelerinde kayitli olmamasi gerekmektedir.

Örnek: Z Limited Sirketinde 12/7/2017 tarihinde (A) sigortalisinin, 15/12/2017 tarihinde (B) sigortalisinin, 22/11/2017 tarihinde (C) sigortalisinin ise alindigi,

-(A) sigortalisinin en son 2017/Mayis ayina iliskin,

-(B) sigortalisinin en son 2017/Temmuz ayina iliskin,

-(C) sigortalisinin en son 2016/Aralik ayina iliskin,

aylik prim ve hizmet belgesi ile Kurumumuza bildirilmis oldugu varsayildiginda, maddede aranilan diger sartlarin da saglanmis olmasi kaydiyla, (B) ve (C) sigortalilarindan dolayi isveren desteginden yararlanilmasi mümkün olacak, buna karsin (A) sigortalisindan dolayi, ise alindigi tarihten önceki üç aylik dönemde Kurumumuza verilmis olan aylik prim ve hizmet belgesinde kayitli olmasi nedeniyle bahse konu destekten yararlanilmasi mümkün olamayacaktir.

Sigortalinin ise giris tarihi itibariyle, ise alindigi tarihten önceki üç aylik dönemde 5510 sayili Kanunun 4 üncümaddesinin birinci fikrasinin (b) ve (c) bentleri, Ek 6 nci maddesi ve Ek 9 uncu maddesinin birinci fikrasi kapsaminda (ay içinde 10 gün ve üzerinde bildirimi yapilan) Kuruma bildirilmis olmasi halinde bu sigortali için 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde yer alan destekten yararlanilmasi mümkün bulunmamaktadir.

Diger taraftan, sigortalilarin;

-  Aday çirak, çirak veya isletmelerde meslekî egitim görmesi nedeniyle 7 veya 42 nolu belge türü seçilmeksuretiyle,

-    Meslekî ve teknik ortaögretim ile yüksekögrenimleri sirasinda staja tabi tutulan ögrenciler, mesleki ve teknikortaögretim sirasinda tamamlayici egitim ya da alan egitimi gören ögrenciler, kamu kurum ve kuruluslari tarafindandesteklenen projelerde görevli bursiyerler ile 2547 sayili Yüksekögretim Kanununun 46 nci maddesine tabi olarak kismi zamanli çalistirilan ögrencilerden aylik prime esas kazanç tutari, günlük prime esas kazanç alt sinirinin otuz katindan fazla olmamasi nedeniyle 22, 43,49 ve 50 nolu belge türü seçilmek suretiyle,

-   Türkiye Is Kurumunca düzenlenen kurslara katilmis olmasi nedeniyle 25, 44 veya 46 nolu belge türü seçilmeksuretiyle,

düzenlenmis aylik prim ve hizmet belgeleri ile Kurumumuza bildirilmis olmasi halinde, bu süreler ise giris tarihinden önceki üç aylik süre içinde Kurumumuza bildirilmis süre olarak dikkate alinmayacaktir.

Bununla birlikte, ise girdigi tarihten önceki üç aylik sürede issiz olmasina ragmen, ise girdigi tarihten önceki alti aylik süre içerisinde isten ayrilis nedeni en son (19), (20) ve (30) olarak bildirilen sigortalilar, son üç aylik sürede Kuruma bildirilen sigortali gibi dikkate alinacagindan bu sigortalilardan dolayi destekten yararlanilmayacaktir.

Örnek :H Limited Sirketinde (F) ve (D) sigortalilarinin 15/3/2017 tarihinde ise alindiklari,

-  (F) sigortalisi için en son çalistigi isyerinden 2016/Agustos ayinda (19) koduyla isten ayrilis bildirgesi verildigi,

-   (D) sigortalisi için en son çalistigi isyerinden 2016/Ekim ayinda (30) koduyla isten ayrilis bildirgesi verildigi,
 

varsayildiginda; (F) sigortalisi (19) isten ayrilis koduyla bildirge verilmesini takip eden alti aylik süreden sonra ise girdiginden bu sigortali için destekten yararlanilacak olup, (D) sigortalisi için ise (30) koduyla isten ayrilis bildirgesi verildigi ve alti aylik süre dolmadan ise girdiginden bu sigortali için destekten yararlanilamayacaktir.  

d)  Isyerinin özel sektör isverenine ait olmasi

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen isveren desteginden ihale konusu is üstlenen isyerleri hariç olmak üzere özel sektör isverenlerine ait isyerlerinde çalisan sigortalilar ile 5510 sayili Kanunun Ek 9 uncu maddesikapsaminda ev hizmetlerinde 10 günden fazla çalisan sigortalilardan dolayi yararlanilabilecek olup, bahse konu isveren destegi kamu idarelerine ait isyerleri ile 5335 sayili Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fikrasi kapsamina giren kurum ve kuruluslara ait isyerlerinde çalisan sigortalilar hakkinda uygulanmayacaktir.

Buna göre,

1)   5018 sayili Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fikrasinin (a) bendindebelirtilen kamu idareleri ve kamu iktisadi tesebbüsleri ile bunlarin bagli idare, ortaklik, müessese ve isletmeleri ve yukarida belirtilenlerin ödenmis sermayesinin % 50’sinden fazlasina sahip olduklari ortaklik ve isletmelerden Türk Ticaret Kanununa tabi olmayanlarla özel kanunlarina göre personel çalistiran diger kamu kurumlarinda çalistirilan sigortalilardan dolayi,

2)     Genel bütçeye dahil daireler, katma bütçeli idareler, döner sermayeler, fonlar, belediyeler, il özel idareleri, belediyeler ve il özel idareleri tarafindan kurulan birlik ve isletmeler, sosyal güvenlik kurumlari, bütçeden yardim alan kuruluslar ile özel kanunla kurulmus diger kamu kurum, kurul, üst kurul ve kuruluslari, kamu iktisadi tesebbüsleri ve bunlarin bagli ortakliklari ile müessese ve isletmelerinde ve sermayesinin %50'sinden fazlasi kamuya ait olan diger ortakliklara ait isyerlerinde çalistirilan sigortalilardan dolayi,

3)   2886 sayili Devlet Ihale Kanunu ve 4734 sayili Kamu Ihale Kanunu kapsamindaki alim ve yapim isleri, 4734 sayili Kanunun 3 üncü maddesi kapsaminda istisna olan alim ve yapim isleri ile uluslararasi anlasma hükümlerine istinaden yapilan alim ve yapim islerinde/isyerlerinde çalistirilan sigortalilardan dolayi,

bu destekten yararlanilmasi mümkün bulunmamaktadir.

Dolayisiyla, ihale konusu is üstlenen isyeri isverenleri, mahiyet kodu (1) veya (3) olarak tescil edilmis isyerleri ya daresmi nitelikte oldugu halde mahiyet kodu (2) veya (4) olarak tescil edilmis isyeri isverenleri ile 5335 sayili Kanunun 30uncu maddesinin ikinci fikrasi kapsamina giren kurum ve kuruluslara ait isyerleri bahse konu destektenyararlanamayacaktir. 

e)   Sigortalinin ise alindigi isyerine ait 2016 yili Aralik ayina iliskin aylik prim ve hizmet belgelerindeki sigortali sayisina ilave olarak çalistirilmasi

e.1.  2016 yili Aralik ayinda Kuruma bildirim yapilmis olmasi halinde

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen destekten yararlanilabilmesi için maddede aranilan diger sartlarin yani sira, sigortalinin ise alindigi isyerine ait 2016/Aralik ayina iliskin aylik prim ve hizmet belgelerindeki kayitli sigortali sayisina ilave olarak ise alinmasi gerekmektedir.

Örnek: 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen sartlara sahip   olan

(B) sigortalisinin, (Ç) Limited Sirketine ait isyerinde 3/4/2017 tarihinde ise alindigi ve bahse konu sigortalinin ise alindigi isyerine ait 2016/Aralik ayina iliskin aylik prim ve hizmet belgesinde kayitli sigortali sayisinin 4 oldugu varsayildiginda;

Sigortalinin ise alindigi ay ve takip eden aylarda 5 ve üzerinde sigortali çalistirilmasi ve Kanunda aranilan diger sartlarin da saglanmis olmasi kaydiyla söz konusu sigortalidan 
 

dolayi bahse konu destekten yararlanilacaktir. Ilgili ayda sigortali sayisinin 4 ve altinda olmasi halinde ise bu sigortalidan dolayi destekten yararlanilamayacaktir.

Bununla birlikte, anilan maddede aranilan diger sartlara sahip olan sigortali, 2016/Aralik ayina iliskin aylik prim ve hizmet belgelerindeki kayitli sigortali sayisina ilave olarak ise alinmasa dahi, sonraki aylarda isyerinde çalisan sigortali sayisi 2016/Aralik ayi toplam sigortali sayisinin üzerine çiktigi takdirde, bahse konu sigortalidan dolayi ilgili aylarda 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen destekten yararlanilabilecektir.

Diger taraftan, 5510 sayili Kanunun Ek 9 uncu maddesinin birinci fikrasi kapsaminda ev hizmetlerinde 10 gün ve daha fazla sigortali çalistiran isverenlerin 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen destekten yararlanabilmesi için, sigortalinin isverenin 2016/Aralik ayinda çalistirmis oldugu sigortali sayisina ilave olarak ise alinmis olmasi gerekmektedir.  

e.2.  2016 yili Aralik ayina iliskin Kuruma bildirim yapilmamis olmasi halinde

2016/Aralik ayinda sigortali çalistirilmamasi nedeniyle Kuruma bu aya iliskin aylik prim ve hizmet belgesinin verilmemis olmasi halinde, bu destekten yararlanabilmek için sigortalinin ise alindigi isyerinden 2016 yilinda Kuruma bildirilen aylik prim ve hizmet belgelerinde kayitli sigortali sayisinin ortalamasina ilave olarak çalistirilmasi gerekmektedir.

Ortalama sigortali sayisi, sigortalinin ise alindigi isyerinden Kurumumuza 2016/Ocak ila 2016/Kasim aylarinda bildirilmis olan toplam sigortali sayisinin, ayni dönem araliginda Kurumumuza bildirim yapilmis ay sayisina bölünmesi suretiyle bulunacaktir. Sigortalilarin, ortalama sigortali sayisina ilave olarak çalistirilip çalistirilmadiginin tespiti sirasinda, ortalama sigortali sayisinin küsuratli çikmasi halinde, yarima kadar kesirler dikkate alinmayacak, yarim ve üzerinde olan kesirler ise tama iblag edilecektir. Buna göre, ortalama sigortali sayisinin küsurat kismi 0,01 ila 0,49 arasinda ise 0 (sifir) olarak dikkate alinacak, 0,50 ila 0,99 arasinda ise tama iblag edilecektir.

Örnek : 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen sartlara sahip  olan

(K) sigortalisinin, 2016 Aralik ayinda Kuruma bildirimi olmayan (M) Limited Sirketine ait isyerinde 16/2/2017 tarihinde ise alindigi ve bu isyerinden 2016 yili Ocak ila Kasim aylarinda Kuruma yapilan bildirimlerin,

2016/Ocak ayinda         5

2016/Subat ayinda        5

2016/Mart ayinda         6

2016/Nisan ayinda        8

2016/Mayis ayinda        8

2016/Haziran ayinda    5

2016/Temmuz ayinda    10

2016/Agustos ayinda : Bildirim yapilmamis 2016/Eylül ayinda : Bildirim yapilmamis 2016/Ekim ayinda : Bildirim yapilmamis 2016/Kasim ayinda : Bildirim yapilmamis oldugu varsayildiginda,

 

Baz alinan takvim yilindaki toplam sigortali sayisi: 5+5+6+8+8+5+10= 47

Ortalama sigortali sayisi: 47 / 7 = 6,7 = 7 olacaktir. 
 

Bu durumda, bahse konu sigortalidan dolayi 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen destekten (8) ve üzerinde sigortalinin çalistirildigi aylarda yararlanilabilecektir.

Dolayisiyla, anilan maddede aranilan diger sartlara sahip olan sigortali, ortalama sigortali sayisina ilave olarak isealinmasa dahi, sonraki aylarda isyerinde çalisan sigortali sayisi ortalama sigortali sayisinin üzerine çiktigi takdirde,bahse konu sigortalidan dolayi ilgili aylarda 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen destektenyararlanilabilecektir.  

e.3.  1/1/2017 - 31/12/2017 tarihleri arasinda tescil edilen isyerleri

2017 yilinda ilk defa tescil edilmis olan isyerlerinde 2016/Aralik ayinda Kuruma bildirim yapilmis olamayacagindan, 2017 yilinda tescil edilmis olan isyerlerinde 1/2/2017 ila 31/12/2017 tarihleri arasinda ise alinan ve destekkapsamina giren sigortalilardan dolayi destek tutarinin yarisi kadar, Kanunda öngörülen diger sartlarin da saglanmisolmasi kaydiyla isyerinin tescil edildigi tarihi takip eden üçüncü aydan itibaren bu destekten yararlanilabilecektir.

Bu durumda, en geç 30/9/2017 tarihine kadar 5510 sayili Kanun kapsaminda tescil edilecek isyerleri bu destekten yararlanabilecektir.

Örnek 1: 10/1/2017 tarihinde 5510 sayili Kanun kapsamina alinan (Y) Limited Sirketinde destek kapsamina giren (B) ve(C) sigortalilarinin 14/2/2017 tarihinde, (D) sigortalisinin 20/3/2017 tarihinde, (E) sigortalisinin da 5/4/2017 tarihinde ise alindigi varsayildiginda, bu dört sigortalidan dolayi destek tutarinin yarisi kadar 2017/Nisan ayi ve sonrasinda 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde yer alan destekten yararlanilmasi mümkün bulunmaktadir.

Örnek 2: 13/2/2017 tarihinde 5510 sayili Kanun kapsamina alinan (S) Limited Sirketinde destek kapsamina giren ve prime esas kazançlari asgari ücret olan (A), (V) ve (Z) sigortalilarinin 15/2/2017 tarihinde ise alindigi varsayildiginda, bu üç sigortalidan dolayi destek tutarinin yarisi kadar 2017/Mayis ayi ve sonrasinda 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde yer alan destekten yararlanilmasi mümkün bulunmaktadir.

Buna göre, (A), (V) ve (Z) sigortalilarinin 2017/Mayis ayinda tam çalistigi dikkate alindiginda 2017/Mayisayinda bu üç sigortali için 90 x 11,11=999,90 TL destek tutari Issizlik Sigortasi Fonundan karsilanacaktir.

Diger taraftan, 2017 yilindan önce tescil edildigi halde 2016 yilinda Kuruma hiç bildirimde bulunmayan isyeri isverenleri, 2017 yilinda Kuruma bildirim yapilan ilk ayi takip eden üçüncü aydan itibaren destek kapsamina girensigortalilardan dolayi destek tutarinin yarisi kadar bu destekten yararlanabilecektir.

Örnek 3: 2014 yilinda 5510 sayili Kanun kapsamina alinmis (M) Limited Sirketinde 2016/Ocak ila 2017/Mayisaylarinda sigortali çalistirilmadigi için Kuruma aylik prim ve hizmet belgesi verilmedigi, bu isyerinde 2017/Haziran ayinda Kuruma 02 nolu belge ile bildirim yapildigi, 1/7/2017 tarihinde (L) sigortalisinin, 21/7/2017 tarihinde (N) sigortalisinin ise alindigi varsayildiginda, destek kapsamina giren bu sigortalilardan dolayi 2017/Eylül ayindan (02 nolu belgenin iliskin oldugu 2017/Hazirani ayini takip eden üçüncü aydan) itibaren bu destekten yararlanilacak olup, 2017/Eylül ayinda tam çalisildigi dikkate alindiginda bu sigortalilar için 60x 11,11 = 666,60  destek tutari Issizlik Sigortasi Fonundan karsilanacaktir.  

e.4.Ortak hükümler

Kuruma bildirilmis toplam sigortali sayisinin tespiti sirasinda, her bir ayda çalisan sigortali sayisi, ilgili dönemlerde Kuruma verilmis asil ve ek nitelikteki aylik prim ve hizmet belgelerinde kayitli sigortali sayisindan, iptal nitelikteki aylik prim ve hizmet belgelerinde kayitli sigortali sayisi düsülmek suretiyle tespit edilecektir.

2016/Aralik ayinda Kuruma bildirilen toplam sigortali sayisinin, 2016 yili ortalama sigortali sayisinin tespiti ile destekten yararlanilacak ayda toplam sigortali sayisinin tespitinde ilgili ayda ayni sigortaliya iliskin yapilan bildirimlerde mükerrer kayitlar dikkate alinmayacaktir.

Ay içinde Kuruma bildirilmis sigortali sayisinin tespitinde, ay içinde ise giren veya isten çikan sigortalilar da hesaplamaya dahil edilecektir

Bununla birlikte, 2016/Aralik ayinda Kuruma bildirilen toplam sigortali sayisinin, 2016 yili ortalama sigortali sayisinin tespiti ile destekten yararlanilacak ayda toplam sigortali sayisinin hesabinda, ilgili ay içinde sosyal güvenlik destek primine tabi olarak çalisan sigortalilar ile çesitli nedenlerle ay içinde çalismasi bulunmayan ve ücret ödenmeyen (istirahat veya ücretsiz izin gibi nedenlerle aylik prim ve hizmet belgesinde (0) gün ve (0) kazançli olarak kayitli)sigortalilar da hesaplamaya dahil edilecek, buna karsin aday çirak, çirak ve isletmelerde mesleki egitim gören ögrenciler, staja tabi tutulan ögrenciler ile üniversitelerde kismi zamanli çalistirilan ögrenciler ve Türkiye Is Kurumu’nca düzenlenen egitimlere katilan kursiyerler dikkate alinmayacaktir.

Dolayisiyla, 2016/Aralik ayinda Kuruma bildirilen toplam sigortali sayisi, 2016 yili ortalama sigortali sayisi ile destekten yararlanilacak ayda toplam sigortali sayisinin hesabinda 7, 22, 25, 42, 43, 44, 46, 47, 49 ve 50 nolu belge türleri ile yapilan bildirimler dikkate alinmayacaktir.

2016/Aralik ayinda Kuruma bildirilen toplam sigortali sayisi, 2016 yili ortalama sigortali sayisi ile destekten yararlanilacak ayda toplam sigortali sayisinin hesabinda varsa alt isverenlerce çalistirilan toplam sigortali sayisi da dikkate alinacaktir.

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde yer alan isveren desteginden yararlanilmasi sirasinda, hem 2016/Aralik ayina iliskin Kuruma bildirilen toplam sigortali sayisi hem de 2016 yili ortalama sigortali sayisinin hesaplandigi aylara iliskin geriye yönelik olarak gerek kendiliginden, gerekse mahkeme ilamina ya da kamu kurum ve kuruluslarinca düzenlenen belgelere istinaden veya Kurumun denetim ve kontrolle görevli memurlarinca yapilan tespitlere istinaden düzenlenen asil/ek/iptal nitelikteki aylik prim ve hizmet belgelerinde kayitli sigortali sayisi, sigortali için e-Bildirge sistemi üzerinden tanimlama tarihi itibariyle hesaplanan toplam sigortali sayisini veya ortalama sigortali sayisini degistirmeyecektir.  

f)  Aylik prim ve hizmet belgelerinin yasal süresi içinde Kuruma verilmesi

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen isveren desteginden yararlanilabilmesi için 687 kanun numarasi seçilmek suretiyle düzenlenmis olan aylik prim ve hizmet belgesinin yasal süresi içinde Kuruma verilmis olmasi gerekmektedir.

1/9/2012 tarihli ve 28398 sayili Resmi Gazetede yayimlanan Isveren Uygulama Tebliginin “2.2- Aylik Prim ve Hizmet Belgelerinin Kuruma Verilmesi” baslikli bölümünde, 5510 sayili Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fikrasinin (a) bendi kapsaminda sigortali sayilanlari çalistiran özel nitelikteki isyeri isverenlerinin cari aya iliskin olarak düzenleyecekleri asil, ek veya iptal nitelikteki aylik prim ve hizmet belgelerini, en geç belgenin iliskin oldugu ayi izleyen ayin 23’ünde e-Sigorta kanaliyla Kuruma göndermek zorunda oldugu, belgenin gönderilmesi gereken sürenin son gününün resmi tatile rastlamasi halinde, aylik prim ve hizmet belgesinin, son günü izleyen ilk is günü Kuruma, e-Sigorta kanaliyla gönderilecegi öngörülmüs bulunmaktadir.

Buna göre, özel nitelikteki isyeri isverenlerince cari aya iliskin düzenlenecek aylik prim ve hizmet belgelerinin en geç belgenin iliskin oldugu ayi izleyen ayin 23’üne kadar (dahil) Kuruma verilmesi gerekmektedir.

Yine, bazi özel nitelikteki isyerlerinde, resmi nitelikteki isyerlerinde oldugu gibi ayin 15’i ila takip eden ayin 14’üarasinda ücret alan sigortalilar çalistirildigindan, bu nitelikteki özel sektör isyeri isverenlerinin aylik prim ve hizmet belgelerini en geç belgenin iliskin oldugu dönemi izleyen takvim ayinin 7’sinde Kuruma vermeleri gerekmekte, isyerlerinin yukarida belirtilen süre içerisinde aylik prim ve hizmet belgesini Kuruma vermemesi halinde, söz konusu isveren desteginden yararlanmalari mümkün bulunmamaktadir.

Öte yandan, bahse konu destek hükümleri, sosyal güvenlik destek primine tabi çalisanlar, aday çirak, çirak ve isletmelerde mesleki egitim gören ögrenciler, staja tabi tutulan ögrenciler ile üniversitelerde kismi zamanli çalistirilan ögrenciler, Türkiye Is Kurumunca düzenlenen egitimlere katilan kursiyerler, harp malulleri ile 3713 ve 2330 sayiliKanunlara göre vazife malullügü ayligi alanlardan yalnizca kisa vadeli sigorta kollarina tabi olanlar, yalnizca issizlik sigortasina tabi olanlar, yurt disinda çalisanlar, dogum ve evlat edinme sonrasi yarim çalisma ödenegi alanlar, ceza infaz kurumlari ile tutukevleri bünyesinde olusturulan tesis, atölye ve benzeri ünitelerde çalistirilan hükümlü ve tutuklular ve is kaybi tazminati alanlar hakkinda uygulanmayacagindan, 2-7-12-14-19-20-21-22-23-25-28-39-41-42-43-44-45-46-47- 48-49-50-90-91-92 nolu belge türü seçilmek suretiyle düzenlenecek olan aylik prim ve hizmet belgeleri  için 687 kanun numarasi seçilemeyecektir.

Bununla birlikte, 2017/Subat ila 2017/Aralik aylarina iliskin yasal süresi disinda geriye yönelik düzenlenen asil veya ek belgelerden dolayi bu destekten yararlanilmayacaktir.  

g)  Tahakkuk eden sigorta primlerinin yasal süresi içinde ödenmesi

687 kanun numarasi seçilmek suretiyle yasal süresi içinde Kuruma verilmis olan aylik prim ve hizmet belgelerinden dolayi tahakkuk eden sigorta primi ve issizlik sigortasi priminin Issizlik Sigortasi Fonundan karsilanmasi için, ayni ayailiskin düzenlenmis aylik prim ve hizmet belgelerinden dolayi tahakkuk etmis olup, destek sonrasi isveren tarafindan ödenmesi gereken sigorta primi ile issizlik sigortasi priminin tamaminin yasal süresi içinde ödenmesi gerekmektedir.

Isveren tarafindan ödenmesi gereken tutarin yasal süresi içinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde isveren desteginden yararlanilamayacagindan, gerek isveren tarafindan ödenmesi gereken, gerekse Issizlik SigortasiFonu tarafindan karsilanmak üzere tahakkuk eden tutar, gecikme cezasi ve gecikme zammi ile birlikte isverenden tahsil edilecektir.

Örnek : D Limited Sirketinde çalisan (B) sigortalisi için 2017/Mart ayina iliskin 687 kanun numarasi seçilmek suretiyle düzenlenmis ve yasal süresi içinde Kuruma verilmis olan aylik prim ve hizmet belgesinden dolayi tahakkuk eden;

Isveren tarafindan ödenmesi gereken prim tutari : 750,00 TL Issizlik Sigortasi Fonu hissesi : 666,60 TL

oldugu varsayildiginda, isveren tarafindan ödenmesi gereken 83,40 TL (750,00- 666,60) tutarindaki prim 1/5/2017 tarihine kadar ödendigi takdirde, 666,60 TL Issizlik Sigortasi Fonundan karsilanacaktir.

83,40 TL tutarindaki prim borcunun yasal süresi içinde ödenmedigi varsayildiginda 666,60 + 83,40 TL = 750,00 TL tutarindaki prim borcu, tahsil tarihine kadar hesaplanacak gecikme cezasi ve gecikme zammi ile birlikte isveren tarafindan ödenecektir.

Bununla birlikte, isverenlerin bu kapsamdaki sigortalilar için ödeyecegi primlerin Issizlik Sigortasi Fonundankarsilanacak tutardan az olmasi halinde, sadece isverenin ödeyecegi tutar kadar bu destekten yararlanilabilecektir. 
 

            h)    Yasal ödeme süresi geçmis sigorta primi, issizlik sigortasi primi, idari para cezasi ile bunlara iliskin gecikme cezasi ve gecikme zammi borçlarinin bulunmamasi

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen isveren desteginden yararlanilabilmesi için, sigortalinin ise alindigi isyerinden dolayi Kuruma yasal ödeme süresi geçmis sigorta primi, issizlik sigortasi primi, idari para cezasi vebunlara iliskin gecikme cezasi ve gecikme zammi borcunun bulunmamasi gerekmektedir.

Dolayisiyla, ayni veya farkli sosyal güvenlik il müdürlügü/sosyal güvenlik merkezinde islem gören birden fazla isyeri bulunan isverenlerce, söz konusu destekten, yasal ödeme süresi geçmis sigorta primi, issizlik sigortasi primi, idaripara cezasi ile bunlara iliskin gecikme cezasi ve gecikme zammi borcu bulunmayan isyerlerinden dolayiyararlanilabilecek, ancak borcu olan isyerlerince bu borçlar ödenmedigi sürece destekten yararlanilamayacaktir.

Aylik prim ve hizmet belgelerinin 687 kanun numarasi seçilmek suretiyle gönderilmesi sirasinda, Kurum veri tabanindan ilgili isyerinin yasal ödeme süresi geçmis sigorta primi, issizlik sigortasi primi, idari para cezasi ile bunlara iliskin gecikme cezasi ve gecikme zammi borçlarinin bulunup bulunmadigi sorgulanacak ve yalnizca yasal ödeme süresi geçmis borcu bulunmayan isyerleri için 687 kanun numarasinin seçilmesine izin verilecektir.

Bununla birlikte, gerek on-line tahsilata geçilmeden önce meydana gelen hatali kayitlar dolayisiyla, gerekse TL’den YTL’ye geçis sürecinde yapilan yuvarlamalar dolayisiyla her bir alacak türü yönünden ayri ayri olmak üzere 15,00 TL'ye kadar olan alacak asillari sorgulama sirasinda dikkate alinmayacaktir.

Öte yandan, yasal ödeme süresi geçmis sigorta primi, issizlik sigortasi primi, idari para cezasi ile bunlara iliskin gecikme cezasi ve gecikme zammi borçlari bulunmakla birlikte, söz konusu borçlari çesitli kanunlar geregince yeniden yapilandirilmis veya 6183 sayili  Kanunun

48 inci maddesine istinaden tecil ve taksitlendirilmis olan isverenler, yapilandirma veya taksitlendirme islemlerinin devam ediyor olmasi ve yapilandirma veya taksitlendirme kapsamina girmeyen baska borçlarinin bulunmamasi kaydiyla söz konusu destekten yararlanabileceklerdir.

Diger taraftan, ödeme yükümlülüklerinin yerine getirilmemesi nedeniyle yeniden yapilandirma veya tecil ve taksitlendirme anlasmalari bozma kosuluna giren isverenlerin, bozma kosulunun olustugu tarihten itibaren 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen sigorta primi desteginden yararlanmalarina imkan bulunmamaktadir.  

i) Çalistirdigi kisileri sigortali olarak bildirmedigi veya bildirdigi sigortalilari fiilen çalistirmadigi yönünde herhangi bir tespitin bulunmamasi

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinin ikinci fikrasinda, yapilan kontrol ve denetimlerde, çalistirdigi kisilerisigortali olarak bildirmedigi veya bildirilen sigortalilarin fiilen çalismadigi tespit edilen isverenlerin bahse konu isverendesteginden yararlanmayacagi hükme baglanmistir.

Buna göre, Kurumun denetim ve kontrol ile görevlendirilmis memurlarinca yapilan tespitler veya diger kamu idarelerinin denetim elemanlarinca kendi mevzuatlari geregince yapacaklari sorusturma, denetim ve incelemeler neticesinde ya da bankalar, döner sermayeli kuruluslar, kamu idareleri ile kanunla kurulan kurum ve kuruluslardanalinan bilgi ve belgelere veya mahkeme ilamina istinaden, 1/2/2017 ila 31/12/2017 tarihleri arasinda çalistirdigi kisileri sigortali olarak bildirmedigi veya bildirdigi sigortalilari fiilen çalistirmadigi tespit edilen isverenlerin destekten yararlanmasi mümkün bulunmamaktadir.

 

Bu durumda, Kurumun denetim ve kontrol ile görevlendirilmis memurlarinca yapilan tespitler veya diger kamu idarelerinin denetim elemanlarinca kendi mevzuatlari geregince yapacaklari sorusturma, denetim ve incelemeler neticesinde ya da bankalar, döner sermayeli kuruluslar,   kamu   idareleri   ile   kanunla   kurulan   kurum   ve  kuruluslardan alinan bilgi ve belgelere veya mahkeme ilamina istinaden çalistirdigi kisileri sigortali olarak bildirmedigiveya bildirdigi sigortalilari fiilen çalistirmadigi tespit edilen isverenler, 2017 yilinda bu destekten yararlanamayacak olup, 2017 yilinda isveren desteginden yararlanilmis olmasi halinde yersiz yararlanilan destek tutarlari gecikme zammi ve gecikme cezasi ile birlikte isverenden tahsil edilecektir.

 

Örnek: 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde yer alan isveren desteginden 2017/Subat ayindan itibaren yararlanmaya baslayan bir isyerinde 13/6/2017 tarihinde Kurumun denetim ve kontrolle görevli memurlarinca yapilan denetim sonucunda, 21/3/2017 tarihinde isyerinde çalismaya baslayan (B) sigortalisinin Kuruma bildirilmediginin tespit edildigi varsayildiginda, 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde yer alan isveren desteginden 2017/Subat, Mart, Nisan aylarinda yersiz yararlanilan isveren destegi tutarlari gecikme zammi ve gecikme cezasi ile birlikte isverenden tahsil edilecek, ayrica bu isyerinde 2017/Mayis ila 2017/Aralik aylarinda 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde yer alan isveren  desteginden yararlanilamayacaktir.

Bununla birlikte, 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde yer alan destekten yararlanan isverenlerin çalistirdigi kisileri sigortali olarak bildirmediginin veya bildirdigi sigortalilari fiilen çalistirmadiginin tespit edilmesidurumunda, 2017 yilinda yersiz yararlanilan isveren destegi tutarlari gecikme cezasi ve gecikme zammi ile birlikte isverenlerden tahsil edilecek olup, 2017 yilinda usulüne uygun yararlanilan diger sigorta primi tesvik, destek ve indirimler geri alinmayacaktir.

Ancak bu durumda, Kurumun denetim ve kontrol ile görevlendirilmis memurlarinca yapilan tespitler veya diger kamuidarelerinin denetim elemanlari tarafindan kendi mevzuatlari geregince yapacaklari sorusturma, denetim ve incelemeler neticesinde ya da bankalar, döner sermayeli kuruluslar, kamu idareleri ile kanunla kurulan kurum ve kuruluslardan alinan bilgi ve belgelerden veya mahkeme ilamina istinaden çalistirdiklari sigortalilari Kuruma bildirmedikleri veya bildirilen sigortaliyi çalistirmadigi tespit edilen isverenler hakkinda 5510 sayili Kanunun 81 inci maddesinin (i) ve (i) bentleri, ikinci fikrasi, Ek 2 nci maddesi ile 4447 sayili Kanunun geçici 10 ve 15 inci maddeleri uyarinca sigorta primi tesvik, destek ve indirimlerden bir yil süreyle yasaklama islemi ilgili mevzuatlari gereginceyapilacaktir.

Buna karsin, Kuruma bildirilmis olan sigortalilarin, bildirim tarihlerinden sonraki prim ödeme gün sayisini veya prime esas kazanç tutarini eksik bildirdigi tespit edilen isverenler, 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen destekten diger sartlari saglamalari kaydiyla yararlanabileceklerdir.

Ayni isverenin ayni veya farkli ünite sinirlari içinde birden fazla isyeri dosyasinin mevcut olmasi halinde, çalistiklari halde Kuruma bildirilmemis sigortalilar veya bildirildigi halde fiilen çalismayan sigortalilar hangi isyerinde tespit edilmis ise, 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen destekten yalnizca bu isyerinde çalisan sigortalilardan dolayi yararlanilamayacaktir.

Öte yandan, 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde yer alan isveren desteginden yararlanmayacak olan isverenlerin, söz konusu destekten yararlanmak amaciyla destek kapsamina giren sigortalilari kendisine ait baska bir isyerinden Kuruma bildirdiklerinin tespit edilmesi halinde, bu sigortalilardan dolayi bahse konu isveren desteginden yararlanilmamasi gerektiginden yararlanilan destek tutarlari geri alinacaktir.

Çalistirdigi sigortalilari Kuruma bildirmedigi veya bildirilen sigortalilari fiilen çalistirmadigi tespit edilen isverenlerin, tespite iliskin tutanagin/bilgi veya belgenin/mahkeme ilaminin ilgili üniteye geç intikal etmesi nedeniyle destekten yersiz yararlanmis olduklarinin anlasilmasi halinde, bu aylara iliskin daha önce Issizlik Sigortasi Fonu tarafindan karsilanmis olan tutarlar da gecikme cezasi ve gecikme zammi ile birlikte isverenlerden tahsil edilecektir. 

Diger taraftan, yapilan kontrol ve denetimler ya da bankalar, döner sermayeli kuruluslar, kamu idareleri ile kanunla kurulan kurum ve kuruluslardan alinan bilgi ve belgelerden veya mahkeme ilamina istinaden;

-              Alt isverenin çalistirdigi sigortalilari Kuruma bildirmediginin/sahte sigortali bildiriminde bulundugunun tespit edilmesi halinde, hem kayit disi sigortali çalistiran/sahte sigortali bildiriminde bulunan alt isveren hem de asilisveren,

-             Asil isverenin çalistirdigi sigortalilari Kuruma bildirmediginin/sahte sigortali bildiriminde bulundugunun tespit edilmesi halinde ise yalnizca asil isveren,

bu destekten yararlanamayacaktir.

 

4.Destekten Yararlanma Süresi

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesi kapsamina giren sigortalilardan dolayi maddede aranilan diger sartlarin saglanmis olmasi kaydiyla bu destekten 2017/Subat ila 2017/Aralik aylari/dönemleri arasinda yararlanilmasi mümkün bulunmaktadir.

Bununla birlikte, bu destek uygulamasinin 31/12/2017 tarihinde sona erecegi dikkate alindiginda, ayin 15’i ila takip eden ayin 14’ü arasinda çalismalari karsiliginda ücret alan sigortalilari çalistiran özel sektör isverenleri açisindan2017/Aralik (15/12-14/1) döneminde bu destekten 17 günlük yararlanilacaktir.

2017 yilinda ilk defa tescil edilmis olan isyerleri açisindan, destek kapsamina giren sigortalilardan dolayi Kanundaöngörülen diger sartlarin da saglanmis olmasi kaydiyla isyerinin tescil edildigi tarihi takip eden üçüncü aydan itibaren bu destekten yararlanilacak olup, destekten yararlanma süresi her halükarda 2017/Aralik ayinda sona erecektir.  

5.Issizlik Sigortasi Fonu Tarafindan Karsilanacak Destek Tutarinin Hesaplanmasi 2017/Subat ila 2017/Aralik aylarina/dönemlerine iliskin olmak kaydiyla 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesi kapsamina giren sigortalilarin destekten yararlanilacak ay/dönemdeki prim ödeme gün sayisinin 22,22 TL ile çarpimi sonucu bulunacak tutarIssizlik

Sigortasi Fonundan karsilanacaktir.

Örnek : (M) Anonim Sirketinde 3/4/2017 tarihinde ise alinan ve 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesi kapsamina giren bir sigortalinin ilgili aydaki;

Prim ödeme gün sayisinin: 28

Prime esas kazanç tutarinin ise: 3.000,00 TL oldugu varsayildiginda, bahse konu sigortali için;

3.000,00 * % 34,5 = 1.035,00 TL destek öncesi isverence ödenmesi gereken sigorta primi tutari,

3.000,00 * % 3        = 90,00 TL    destek öncesi isverence ödenmesi  gereken issizlik sigortasi primi tutari,

28 * 22,22 =  622,16 TL  Issizlik Sigortasi Fonu tarafindan karsilanacaktir. Bu durumda, destek sonrasi isveren tarafindan ödenmesi gereken prim tutari; (1.035,00 + 90,00)- 622,16  =  502,84 TL olacaktir.

 

6-  Alt Isvereni Bulunan Isyerleri ve Alt Isverenlerle Ilgili Islemler

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen isveren desteginden alt isverenlerce çalistirilan ve kapsama giren sigortalilardan dolayi da yararlanilabilecektir. 

 

için, 
 

Ancak, kapsama giren sigortalilardan dolayi söz konusu destekten    yararlanilabilmesi  

- Asil isverenin, hem kendi çalistirmis oldugu sigortalilardan hem de alt isverenlerin  

çalistirmis oldugu sigortalilardan kaynaklanan; her bir alt isverenin ise yalnizca kendi çalistirmis oldugusigortalilardan kaynaklanan yasal ödeme süresi geçmis sigorta primi, issizlik sigortasi primi ve idari para cezasi ile bunlara iliskin gecikme cezasi ve gecikme zammi borçlarinin bulunmamasi,

- Gerek asil isverence, gerekse alt isverenlerce çalistirilan ve kapsama giren sigortalinin 2016/Aralik ayinda bildirilen toplam sigortali sayisina/2016 yili ortalama sigortali sayisina ilave olmasi,

gerekmektedir.

 

Örnek: (S) Limited Sirketinde (Ç) sigortalisinin 15/3/2017 tarihinde ise alindigi ve söz konusu isyeri ile (D) ve (E) alt isverenlerince 2016/Aralik ayinda Kuruma bildirilmis sigortali sayisinin asagida belirtildigi sekilde oldugu varsayildiginda,

Kuruma bildirilen sigortali sayisi

Asil Isveren

 

:  10

(D) Alt isvereni

 

:  5

(E) Alt isvereni

:

8

Toplam

:

23

 

2016/Aralik ayinda toplam 23 sigortali bildirilmesi nedeniyle (Ç) sigortalisindan dolayi, 24 ve üzerinde sigortali bildirimi yapilan aylarda destekten yararlanilabilecektir.

Diger taraftan, 5510 sayili Kanun uyarinca alt isverenler sosyal sigorta yükümlülüklerini asil isverene ait isyeri dosyasi üzerinden yerine getirdiginden, alt isverenlerin bu destekten yararlanmasinda asil isverenin isyeri tescil tarihine göre bu genelgenin (e) bölümündeki açiklamalar dogrultusunda islem yapilacaktir.

Sözkonusu isveren desteginden alt isverenlerce çalistirilan ve maddede öngörülen niteliklere sahip sigortalilardan; hangi alt isverence, kaç sigortalidan dolayi yararlanilacagi hususu asil isveren tarafindan belirlenecektir.

 

7-    Diger Tesvik Kanunlarindan Yararlanan Isverenlerin 4447 Sayili Kanunun Geçici 17 nci Maddesinde Yer Alan Isveren Desteginden Yararlanmalarina Iliskin Usul ve Esaslar

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinin dördüncü fikrasinda bu maddeyle düzenlenen destek unsurundan yararlanmakta olan isverenlerin; ayni sigortali için ayni dönemde diger sigorta primi tesvik, destek ve indirimlerden yararlanamayacagi hüküm altina alinmistir.

Buna göre gerek 5510 sayili Kanunda gerekse diger tesvik kanunlarinda düzenlenmis olan sigorta primi tesvik, destek ve indirimlerinden yararlanmakta olan isverenlerin, bu tesvik, destek ve indirim kapsamina giren sigortalilarindandolayi ayni dönem için ve mükerrer olarak 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen isveren desteginden yararlanmalari mümkün bulunmamaktadir.

Örnek: Destek kapsamina giren bir isyerinde 14/2/2017 tarihinde ise alinan (C) sigortalisinin hem 4447 sayili Kanunun geçici 10 uncu maddesi, hem de geçici 17 nci maddesi kapsamina girdigi varsayildiginda bahse konu sigortalidan dolayi 2017/Subat ayinda ya 4447 
 

sayili Kanunun geçici 10 uncu maddesi ya da geçici 17 nci maddesi kapsaminda destekten yararlanabilecektir.  

 

8-   Destekten Yararlanmak Amaciyla Yapilacak Olan Basvurunun Sekli ve Sosyal Güvenlik Il Müdürlüklerince/Sosyal Güvenlik Merkezlerince Yapilacak Islemler

4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesi kapsamina giren sigortalilardan dolayi isveren desteginden yararlanilabilmesi için, isverenlerce e-Bildirge kanaliyla basvuruda bulunulmasi gerekmektedir.

Isverenlerce kapsama giren sigortalilara iliskin e-Bildirge kanaliyla yapilacak basvurular, www.sgk.gov.tr adresinden e-Bildirge sistemi üzerinde “4447/ Geçici 17. Madde Isveren Destegi” menüsü isaretlenmek suretiyle erisilen ekran vasitasiyla yapilacaktir. Söz konusu ekran vasitasiyla yapilacak olan tanimlama islemleri sirasinda,

Sigortalinin;

-1/2/2017 ila 31/12/2017 tarihleri arasinda ise alinmis olup olmadigi,

-Ise giris tarihi itibariyle Türkiye Is Kurumu’na kayitli issiz olup olmadigi,

-Ise giris tarihi itibariyle, ise alindiklari tarihten önceki üç aya iliskin Kurumumuza verilen aylik prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde kayitli olup olmadigi, 5510 sayili Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fikrasinin (b) ve (c) bentleri, Ek 6 nci maddesi ve Ek 9 uncu maddesinin birinci fikrasi kapsaminda bildirilip bildirilmedigi,

- Ise giris tarihi itibariyle ise alindiklari tarihten önceki alti aya iliskin en son (19), (20) ve (30) isten ayrilis kodu ile bildirilip bildirilmedigi,

e-Bildirge sistemince kontrol edilmek suretiyle kapsama giren sigortalilarin sisteme tanimlanmasi saglanacaktir.

Isverenlerce e-Bildirge kanaliyla yapilacak olan tanimlamalar sirasinda, kapsama giren sigortalilara iliskin yukarida belirtilen kontroller sistem tarafindan elektronik ortamda yapilacagindan, sigortalilara iliskin tanimlama isleminin onaylanmasi halinde, bu nitelikteki sigortalilar için sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezlerineherhangi bir belge ibraz edilmesine gerek bulunmamaktadir.

Ancak, kapsama giren sigortalilarin 2016/Aralik ayinda bildirilen toplam sigortali sayisina veya 2016 yili ortalama sigortali sayisina ilave olarak çalistirilip çalistirilmadigi hususu aylik prim ve hizmet belgelerinin Kuruma gönderilmesi sirasinda tespit edilemedigi için, bu husus, aylik prim ve hizmet belgelerinin yasal verilme süresi sona erdikten sonra, ayni isyerinden ayni aya iliskin verilen tüm aylik prim ve hizmet belgelerinde kayitli sigortali sayisi kontrol edilmek suretiyle tespit edilecektir. Dolayisiyla, kapsama giren sigortalilarin, 2016/Aralik ayinda bildirilen toplam sigortalisayisina veya 2016 yili ortalama sigortali sayisina ilave olarak çalistirilip çalistirilmadigi hususunun isverenlerce takipedilmesi gerekmekte olup, anilan maddede öngörülen destekten bu sebeple yersiz yararlanan isverenlerin listesi Kurum sistemlerinden alinarak, daha önce Issizlik Sigortasi Fonundan yersiz olarak karsilanmis prim tutarlari gecikme cezasi ve gecikme zammi ile birlikte isverenlerden tahsil edilecektir.  

9-   5510 sayili Kanunun Ek 9 uncu Maddesi Kapsaminda On Gün ve Üzerinde Sigortali Çalistiran Isverenler

5510 sayili Kanunun Ek 9 uncu maddesinin birinci fikrasi kapsaminda ev hizmetlerinde

10 gün ve üzerinde sigortali çalistiran isverenlerin 4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen destekten yararlanilabilmesine iliskin islemler, özel sektör isverenleri ve bu isverenlere ait isyerlerinde çalisan sigortalilara iliskin usul ve esaslar çerçevesinde uygulanacaktir. 

10-  Muvazaali Islemlerin Önlenmesi

10.1- Mevcut bir isletmenin kapatilarak degisik bir ad, unvan ya da bir is birimi olarak açilmasi veya yönetim ve kontrolü elinde bulunduracak sekilde dogrudan veya dolayli ortaklik iliskisi bulunan sirketler arasinda istihdamin kaydirilmasi, sahis isletmelerinde isletme sahipliginin degistirilmesi gibi Issizlik Sigortasi Fonu katkisindan yararlanmak amaciyla muvazaali islem tesis ettigi anlasilan isyerlerinden Issizlik Sigortasi Fonu tarafindan karsilanan tutarlar  gecikme cezasi ve gecikme zammiyla birlikte geri alinir.

10.2- 9/2/2017 veya sonraki tarihlerde 5510 sayili Kanunun 89 uncu maddesi hükmüne uygun nitelikte devir edilen veya mirasçilara intikal eden isyerleri, yeni ise baslayan isyeri olarak kabul edilmeyecektir.  

11-  Diger Hususlar

11.1-Aylik prim ve hizmet belgelerini 687 kanun numarasini seçerek Kuruma gönderen isverenlerin, anilan maddedeöngörülen sartlari tasiyip tasimadiklari, ünitelerin sigorta primleri servislerince her ay düzenli olarak kontrol edilecek ve söz konusu destekten yararlanmamasi gerektigi halde yararlanmis olan isverenlerle ilgili olarak yersiz yararlanilan prim tutarlari gecikme cezasi ve gecikme zammi ile birlikte isverenlerden tahsil edilecektir.

11.2-4447 sayili Kanunun geçici 17 nci maddesinde öngörülen destekten yararlanmakta olan bir isyerinin farkli birsosyal güvenlik merkezine nakli halinde, anilan maddede öngörülen destekten nakil tarihinden önce yararlanilmis sigortalilardan dolayi, nakil tarihinden sonra da yararlanilmasi mümkün bulunmaktadir.

 

12-  Yürürlük

Bu Genelge hükümleri 1/2/2017 tarihinden geçerli olmak üzere yayimi tarihi itibariyle yürürlüge girer.

Bilgi edinilmesi ve geregini rica ederim.   

 

DAGITIM :

 

Geregi        :                                                               Bilgi     :  

Merkez ve Tasra teskilatina                                       Çalisma ve Sosyal Güvenlik Bakanligina