ODA MECLİSİ TOPLANTISI YAPILMIŞTIR

.

SAKARYA SERBEST MUHASEBECI MALI MÜSAVIRLER ODASI

ODA MECLISININ 25.08.2016 TARIHLI  TOPLANTI TUTANAGIDIR.

     

Toplanti No: 2016/3      

   Sakarya SMMM odasi oda meclisi dönem Toplantisi 25. 08. 2016 tarihinde saat 15:00 da Halil Kocacik Konferans salonunda toplanmistir.

 

Toplanti gündemi

1)    Açilis, Yoklama,

2)    Saygi durusu,

3)    Meclis Baskanlik Divaninin seçilmesi

4)    Oda Baskaninin konusmasi

5)    6728 sayili yatirim ortaminin iyilestirilmesi amaciyla bazi kanunlarda degisiklik yapilmasina dair kanun hakkinda bilgilendirme.

6)    6736 sayili bazi alacaklarin yeniden yapilandirilmasina iliskin kanun’nun görüsülmesi.

7)    Mesleki sorunlar hakkinda görüsme,

8)    Dilek ve Kapanis.

  

         Yapilan yoklamada Hazirun listesinde kayitli 77 üyeye toplanti gündemi ile günü ve saatini bildiren davetin 19/08/2016 tarih 2016/590 numarali yazi, faks ve e mail yolu ile gönderildigi bunun sonucunda 60 üyenin toplantida hazir bulundugu  Ersin Ellidokuz Yalçin Kayikçi Fatih Kabalak Baris Sahin Hasan Sertok Yusuf Mahmutoglu olmak  üzere 6 kisinin   mazeretlerini belirttigi, 11 kisinin ise mazeretsiz katilmadigi tespit edilmistir.

 

GÜNDEM ÇALISMALARI

 

 

     Gündemin 1. Maddesi geregince Oda baskani Ertugrul Kocacik açilis konusmalarini yaptilar. Toplanti yeter sayisina sahip olundugu tespit edildi.

 

      Gündemin 2. Maddesi geregince 15 Temmuz demokrasi sehitlerimize Gazi Mustafa Kemal ve silah arkadaslari ve tüm sehitlerimiz için bir dakika saygi durusunda bulunuldu. Ardindan Istiklal marsi okundu.

 

     Gündemin 3. Maddesi geregince Meclis Baskanlik Divaninin seçimi yapildi. Baskanlik divani için teklif veren  Ertugrul KOCACIK, Erdinç ATALAY, Yildiray YILMAZ, Fikret DAYIOGLU, Mehmet KÜÇÜKTEKIN, Ayfer Güner MERT, M.Ziya SENGÜL, Ilhan ARSLAN’in Teklifleri okundu. Bu teklife göre Sayin Muzaffer BASER  Sayin IBRAHIM AYGÜN   Sayin Selim YANMAZ Sayin Serkan TÜCCAR aday gösterildiler. Oylamaya sunuldu.

Oy birligi ile seçildiler.

       Meclis baskanlik divanina baskan seçilen Sayin Muzaffer Baser haziruna konusmalarinda verdiginiz bu görevi layigi ile yerine getirmek adina çalisacagimizi belirtir. Bizlere bu görevi verdiginiz için tesekkürlerimizi sunariz dediler.  15 Temmuz demokrasi sehitlerimizi rahmet ile aniyor, yaralilarimiza acil sifalar diliyorum dediler.

 

     Gündemin 4. Maddesi geregince Oda baskanimiz Ertugrul Kocacik konusmalarinda

 

   Oda Meclis Baskanim, Önceki Dönem Oda Baskanim, Önceki Dönem Meclis Baskanlarim, Degerli Hazirun,

 

Sahsim ve Oda Kurullari adina hepinizi sevgi ve saygiyla selamliyor , Hosgeldiniz diyorum.

 

21-21 Mayis tarihlerinde gerçeklestirdigimiz Olagan Genel  Kurulumuza %82 katilim saglayan Tüm meslektaslarimiza sizlerin huzurunda tekrar sükranlarimizi sunarim.

 

13 Haziran 1989’da 20194 sayili Resmi Gazetede yayinlanarak yürürlüge giren 3568 sayili meslek yasamizin hazirlanmasinda ve 07 Nisan 1990 tarihinde kurulan Sakarya SMMM Odasinin kurucu baskani Sayin Yusuf Mahmutoglu nezdinde emegi geçen herkese sükran ve minnet borcumuz oldugunu ifade etmek istiyorum. Hayatta olanlara saglikli, mutlu ve huzurlu bir yasam sürmelerini temenni ediyorum.

 

1991 yilindan 2014 yilina mesaisinin nerdeyse tamamini Meslegimiz ve Meslek Mensuplarina adayan Sakarya SMMM Odasinin adini ulusal düzeyde basarili bir sekilde temsil eden, geçirdigi kalp krizi sebebiyle aramizdan ayrilan merhum oda baskanimiz çok kiymetli babam basta olmak üzere ebedi hayata intikal eden degerli meslek mensuplarimiza Allah(c.c.)’tan rahmet diliyorum. Mekanlari cennet olsun. Ruhlari sad olsun. Aziz hatiralari önünde saygi ile egiliyorum.

 

Temmuz 2004 yilinda göreve gelerek 2016 yilinda görevini birakan,8 yilini birlikte çalisma firsati buldugum degerli insan önceki dönem oda baskanim Selattin ÇAKIRSOY  zorlu sartlar altinda yilmadi, hiçbir zaman yorulmadi, ciddi bir rahatsizlik geçirdi pes etmedi. Hasta yatagindan bizlere BASKANLIK yapti, agabeylik yapti, yeri geldi babalik yapti. Su an içinde bulundugumuz Egitim ve Hizmet binasinin mimarligini yapti, aldigi bayragi en iyi sekilde temsil etti ve bu onurlu mücadeleyi  onurlu bir sekilde birakti. Onursal Baskanim Selattin ÇAKIRSOY kendisi için sizlerden yürekten bir alkis rica ediyorum.

 

Odamizin kurulusundan bugüne kadar geçen süre içerisinde Tüm Kurullarda görev alan degerli meslek mensuplarina sizlerin huzurunda sükranlarimi sunuyorum.

 

Genel Kurul sonucunda olusan tablo, meslegimiz  ve meslek mensuplarimiz için Birlik zamanidir. 2016-2019 çalisma döneminde oda kurularina seçilen tüm arkadaslarimiza basarilar dilerim.

 

Genel Kurulumuzda meslek mensuplarimiza açikladigimiz çalisma programi ve gelecegin mesleki projelerini sizlerin çok degerli katkilariyla insallah hayata geçirecegiz.

 

Yönetimde esitlik, Denetimde seffaflik , Disiplinde adalet ilkelerimizden taviz vermeden meslek mensuplarimiza hizmet edecegiz.

 

Meclis Baskanim, Degerli Hazirun 26 Mayis’ ta görev bölümü yaparak çalismalarimiza basladik. Bugüne kadar geçen süre içerisinde yapilan çalismalar ve degisen mevzuat hakkinda sizleri kisaca bilgilendirmek istiyorum.

 

·         Mesleki Yeterlilik Belgesi için süre Çalisma ve Sosyal Güvenlik Bakanligi tarafindan 31.12.2016 tarihine kadar uzatildi.

·         1-2-3 Haziran tarihlerinde TÜRMOB tarafindan yapilan 11.Türkiye Muhasebe, Haksiz Rekabet ve Etik Kongrelerinde odamizi temsil ettik.  Muhasebe forumunun sonuç bildirisi ve konusmalarin sunumlari TÜRMOB web sayfasindan inceleyebilirsiniz.                     

       Forumun ana konusu :

 

– Muhasebe ve Denetim Mesleginde yenilikçi yaklasimlar

- Rekabet ve Kalite

- Meslek Etiginde kusak farki

  Meslek mensuplari olarak önümüzde süreç; Meslekte Kurumsallasma ve mesleki uzmanlasmanin kaçinilmaz oldugunu gösteriyor. Bizlerin çalismalari da   bu yönde olacaktir.

 

·         21 Mayis 2016 tarihinde 29718 sayili Resmi Gazete ile Çalisma ve Sosyal Güvenlik Bakanligi tarafindan  ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her türlü istihkakin bankalar araciligiyla ödenmesine dair yönetmelikte degisiklik yapilmasina dair yönetmelik yayinlanarak 10 isçi yerine 5 isçi için ücret, prim, ikramiye bu nitelikteki her türlü istihkakin baka yolu ile ödemesi 01.06.2016 tarihinden itibaren zorunlu hale gelmistir.

 

·         22 Haziran tarihinde TÜRMOB tarafindan organize edilen iftar programina kurucu oda baskanim ve önceki dönem baskanlarimizla TÜRMOB Etik Kurulu üyesi birlikte katildik.

·         Birlik, beraberlik, kardeslik ve dayanisma duygularinin hat safhaya ulastigi 11 ayin sultani Ramazan ayinin son günlerinde 28 Haziran tarihinde meslek mensuplarinin katilimlari ile iftar programi düzenlendi.

 

·         05 Temmuz Sali günü yani Ramazan Bayraminin 2.günü oda binamizda meslek mensuplarimizla bayramlasma programinda bir araya geldik.

 

·         15 Temmuz da ülkemizi karanlik emellerine alet etmek isteyenlerin yapmis oldugu hain girisim hüsrana ugramistir.                                                                         Ülkemize, milletimize ve demokrasimize yapilan bu alçak darbe girisimini lanetleniyoruz. Milletimiz bir kez daha göstermistir ki, Bagimsizligindan, demokrasiden, parlamenter sistemden vazgeçmeyecektir. Ülkemizin birligine, bütünlügüne ve demokrasimize  yönelik hain saldirilarin son bulmasini istiyoruz.

 

Serbest Muhasebeci Mali Müsavirler  ve Yeminli Mali Müsavirler; Ülkemizin birligi ve demokrasimizin için her zaman mücadele edecektir. Bu hain darbe girisimine karsi mücadele eden tüm kesimlere sükranlarimizi sunuyoruz. Milletimize geçmis olsun diyor, sehirlerimize Allah tan rahmeti, yaralilara acil sifalar diliyoruz. Bu metin Türmob tarafindan  hazirlanarak 85 oda baskaninin imzasi ile ulusal basinda yayinlanmistir.

 

·         22 Temmuz 2016 tarih 29778 sayili Resmi Gazetede TBMM’nin Ülke genelinde OHAL ilanina dair 1116 sayili karari yayinlanmistir. Maalesef üzülerek belirtmek istiyorum ki bu hain darbe girisimine sebep olan örgütle iliskisi oldugu gerekçesi ile 5 meslek mensub7muz hakkinda islen yapilmistir. 4 meslek mensubumuz tutuklanmis ve 1 meslek mensubumuz hakkinda yakalama karari çikartilmistir. Gelir Idaresi Baskanliginin 17 Agustos tarihinde TÜRMOB’a gönderdigi yazi ile gözaltina alinan veya tutuklanan meslek mensuplarinin bürolari hakkinda yapilacak islemleri bildirilmistir. Bu yaziya istinaden 4 meslek mensubumun bürolarina 4 ayri meslek mensubu tayin edilmis ve yapilan bu islem Gelir Idaresi Baskanligina, meslek mensubunun bagli oldugu vergi dairesine, Vergi Dairesi Baskanligina, Küçük ve Orta Ölçekli Mükellefler Denetim Grup Baskanligina, Sosyal Güvenlik Kurumu Il Müdürlügüne ve meslek mensubunun mükelleflerine yazi ile bildirilmistir.

 

·         Haziran/2016 vergilendirilme dönemi KDV Beyannamesinin sonuç hesaplari alanina eklenen “Belge Bilgileri-Belge Türü/Sayisi” tablosu yeni bir degerlendirmeye karar beyannameden kaldirilmistir.

 

·         27 Temmuz 2016 tarih ve 29783 sayili Resmi Gazetede yayimlanan 472 sira nolu VUK Genel Tebligi ile KESIN MIZAN bildirimleri yürürlükten kaldirilmistir.

 

·         Etik Egitim 2016/2. Dönem basvurulari 01-29 Agustos 2016 tarihleri arasinda yapilabilecektir. 2019 üyemiz Etik Taahhütnamesi imzalamislardir. Su an 4 kisi yeni dönem için müracaatta bulunmustur.

 

·         05 Agustos 2016 tarih 29792 sayili Resmi Gazetede VUK Genel Tebligi (sira no 426) degisiklik yapilmasina dair teblig (sira no 473) yayimlanmistir. Bu teblige göre 426 sira nolu tebligin 4.bölümünün ( c ) bendinde yer alan; 2014 yili satislari veya gayri safi is hasilati 150 bin TL’den az olan mükellefler için 01.01.2018 tarihinden itibaren Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz Kullanma Mecburiyeti baslayacaktir.

 

 Ayrica; Nitelikleri 10.05.1991 tarihli ve 20867 sayili Resmi Gazetede yayimlanan Katma Deger Vergisi mükelleflerinin ödeme kaydedici cihazlari kullanmalari mecburiyeti hakkinda kanunla ilgili Genel Tebligi  seri no 31 de belirlenmis olan “Bilgisayar Baglantili Ödeme Kaydedici  Cihazlari” kullanarak mükellefler için Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz kullanma mecburiyetinin baslama tarihi 01.01.2018 olarak belirlenmistir. Burada dikkat etmemiz gereken ;  2014 yili Satislari veya Gayri Safi Is Hasilati; 500 Bin TL ile 150 Bin TL arasinda olan mükellefler için 01.10.2016 tarihinden itibaren Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz Kullanma mecburiyeti baslayacaktir.

 

·         Gündemin 5.maddesi olan 6728 sayili Yatirim Ortaminin iyilestirilmesi amaciyla bazi kanunlarda degisiklik yapilmasina dair  kanun 09.08.2016 tarih ve 29796 sayili resmi gazetede yayimlanmistir. Yasa metni hakkinda sizleri bilgilendirmek istiyorum.

 

·         Gündemin 6.maddesi olan 6736 sayili Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasina Iliskin Kanun 19.08.2016 tarihli ve 29806 sayili Resmi Gazetede yayinlanarak yürürlüge girmistir. Yasa metni ve teblig hakkinda sizleri bilgilendirmek istiyorum.

 

·         23.08.2016 tarihli ve 29810 sayili  Resmi Gazetede (mükerrer) Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasina iliskin 6736 sayili Kanun Genel Tebligi (seri no:1) yayimlanmistir.

 

Degerli Hazirun;

 

2016-2019 faaliyet döneminde görev yapacak Oda Meclis Baskanimiz ve Meclis Divanina basarilar diliyor,

 

Beni sabirla dinlediginiz için Sahsim ve Oda Kurullari adina sevgi ve saygilarimi sunuyorum.

 

Gündemin 5.maddesi olan 6728 sayili Yatirim Ortaminin iyilestirilmesi amaciyla bazi kanunlarda degisiklik yapilmasina dair  kanun 09.08.2016 tarih ve 29796 sayili resmi gazetede yayimlanmistir. Yasa metni hakkinda sizleri bilgilendirmek istiyorum.

 

        9 Agustos 2016 tarihli ve 6728 sayili Resmi Gazetede yayimlanan 17/7/2016 tarihli ve 6728 sayili YATIRIM ORTAMININ IYILESTIRILMESI AMACIYLA BAZI KANUNLARDADEGISIKLIK YAPILMASINA DAIR KANUN ile asagidaki Yasalarda degisiklik yapilmistir.

09/6/1932 tarihli ve 2004 sayili Icra ve Iflas Kanunu


15/7/1950 tarihli ve 5682 sayili Pasaport Kanunu


21/7/1953 tarihli ve 6183 sayili Amme Alacaklarinin Tahsil Usulü Hakkinda Kanunu


13/7/1956 tarihli ve 6802 sayili Gider Vergileri Kanunu


31/12/1960 tarihli ve 193 sayili Gelir Vergisi Kanunu


4/1/1961 tarihli ve 213 sayili Vergi Usul Kanunu


1/7/1964 tarihli ve 488 sayili Damga Vergisi Kanunu


2/7/1964 tarihli ve 492 sayili Harçlar Kanunu


25/10/1984 tarihli ve 3065 sayili Katma Deger Vergisi Kanunu


31/5/2006 tarihli ve 5510 sayili Sosyal Sigortalar ve Genel Saglik Sigortasi Kanunu


13/6/2006 tarihli ve 5520 sayili Kurumlar Vergisi Kanunu


28/2/2008 tarihli ve 5746 sayili Arastirma, Gelistirme ve Tasarim Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkinda Kanun


14/12/2009 tarihli ve 5941 sayili Çek Kanunu


13/1/2011 tarihli ve 6102 sayili Türk Ticaret Kanunu


21/11/2012 tarihli ve 6361 sayili Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Sirketleri Kanunu


28/6/2001 tarihli ve 4697 sayili Bazi Vergi Kanunlarinda Degisiklik Yapilmasina Dair Kanun


Bu Yasalarda yapilan degisikliklerin temel özellikleri asagidaki gibidir.

·         1. Yasanin 1-6 maddelerinde 2004 sayili Icra ve Iflas Kanunu ve iflas ertelemeye iliskin düzenlemeler yer almistir.  Ayrica Yasada halen uygulamada devam eden davalara iliskin düzenleme de yer almaktadir. Bu düzenlemenin, bu Yasanin yürürlük tarihinden sonraki basvurulara uygulanacagi belirtilmistir.

 

·         2. Yasanin 7’nci maddesinde - 5682 sayili Kanunda yapilan düzenleme ile yillik ortalama ihracat degerlerine göre yapilan siniflandirmada; son üç yilda yillik ortalama ihracat tutari Bakanlar Kurulunun belirleyecegi degerin üzerinde olan firma yetkililerine, Bakanlar Kurulunca belirlenen esaslara göre iki yil süreyle hususi damgali pasaport verilebilmesi öngörülmüstür.

 

·         3. Yasanin 8’inci maddesi ile 6183 satili Kanunun 22/A maddesinde yapilan düzenleme ile 5018 sayili Kanuna tabi kamu idareleri ve bu idarelere bagli döner sermaye isletmelerinin yapacagi her türlü ödemelerden önce de “vadesi geçtigi halde ödenmemis borcu bulunmadigina dair belge” aranilmak suretiyle amme alacaginin güvence altina alinmasina iliskin düzenleme yapilmistir.

 

·         4. Yasanin 10’uncu maddesi ile tüketici hakem heyetlerine basvurular ya da mahkemelerinde açilan davalar sonucunda, bankalarin iade ettikleri ancak daha önce vergisini ödedikleri BSMV’nin indirimine iliskin düzenleme yapilmistir Iadenin, iade ödemesinin gerçeklestigi dönemde indirim konusu yapilmasi öngörülmüstür.

 

·         5. Yasanin 12’nci maddesi ile GVK’nin 23’ncü maddesinin (a) alt bendinde yapilan düzenlemeyle, mevcut istisna uygulamasi devam ettirilmekte; (b) alt bendinde yapilan düzenlemeyle de Türkiye disinda elde edilen kazançlar üzerinden döviz olarak ödenmesi kaydiyla kanuni ve is merkezi Türkiye’de bulunmayan dar mükellefiyete tabi isverenlerce bölgesel yönetim merkezlerinde münhasiran merkezin faaliyet izni kapsaminda istihdam edilen hizmet erbabina ödenen ücretler istisna kapsamina alinmistir.

 

·         6. Yasanin 13’üncü maddesinde Gelir Vergisi Kanununun 89 uncu maddesinin birinci fikrasinin (13) numarali bendi ile 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayili Kurumlar Vergisi Kanununun 10 uncu maddesinin birinci fikrasinin (g) bendinde yer alan indirim kapsamindaki faaliyet alanlarinda yurtdisi yerlesiklere yüksek katma degerli hizmet veren isverenlerin istihdam ettigi hizmet erbabinin ücretleri üzerinden hesaplanan vergiden kismi indirim uygulamasi getirilmektedir.

 

·         Bu konuda kismi indirim uygulamasiyla ilgili hasilata iliskin %85 oranini, hizmet alanlari itibariyla ayri ayri veya birlikte %50’ye kadar indirmeye veya %100’e kadar artirmaya Bakanlar Kuruluna, usul ve esaslari belirlemeye de Maliye Bakanligina yetki verilmektedir.

 

·         7. Yasanin 14’üncü maddesinde GVK’nin safi ticari kazancin belirlenmesi ile 40’nci maddesinde degisiklik yapilarak isi yalitimi ve enerji tasarrufuyla ilgili harcamalarin iktisadi kiymetin degerine eklenerek amortisman ayrilmasi yerine dogrudan gider yazilmasinin saglanmasina iliskin düzenleme yapilmistir.

 

·         8. Yasanin 16’nci maddesi ile GVK’ya eklenen 98/A maddesinde “muhtasar ve prim hizmet beyannamesi, vergi kanunlarina göre verilmesi gereken muhtasar beyanname ile 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayili Sosyal Sigortalar ve Genel Saglik Sigortasi Kanunu uyarinca verilmesi gereken aylik prim ve hizmet belgesinin birlestirilerek, kesilen vergilerin matrahlariyla birlikte sigortalinin sigorta primleri ve kazançlari toplami ile prim ödeme gün sayilarinin bildirilmesine mahsus” beyannamesi olarak tanimlanmistir.

 

·         9. Yasanin 19’uncu maddesinde , kurumlar vergisi mükellefi olup da Türk Ticaret Kanununun 27 nci maddesi uyarinca tescil için basvuran mükelleflerin basvuru evraklarinin bir suretini ilgili vergi dairesine yazili veya elektronik ortamda intikal ettirilmesi öngörülmüstür.

 

·         10.  Yasanin 20’nci maddesinde Vergi Usul Kanunu’na 2013 yilinda 153/A maddesinin onuncu fikrasinda yer alan “359 uncu maddede sayilan fiilleri isledikleri veya bu fiillere istirak ettikleri vergi incelemesine yetkili olanlarca düzenlenen raporla tespit edilenlerden bu durumlari kesinlesenler ile birinci, ikinci ve üçüncü fikralarin kapsamina girenler veya bu fiillere istirak edenler, fiilin islendigi tarihten itibaren alti yil süreyle hiçbir surette vergi tesvik ve desteklerinden yararlanamazlar” ibaresi yürürlükten kaldirilmistir.

 

·         11. Yasanin 21’inci maddesi ile VUK M. 355’te yapilan degisiklik ile elektronik ortamda süresinde verilmeyen bildirim ve formlarin süresinden sonraki ilk üç gün içinde verilmesi halinde, 1/10 oraninda özel usulsüzlük cezasi uygulanacagi belirtilmistir.

 

·         12.  Yasanin 22’nci maddesi ile VUK’nin mülga 370’nci maddesine Izaha Davet baslikli bir madde eklenmistir.

 

·         13.  Yasanin 23’üncü maddesi ile 488 sayili Damga Vergisi Kanununda yapilan degisiklikle nispi damga vergisine tabi kâgitlarda her bir nüshanin ayri ayri vergilendirilmesi uygulamasina son verilmistir. . Uygulamada oldukça sorun yaratan bir maddenin bu sekilde degistirilmesi olumlu olarak degerlendirilmistir.

 

·         14. Yasanin 24’üncü maddesi ile damga bir kâgittan sartlari saglamasi kaydiyla sadece bir kez vergi alinmasi öngörülmüstür.

 

·         15.  Yasanin 28’inci maddesi ile Damga Vergisi Kanununda vergiye tabi kâgitlarin yer aldigi 1 No’lu tabloya eklemeler yapilmistir.

 

·         16. Yasanin 46’nci maddesi ile 5510 sayili Sosyal Sigortalar ve Genel Saglik Sigortasi Kanununun 12 nci maddesinin ikinci fikrasina asagidaki cümleler eklenmistir.


“Bu Kanun geregi internet, elektronik ve benzeri ortamda Kuruma gönderilecek muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin defter ve kayitlara ve bu kayitlarin dayanagini teskil eden belgelere uygun olmamasindan isverenlerle birlikte yazili sözlesme ile yetki verilmis serbest muhasebeci, serbest muhasebeci malî müsavir ve yeminli malî müsavirler de müstereken ve müteselsilen sorumludur. Bu fikranin uygulanmasina iliskin usul ve esaslar Kurum tarafindan çikarilan yönetmelikle düzenlenir”

 

·         17. Yasanin 44’üncü maddesi ile Katma Deger Vergisi Kanunu’nun 30 uncu maddesinin (d) bendinin sonuna eklenen parantez içi hüküm ile 5520 sayili Kanunun 13 üncü maddesine göre transfer fiyatlandirmasi yoluyla örtülü olarak dagitilan kazançlara iliskin ayni Kanunun 11 inci maddesinin birinci fikrasinin (c)bendi uyarinca kanunen kabul edilmeyen giderlere ve Gelir Vergisi Kanununun 41 inci maddesinin birinci fikrasinin (5)numarali bendine göre isletme aleyhine olusan farklara iliskin olup, mükelleflerce ithalde veya sorumlu sifatiyla ödenmis olan katma deger vergisinin, mükellefin vergiye tabi islemleri üzerinden hesaplanan katma deger vergisinden indirilmesinin saglanmasi yönünde düzenleme yapilmistir.

 

·         18. Yasanin 57’nci maddesi ile KVK’da düzenlenmis olan sinai mülkiyet haklarinda kazanç istisnasi ile ilgili olarak Maliye Bakanligi tarafindan vergi avantaji saglanacak kuruluslarin patentlerinin degerleme raporunun düzenlenmesi gerektigine iliskin hükmün kaldirilmis ve PATENT BOX rejimi getirilmistir.

 

·         19. Yasanin 59’uncu maddesi ile transfer fiyatlandirma yöntemlerinde OECD uygulamalarinda yapilan degisikliklere paralel düzenleme yapilmis, KVK’da düzenlenen transfer fiyatlandirma yöntemi sayisi bese çikarilmistir.

 

·         20. Yasanin 60’nci maddesi ile gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin isletmeleri bünyesinde gerçeklestirdikleri arastirma ve gelistirme faaliyetlerine iliskin harcamalarinin %100 ünün kazancin tespitinde indirim konusu yapilmasina iliskin olarak, 193 sayili Gelir Vergisi Kanunu ve 5520 sayili Kurumlar Vergisi Kanununda yer alan düzenlemeler, 5746 sayili Arastirma, Gelistirme ve Tasarim Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkinda Kanun kapsamina alinmistir.

 

TÜRMOB SIRKÜLER RAPOR 10.08.2016/99-10

 

·                 IFLAS ERTELEMEDE YENI DÜZENLEMELER

·         15.07.2016 tarihinde kabul edilen, 6728 sayili Yatirim Ortaminin Iyilestirilmesi Amaciyla Bazi Kanunlarda Degisiklik Yapilmasina Dair Kanun ile Icra Iflas Kanunu’nda iflas ertelemenin düzenlendigi 179 ve devami maddelerde degisiklikler yapilmis, 179/c maddesi ilave edilmistir.

 

·         Iflasin ertelenmesi kurumu, sermaye sirketleri ve kooperatiflerin mali darbogazi asmasi ve ekonomi içinde üretken olmaya devam etmesini saglamak  amaciyla getirilmistir. Ancak iflas erteleme basvurulari en çok alacaklilarin haklarini etkilemekte, kötü niyetli basvurularda alacaklilar alacaklarina uzun süre veya  hiç kavusamamaktadir.

 

·         Getirilen yeni düzenlemeler ile borca batikligin tespiti, iyilestirme projesinin nasil olacagi ve uygulamaya yönelik düzenlemelerle iflas erteleme kurumunun daha saglikli islemesi amaçlanmistir.

 

·         Getirilen yeni düzenlemeler ve degisiklikler asagida siralanmistir:

 

·         1- Icra Iflas Kanunu 179. Maddesinde “ borçlarin aktiften fazla olmasi”  halinde iflas erteleme talebinde bulunulabilecegi hükmü vardi. Yeni düzenlemede ise aktiflerin muhtemel satis fiyatlari üzerinden düzenlenen ara bilançoya göre borca batik oldugunun tespit edilmesi halinde iflas erteleme talebinde bulunulabilecegi kabul edilmistir.

 

·         2- Uygulamada bazi yerlerde iflas erteleme kararinin çok kolay alinabildigi gerekçesi ile sirket merkezleri tasinmakta ve iflas erteleme talebinde bulunulmakta idi. Bu tür kötü niyetli yaklasimlari önlemek için yapilan yeni düzenleme ile “ son bir yildan uzun süre ile sirket merkezinin bulundugu yerdeki mahkeme” den iflas erteleme talebinde bulunulabilecegi kurali yer almaktadir.

 

·         3- Yeni yapilan düzenlemelerde iyilestirme projelerinin nasil olmasi gerektigi ile ilgili hükümler getirilmistir.

·         Iyilestirme projesinde , yeni nakit kaynak konulmasi dahil nesnel ve gerçek kaynaklar ve önlemler bulunmalidir.

·         Iyilestirme projesinde, erteleme sürecinde  isletme giderlerinin ve çalisma sermayesinin nasil karsilanacaginin gösterilmesi  zorunludur. Uygulamada iflas erteleme talebinde bulunan bazi sirketlerin genel isletme ve üretim giderlerini karsilayamadiklari, elektrik, su, dogalgaz, kira giderlerini ödeyemedikleri, ancak aldiklari tedbir kararlari ile takip yapilmasini ve ilgili sirketin kesinti yapmasini engelledikleri görüldügünden isletme giderlerinin nasil karsilanacaginin iyilestirme projesinde gösterilmesi zorunlulugu getirilmistir.

 

·         Iflas erteleme talebi ile birlikte iyilestirme projesinin ciddi ve inandirici oldugunu gösteren bazi bilgi ve belgelerin de mahkemeye sunulmasi zorunlu hale getirilmistir. Buna göre

·         -  Mevcut borçlarin ödeme sürelerini ve tutarlarini,

·         -  Alacaklilarin adreslerini,

·         -  Faaliyet gösterilen sektörün özelliklerine göre stoklar ile bunlarin bekleme sürelerini ve tutarlarini gösteren listelerin,

·         -  Vergi dairesine sunulmus son bilanço ve gelir tablosunun,

·         -  Sirket veya kooperatife ait ticaret sicil tasdiknamesinin,

·         -  Iyilestirme projesinin ciddi ve inanilir oldugunu gösteren diger belgelerin,

·         -  Isletmenin devamliligi esasina göre düzenlenmis ara bilançoyla birlikte sunulmasi zorunludur.

 

·         Uygulamada ihtiyati tedbir karari alindiktan sonra, yargilamanin uzamasi için bilgi ve belgeler geç sunulmakta, yeniden bilirkisi raporu alinmasi gerekmekte, tedbir kararinin sagladigi korumadan yararlanarak, karar verilmesi kasitli olarak geciktirilebilmekteydi. Bu nedenle belirtilen bilgi ve belgelerin taleple birlikte sunulmasi zorunlulugu getirilmistir.

 

·         Belirtilen liste ve belgelerin iflasin ertelenmesi talebi ile birlikte sunulmamasi halinde, mahkemece iki haftalik kesin süre verilecek ve bu süre içinde de sunulmaz ise iflas erteleme talebi ispat edilememis sayilacaktir. Eger borca batik oldugu da tespit edilirse iflas karari verilecektir.

 

·         4- Üst üste iflas erteleme taleplerinin önüne geçmek amaciyla, daha önce iflasin ertelenmesinden yararlanmis olanlarin, uzatma dahil erteleme süresinin bitiminden itibaren bir yil geçmeden iflas erteleme talebinde bulunamayacagi düzenlemesi getirilmistir.

 

·         5- Iflas erteleme talebi üzerine derhal görevinin gerektirdigi mesleki ve teknik yeterlilige sahip, yeterli sayida kayyim atanir. Daha önceki düzenlemede  sadece kayyim atanacagi belirtilmekte idi, yeni düzenlemede kayyimin görevinin gerektirdigi mesleki ve teknik yeterlilige sahip olmasi gerektigi belirtilmistir.

 

·         6- Iflas erteleme talebi, kayyimin atanmasi karari, kayyimin görevleri, temsil yetkisi ve sinirlari tescil edilmek üzere ticaret sicili müdürlügüne gönderilecek ve ilan edilecektir. Ilan hususu önceden de bulunmakta idi ancak yeni düzenlemede, alacaklilarin iflasin ertelenmesi kararinin ilanindan itibaren 2 haftalik kesin süre içinde  iflasin ertelenmesi sartlarinin bulunmadigini ileri sürebilecekleri ve mahkemeden talebin reddini isteyebilecekleri  hükmü getirilmistir. Alacaklilarin itiraz hakkina süre siniri getirilmistir.

 

·         7- Yargilama devam ederken verilebilecek tedbirler netlestirilmistir. Mahkeme iflas erteleme basvurusunda bulunan sirketin/kooperatifin mal varligini koruyucu tedbirleri alacaktir. Yargilama süresince  6183 sayili Kanun’a dayali takipler dahil yeni takip yapilmasini yasaklayabilir veya mevcut takiplerin durmasina karar verebilir. Bu süre içinde ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz kararlarinin da uygulanamayacagi hükmü getirilerek, ihtiyati haciz yolu ile borçlu sirketin durumunun agirlasmasinin önüne geçilmesi amaçlanmistir.

 

·         8- Iflasin ertelenmesi yargilamasi sirasinda tedbir karari verilmesi halinde, tedbir süresi iflasin ertelenmesi süresinden sayilacaktir. Mevcut uygulamada, yargilama uzadikça tedbir devam etmekte, bazen tedbir süresi o kadar uzamaktadir ki nihai hükümle verilecek iflas erteleme süresinden çok daha fazlasi  tedbir yoluyla kullanilmaktadir.  Bu düzenleme ile alacaklilarin da uzun süre magdur olmasinin önüne geçilmek istenmistir.

 

·         9- Iflasin ertelenmesi yargilamasinda tedbir talebinin reddi veya bu talebin kabulü halinde ayni mahkemeye yapilacak itiraz üzerine verilen kararlara karsi istinaf yoluna basvurulabilecektir.

 

·         10- Atanan kayyim mahkemenin uygun görecegi sürelerde  rapor verecektir. Raporlarda neler bulunacagi tek tek sayilmamakla birlikte, özellikle sermaye  artirimi ödemelerinin gerçekligi ve bunlarin kullanim yerlerini de gösterecek sekilde düzenlenecegi  belirtilmektedir. Talepte bulunan sirketin faaliyet gösterdigi sektör dikkate alinarak dönemler itibariyle üretim miktari, ham madde dengesi, üretim için kullanilan enerji miktari gibi verilerin kayyim raporunda karsilastirmali olarak yer almasi gerekmektedir.

 

·         11- Yeni düzenleme ile kayyimlarin özel bir sicile kaydi zorunlulugu getirilmistir. Mahkemeler kayyimlarin özel sicile kaydinin yapilmasi için, adalet komisyonu baskanligina bildirimde bulunacaktir. Diger taraftan bir kisi ayni anda en fazla 3 dosyada kayyim olarak atanabilecektir.

 

·         12- Yeni düzenlemeye göre yargilama devam ederken sadece bir kez revize iyilestirme projesi verilebilecektir.  Mevcut uygulamada,  çok anlamli olmayan degisiklikler içeren  yeni/ revize projeler sunulmakta, mahkeme her seferinde bilirkisi raporu almak zorunda kalmakta, bu sekilde yargilama gereksiz yere uzamaktaydi. Yeni düzenleme ile bilirkisi raporunda belirtilen olumsuz durumlarin bir defaya mahsus verilecek bir revize iyilestirme projesi ile giderilmesine olanak verilmistir. Bu nedenle iyilestirme projelerinin çok iyi hazirlanmasi önem arz etmektedir.

 

·         13- Iflasin ertelenmesi taleplerinde verilebilecek kararlarin neler oldugu da açikça düzenlenmistir.

·         -   Mahkeme borca batik olan sirketin iyilestirme projesini ciddi ve inandirici bulur ve sirketi iflas ertelemye layik görürse  iflasin ertelenmesine,

·         -   Borca batik olmadigini tespit ederse, iflas erteleme talebi ile iflas davasinin reddine

·         -   Borca batik olmasina ragmen iyilestirilmesinin mümkün olmadigi görülürse  iflasina karar verilecektir.

·         Iflas erteleme karari verilebilmesi için; borca batik olma, iyilestirme projesinin ciddi ve inandirici olmasi yaninda, “mahkemenin borçluyu  iflas ertelemeye layik görmesi” kriteri eklenmistir. Madde gerekçesinde, Türk Medeni Kanunu 2. Maddesi’nde yer alan dürüslük kuralina deginilmistir. Örnek olarak çifte veya sahte kayit tutan, mal kaçiran, borçlarini saklayan, çok sik adres degistirerek alacaklilarindan kaçan ve mahkemenin yetkisine etki etmeye çalisan, ard arda birden çok kez iflasin ertelenmesi ve konkordato yoluna giden borçlularin ertelemeye layik olmadiklarinin kabul edilebilecegi belirtilmistir.

 

·         14- Iflasin ertelenmesi karari üzerine 6183 sayili Kanun’a göre yapilan takipler de dahil olmak üzere, hiçbir takip yapilamayacagi, evvelce baslamis takiplerin duracagi hükmü bulunmaktaydi. 179/b maddesinde yapilan yeni düzenleme ile iflasin ertelenmesi karari üzerine ihtiyati tedbir  ve ihtiyati haciz kararlarinin da uygulanmayacagi  hükmü getirilmistir.

 

·         15- Mevcut düzenlemede iflas erteleme süresinin 1 yil olacagi, ancak mahkemece uygun görülecek sürelerde uzatilabilecegi, uzatma süreleri toplaminin da en fazla 4 yil olacagi belirtilmekte idi.  Yeni düzenlemede uzatma süresi 1 yil ile sinirlandirilmistir. Uzatma talebi hakkinda karar verilebilmesi  için erteleme kararinin kesinlesmesi bekletici sorun yapilacaktir. Uzatma yargilamasi sirasinda da sadece bir defa revize iyilestirme projesi verilebilecektir.

 

·         16- Yeni düzenleme ile Icra Iflas Kanunu’ba 179/c maddesi eklenmis ve bu maddede iflas erteleme talepleri üzerine verilen  nihai kararlara karsi kanun yollari düzenlenmistir. Buna göre,

·         - iflasin ertelenmesini talep eden,  kararin tebliginden itibaren 10 gün içinde

·         - diger ilgililer ise kararin ilanindan itibaren 10 gün içinde istinaf yoluna basvurabilecektir.

·         Ayrica bölge adliye mahkemeleri  tarafindan verilen kararlara karsi da ayni esaslara göre 10 gün içinde temyiz yoluna gidilebilecektir.

 

·         17- Icra Iflas Kanunu'na eklenen Geçici 12. madde'ye göre, söz konusu  degisiklikler, bu maddenin yürürlük tarihinden sonra yapilan iflas erteleme talepleri hakkinda uygulanacaktir. ( 6728 sayili Kanun'un yürürlügünü düzenleyen 76. maddeye göre ilgili maddeler Resmi Gazete'de yayimlandigi tarihte yürürlüge girecektir.)

 

·         NOT: 31.07.2016 tarih, 29787 sayili Resmi Gazete’de yayimlanan 669 sayili Kanun Hükmünde Kararname’nin 4. Maddesi ile olaganüstü halin devami süresince Icra Iflas Kanunu 179. Maddesi uyarinca sirket ve kooperatiflerin iflas erteleme talebinde bulunamayacagi hükmü getirilmistir.

 

Gündemin 6.maddesi olan 6736 sayili Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasina Iliskin Kanun 19.08.2016 tarihli ve 29806 sayili Resmi Gazetede yayinlanarak yürürlüge girmistir. Yasa metni ve teblig hakkinda sizleri bilgilendirmek istiyorum.

 

·         25 SORUDA YENIDEN YAPILANDIRMA VE MATRAH ARTIRIMI

 

·         SORU 1:YENIDEN YAPILANDIRMA HANGI DÖNEME AIT BORÇLARI KAPSIYOR?
30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere iliskin vergi ve bunlara bagli vergi cezalari, gecikme faizleri, gecikme zamlari (2016 yili Temmuz ayinda ödenmesi gereken gelir vergisi ikinci taksiti hariç),
2016 yilina iliskin olarak 30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bagli vergi cezalari, gecikme faizleri, gecikme zamlari (2016 yili için tahakkuk eden motorlu tasitlar vergisi ikinci taksiti hariç)

 

·         SORU 2: VERGI VE SGK BORÇLARI HARICINDE HANGI BORÇ VE CEZALAR BU KANUN KAPSAMINA DAHILDIR?

·         Askerlik Kanunu, Karayollari Genel Müdürlügü Kurulus ve Görevleri Hakkinda Kanun, Milletvekili Seçimi Kanunu, Karayollari Trafik Kanunu, Mahalli Idareler ile Mahalle Muhtarliklari ve Ihtiyar Heyetleri Seçimi Hakkinda Kanun, Anayasa Degisikliklerinin Halkoyuna Sunulmasi Hakkinda Kanun, Karayolu Tasima Kanunu, Nüfus Hizmetleri Kanunu, Radyo ve Televizyonlarin Kurulus ve Yayinlari Hakkinda Kanun,Radyo ve Televizyonlarin Kurulus ve Yayin Hizmetleri Hakkinda Kanun ve Karayollari Genel Müdürlügünün Teskilat ve Görevleri Hakkinda Kanun geregince verilen idari para cezalari bu kanun kapsamina dahildir.

 

·         SORU 3:GÜMRÜK KANUNUNA GÖRE GÜMRÜK VERGISI VE IDARI PARA CEZALARI BU KANUN KAPSAMINA DAHIL MI?

·         30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce Gümrük Kanunu ve ilgili diger kanunlar kapsaminda gümrük yükümlülügü dogan ve Gümrük ve Ticaret Bakanligina bagli tahsil daireleri tarafindan takip edilen gümrük vergileri, idari para cezalari, faizler, gecikme faizleri, gecikme zammi alacaklari bu kanun kapsamindadir.

 

·         SORU 4:DAMGA VERGISI VE ÖZEL ISLEM VERGISI BU KANUN KAPSAMINA GIRIYOR MU?

·         2016 yili Haziran ayi ve önceki aylara iliskin damga vergisi, özel islem vergisi ve egitime katki payi ile bunlara bagli gecikme zammi alacaklari kanun kapsamindadir.

 

·         SORU 5:BELEDIYELERE AIT HANGI BORÇ VE CEZALAR BU KANUN KAPSAMINA GIRIYOR?

·         Idari para cezalari,30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere iliskin vergi ve bunlara bagli vergi cezalari, gecikme faizleri, gecikme zamlari, 2016 yilina iliskin olarak 30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bagli vergi cezalari, gecikme faizleri, gecikme zamlari, bunlarin disinda kalan ve 6183 sayili Kanun kapsaminda takip edilen ve vadesi 30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce oldugu hâlde bu Kanunun yayimlandigi tarih itibariyla ödenmemis bulunan asli ve fer’i amme alacaklari,
Belediye Kanunu kapsamindaki belediyelerin su abonelerinden olan ve vadesi 30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce oldugu hâlde bu Kanunun yayimlandigi tarih itibariyla ödenmemis bulunan su, atik su ve kati atik ücreti alacaklari ile bunlara bagli fer’i (sözlesmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dâhil) alacaklari,
30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce oldugu hâlde bu Kanunun yayimlandigi tarih itibariyla ödenmemis bulunan su ve atik su bedeli alacaklari ile bu alacaklara bagli faiz, gecikme faizi, gecikme zammi gibi fer’i (sözlesmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dâhil) alacaklari,
30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce oldugu hâlde bu Kanunun yayimlandigi tarih itibariyla ödenmemis bulunan kati atik ücreti alacaklari ile bunlara bagli fer’i (sözlesmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dâhil) alacaklari.

 

·         SORU 6:KESINLESMIS HANGI ALACAKLAR BU KANUN KAPSAMINA DAHILDIR?

·         Maliye Bakanligina, il özel idarelerine ve belediyelere bagli tahsil daireleri tarafindan takip edilen alacaklardan bu Kanunun yayimlandigi tarih itibariyla (bu tarih dâhil);

·         Vadesi geldigi hâlde ödenmemis ya da ödeme süresi henüz geçmemis bulunan vergiler ile bu Kanunda belirtilen süre ve sekilde tamamen ödenmesi sartiyla vergilere bagli gecikme faizi ve gecikme zammi gibi fer’i amme alacaklari ile asli bu Kanunun yayimlandigi tarihten önce ödenmis olanlar dâhil olmak üzere asla bagli olarak kesilen vergi cezalari ve bu cezalara bagli gecikme zamlarinin tamami
Vadesi geldigi hâlde ödenmemis ya da ödeme süresi henüz geçmemis bulunan ve bir vergi aslina bagli olmaksizin kesilmis vergi cezalari ile istirak nedeniyle kesilmis vergi cezalari
Bu kanun kapsamina dahildir.

 

·         SORU 7:DAVA SAFHASINDA BULUNAN VEYA HENÜZ KESINLESMEMIS ALACAKLAR BU KANUN KAPSAMINA DAHIL MI?

·         Bu Kanunun yayimlandigi tarih itibariyla ilk derece yargi mercileri nezdinde dava açilmis ya da dava açma süresi henüz geçmemis olan ikmalen, resen veya idarece yapilmis vergi tarhiyatlari ile gümrük vergilerine iliskin tahakkuklar bu kanun kapsamina dahildir.

 

·         SORU 8:VERGI INCELEMESI DEVAM EDEN MÜKELLEFLER BU KANUNDAN YARARLANABILIR MI?

·         2016 Haziran dönemi öncesine ait olup bu Kanunun yayimlandigi tarihten önce baslanildigi hâlde, tamamlanamamis olan vergi incelemeleri devam eden mükellefler bu kanundan yararlanabilir.

 

·         SORU 9:UZLASMA TALEBINDE BULUNAN MÜKELLEFLER BU KANUNDAN YARARLANABILIR MI?

·         Bu Kanunun yayimlandigi tarih itibariyla, 213 sayili Kanunun tarhiyat öncesi uzlasma hükümlerine göre uzlasma talebinde bulunulmus, ancak uzlasma günü gelmemis ya da uzlasma saglanamamis olmakla birlikte vergi ve ceza ihbarnameleri mükellefe teblig edilmemis alacaklar için bu kanun hükmünden yararlanilabilir.

 

·         SORU 10:MATRAH VE KDV ARTTIRIMI HANGI YILLAR IÇIN YAPILABILIR?

·         Matrah(Gelir vergisi ve Kurumlar vergisi türünden) ve KDV türünden vergi artirimi 2011,2012,2013,2014 ve 2015 yillari için yapilabilir.

 

·         SORU 11:GELIR VE KURUMLAR VERGISI TÜRÜNDEN MATRAH ARTIRIMI NASIL YAPILACAK?

·         Mükellefler, Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri vermis olduklari yillik beyannamelerinde vergiye esas alinan matrahlarini,
2011 takvim yili için %35,

·         2012 takvim yili için %30,

·         2013 takvim yili için %25,

·         2014 takvim yili için %20,

·         2015 takvim yili için %15 oranindan az olmamak üzere artirmak zorundalar.

 

·         SORU 12:GELIR VERGISI MÜKELLEFLERI ARTIRIMDA BULUNMAK ISTEDIKLERI YILDA VERGI MATRAHI BEYAN ETMEMISLERSE MATRAH ARTIRIMI NASIL YAPILMALI?

·         Gelir vergisi mükelleflerinin, artirimda bulunmak istedikleri yil ile ilgili olarak vermis olduklari gelir vergisi beyannamelerinde, zarar beyan edilmis olmasi veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah olusmamasi ya da hiç beyanname verilmemis olmasi hâlinde, artirilacak matrahlar, isletme hesabi esasina göre defter tutan mükellefler için;

·         2011 takvim yili için 9.500 Türk lirasindan,

·         2012 takvim yili için 9.890 Türk lirasindan,

·         2013 takvim yili için 10.490 Türk lirasindan,

·         2014 takvim yili için 11.160 Türk lirasindan,

·         2015 takvim yili için 12.650 Türk lirasindan az olmamak sartiyla artirimda bulunabilirler.

 

·         SORU 13:BILANÇO ESASINA GÖRE DEFTER TUTAN GERÇEK KISILER ILE SERBEST MESLEK ERBAPLARI ARTIRIMDA BULUNMAK ISTEDIKLERI YILDA VERGI MATRAHI BEYAN ETMEMISLERSE MATRAH ARTIRIMI NASIL  YAPILMALI ?

·         Bilanço esasina göre defter tutan mükellefler ile serbest meslek erbabi için artirimda bulunmak istedikleri yil ile ilgili olarak vermis olduklari gelir vergisi beyannamelerinde, zarar beyan edilmis olmasi veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah olusmamasi ya da hiç beyanname verilmemis olmasi hâlinde, artirilacak matrahlar
2011 takvim yili için 14.000 Türk lirasindan,

·         2012 takvim yili için 14.820 Türk lirasindan,

·         2013 takvim yili için 15.740 Türk lirasindan,

·         2014 takvim yili için 16.740 Türk lirasindan,

·         2015 takvim yili için 18.970 Türk lirasindan az olmamak sartiyla artirimda bulunabilirler.

 

·         SORU 14:KURUMLAR VERGISI MÜKELLEFLERI ARTIRIMDA BULUNMAK ISTEDIKLERI YILDA VERGI MATRAHI BEYAN ETMEMISLERSE MATRAH ARTIRIMI NASIL  YAPILMALI?

·         Kurumlar vergisi mükelleflerinin, artirimda bulunmak istedikleri yil ile ilgili olarak vermis olduklari beyannamelerinde, zarar beyan edilmis olmasi veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah olusmamasi ya da hiç beyanname verilmemis olmasi hâlinde, artiracak matrahlar;

2011 takvim yili için 28.000 Türk lirasindan,
2012 takvim yili için 29.650 Türk lirasindan,
2013 takvim yili için 31.490 Türk lirasindan,
2014 takvim yili için 33.470 Türk lirasindan,
2015 takvim yili için 37.940 Türk lirasindan az olamaz.

 

·         SORU 15:KDV TÜRÜNDEN VERGI ARTIRIMI NASIL YAPILACAK?

·         Mükellefler, her bir vergilendirme dönemine iliskin olarak verdikleri beyannamelerindeki (ihtirazi kayitla verilenler dâhil) hesaplanan katma deger vergisinin yillik toplami üzerinden 2011 yili için %3,5, 2012 yili için %3, 2013 yili için %2,5, 2014 yili için %2 ve 2015 yili için %1,5 oranindan az olmamak üzere KDV türünden vergi artimi yapacaklar.

 

·         SORU 16: MATRAH VE KDV ARTIRIMI KONUSUNDA BILMEMIZ GEREKEN BASKA NELER VAR?

·         Matrah ve KDV artirimi, bu kanunun yayimlandigi tarihi izleyen ikinci ayin sonuna kadar yapilmali.(Kanun Agustos ayinda resmi gazetede yayimlanir ise en geç Ekim ayinin sonuna kadar artirimlar yapilmali)
Artirimda bulunulan yillar için vergi incelemesi ve tarhiyat yapilamaz.
Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin matrah artiriminda bulunduklari yillara ait zararlarin %50’si, 2016 ve izleyen yillar kârlarindan mahsup edilmez.
Artirimda bulunulan vergi türü için ilgili yillarda vergi incelemesinin yapilmamasi bu dönemlere ait defter ve belgelerin muhafaza ve ibraz yükümlülügünü kaldirmaz.
Vergi idaresinin artirimda bulunulmayan yillar için vergi incelemesi yapma hakki saklidir.
Gelir vergisi, Kurumlar vergisi veya KDV türünden yapilacak artirimlarda damga vergisi alinmayacak.
213 sayili Kanunun 359 uncu maddesinin (b) fikrasindaki “defter, kayit ve belgeleri yok edenler veya defter sahifelerini yok ederek yerine baska yapraklar koyanlar veya hiç yaprak koymayanlar veya belgelerin asil veya suretlerini tamamen veya kismen sahte olarak düzenleyenler matrah ve vergi artirimindan yararlanamazlar.

 

·         SORU 17:ISLETMEDE OLDUGU HALDE KAYITLARDA OLMAYAN EMTIA VE DEMIRBASLAR NASIL KAYIT ALTINA ALINACAK?

·         Mükellefler, isletmelerinde mevcut oldugu hâlde kayitlarinda yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaslari Kanunun yayimlandigi tarihi izleyen üçüncü ayin sonuna kadar bir envanter listesi ile vergi dairelerine bildirmek suretiyle defterlerine kaydedebilirler.

 

           SORU 18:KAYITLARDA YER ALDIGI HALDE ISLETMEDE BULUNMAYAN EMTIALAR IÇIN NE YAPABILIRIZ?

·         Mükellefler, kayitlarinda yer aldigi hâlde isletmelerinde mevcut olmayan emtialarini, bu Kanunun yayimlandigi tarihi izleyen üçüncü ayin sonuna kadar, ayni nev’iden emtialara iliskin cari yil kayitlarina göre tespit edilen gayrisafi kâr oranini dikkate alarak fatura düzenlemek ve her türlü vergisel yükümlülüklerini yerine getirmek suretiyle kayit ve beyanlarina intikal ettirebilirler.

·        

          SORU 19:ECZANELER KAYITLARINDA OLDUGU HALDE FIILEN BULUNMAYAN ILAÇLAR IÇIN NE YAPABILIR?

·         Eczaneler, stoklarinda kaydi olarak yer aldigi hâlde fiilen bulunmayan ilaçlari, bu Kanunun yayimlandigi tarihi izleyen üçüncü ayin sonuna kadar maliyet bedeli üzerinden fatura düzenlemek suretiyle kayitlarindan çikarabilirler. Bu suretle kayitlardan çikarilan ilaçlarin maliyet bedeli üzerinden %4 oraninda hesaplanan katma deger vergisi ayri bir beyanname ile beyan edilerek beyanname verme süresi içinde ödenir.

·        

          SORU 20:KASA HESABI ILE ORTAKLAR CARI HESABININ DÜZELTILMESINDE ÖDENMESI GEREKEN VERGI ORANI NEDIR?

·         Bilanço esasina göre defter tutan kurumlar vergisi mükellefleri, 31/12/2015 tarihi itibariyla düzenledikleri bilançolarinda görülmekle birlikte isletmelerinde bulunmayan kasa mevcutlari ve isletmenin esas faaliyet konusu disindaki islemleri dolayisiyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle ortaya çikan) ortaklarindan alacakli bulundugu tutarlar ile ortaklara borçlu bulundugu tutarlar arasindaki net alacak tutarlari ile bunlarla ilgili diger hesaplarda yer alan islemlerini bu Kanunun yayimlandigi tarihi izleyen üçüncü ayin sonuna kadar vergi dairelerine beyan etmek suretiyle kayitlarini düzeltebilirler. Beyan edilen tutarlar üzerinden %3 oraninda vergi hesaplanacak ve beyanname verme süresi içinde ödenmelidir.

 

          SORU 21:YURT DISINDA BULUNAN PARA,ALTIN,DÖVIZ EN SON HANGI TARIHE KADAR TÜRKIYE’YE GETIRILMELI?

·         Yurt disinda bulunan para, altin, döviz, menkul kiymet ve diger sermaye piyasasi araçlarini, 31/12/2016 tarihine kadar Türkiye’ye getiren gerçek ve tüzel kisiler, söz konusu varliklar üzerinden her hangi bir vergi ödemden serbestçe tasarruf edebilirler.

·       

           SORU 22: SGK VE BAG-KUR PRIM BORÇLARI ILE SGDP BORÇLARI HANGI DÖNEM ITIBARIYLE BU KANUN KAPSAMINA DAHILDIR?

·         2016 yili Haziran ayi ve önceki aylara iliskin olup bu Kanunun yayimlandigi tarihten önce tahakkuk ettigi hâlde henüz ödenmemis olan SGK primleri, Bag-Kur primleri ile, issizlik sigortasi primi, sosyal güvenlik destek prim borçlari bu kanun kapsamina dahildir.

·        

           SORU 23:BU KANUNA GÖRE YAPILANDIRILAN BORÇLARI TAKSITLE ÖDENEBILIR MI?

·         Bu kanuna göre borçlanilan tutarlari taksitle ödemek isteyenler , borçlularin basvuru sirasinda alti, dokuz, on iki veya on sekiz esit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih etmeleri sarttir.
Taksitlendirme süresine göre faiz oranlari söyle olacaktir;

·         1) Alti esit taksit için (1,045),

·         2) Dokuz esit taksit için (1,083),

·         3) On iki esit taksit için (1,105),

·         4) On sekiz esit taksit için (1,15),

·         Katsayisi ile çarpilir ve bulunan tutar taksit sayisina bölünmek suretiyle ikiser aylik dönemler hâlinde ödenecek taksit tutari hesaplanir.

·        

          SORU 24: TICARET ODASI BORÇLARI ILE DIGER ODA AIDAT VE BORÇLARI BU KANUN KAPSAMINA GIRER MI?

·         30/6/2016 tarihi (bu tarih dâhil) itibariyla, ödenmesi gerektigi hâlde bu Kanunun yayimlandigi tarihe kadar ödenmemis olan; Türkiye Odalar ve Borsalar Birligi ile Odalar ve Borsalar Kanunu hükümlerine göre üyelerin oda ve borsalara olan aidat, navlun hasilatindan alinacak oda paylari ve borsa tescil ücreti ile oda ve borsalarin Türkiye Odalar ve Borsalar Birligine olan aidat borçlari bu kanun kapsamina girer.

·        

          SORU 25: SMMM VE YMM’LERIN ODA AIDAT BORÇLARI BU KANUN KAPSAMINA GIRER MI?

·         30/6/2016 tarihi (bu tarih dâhil) itibariyla, ödenmesi gerektigi hâlde bu Kanunun yayimlandigi tarihe kadar ödenmemis olan, Serbest Muhasebeci Mali Müsavirlik ve Yeminli Mali Müsavirlik Kanunu hükümlerine göre meslek mensuplarinin üyesi olduklari odalara olan aidat borçlari ile odalarin Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müsavirler ve Yeminli Mali Müsavirler Odalari Birligine olan birlik payi borçlari bu kanun kapsamina girer.

 

·         23.08.2016 tarihli ve 29810 sayili  Resmi Gazetede (mükerrer) Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasina iliskin 6736 sayili Kanun Genel Tebligi (seri no:1) yayimlanmistir.

 

Gündemin 7.maddesi geregince mesleki sorunlar hakkinda görüsülmesine geçildi. Gündemde Mesleki Kararlar Komisyonu Baskani Sayin Sefer Altinsoy Konusmalarinda Mesleki kararlar komisyonu olarak 25 08 2016 tarihinde saat 9.30 da Sakarya SMMM odasinda toplanarak Sosyal Sigorta Islemleri Yönetmenliginde degisiklik yapilmasina iliskin Yönetmelik taslaginda meslek mensuplarina ait sorumluluklarla ilgili görüsleri tavsiye karari olarak almislardir.

1-      Bu kanun uyarinca verilmesi gereken muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin defter ve kayitlara ve bu defter ve kayitlarin dayanagini teskil eden belgelere uygun olmamasindan isverenlerle birlikte 3568 sayili Kanuna göre yazili sözlesme ile yetki verilmis SMM, SMMMM ve YMM’ler müstereken ve müteselsilen sorumlulukta VUK’nun mükerrer 227. Maddesinde belirtilen hükümlerden farkli bir uygulama olmamasi.

2-      Isverenler ve ilgili meslek mensuplari arasinda 3568 sayili yasanin öngördügü Mesleki Hizmet Sözlesmesinin yeterli sayilip, noter onayi yerine gerekli görüldügü takdirde meslek mensubunun bagli oldugu meslek odasi tarafindan onaylanmasi.

3-      Meslek mensuplarinin sorumlulugu kendilerine ibraz edilen belgeler ile sinirlidir.

Meslek mensuplari kendilerine ibraz edilmeyen belgeler için sorumlu tutulamazlar.  Ibraz edilmeyen belgelerin mükellef tarafindan meslek mensuplarina somut olarak kanitlanmasi gerekir.

4-      Bu kanuna göre düzenlenecek ve kuruma verilecek muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin uygunluguna esas olan defter kayitlari ve belgelerin saglanmasindan ve dogrulugundan isveren sorumlu olmali. Meslek mensuplarinin sorumlulugu uygunlugu ile sinirli olmalidir.

 

Gündemin 8. Maddesi dilek ve temenniler bölümünde Eski Oda Baskanimiz Sayin Selahattin Çakirsoy konusmalarinda 15 Temmuz demokrasi sehitlerimizi rahmet ile andilar, yaralilara acil sifalar dilediler. Allah bir daha böyle acilar yasatmasin dediler.

         Yeni dönemde Oda kurullarimiza seçilen ve görev alacak olan arkadaslarima bu görevlerinde sonsuz basarilar dilediler. Ayni sekilde Oda danisma meclis divanina seçilen arkadaslarima da görevlerinde basarilar dilediler.

      Her zaman kendilerine bir görev düstügünde göreve hazir olduklarini belirtiler. Tüm Sakarya meslek camiasina saygi ve sevgilerini sundular.

     Türmob etik kurulunda görevine devam ettiklerini 15-16 Ekim tarihlerinde yapilacak Türmob Genel baskanlik seçimlerinin simdiden meslek camiamiza hayirli olmasini dilediler.

     Gündemde Eski Danisma Meclisi Baskanimiz Sayin Saban Koludra konusmalarinda 15 Temmuz Demokrasi sehitlerimizi rahmet ile andilar yaralilara acil sifalar dilediler. Ailelerine sabirlar dilediler.

       Geçmis dönem de tüzügümüzde eksik olan bir konuyu dile getirmistik. Meclis toplantilarina 3 defa mazeretsiz katilmayanlarin üyeliklerinin düsürülmesi. Bu eksiklik meclis tüzük çalismalarinda yeniden düzenlenmelidir.

      Oda kurullarimizda yeni dönemde görev yapacak meslektaslarimiza görevlerinde kolayliklar ve basarilar dileklerini belirtiler. Oda danisma kurulu divanina basari dileklerini belirtiler.

 

 

 

 

ODA MECLIS BASKANI      MECLIS BASKAN YARD.      ROPORTÖR         ROPORTÖR

 

    Muzaffer BASER            IBRAHIM AYGÜN                Selim YANMAZ     Serkan TÜCCAR