SGK Genelgesi 2015/22 (6645 Sayılı Kanundaki Kısa Vadeli Sigorta Uygulamaları)

T.C.

SOSYAL GÜVENLIK KURUMU BASKANLIGI

Sayi   : 25029274-1093-37-287/ 447 -01/09/2015

Konu : 6645 Sayili Kanunda yer alan Kisa Vadeli Sigorta Uygulamalari

GENELGE  2015/22

23/4/2015 tarihli ve 29335 sayili Resmi Gazetede yayimlanarak yürürlüge giren 6645 sayili Is Sagligi ve Güvenligi Kanunu ile Bazi Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Degisiklik Yapilmasina Dair Kanunla, 6331 sayili Is Sagligi ve Güvenligi Kanununun idari para cezalari ve uygulanmasi baslikli 26 nci maddesi ile 5510 sayili Kanunun 5 inci maddesinde degisiklik yapilmis, Kanuna Geçici 63 üncü madde eklenmistir.

6645 sayili Kanunla 6331 ve 5510 sayili Kanunda yapilan düzenleme sonucunda kisa vadeli sigorta kollari uygulamalarinda meydana gelen degisiklikler asagida açiklanmistir.

  1. Genel Açiklamalar

6331 sayili Kanunun 14 üncü maddesinde;

– Isveren, is kazalarini kazadan sonraki üç is günü, saglik hizmeti sunuculari veya isyeri hekimi tarafindan kendisine bildirilen meslek hastaliklarini ise ögrendigi tarihten itibaren üç is günü,

– Saglik hizmet sunuculari kendilerine intikal eden is kazalarini, yetkilendirilen saglik hizmeti sunuculari ise meslek hastaligi tanisi koyduklari vakalari en geç on gün,

içinde Kurumumuza bildirmekle yükümlü kilinmis, anilan Kanunun 26 nci maddesinde söz konusu yükümlülüklerini yerine getirmeyenlere idari para cezasi uygulanacagi öngörülmüs, uygulanacak idari para cezasi miktari da isyerinde çalisan sigortali sayisina ve isyerinin tehlike sinifina göre farklilastirilmistir.

6331 sayili Kanunun 26 nci maddesinde yapilan ve 23/4/2015 tarihi itibariyle yürürlüge giren degisiklikle, yukarida belirtilen bildirim yükümlülügünü yerine getirmeyenlere uygulanacak idari para cezalarinin dogrudan Kurumumuzca verilecegi, idari para cezalarinin teblig, itiraz ve tahsilinde 5510 sayili Kanunun 102 nci maddesi hükümlerinin uygulanacagi öngörülmüstür.

Buna göre, 23/4/2015 (dahil) tarihinden sonra meydana gelen is kazasi veya saglik hizmet sunuculari tarafindan konulan meslek hastaligi tanisi nedeniyle 6331 sayili Kanunun 14 üncü maddesinde belirtilen bildirim yükümlülügünü yerine getirmeyenlere uygulanacak idari para cezalarina iliskin is ve islemler Kurumumuz tarafindan, bu tarihten önceki durumlara iliskin is ve islemler ise Çalisma ve Is Kurumu Il Müdürlüklerince sonuçlandirilacaktir.

  1. 6331 sayili Kanunun Kapsam ve Istisnalari

6331 sayili Kanun hükümlerinin hangi islere ve isyerlerine uygulanacagi Kanunun 2 nci maddesinde düzenlenmistir.

Buna göre, 6331 sayili Kanun hükümleri; kamu ve özel sektöre ait bütün islere ve isyerlerine, bu isyerlerinin isverenleri ile isveren vekillerine, çirak ve stajyerler de dâhil olmak üzere tüm çalisanlarina, faaliyet konularina bakilmaksizin uygulanmaktadir.

Ancak;

– Fabrika, bakim merkezi, dikimevi ve benzeri isyerlerindekiler hariç Türk Silahli Kuvvetleri, genel kolluk kuvvetleri ve Milli Istihbarat Teskilati Müstesarliginin faaliyetleri,

– Afet ve acil durum birimlerinin müdahale faaliyetleri,

– Ev hizmetleri,

– Çalisan istihdam etmeksizin kendi nam ve hesabina mal ve hizmet üretimi yapanlar,

– Hükümlü ve tutuklulara yönelik infaz hizmetleri sirasinda, iyilestirme kapsaminda yapilan isyurdu, egitim, güvenlik ve meslek edindirme faaliyetleri,

6331 Kanun kapsami disinda yer almaktadir.

Buna göre, AFAD birimlerinin, Kizilay’in, Belediyelerin itfaiye teskilatlarinin, derneklerin vb. birimlerin afet ve acil durumlara yönelik müdahalelerde görev yapan personeli ile kendi nam ve hesabina hizmet üretimi yapan Ek-6 ve çalisan istihdam etmeksizin faaliyette bulunan Ek-10 sigortalilari istisna kapsaminda degerlendirilecektir.

5510 sayili Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fikrasinin (a), (b) ve (c) bendi, 5 inci maddesinin birinci fikrasinin (a), (b), (c), (e) ve (g) bendi, ek 5 inci maddesi kapsamindaki sigortalilar ile ek 6 inci maddesi kapsamindaki sigortalilardan 4/a hükümlerine tabi olanlar ve 2547 sayili Kanuna 6353 sayili Kanunla eklenen 29 uncu madde kapsamindaki intörn ögrencilerin is kazasi ve meslek hastaligi bildirimlerinin süresi içerisinde yapilmamasi halinde idari para cezasi uygulanacaktir.

Kanunun 5 inci maddesinin birinci fikrasinin (b) bendi kapsaminda bulunan çirak ve stajyer ögrenciler ve ayni maddenin (e) bendi kapsamindaki Is-Kur kursiyerlerinin staj gördükleri sirada is kazasi geçirmeleri veya meslek hastaligina tutulmalari halinde bildirimleri, söz konusu  kisilerin isverenleri tarafindan yapilacak ve yükümlülügün süresinde yerine getirilmemesi durumunda idari para cezalari isverenlerine uygulanacaktir.

  1. Is Kazasi ve Meslek Hastaliginin Bildirimi

6331 sayili Kanunun 14 üncü maddesinde belirtilen bildirim yükümlülügünü yerine getirmeyen isverenlere anilan Kanunun 26 nci maddesine göre idari para cezalari uygulanacagindan, 5510 sayili Kanunun 13 üncü ve 14 üncü maddelerinde isveren için öngörülen bildirim yükümlülüklerinin süresinde yerine getirilmemesi nedeniyle ayrica idari para cezasi uygulanmayacaktir.

  • Is Kazasinin Bildirim Süresi

6331 sayili Kanunun 14 üncü maddesinde is kazalarinin hem isverenlerce, hem de saglik hizmeti sunucularinca bildirilmesi öngörülmüstür. Buna göre, is kazasi bildiriminin isveren tarafindan kazadan sonraki üç is günü içinde, saglik hizmet sunuculari tarafindan da is kazasinin saglik hizmet sunucusuna intikal tarihinden itibaren en geç on gün içinde Kurumumuza yapilmasi gerekmektedir.

Idari para cezasina esas olan bildirim sürelerinin tespitinde; isveren için öngörülen 3 günlük sürenin baslangicinda is kazasinin meydana geldigi tarih, saglik hizmeti sunuculari için öngörülen 10 günlük sürenin baslangicinda ise is kazasi vakasinin intikal ettigi saglik hizmet sunucusuna yapilan basvuru poliklinik tarihi dikkate alinacaktir.

  • Meslek Hastaliginin Bildirim Süresi

6331 sayili Kanunun 14 üncü maddesine göre isveren, saglik hizmeti sunuculari veya isyeri hekimi tarafindan kendisine bildirilen meslek hastaliklarini, ögrendigi günden itibaren üç is günü içinde, meslek hastaligi tanisi koymakla yetkilendirilen saglik hizmet sunuculari ise tani koyduklari vakalari en geç on içinde Kurumumuza bildirecektir.

Isveren tarafindan yapilacak meslek hastaligi bildirimlerinde; sigortalinin öncelikle Kurum Saglik Kurulu tarafindan sigortalinin çalistigi isten dolayi meslek hastaligina tutuldugu tespit edilecektir. Daha sonra dosyanin gönderildigi sosyal güvenlik il müdürlügü/sosyal güvenlik merkezi tarafindan isverene tebligat gönderilerek, isverenden tespit edilen meslek hastaliginin Kurumumuza bildirilmesi istenilecektir. Bu bildirimin, tebligatin tebellüg edildigi tarihten itibaren üç is günü içerisinde Kuruma yapilip yapilmadigi hususu tespit edilecektir.

Yetkilendirilen saglik hizmeti sunuculari tarafindan yapilacak meslek hastaligi bildirimlerinde ise; sigortalinin basvurdugu yetkilendirilen saglik hizmeti sunuculari tarafindan meslek hastaligi tanisinin konuldugu tarih dikkate alinmak kosuluyla bildirimin on gün içerisinde yapilip yapilmadigi tespit edilecektir.

  • Is Kazasi ve Meslek Hastaliginin Bildirim Sekli

Is kazasi ve meslek hastaligi bildirimi, genelge ekinde yer alan Is Kazasi ve Meslek Hastaligi Bildirim Formu ile yapilacaktir.

Bildirim Formu (e-Bildirim) elektronik ortamda gönderilebilecegi gibi, kâgit ortaminda da dogrudan ya da posta yoluyla da Kurumun ilgili ünitesine gönderilebilecektir. Adi posta ile yapilan bildirimlerde Kurum kayitlarina intikal tarihi, taahhütlü, iadeli taahhütlü veya acele posta ile yapilan bildirimlerde postaya verilis tarihi esas alinacaktir.

Yetkilendirilen saglik hizmet sunucularinca meslek hastaligina iliskin yapilacak bildirimlerde, söz konusu formun üzerinde yer alan “Meslek Hastaligi Tani Tarihi” hekimler tarafindan mutlaka yazilacaktir.

 

  1. Idari Para Cezasinin Uygulanmasi

Is kazasi ve meslek hastaligi bildiriminin süresi içinde yapilip yapilmadiginin tespitinde 6331 sayili Kanunun 14 üncü maddesi esas alindigindan, bu Genelgenin 3.1. ve 3.2. numarali basliklarinda belirtilen süreler içinde söz konusu bildirim yapilmamasi durumunda anilan Kanunun 26 nci maddesinde öngörülen tutarlar üzerinden idari para cezasi uygulanacaktir.

Bildirim yükümlülügünün yerine getirilmemesi nedeniyle idari para cezasi uygulanmasi gereken isverenler ile saglik hizmeti sunuculari veya yetkilendirilen saglik hizmeti sunuculari, kisa vadeli sigorta servislerince tespit edilerek, isveren servislerine bildirilecektir.

Bu Genelgenin 4.1. numarali bölümünde belirtilen idari para cezasina iliskin tebligatlar; isverenlere, saglik hizmeti sunuculari veya yetkilendirilen saglik hizmeti sunucularina, isveren servislerince gönderilecektir.

  • Is Kazasi ve Meslek Hastaliginin Isveren Tarafindan Bildirilmemesi Halinde Idari Para Cezasi Uygulanmasi

Is kazalari, 5510 sayili Kanun hükmü dogrultusunda mevcut uygulamaya göre, isveren tarafindan her bir sigortali için ayri ayri bildirim formu düzenlenerek Kuruma ve ayni anda Çalisma ve Is Kurumu Il Müdürlüklerine bildirilmektedir. Ancak  anilan bildirimlere idari para cezasi uygulanmasi asamasinda ayni vakadan dolayi is kazasina ugrayan birden fazla sigortali olmasi durumunda, her bir sigortali için yapilmasi gereken bildirim yükümlülügünü yerine getirmeyen isverene, sigortali basina idari para cezasi uygulanmayacak, is kazasi vaka bazinda degerlendirilerek tek ceza uygulanacaktir.

Örnek: Bes sigortalinin is kazasi geçirdigi olayda isveren üç sigortali için süresi içinde Kuruma is kazasi bildiriminde bulunmus diger iki sigortalinin bildirimini yapmamistir. Bu durumda ayni vaka sonucu is kazasi geçiren ve bildirimi yapilmayan diger iki sigortalinin her biri için ayri ayri idari para cezasi verilmeyecek ve tek bir ceza uygulanacaktir. Ayni olayda sigortalilarin hiçbiri için isveren tarafindan bildirim yapilmasa dahi, uygulanacak idari para cezasi degismeyecektir.

Ancak ayni isyerinde ayni günde birden fazla is kazasi olmasi halinde her bir vaka için bu Genelgenin “4.3. Idari Para Cezasi Tutarlari” baslikli bölümünde belirtilen hükümler uygulanacaktir.

Örnek: Bir isverenin is yerinde saat 10;00 da bir kaza, saat 14;00 de baska bir is kazasi meydana gelmesi ve isverenin bu kazalardan birisini bildirmemesi durumunda, bildirim yapilmayan is kazasi için idari para cezasi uygulanacaktir. Ikisini de bildirmemesi durumunda ikisi için de ayri ayri Kanunda öngörülen idari para cezasi uygulanacaktir.

Meslek hastaliklari da 5510 sayili Kanun hükümlerine göre isverence is kazasi ve meslek hastaligi bildirim formu (Ek-7)  ile sigortali bazinda Kuruma ve ayni anda Çalisma ve Is Kurumu Il Müdürlüklerine bildirilmektedir. Ancak is kazalarindan farkli olarak, meslek hastaliginin o isyerinde çalisan sigortalilarda ayni tarihlerde ortaya çikmasi pek mümkün olmadigindan isverenin yetkilendirilen saglik hizmeti sunuculari tarafindan kendisine bildirilen meslek hastaligini ögrendigi tarihten itibaren süresinde bildirim yapmadigi her bir sigortali için ayri ayri idari para cezasi uygulanacaktir.

  • Is Kazasi ve Meslek Hastaliginin Saglik Hizmet Sunuculari/Yetkilendirilen Saglik Hizmet Sunuculari Tarafindan Bildirilmemesi Halinde Idari Para Cezasi Uygulanmasi

Saglik hizmet sunuculari kendilerine intikal eden is kazalarini poliklinik tarihi itibariyle sigortali bazinda 10 gün içinde Kuruma bildirmeleri gerekmektedir. Söz konusu bildirimin süresi içerisinde yapilmamasi halinde idari para cezasi uygulanirken vaka sayisi esas alinacaktir. Ancak bir isyerinde meydana gelen is kazasindan birden fazla kisinin etkilenmesi ve farkli saglik hizmet sunucularina müracaat etmeleri halinde kendilerine intikal eden is kazasi hakkinda süresinde bildirimde bulunmayan her bir saglik hizmet sunucusuna idari para cezasi uygulanacaktir.

Is kazasina ugrayan sigortalinin, ilk müracaat edilen saglik hizmet sunucusu tarafindan baska bir saglik hizmet sunucusuna sevk edilmesi halinde, is kazasi bildirimini müracaat edilen ilk saglik hizmet sunucusu yapacaktir. Sevk edilen hastane tarafindan is kazasi bildirimi yapilmasina gerek bulunmamakta olup anilan bildirimin yapilmamasi halinde idari para cezasi ilk müracaat edilen saglik hizmet sunucusuna uygulanacaktir.

Örnek: Meydana gelen is kazasi neticesinde 7 sigortali etkilenmis olup, saglik hizmet sunucusuna basvuran 7 sigortalinin her biri için hastane tarafindan Kuruma is kazasi bildiriminin yapilmasi gerekmektedir. Saglik hizmet sunucusu tarafindan söz konusu is kazasi nedeniyle hastaneye basvuran 4 sigortali için bildirim yapildigi halde 3 sigortalilarin is kazasi bildiriminin yapilmamasi halinde, eksik bildirim yapilan sigortali sayisi dikkate alinmaksizin saglik hizmet sunucusuna tek bir idari para cezasi uygulanacaktir.

Isyeri hekimi veya saglik hizmeti sunuculari; meslek hastaligi ön tanisi koyduklari vakalari, Kurum tarafindan yetkilendirilen saglik hizmet sunucularina sevk eder. Yetkilendirilen saglik hizmeti sunuculari ise meslek hastaligi tanisi koyduklari vakalari en geç on gün içinde Kuruma bildirir. Söz konusu saglik hizmet sunucularinca süresinde bildirim yapilmayan her meslek hastaligi için sigortalilar bazinda ayri ayri idari para cezasi uygulanacaktir.

  • Idari Para Cezasi Tutarlari

6331 sayili Kanunun 26 nci maddesinin birinci fikrasinin (e) bendinde, 14 üncü maddenin ikinci fikrasinda belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen isverene ikibin Türk Lirasi, dördüncü fikrasinda belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen saglik hizmet sunuculari veya yetkilendirilen saglik hizmet sunucularina ikibin Türk Lirasi tutarinda idari para cezasi uygulanacagi öngörülmüstür. Anilan maddenin üçüncü fikrasinda ise söz konusu idari para cezalari, isyerinde çalisan sigortali sayisi ve isyerinin az tehlikeli, tehlikeli, çok tehlikeli sinifta yer almasi durumuna göre farklilastirilmistir.

Diger taraftan, 5326 sayili Kabahatler Kanununun 17 nci maddesinin yedinci fikrasinda, idarî para cezalarinin her takvim yili basindan geçerli olmak üzere o yil için 4.1.1961 tarihli ve 213 sayili Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarinca tespit ve ilân edilen yeniden degerleme oraninda artirilarak uygulanacagi, bu suretle idarî para cezasinin hesabinda bir Türk Lirasinin küsurunun dikkate alinmayacagi öngörülmüstür.

Buna göre, 6331 sayili Kanunun 14 üncü maddesinde öngörülen is kazasi ve meslek hastaligi bildirimlerinin süresi içinde yapilmamasi durumunda 26 nci maddenin ikinci fikrasinin (e) bendinde öngörülen ikibin Türk Lirasi tutarindaki idari para cezasi her yil Kabahatler Kanununda öngörülen yeniden degerleme orani kadar artirilarak uygulanmaktadir.

2015 yili için 2.466 TL olarak hesaplanan idari para cezasi tutari;

  1. a) Ondan az çalisani bulunan isyerlerinden;

1) Az tehlikeli sinifta yer alanlar için ayni miktarda,

2) Tehlikeli sinifta yer alanlar için yüzde yirmi bes oraninda artirilarak,

3) Çok tehlikeli sinifta yer alanlar için yüzde elli oraninda artirilarak,

  1. b) On ila kirk dokuz çalisani bulunan isyerlerinden;

1) Az tehlikeli sinifta yer alanlar için ayni miktarda,

2) Tehlikeli sinifta yer alanlar için yüzde elli oraninda artirilarak,

3) Çok tehlikeli sinifta yer alanlar için yüzde yüz oraninda artirilarak,

  1. c) Elli ve daha fazla çalisani bulunan isyerlerinden;

1) Az tehlikeli sinifta yer alanlar için yüzde elli oraninda artirilarak,

2) Tehlikeli sinifta yer alanlar için yüzde yüz oraninda artirilarak,

3) Çok tehlikeli sinifta yer alanlar için yüzde iki yüz oraninda artirilarak,

uygulanacaktir.

Idari para cezasinin miktarinin tespitinde; isverenler için isyerinde çalisan sayisi ve isyerinin tehlike sinifi esas alinacak, is kazasi bildirimi yapmakla yükümlü olan saglik hizmeti sunuculari ile meslek hastaligi bildirimi yapmakla yükümlü olan yetkilendirilen saglik hizmet sunuculari için çalisan sayisi ve isyerinin tehlike sinifi dikkate alinmayacaktir.

  • Çalisan Sayisi ve Isyeri Tehlike Sinifinin Tespiti

6331 sayili Kanunun 26 nci maddesinin birinci fikrasinin (e) bendine göre uygulanacak idari para cezasi miktarinin belirlenmesine esas olan isyerinde çalisan sayisi ile isyerinin tehlike sinifinin tespiti asagidaki sekilde yapilacaktir.

  • Is Kazasi Bildirimleri

Is kazasi bildirimini süresi içinde yapmayan isverenlere uygulanacak idari para cezasina esas olan çalisan sayisi ile isyerinin tehlike sinifinin tespitinde;

  1. a) Is kazasinin oldugu tarihi içine alan döneme iliskin aylik prim ve hizmet belgesi Kurumumuza verilmis ise ay içinde ise giren ve isten çikan sigortalilar ile birlikte sifir gün sifir kazanç bildirilen sigortalilar da dahil edilerek bulunacak sigortalisi sayisi,
  2. b) Is kazasinin oldugu tarihi içine alan döneme iliskin aylik prim ve hizmet belgesi Kurumumuza verilmemis ise bir önceki aya iliskin aylik prim ve hizmet belgelerinde bilgileri yer alan ve takip eden aya devreden sigortali sayisi,
  3. c) Is kazasinin oldugu tarihi içine alan döneme iliskin aylik prim ve hizmet belgesinde is kazasina ugrayan sigortalinin bilgilerinin yer almamasi halinde, aylik prim ve hizmet belgesinde bilgileri yer alan sigortali sayisina kaza geçiren sigortali sayisi kadar ilave edilerek bulunacak sayi,

ç) Is kazasinin oldugu isyerinde sigortali kayit disi olarak çalisiyor ise, olayin intikal ettirildigi Kurumun denetimle görevli birimlerince tespiti yapilan ay içindeki çalisan sayisi ve tehlike sinifina,

ç) Asil isverene bagli çalisan bir sigortalinin is kazasi geçirmesi durumunda, alt isverenlerde çalisan sigortalilar da dâhil edilerek bulunacak sayi ve asil isverenin tehlike sinifina,

  1. d)Alt isverene bagli çalisan bir sigortalinin is kazasi geçirmesi durumunda, asil isveren çalisan sayisi toplam çalisan sayisina dâhil edilmeksizin alt isverenin çalistirdigi isçi sayisi ve tehlike sinifina,

göre belirlenen is kolu kodu dikkate alinacaktir.

  • Meslek Hastaligi Bildirimi

Meslek hastaligina iliskin bildirimi süresi içinde yapmayan isverenlere uygulanacak idari para cezasina esas olan çalisan sayisi ile isyerinin tehlike sinifinin tespitinde;

  1. a) Sigortalinin çalistigi isyerinin faal olmasi durumunda, Kurum Saglik Kurulunun tespitini yaptigi meslek hastaliginin isverene teblig edildigi aydaki çalisan sayisi ve tehlike sinifi,
  2. b) Sigortalinin çalismis oldugu isyerinin gayri faal veya kapanmis olmasi durumunda, meslek hastaliginin Kurum Saglik Kurulunca tespitinin yapilarak isverene teblig edildigi aydaki çalisan sigortali sayisi bir (1) kabul edilerek ve isyerinin faaliyetini durdurdugu veya kapandigi tarihteki tehlike sinifina,

göre belirlenen is kolu kodu dikkate alinacaktir.

  • Idari Para Cezalarina Yapilan Itirazlar

Verilen idari para cezasina isverenlerin veya saglik hizmeti sunuculari/yetkilendirilen saglik hizmeti sunucularinin itirazlari, Sosyal Sigorta Islemleri Yönetmeliginin 113 üncü maddesinde belirtilen hükümlere göre sonuçlandirilacaktir.

Yapilan itiraza istinaden bildirimin süresinde yapilip yapilmadigi hususunun arastirilmasi kisa vadeli sigorta servisleri tarafindan yapilacaktir. Itirazlar;  ünite amiri veya görevlendirecegi yardimcisi, ilgili sef, dosya memuru ve varsa avukattan olusan Idari Para Cezasi Itiraz Komisyonu tarafindan incelenerek, verilen karar imza altina alinacaktir. Kisa vadeli sigorta servislerince düzenlenerek isveren servislerine gönderilecek olan komisyon kararlari, isveren servisleri tarafindan isverene veya saglik hizmeti sunucusu/yetkilendirilen saglik hizmeti sunucusuna teblig edilecektir.

 

  1. Geçici 63 üncü Madde Uygulamasi

6645 sayili Kanunun 56 nci maddesi ile 5510 sayili Kanuna, geçici 63 üncü madde eklenmistir. Söz konusu maddenin kisa vadeli sigortalar ile saglik hak sahipligi uygulamalarina iliskin açiklamalara asagida yer verilmistir.

  • Kisa Vadeli Sigorta Kollari Uygulamasi

Kendi adina ve hesabina bagimsiz çalisanlar ile tarimda kendi adina ve hesabina bagimsiz çalisanlardan, Kuruma kayit ve tescilleri yapildigi hâlde, bu maddenin yayimlandigi ayin sonu itibariyla 12 ay ve daha fazla süreye iliskin prim borcu bulunanlarin borçlu olmalari nedeniyle kisa vadeli sigorta kollarindan yapilan yardimlardan faydalanmalari mümkün bulunmadigindan, bu süreler içerisinde is kazasi ve meslek hastaligi ile analik sigortasindan geçici is göremezlik ödenegi ödenmemektedir.

Ancak, 5510 sayili Kanunun Geçici 63 üncü maddesine göre sigortaliligi durdurulanlarin, daha sonra durdurulan sigortalilik sürelerinin tamamini ihya etmeleri halinde prim borçlarinin ödenmis olmasi ve zaman asimi sürelerinin asilmamis sartiyla, is göremezlik ödenekleri ödenecektir.

Diger taraftan, yapilan yeni düzenlemeye göre  sigortaliligi, prim borcu bulunmasi sebebiyle durdurulan sigortalilarin, 5510 sayili Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fikrasinin (a) veya (b) kapsaminda yeniden tescil edilmeleri ve çalismaya devam etmeleri durumunda, kisa vadeli sigorta kollarindan yapilacak ödemeler bakimindan  müstehaklik kontrolleri, yeni çalismaya basladiklari kapsam türüne göre basladiklari tarih itibariyle 5510 sayili Kanunun 18 inci maddesinde belirtilen sartlar dâhilinde degerlendirilerek (sigortaliligin durduruldugu döneme ait prim borcu dikkate alinmadan) kisa vadeli sigorta kollarindan saglanan haklardan yararlandirilacaktir.

Örnek: Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fikrasinin (b) bendi kapsaminda sigortaliligi 01/10/2008 tarihinde baslayan ve sigortaliligi 30/04/2009 tarihi itibariyle (63) kodu ile durdurulan ve 01/05/2015 tarihi ile yeniden sigortaliligi baslatilan bir kisi, 90 günlük prim ödeme gün sayisini dolduracagi 30/07/2015 tarihinden itibaren, anilan döneme iliskin prim borcunun ödenmis olmasi ve prim ve prime iliskin baskaca herhangi bir borcunun bulunmamasi sartiyla geçici is göremezlik ödeneginden faydalandirilacaktir.

  • Saglik Hak Sahipligi

5510 sayili Kanunun geçici 63 üncü maddesinin üçüncü fikrasinda, sigortaliliklari durdurulanlar ile bunlarin bakmakla yükümlü oldugu kisiler hakkinda 1/1/2012 tarihinden bu maddenin yürürlük tarihine kadar durdurulan süreler için, genel saglik sigortasi (60/g)  hükümlerinin uygulanmayacagi öngörülmüstür.

Ancak, söz konusu sigortalilardan geçici 63 üncü madde kapsaminda sigortaliliklari  durdurulan sürelerde, durdurma isleminden önce Kanunun 67 nci maddesinin birinci fikrasinda sayilan istisnai durumlarda belirtilen sartlara göre saglik hak sahipligi bulunan kisilere verilen saglik hizmetlerine ait giderler, yersiz tedavi gideri olarak degerlendirilmeyecektir.

Kanunun geçici 63 üncü maddesine göre; Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fikrasinin (b) bendi kapsamindaki sigortalilardan, 30/04/2015 tarihi itibariyle 12 ay ve daha fazla süreye iliskin prim borcu bulunmasi nedeniyle, sigortaliliklari durdurulan ve 01/05/2015 tarihi itibariyle yeniden sigortaliligi baslatilan sigortalilarin, saglik yardimlarindan faydalanabilmeleri için; Kanunun 67 nci maddesinin birinci fikrasinda sayilan istisnai durumlar hariç olmak üzere, saglik hizmet sunucusuna müracaat ettigi tarihten geriye dogru bir yil içinde 30 günlük prim ödeme gün sayisinin olmasi ile 60 günden fazla prim ve prime iliskin borcunun bulunmamasi sarti aranacaktir.

Örnek: Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fikrasinin (b) bendi kapsaminda sigortaliligi 30/04/2015 tarihi itibariyle durdurulan ve 01/05/2015 tarihi ile yeniden sigortaliligi baslatilan sigortali, 30 günlük prim ödeme gün sayisini sartini 01/06/2015 tarihi itibariyle yerine getirecektir. 2015 Mayis ayina iliskin iliskin priminin ödenmis olmasi ve 60 günden fazla prim ve prime iliskin borcunun bulunmamasi sartiyla sigortali Kurum saglik hizmetlerinden faydalanmaya baslayacaktir.

 

  1. IS-KUR Kursiyerlerine Iliskin Düzenleme

6645 sayili Kanunun 44 üncü maddesi ile 5510 sayili Kanunun 5 inci maddesinin birinci fikrasinin (e) bendinde yer alan “bunlardan bakmakla yükümlü olunan kisi durumunda olmayanlar hakkinda ayrica” ibaresi madde metninden çikarilmistir.

Buna göre, 5510 sayili Kanunun 5 inci maddesinin birinci fikrasinin (e) bendinde sayilan Türkiye Is Kurumu tarafindan düzenlenen meslek edindirme, gelistirme ve degistirme egitimine katilan kursiyerlerin tamami için, is kazasi ve meslek hastaligi sigortasi hükümleri yaninda genel saglik sigortasi hükümleri de uygulanacaktir. Bu kapsamdaki kursiyerler için Is-Kur tarafindan genel saglik sigortasi primi bildirilecek ve bunlar kendi sigortaliligi üzerinden saglik yardimlarindan faydalandirilacaktir.

 

  1. Emzirme Ödenegi

07/04/2015 tarihli ve 29319 sayili Resmi Gazetede yayimlanan 6637 sayili Bazi Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Degisiklik Yapilmasina Dair Kanunun 16 nci maddesi ile 633 sayili Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen Ek 4 üncü madde ile 15/05/2015 tarihinden itibaren Türk vatandaslarina, canli dogan birinci çocugu için 300 TL, ikinci çocugu için 400 TL, üçüncü ve sonraki çocuklari için 600 TL dogum yardimi yapilacagi hüküm altina alinmistir.

6637 sayili Kanuna göre  dogum yardimi yapilmasi, 5510 sayili Kanuna göre emzirme ödenegi verilmesine engel teskil etmemektedir.

Bu nedenle, 5510 sayili Kanunun 16 maddesinde öngörülen sartlara haiz olanlara emzirme ödenegi verilmeye devam edilecektir.

Bilgi edinilmesini ve geregince islem yapilmasini rica ederim.

 

 

 

Cevdet CEYLAN

Kurum Baskan V