ODA MECLİSİ TOPLANTISI YAPILMIŞTIR

.

SAKARYA SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLER ODASI

ODA MECLİSİNİN 25.08.2016 TARİHLİ  TOPLANTI TUTANAĞIDIR.

     

Toplantı No: 2016/3      

   Sakarya SMMM odası oda meclisi dönem Toplantısı 25. 08. 2016 tarihinde saat 15:00 da Halil Kocacık Konferans salonunda toplanmıştır.

 

Toplantı gündemi

1)    Açılış, Yoklama,

2)    Saygı duruşu,

3)    Meclis Başkanlık Divanının seçilmesi

4)    Oda Başkanının konuşması

5)    6728 sayılı yatırım ortamının iyileştirilmesi amacıyla bazı kanunlarda değişiklik yapılmasına dair kanun hakkında bilgilendirme.

6)    6736 sayılı bazı alacakların yeniden yapılandırılmasına ilişkin kanun’nun görüşülmesi.

7)    Mesleki sorunlar hakkında görüşme,

8)    Dilek ve Kapanış.

  

         Yapılan yoklamada Hazirun listesinde kayıtlı 77 üyeye toplantı gündemi ile günü ve saatini bildiren davetin 19/08/2016 tarih 2016/590 numaralı yazı, faks ve e mail yolu ile gönderildiği bunun sonucunda 60 üyenin toplantıda hazır bulunduğu  Ersin Ellidokuz Yalçın Kayıkçı Fatih Kabalak Barış Şahin Hasan Sertok Yusuf Mahmutoğlu olmak  üzere 6 kişinin   mazeretlerini belirttiği, 11 kişinin ise mazeretsiz katılmadığı tespit edilmiştir.

 

GÜNDEM ÇALIŞMALARI

 

 

     Gündemin 1. Maddesi gereğince Oda başkanı Ertuğrul Kocacık açılış konuşmalarını yaptılar. Toplantı yeter sayısına sahip olunduğu tespit edildi.

 

      Gündemin 2. Maddesi gereğince 15 Temmuz demokrasi şehitlerimize Gazi Mustafa Kemal ve silah arkadaşları ve tüm şehitlerimiz için bir dakika saygı duruşunda bulunuldu. Ardından İstiklal marşı okundu.

 

     Gündemin 3. Maddesi gereğince Meclis Başkanlık Divanının seçimi yapıldı. Başkanlık divanı için teklif veren  Ertuğrul KOCACIK, Erdinç ATALAY, Yıldıray YILMAZ, Fikret DAYIOĞLU, Mehmet KÜÇÜKTEKİN, Ayfer Güner MERT, M.Ziya ŞENGÜL, İlhan ARSLAN’ın Teklifleri okundu. Bu teklife göre Sayın Muzaffer BAŞER  Sayın İBRAHİM AYGÜN   Sayın Selim YANMAZ Sayın Serkan TÜCCAR aday gösterildiler. Oylamaya sunuldu.

Oy birliği ile seçildiler.

       Meclis başkanlık divanına başkan seçilen Sayın Muzaffer Başer haziruna konuşmalarında verdiğiniz bu görevi layiği ile yerine getirmek adına çalışacağımızı belirtir. Bizlere bu görevi verdiğiniz için teşekkürlerimizi sunarız dediler.  15 Temmuz demokrasi şehitlerimizi rahmet ile anıyor, yaralılarımıza acil şifalar diliyorum dediler.

 

     Gündemin 4. Maddesi gereğince Oda başkanımız Ertuğrul Kocacık konuşmalarında

 

   Oda Meclis Başkanım, Önceki Dönem Oda Başkanım, Önceki Dönem Meclis Başkanlarım, Değerli Hazirun,

 

Şahsım ve Oda Kurulları adına hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyor , Hoşgeldiniz diyorum.

 

21-21 Mayıs tarihlerinde gerçekleştirdiğimiz Olağan Genel  Kurulumuza %82 katılım sağlayan Tüm meslektaşlarımıza sizlerin huzurunda tekrar şükranlarımızı sunarım.

 

13 Haziran 1989’da 20194 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren 3568 sayılı meslek yasamızın hazırlanmasında ve 07 Nisan 1990 tarihinde kurulan Sakarya SMMM Odasının kurucu başkanı Sayın Yusuf Mahmutoğlu nezdinde emeği geçen herkese şükran ve minnet borcumuz olduğunu ifade etmek istiyorum. Hayatta olanlara sağlıklı, mutlu ve huzurlu bir yaşam sürmelerini temenni ediyorum.

 

1991 yılından 2014 yılına mesaisinin nerdeyse tamamını Mesleğimiz ve Meslek Mensuplarına adayan Sakarya SMMM Odasının adını ulusal düzeyde başarılı bir şekilde temsil eden, geçirdiği kalp krizi sebebiyle aramızdan ayrılan merhum oda başkanımız çok kıymetli babam başta olmak üzere ebedi hayata intikal eden değerli meslek mensuplarımıza Allah(c.c.)’tan rahmet diliyorum. Mekanları cennet olsun. Ruhları şad olsun. Aziz hatıraları önünde saygı ile eğiliyorum.

 

Temmuz 2004 yılında göreve gelerek 2016 yılında görevini bırakan,8 yılını birlikte çalışma fırsatı bulduğum değerli insan önceki dönem oda başkanım Selattin ÇAKIRSOY  zorlu şartlar altında yılmadı, hiçbir zaman yorulmadı, ciddi bir rahatsızlık geçirdi pes etmedi. Hasta yatağından bizlere BAŞKANLIK yaptı, ağabeylik yaptı, yeri geldi babalık yaptı. Şu an içinde bulunduğumuz Eğitim ve Hizmet binasının mimarlığını yaptı, aldığı bayrağı en iyi şekilde temsil etti ve bu onurlu mücadeleyi  onurlu bir şekilde bıraktı. Onursal Başkanım Selattin ÇAKIRSOY kendisi için sizlerden yürekten bir alkış rica ediyorum.

 

Odamızın kuruluşundan bugüne kadar geçen süre içerisinde Tüm Kurullarda görev alan değerli meslek mensuplarına sizlerin huzurunda şükranlarımı sunuyorum.

 

Genel Kurul sonucunda oluşan tablo, mesleğimiz  ve meslek mensuplarımız için Birlik zamanıdır. 2016-2019 çalışma döneminde oda kurularına seçilen tüm arkadaşlarımıza başarılar dilerim.

 

Genel Kurulumuzda meslek mensuplarımıza açıkladığımız çalışma programı ve geleceğin mesleki projelerini sizlerin çok değerli katkılarıyla inşallah hayata geçireceğiz.

 

Yönetimde eşitlik, Denetimde şeffaflık , Disiplinde adalet ilkelerimizden taviz vermeden meslek mensuplarımıza hizmet edeceğiz.

 

Meclis Başkanım, Değerli Hazirun 26 Mayıs’ ta görev bölümü yaparak çalışmalarımıza başladık. Bugüne kadar geçen süre içerisinde yapılan çalışmalar ve değişen mevzuat hakkında sizleri kısaca bilgilendirmek istiyorum.

 

·         Mesleki Yeterlilik Belgesi için süre Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından 31.12.2016 tarihine kadar uzatıldı.

·         1-2-3 Haziran tarihlerinde TÜRMOB tarafından yapılan 11.Türkiye Muhasebe, Haksız Rekabet ve Etik Kongrelerinde odamızı temsil ettik.  Muhasebe forumunun sonuç bildirisi ve konuşmaların sunumları TÜRMOB web sayfasından inceleyebilirsiniz.                     

       Forumun ana konusu :

 

– Muhasebe ve Denetim Mesleğinde yenilikçi yaklaşımlar

- Rekabet ve Kalite

- Meslek Etiğinde kuşak farkı

  Meslek mensupları olarak önümüzde süreç; Meslekte Kurumsallaşma ve mesleki uzmanlaşmanın kaçınılmaz olduğunu gösteriyor. Bizlerin çalışmaları da   bu yönde olacaktır.

 

·         21 Mayıs 2016 tarihinde 29718 sayılı Resmi Gazete ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından  ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her türlü istihkakın bankalar aracılığıyla ödenmesine dair yönetmelikte değişiklik yapılmasına dair yönetmelik yayınlanarak 10 işçi yerine 5 işçi için ücret, prim, ikramiye bu nitelikteki her türlü istihkakın baka yolu ile ödemesi 01.06.2016 tarihinden itibaren zorunlu hale gelmiştir.

 

·         22 Haziran tarihinde TÜRMOB tarafından organize edilen iftar programına kurucu oda başkanım ve önceki dönem başkanlarımızla TÜRMOB Etik Kurulu üyesi birlikte katıldık.

·         Birlik, beraberlik, kardeşlik ve dayanışma duygularının hat safhaya ulaştığı 11 ayın sultanı Ramazan ayının son günlerinde 28 Haziran tarihinde meslek mensuplarının katılımları ile iftar programı düzenlendi.

 

·         05 Temmuz Salı günü yani Ramazan Bayramının 2.günü oda binamızda meslek mensuplarımızla bayramlaşma programında bir araya geldik.

 

·         15 Temmuz da ülkemizi karanlık emellerine alet etmek isteyenlerin yapmış olduğu hain girişim hüsrana uğramıştır.                                                                         Ülkemize, milletimize ve demokrasimize yapılan bu alçak darbe girişimini lanetleniyoruz. Milletimiz bir kez daha göstermiştir ki, Bağımsızlığından, demokrasiden, parlamenter sistemden vazgeçmeyecektir. Ülkemizin birliğine, bütünlüğüne ve demokrasimize  yönelik hain saldırıların son bulmasını istiyoruz.

 

Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler  ve Yeminli Mali Müşavirler; Ülkemizin birliği ve demokrasimizin için her zaman mücadele edecektir. Bu hain darbe girişimine karşı mücadele eden tüm kesimlere şükranlarımızı sunuyoruz. Milletimize geçmiş olsun diyor, şehirlerimize Allah tan rahmeti, yaralılara acil şifalar diliyoruz. Bu metin Türmob tarafından  hazırlanarak 85 oda başkanının imzası ile ulusal basında yayınlanmıştır.

 

·         22 Temmuz 2016 tarih 29778 sayılı Resmi Gazetede TBMM’nin Ülke genelinde OHAL ilanına dair 1116 sayılı kararı yayınlanmıştır. Maalesef üzülerek belirtmek istiyorum ki bu hain darbe girişimine sebep olan örgütle ilişkisi olduğu gerekçesi ile 5 meslek mensub7muz hakkında işlen yapılmıştır. 4 meslek mensubumuz tutuklanmış ve 1 meslek mensubumuz hakkında yakalama kararı çıkartılmıştır. Gelir İdaresi Başkanlığının 17 Ağustos tarihinde TÜRMOB’a gönderdiği yazı ile gözaltına alınan veya tutuklanan meslek mensuplarının büroları hakkında yapılacak işlemleri bildirilmiştir. Bu yazıya istinaden 4 meslek mensubumun bürolarına 4 ayrı meslek mensubu tayin edilmiş ve yapılan bu işlem Gelir İdaresi Başkanlığına, meslek mensubunun bağlı olduğu vergi dairesine, Vergi Dairesi Başkanlığına, Küçük ve Orta Ölçekli Mükellefler Denetim Grup Başkanlığına, Sosyal Güvenlik Kurumu İl Müdürlüğüne ve meslek mensubunun mükelleflerine yazı ile bildirilmiştir.

 

·         Haziran/2016 vergilendirilme dönemi KDV Beyannamesinin sonuç hesapları alanına eklenen “Belge Bilgileri-Belge Türü/Sayısı” tablosu yeni bir değerlendirmeye karar beyannameden kaldırılmıştır.

 

·         27 Temmuz 2016 tarih ve 29783 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 472 sıra nolu VUK Genel Tebliği ile KESİN MİZAN bildirimleri yürürlükten kaldırılmıştır.

 

·         Etik Eğitim 2016/2. Dönem başvuruları 01-29 Ağustos 2016 tarihleri arasında yapılabilecektir. 2019 üyemiz Etik Taahhütnamesi imzalamışlardır. Şu an 4 kişi yeni dönem için müracaatta bulunmuştur.

 

·         05 Ağustos 2016 tarih 29792 sayılı Resmi Gazetede VUK Genel Tebliği (sıra no 426) değişiklik yapılmasına dair tebliğ (sıra no 473) yayımlanmıştır. Bu tebliğe göre 426 sıra nolu tebliğin 4.bölümünün ( c ) bendinde yer alan; 2014 yılı satışları veya gayri safi iş hasılatı 150 bin TL’den az olan mükellefler için 01.01.2018 tarihinden itibaren Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz Kullanma Mecburiyeti başlayacaktır.

 

 Ayrıca; Nitelikleri 10.05.1991 tarihli ve 20867 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Katma Değer Vergisi mükelleflerinin ödeme kaydedici cihazları kullanmaları mecburiyeti hakkında kanunla ilgili Genel Tebliği  seri no 31 de belirlenmiş olan “Bilgisayar Bağlantılı Ödeme Kaydedici  Cihazları” kullanarak mükellefler için Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz kullanma mecburiyetinin başlama tarihi 01.01.2018 olarak belirlenmiştir. Burada dikkat etmemiz gereken ;  2014 yılı Satışları veya Gayri Safi İş Hasılatı; 500 Bin TL ile 150 Bin TL arasında olan mükellefler için 01.10.2016 tarihinden itibaren Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz Kullanma mecburiyeti başlayacaktır.

 

·         Gündemin 5.maddesi olan 6728 sayılı Yatırım Ortamının iyileştirilmesi amacıyla bazı kanunlarda değişiklik yapılmasına dair  kanun 09.08.2016 tarih ve 29796 sayılı resmi gazetede yayımlanmıştır. Yasa metni hakkında sizleri bilgilendirmek istiyorum.

 

·         Gündemin 6.maddesi olan 6736 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun 19.08.2016 tarihli ve 29806 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir. Yasa metni ve tebliğ hakkında sizleri bilgilendirmek istiyorum.

 

·         23.08.2016 tarihli ve 29810 sayılı  Resmi Gazetede (mükerrer) Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına ilişkin 6736 sayılı Kanun Genel Tebliği (seri no:1) yayımlanmıştır.

 

Değerli Hazirun;

 

2016-2019 faaliyet döneminde görev yapacak Oda Meclis Başkanımız ve Meclis Divanına başarılar diliyor,

 

Beni sabırla dinlediğiniz için Şahsım ve Oda Kurulları adına sevgi ve saygılarımı sunuyorum.

 

Gündemin 5.maddesi olan 6728 sayılı Yatırım Ortamının iyileştirilmesi amacıyla bazı kanunlarda değişiklik yapılmasına dair  kanun 09.08.2016 tarih ve 29796 sayılı resmi gazetede yayımlanmıştır. Yasa metni hakkında sizleri bilgilendirmek istiyorum.

 

        9 Ağustos 2016 tarihli ve 6728 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 17/7/2016 tarihli ve 6728 sayılı YATIRIM ORTAMININ İYİLEŞTİRİLMESİ AMACIYLA BAZI KANUNLARDADEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN ile aşağıdaki Yasalarda değişiklik yapılmıştır.

09/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu


15/7/1950 tarihli ve 5682 sayılı Pasaport Kanunu


21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunu


13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu


31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu


4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu


1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu


2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanunu


25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu


31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu


13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu


28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun


14/12/2009 tarihli ve 5941 sayılı Çek Kanunu


13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu


21/11/2012 tarihli ve 6361 sayılı Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu


28/6/2001 tarihli ve 4697 sayılı Bazı Vergi Kanunlarında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun


Bu Yasalarda yapılan değişikliklerin temel özellikleri aşağıdaki gibidir.

·         1. Yasanın 1-6 maddelerinde 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu ve iflas ertelemeye ilişkin düzenlemeler yer almıştır.  Ayrıca Yasada halen uygulamada devam eden davalara ilişkin düzenleme de yer almaktadır. Bu düzenlemenin, bu Yasanın yürürlük tarihinden sonraki başvurulara uygulanacağı belirtilmiştir.

 

·         2. Yasanın 7’nci maddesinde - 5682 sayılı Kanunda yapılan düzenleme ile yıllık ortalama ihracat değerlerine göre yapılan sınıflandırmada; son üç yılda yıllık ortalama ihracat tutarı Bakanlar Kurulunun belirleyeceği değerin üzerinde olan firma yetkililerine, Bakanlar Kurulunca belirlenen esaslara göre iki yıl süreyle hususi damgalı pasaport verilebilmesi öngörülmüştür.

 

·         3. Yasanın 8’inci maddesi ile 6183 satılı Kanunun 22/A maddesinde yapılan düzenleme ile 5018 sayılı Kanuna tabi kamu idareleri ve bu idarelere bağlı döner sermaye işletmelerinin yapacağı her türlü ödemelerden önce de “vadesi geçtiği halde ödenmemiş borcu bulunmadığına dair belge” aranılmak suretiyle amme alacağının güvence altına alınmasına ilişkin düzenleme yapılmıştır.

 

·         4. Yasanın 10’uncu maddesi ile tüketici hakem heyetlerine başvurular ya da mahkemelerinde açılan davalar sonucunda, bankaların iade ettikleri ancak daha önce vergisini ödedikleri BSMV’nin indirimine ilişkin düzenleme yapılmıştır İadenin, iade ödemesinin gerçekleştiği dönemde indirim konusu yapılması öngörülmüştür.

 

·         5. Yasanın 12’nci maddesi ile GVK’nın 23’ncü maddesinin (a) alt bendinde yapılan düzenlemeyle, mevcut istisna uygulaması devam ettirilmekte; (b) alt bendinde yapılan düzenlemeyle de Türkiye dışında elde edilen kazançlar üzerinden döviz olarak ödenmesi kaydıyla kanuni ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayan dar mükellefiyete tabi işverenlerce bölgesel yönetim merkezlerinde münhasıran merkezin faaliyet izni kapsamında istihdam edilen hizmet erbabına ödenen ücretler istisna kapsamına alınmıştır.

 

·         6. Yasanın 13’üncü maddesinde Gelir Vergisi Kanununun 89 uncu maddesinin birinci fıkrasının (13) numaralı bendi ile 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinde yer alan indirim kapsamındaki faaliyet alanlarında yurtdışı yerleşiklere yüksek katma değerli hizmet veren işverenlerin istihdam ettiği hizmet erbabının ücretleri üzerinden hesaplanan vergiden kısmi indirim uygulaması getirilmektedir.

 

·         Bu konuda kısmi indirim uygulamasıyla ilgili hasılata ilişkin %85 oranını, hizmet alanları itibarıyla ayrı ayrı veya birlikte %50’ye kadar indirmeye veya %100’e kadar artırmaya Bakanlar Kuruluna, usul ve esasları belirlemeye de Maliye Bakanlığına yetki verilmektedir.

 

·         7. Yasanın 14’üncü maddesinde GVK’nın safi ticari kazancın belirlenmesi ile 40’ncı maddesinde değişiklik yapılarak ısı yalıtımı ve enerji tasarrufuyla ilgili harcamaların iktisadi kıymetin değerine eklenerek amortisman ayrılması yerine doğrudan gider yazılmasının sağlanmasına ilişkin düzenleme yapılmıştır.

 

·         8. Yasanın 16’ncı maddesi ile GVK’ya eklenen 98/A maddesinde “muhtasar ve prim hizmet beyannamesi, vergi kanunlarına göre verilmesi gereken muhtasar beyanname ile 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca verilmesi gereken aylık prim ve hizmet belgesinin birleştirilerek, kesilen vergilerin matrahlarıyla birlikte sigortalının sigorta primleri ve kazançları toplamı ile prim ödeme gün sayılarının bildirilmesine mahsus” beyannamesi olarak tanımlanmıştır.

 

·         9. Yasanın 19’uncu maddesinde , kurumlar vergisi mükellefi olup da Türk Ticaret Kanununun 27 nci maddesi uyarınca tescil için başvuran mükelleflerin başvuru evraklarının bir suretini ilgili vergi dairesine yazılı veya elektronik ortamda intikal ettirilmesi öngörülmüştür.

 

·         10.  Yasanın 20’nci maddesinde Vergi Usul Kanunu’na 2013 yılında 153/A maddesinin onuncu fıkrasında yer alan “359 uncu maddede sayılan fiilleri işledikleri veya bu fiillere iştirak ettikleri vergi incelemesine yetkili olanlarca düzenlenen raporla tespit edilenlerden bu durumları kesinleşenler ile birinci, ikinci ve üçüncü fıkraların kapsamına girenler veya bu fiillere iştirak edenler, fiilin işlendiği tarihten itibaren altı yıl süreyle hiçbir surette vergi teşvik ve desteklerinden yararlanamazlar” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.

 

·         11. Yasanın 21’inci maddesi ile VUK M. 355’te yapılan değişiklik ile elektronik ortamda süresinde verilmeyen bildirim ve formların süresinden sonraki ilk üç gün içinde verilmesi halinde, 1/10 oranında özel usulsüzlük cezası uygulanacağı belirtilmiştir.

 

·         12.  Yasanın 22’nci maddesi ile VUK’nın mülga 370’nci maddesine İzaha Davet başlıklı bir madde eklenmiştir.

 

·         13.  Yasanın 23’üncü maddesi ile 488 sayılı Damga Vergisi Kanununda yapılan değişiklikle nispi damga vergisine tabi kâğıtlarda her bir nüshanın ayrı ayrı vergilendirilmesi uygulamasına son verilmiştir. . Uygulamada oldukça sorun yaratan bir maddenin bu şekilde değiştirilmesi olumlu olarak değerlendirilmiştir.

 

·         14. Yasanın 24’üncü maddesi ile damga bir kâğıttan şartları sağlaması kaydıyla sadece bir kez vergi alınması öngörülmüştür.

 

·         15.  Yasanın 28’inci maddesi ile Damga Vergisi Kanununda vergiye tabi kâğıtların yer aldığı 1 No’lu tabloya eklemeler yapılmıştır.

 

·         16. Yasanın 46’ncı maddesi ile 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 12 nci maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki cümleler eklenmiştir.


“Bu Kanun gereği internet, elektronik ve benzeri ortamda Kuruma gönderilecek muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin defter ve kayıtlara ve bu kayıtların dayanağını teşkil eden belgelere uygun olmamasından işverenlerle birlikte yazılı sözleşme ile yetki verilmiş serbest muhasebeci, serbest muhasebeci malî müşavir ve yeminli malî müşavirler de müştereken ve müteselsilen sorumludur. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenir”

 

·         17. Yasanın 44’üncü maddesi ile Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 30 uncu maddesinin (d) bendinin sonuna eklenen parantez içi hüküm ile 5520 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü olarak dağıtılan kazançlara ilişkin aynı Kanunun 11 inci maddesinin birinci fıkrasının (c)bendi uyarınca kanunen kabul edilmeyen giderlere ve Gelir Vergisi Kanununun 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (5)numaralı bendine göre işletme aleyhine oluşan farklara ilişkin olup, mükelleflerce ithalde veya sorumlu sıfatıyla ödenmiş olan katma değer vergisinin, mükellefin vergiye tabi işlemleri üzerinden hesaplanan katma değer vergisinden indirilmesinin sağlanması yönünde düzenleme yapılmıştır.

 

·         18. Yasanın 57’nci maddesi ile KVK’da düzenlenmiş olan sınai mülkiyet haklarında kazanç istisnası ile ilgili olarak Maliye Bakanlığı tarafından vergi avantajı sağlanacak kuruluşların patentlerinin değerleme raporunun düzenlenmesi gerektiğine ilişkin hükmün kaldırılmış ve PATENT BOX rejimi getirilmiştir.

 

·         19. Yasanın 59’uncu maddesi ile transfer fiyatlandırma yöntemlerinde OECD uygulamalarında yapılan değişikliklere paralel düzenleme yapılmış, KVK’da düzenlenen transfer fiyatlandırma yöntemi sayısı beşe çıkarılmıştır.

 

·         20. Yasanın 60’ncı maddesi ile gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin işletmeleri bünyesinde gerçekleştirdikleri araştırma ve geliştirme faaliyetlerine ilişkin harcamalarının %100 ünün kazancın tespitinde indirim konusu yapılmasına ilişkin olarak, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununda yer alan düzenlemeler, 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamına alınmıştır.

 

TÜRMOB SİRKÜLER RAPOR 10.08.2016/99-10

 

·                 İFLAS ERTELEMEDE YENİ DÜZENLEMELER

·         15.07.2016 tarihinde kabul edilen, 6728 sayılı Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile İcra İflas Kanunu’nda iflas ertelemenin düzenlendiği 179 ve devamı maddelerde değişiklikler yapılmış, 179/c maddesi ilave edilmiştir.

 

·         İflasın ertelenmesi kurumu, sermaye şirketleri ve kooperatiflerin mali darboğazı aşması ve ekonomi içinde üretken olmaya devam etmesini sağlamak  amacıyla getirilmiştir. Ancak iflas erteleme başvuruları en çok alacaklıların haklarını etkilemekte, kötü niyetli başvurularda alacaklılar alacaklarına uzun süre veya  hiç kavuşamamaktadır.

 

·         Getirilen yeni düzenlemeler ile borca batıklığın tespiti, iyileştirme projesinin nasıl olacağı ve uygulamaya yönelik düzenlemelerle iflas erteleme kurumunun daha sağlıklı işlemesi amaçlanmıştır.

 

·         Getirilen yeni düzenlemeler ve değişiklikler aşağıda sıralanmıştır:

 

·         1- İcra İflas Kanunu 179. Maddesinde “ borçların aktiften fazla olması”  halinde iflas erteleme talebinde bulunulabileceği hükmü vardı. Yeni düzenlemede ise aktiflerin muhtemel satış fiyatları üzerinden düzenlenen ara bilançoya göre borca batık olduğunun tespit edilmesi halinde iflas erteleme talebinde bulunulabileceği kabul edilmiştir.

 

·         2- Uygulamada bazı yerlerde iflas erteleme kararının çok kolay alınabildiği gerekçesi ile şirket merkezleri taşınmakta ve iflas erteleme talebinde bulunulmakta idi. Bu tür kötü niyetli yaklaşımları önlemek için yapılan yeni düzenleme ile “ son bir yıldan uzun süre ile şirket merkezinin bulunduğu yerdeki mahkeme” den iflas erteleme talebinde bulunulabileceği kuralı yer almaktadır.

 

·         3- Yeni yapılan düzenlemelerde iyileştirme projelerinin nasıl olması gerektiği ile ilgili hükümler getirilmiştir.

·         İyileştirme projesinde , yeni nakit kaynak konulması dahil nesnel ve gerçek kaynaklar ve önlemler bulunmalıdır.

·         İyileştirme projesinde, erteleme sürecinde  işletme giderlerinin ve çalışma sermayesinin nasıl karşılanacağının gösterilmesi  zorunludur. Uygulamada iflas erteleme talebinde bulunan bazı şirketlerin genel işletme ve üretim giderlerini karşılayamadıkları, elektrik, su, doğalgaz, kira giderlerini ödeyemedikleri, ancak aldıkları tedbir kararları ile takip yapılmasını ve ilgili şirketin kesinti yapmasını engelledikleri görüldüğünden işletme giderlerinin nasıl karşılanacağının iyileştirme projesinde gösterilmesi zorunluluğu getirilmiştir.

 

·         İflas erteleme talebi ile birlikte iyileştirme projesinin ciddi ve inandırıcı olduğunu gösteren bazı bilgi ve belgelerin de mahkemeye sunulması zorunlu hale getirilmiştir. Buna göre

·         -  Mevcut borçların ödeme sürelerini ve tutarlarını,

·         -  Alacaklıların adreslerini,

·         -  Faaliyet gösterilen sektörün özelliklerine göre stoklar ile bunların bekleme sürelerini ve tutarlarını gösteren listelerin,

·         -  Vergi dairesine sunulmuş son bilanço ve gelir tablosunun,

·         -  Şirket veya kooperatife ait ticaret sicil tasdiknamesinin,

·         -  İyileştirme projesinin ciddi ve inanılır olduğunu gösteren diğer belgelerin,

·         -  İşletmenin devamlılığı esasına göre düzenlenmiş ara bilançoyla birlikte sunulması zorunludur.

 

·         Uygulamada ihtiyati tedbir kararı alındıktan sonra, yargılamanın uzaması için bilgi ve belgeler geç sunulmakta, yeniden bilirkişi raporu alınması gerekmekte, tedbir kararının sağladığı korumadan yararlanarak, karar verilmesi kasıtlı olarak geciktirilebilmekteydi. Bu nedenle belirtilen bilgi ve belgelerin taleple birlikte sunulması zorunluluğu getirilmiştir.

 

·         Belirtilen liste ve belgelerin iflasın ertelenmesi talebi ile birlikte sunulmaması halinde, mahkemece iki haftalık kesin süre verilecek ve bu süre içinde de sunulmaz ise iflas erteleme talebi ispat edilememiş sayılacaktır. Eğer borca batık olduğu da tespit edilirse iflas kararı verilecektir.

 

·         4- Üst üste iflas erteleme taleplerinin önüne geçmek amacıyla, daha önce iflasın ertelenmesinden yararlanmış olanların, uzatma dahil erteleme süresinin bitiminden itibaren bir yıl geçmeden iflas erteleme talebinde bulunamayacağı düzenlemesi getirilmiştir.

 

·         5- İflas erteleme talebi üzerine derhal görevinin gerektirdiği mesleki ve teknik yeterliliğe sahip, yeterli sayıda kayyım atanır. Daha önceki düzenlemede  sadece kayyım atanacağı belirtilmekte idi, yeni düzenlemede kayyımın görevinin gerektirdiği mesleki ve teknik yeterliliğe sahip olması gerektiği belirtilmiştir.

 

·         6- İflas erteleme talebi, kayyımın atanması kararı, kayyımın görevleri, temsil yetkisi ve sınırları tescil edilmek üzere ticaret sicili müdürlüğüne gönderilecek ve ilan edilecektir. İlan hususu önceden de bulunmakta idi ancak yeni düzenlemede, alacaklıların iflasın ertelenmesi kararının ilanından itibaren 2 haftalık kesin süre içinde  iflasın ertelenmesi şartlarının bulunmadığını ileri sürebilecekleri ve mahkemeden talebin reddini isteyebilecekleri  hükmü getirilmiştir. Alacaklıların itiraz hakkına süre sınırı getirilmiştir.

 

·         7- Yargılama devam ederken verilebilecek tedbirler netleştirilmiştir. Mahkeme iflas erteleme başvurusunda bulunan şirketin/kooperatifin mal varlığını koruyucu tedbirleri alacaktır. Yargılama süresince  6183 sayılı Kanun’a dayalı takipler dahil yeni takip yapılmasını yasaklayabilir veya mevcut takiplerin durmasına karar verebilir. Bu süre içinde ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz kararlarının da uygulanamayacağı hükmü getirilerek, ihtiyati haciz yolu ile borçlu şirketin durumunun ağırlaşmasının önüne geçilmesi amaçlanmıştır.

 

·         8- İflasın ertelenmesi yargılaması sırasında tedbir kararı verilmesi halinde, tedbir süresi iflasın ertelenmesi süresinden sayılacaktır. Mevcut uygulamada, yargılama uzadıkça tedbir devam etmekte, bazen tedbir süresi o kadar uzamaktadır ki nihai hükümle verilecek iflas erteleme süresinden çok daha fazlası  tedbir yoluyla kullanılmaktadır.  Bu düzenleme ile alacaklıların da uzun süre mağdur olmasının önüne geçilmek istenmiştir.

 

·         9- İflasın ertelenmesi yargılamasında tedbir talebinin reddi veya bu talebin kabulü halinde aynı mahkemeye yapılacak itiraz üzerine verilen kararlara karşı istinaf yoluna başvurulabilecektir.

 

·         10- Atanan kayyım mahkemenin uygun göreceği sürelerde  rapor verecektir. Raporlarda neler bulunacağı tek tek sayılmamakla birlikte, özellikle sermaye  artırımı ödemelerinin gerçekliği ve bunların kullanım yerlerini de gösterecek şekilde düzenleneceği  belirtilmektedir. Talepte bulunan şirketin faaliyet gösterdiği sektör dikkate alınarak dönemler itibariyle üretim miktarı, ham madde dengesi, üretim için kullanılan enerji miktarı gibi verilerin kayyım raporunda karşılaştırmalı olarak yer alması gerekmektedir.

 

·         11- Yeni düzenleme ile kayyımların özel bir sicile kaydı zorunluluğu getirilmiştir. Mahkemeler kayyımların özel sicile kaydının yapılması için, adalet komisyonu başkanlığına bildirimde bulunacaktır. Diğer taraftan bir kişi aynı anda en fazla 3 dosyada kayyım olarak atanabilecektir.

 

·         12- Yeni düzenlemeye göre yargılama devam ederken sadece bir kez revize iyileştirme projesi verilebilecektir.  Mevcut uygulamada,  çok anlamlı olmayan değişiklikler içeren  yeni/ revize projeler sunulmakta, mahkeme her seferinde bilirkişi raporu almak zorunda kalmakta, bu şekilde yargılama gereksiz yere uzamaktaydı. Yeni düzenleme ile bilirkişi raporunda belirtilen olumsuz durumların bir defaya mahsus verilecek bir revize iyileştirme projesi ile giderilmesine olanak verilmiştir. Bu nedenle iyileştirme projelerinin çok iyi hazırlanması önem arz etmektedir.

 

·         13- İflasın ertelenmesi taleplerinde verilebilecek kararların neler olduğu da açıkça düzenlenmiştir.

·         -   Mahkeme borca batık olan şirketin iyileştirme projesini ciddi ve inandırıcı bulur ve şirketi iflas ertelemye layık görürse  iflasın ertelenmesine,

·         -   Borca batık olmadığını tespit ederse, iflas erteleme talebi ile iflas davasının reddine

·         -   Borca batık olmasına rağmen iyileştirilmesinin mümkün olmadığı görülürse  iflasına karar verilecektir.

·         İflas erteleme kararı verilebilmesi için; borca batık olma, iyileştirme projesinin ciddi ve inandırıcı olması yanında, “mahkemenin borçluyu  iflas ertelemeye layık görmesi” kriteri eklenmiştir. Madde gerekçesinde, Türk Medeni Kanunu 2. Maddesi’nde yer alan dürüslük kuralına değinilmiştir. Örnek olarak çifte veya sahte kayıt tutan, mal kaçıran, borçlarını saklayan, çok sık adres değiştirerek alacaklılarından kaçan ve mahkemenin yetkisine etki etmeye çalışan, ard arda birden çok kez iflasın ertelenmesi ve konkordato yoluna giden borçluların ertelemeye layık olmadıklarının kabul edilebileceği belirtilmiştir.

 

·         14- İflasın ertelenmesi kararı üzerine 6183 sayılı Kanun’a göre yapılan takipler de dahil olmak üzere, hiçbir takip yapılamayacağı, evvelce başlamış takiplerin duracağı hükmü bulunmaktaydı. 179/b maddesinde yapılan yeni düzenleme ile iflasın ertelenmesi kararı üzerine ihtiyati tedbir  ve ihtiyati haciz kararlarının da uygulanmayacağı  hükmü getirilmiştir.

 

·         15- Mevcut düzenlemede iflas erteleme süresinin 1 yıl olacağı, ancak mahkemece uygun görülecek sürelerde uzatılabileceği, uzatma süreleri toplamının da en fazla 4 yıl olacağı belirtilmekte idi.  Yeni düzenlemede uzatma süresi 1 yıl ile sınırlandırılmıştır. Uzatma talebi hakkında karar verilebilmesi  için erteleme kararının kesinleşmesi bekletici sorun yapılacaktır. Uzatma yargılaması sırasında da sadece bir defa revize iyileştirme projesi verilebilecektir.

 

·         16- Yeni düzenleme ile İcra İflas Kanunu’ba 179/c maddesi eklenmiş ve bu maddede iflas erteleme talepleri üzerine verilen  nihai kararlara karşı kanun yolları düzenlenmiştir. Buna göre,

·         - iflasın ertelenmesini talep eden,  kararın tebliğinden itibaren 10 gün içinde

·         - diğer ilgililer ise kararın ilanından itibaren 10 gün içinde istinaf yoluna başvurabilecektir.

·         Ayrıca bölge adliye mahkemeleri  tarafından verilen kararlara karşı da aynı esaslara göre 10 gün içinde temyiz yoluna gidilebilecektir.

 

·         17- İcra İflas Kanunu'na eklenen Geçici 12. madde'ye göre, söz konusu  değişiklikler, bu maddenin yürürlük tarihinden sonra yapılan iflas erteleme talepleri hakkında uygulanacaktır. ( 6728 sayılı Kanun'un yürürlüğünü düzenleyen 76. maddeye göre ilgili maddeler Resmi Gazete'de yayımlandığı tarihte yürürlüğe girecektir.)

 

·         NOT: 31.07.2016 tarih, 29787 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 669 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin 4. Maddesi ile olağanüstü halin devamı süresince İcra İflas Kanunu 179. Maddesi uyarınca şirket ve kooperatiflerin iflas erteleme talebinde bulunamayacağı hükmü getirilmiştir.

 

Gündemin 6.maddesi olan 6736 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun 19.08.2016 tarihli ve 29806 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir. Yasa metni ve tebliğ hakkında sizleri bilgilendirmek istiyorum.

 

·         25 SORUDA YENİDEN YAPILANDIRMA VE MATRAH ARTIRIMI

 

·         SORU 1:YENİDEN YAPILANDIRMA HANGİ DÖNEME AİT BORÇLARI KAPSIYOR?
30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları (2016 yılı Temmuz ayında ödenmesi gereken gelir vergisi ikinci taksiti hariç),
2016 yılına ilişkin olarak 30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları (2016 yılı için tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi ikinci taksiti hariç)

 

·         SORU 2: VERGİ VE SGK BORÇLARI HARİCİNDE HANGİ BORÇ VE CEZALAR BU KANUN KAPSAMINA DAHİLDİR?

·         Askerlik Kanunu, Karayolları Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun, Milletvekili Seçimi Kanunu, Karayolları Trafik Kanunu, Mahalli İdareler ile Mahalle Muhtarlıkları ve İhtiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanun, Anayasa Değişikliklerinin Halkoyuna Sunulması Hakkında Kanun, Karayolu Taşıma Kanunu, Nüfus Hizmetleri Kanunu, Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun,Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun ve Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun gereğince verilen idari para cezaları bu kanun kapsamına dahildir.

 

·         SORU 3:GÜMRÜK KANUNUNA GÖRE GÜMRÜK VERGİSİ VE İDARİ PARA CEZALARI BU KANUN KAPSAMINA DAHİL Mİ?

·         30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce Gümrük Kanunu ve ilgili diğer kanunlar kapsamında gümrük yükümlülüğü doğan ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faizler, gecikme faizleri, gecikme zammı alacakları bu kanun kapsamındadır.

 

·         SORU 4:DAMGA VERGİSİ VE ÖZEL İŞLEM VERGİSİ BU KANUN KAPSAMINA GİRİYOR MU?

·         2016 yılı Haziran ayı ve önceki aylara ilişkin damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı ile bunlara bağlı gecikme zammı alacakları kanun kapsamındadır.

 

·         SORU 5:BELEDİYELERE AİT HANGİ BORÇ VE CEZALAR BU KANUN KAPSAMINA GİRİYOR?

·         İdari para cezaları,30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere ilişkin vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları, 2016 yılına ilişkin olarak 30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce tahakkuk eden vergi ve bunlara bağlı vergi cezaları, gecikme faizleri, gecikme zamları, bunların dışında kalan ve 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen ve vadesi 30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla ödenmemiş bulunan asli ve fer’i amme alacakları,
Belediye Kanunu kapsamındaki belediyelerin su abonelerinden olan ve vadesi 30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla ödenmemiş bulunan su, atık su ve katı atık ücreti alacakları ile bunlara bağlı fer’i (sözleşmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dâhil) alacakları,
30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla ödenmemiş bulunan su ve atık su bedeli alacakları ile bu alacaklara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer’i (sözleşmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dâhil) alacakları,
30/6/2016 tarihinden (bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla ödenmemiş bulunan katı atık ücreti alacakları ile bunlara bağlı fer’i (sözleşmelerde düzenlenen her türlü ceza ve zamlar dâhil) alacakları.

 

·         SORU 6:KESİNLEŞMİŞ HANGİ ALACAKLAR BU KANUN KAPSAMINA DAHİLDİR?

·         Maliye Bakanlığına, il özel idarelerine ve belediyelere bağlı tahsil daireleri tarafından takip edilen alacaklardan bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla (bu tarih dâhil);

·         Vadesi geldiği hâlde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan vergiler ile bu Kanunda belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi şartıyla vergilere bağlı gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer’i amme alacakları ile aslı bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce ödenmiş olanlar dâhil olmak üzere asla bağlı olarak kesilen vergi cezaları ve bu cezalara bağlı gecikme zamlarının tamamı
Vadesi geldiği hâlde ödenmemiş ya da ödeme süresi henüz geçmemiş bulunan ve bir vergi aslına bağlı olmaksızın kesilmiş vergi cezaları ile iştirak nedeniyle kesilmiş vergi cezaları
Bu kanun kapsamına dahildir.

 

·         SORU 7:DAVA SAFHASINDA BULUNAN VEYA HENÜZ KESİNLEŞMEMİŞ ALACAKLAR BU KANUN KAPSAMINA DAHİL Mİ?

·         Bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla ilk derece yargı mercileri nezdinde dava açılmış ya da dava açma süresi henüz geçmemiş olan ikmalen, resen veya idarece yapılmış vergi tarhiyatları ile gümrük vergilerine ilişkin tahakkuklar bu kanun kapsamına dahildir.

 

·         SORU 8:VERGİ İNCELEMESİ DEVAM EDEN MÜKELLEFLER BU KANUNDAN YARARLANABİLİR Mİ?

·         2016 Haziran dönemi öncesine ait olup bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce başlanıldığı hâlde, tamamlanamamış olan vergi incelemeleri devam eden mükellefler bu kanundan yararlanabilir.

 

·         SORU 9:UZLAŞMA TALEBİNDE BULUNAN MÜKELLEFLER BU KANUNDAN YARARLANABİLİR Mİ?

·         Bu Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla, 213 sayılı Kanunun tarhiyat öncesi uzlaşma hükümlerine göre uzlaşma talebinde bulunulmuş, ancak uzlaşma günü gelmemiş ya da uzlaşma sağlanamamış olmakla birlikte vergi ve ceza ihbarnameleri mükellefe tebliğ edilmemiş alacaklar için bu kanun hükmünden yararlanılabilir.

 

·         SORU 10:MATRAH VE KDV ARTTIRIMI HANGİ YILLAR İÇİN YAPILABİLİR?

·         Matrah(Gelir vergisi ve Kurumlar vergisi türünden) ve KDV türünden vergi artırımı 2011,2012,2013,2014 ve 2015 yılları için yapılabilir.

 

·         SORU 11:GELİR VE KURUMLAR VERGİSİ TÜRÜNDEN MATRAH ARTIRIMI NASIL YAPILACAK?

·         Mükellefler, Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri vermiş oldukları yıllık beyannamelerinde vergiye esas alınan matrahlarını,
2011 takvim yılı için %35,

·         2012 takvim yılı için %30,

·         2013 takvim yılı için %25,

·         2014 takvim yılı için %20,

·         2015 takvim yılı için %15 oranından az olmamak üzere artırmak zorundalar.

 

·         SORU 12:GELİR VERGİSİ MÜKELLEFLERİ ARTIRIMDA BULUNMAK İSTEDİKLERİ YILDA VERGİ MATRAHI BEYAN ETMEMİŞLERSE MATRAH ARTIRIMI NASIL YAPILMALI?

·         Gelir vergisi mükelleflerinin, artırımda bulunmak istedikleri yıl ile ilgili olarak vermiş oldukları gelir vergisi beyannamelerinde, zarar beyan edilmiş olması veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah oluşmaması ya da hiç beyanname verilmemiş olması hâlinde, artırılacak matrahlar, işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler için;

·         2011 takvim yılı için 9.500 Türk lirasından,

·         2012 takvim yılı için 9.890 Türk lirasından,

·         2013 takvim yılı için 10.490 Türk lirasından,

·         2014 takvim yılı için 11.160 Türk lirasından,

·         2015 takvim yılı için 12.650 Türk lirasından az olmamak şartıyla artırımda bulunabilirler.

 

·         SORU 13:BİLANÇO ESASINA GÖRE DEFTER TUTAN GERÇEK KİŞİLER İLE SERBEST MESLEK ERBAPLARI ARTIRIMDA BULUNMAK İSTEDİKLERİ YILDA VERGİ MATRAHI BEYAN ETMEMİŞLERSE MATRAH ARTIRIMI NASIL  YAPILMALI ?

·         Bilanço esasına göre defter tutan mükellefler ile serbest meslek erbabı için artırımda bulunmak istedikleri yıl ile ilgili olarak vermiş oldukları gelir vergisi beyannamelerinde, zarar beyan edilmiş olması veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah oluşmaması ya da hiç beyanname verilmemiş olması hâlinde, artırılacak matrahlar
2011 takvim yılı için 14.000 Türk lirasından,

·         2012 takvim yılı için 14.820 Türk lirasından,

·         2013 takvim yılı için 15.740 Türk lirasından,

·         2014 takvim yılı için 16.740 Türk lirasından,

·         2015 takvim yılı için 18.970 Türk lirasından az olmamak şartıyla artırımda bulunabilirler.

 

·         SORU 14:KURUMLAR VERGİSİ MÜKELLEFLERİ ARTIRIMDA BULUNMAK İSTEDİKLERİ YILDA VERGİ MATRAHI BEYAN ETMEMİŞLERSE MATRAH ARTIRIMI NASIL  YAPILMALI?

·         Kurumlar vergisi mükelleflerinin, artırımda bulunmak istedikleri yıl ile ilgili olarak vermiş oldukları beyannamelerinde, zarar beyan edilmiş olması veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah oluşmaması ya da hiç beyanname verilmemiş olması hâlinde, artıracak matrahlar;

2011 takvim yılı için 28.000 Türk lirasından,
2012 takvim yılı için 29.650 Türk lirasından,
2013 takvim yılı için 31.490 Türk lirasından,
2014 takvim yılı için 33.470 Türk lirasından,
2015 takvim yılı için 37.940 Türk lirasından az olamaz.

 

·         SORU 15:KDV TÜRÜNDEN VERGİ ARTIRIMI NASIL YAPILACAK?

·         Mükellefler, her bir vergilendirme dönemine ilişkin olarak verdikleri beyannamelerindeki (ihtirazi kayıtla verilenler dâhil) hesaplanan katma değer vergisinin yıllık toplamı üzerinden 2011 yılı için %3,5, 2012 yılı için %3, 2013 yılı için %2,5, 2014 yılı için %2 ve 2015 yılı için %1,5 oranından az olmamak üzere KDV türünden vergi artımı yapacaklar.

 

·         SORU 16: MATRAH VE KDV ARTIRIMI KONUSUNDA BİLMEMİZ GEREKEN BAŞKA NELER VAR?

·         Matrah ve KDV artırımı, bu kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar yapılmalı.(Kanun Ağustos ayında resmi gazetede yayımlanır ise en geç Ekim ayının sonuna kadar artırımlar yapılmalı)
Artırımda bulunulan yıllar için vergi incelemesi ve tarhiyat yapılamaz.
Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin matrah artırımında bulundukları yıllara ait zararların %50’si, 2016 ve izleyen yıllar kârlarından mahsup edilmez.
Artırımda bulunulan vergi türü için ilgili yıllarda vergi incelemesinin yapılmaması bu dönemlere ait defter ve belgelerin muhafaza ve ibraz yükümlülüğünü kaldırmaz.
Vergi idaresinin artırımda bulunulmayan yıllar için vergi incelemesi yapma hakkı saklıdır.
Gelir vergisi, Kurumlar vergisi veya KDV türünden yapılacak artırımlarda damga vergisi alınmayacak.
213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (b) fıkrasındaki “defter, kayıt ve belgeleri yok edenler veya defter sahifelerini yok ederek yerine başka yapraklar koyanlar veya hiç yaprak koymayanlar veya belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleyenler matrah ve vergi artırımından yararlanamazlar.

 

·         SORU 17:İŞLETMEDE OLDUĞU HALDE KAYITLARDA OLMAYAN EMTİA VE DEMİRBAŞLAR NASIL KAYIT ALTINA ALINACAK?

·         Mükellefler, işletmelerinde mevcut olduğu hâlde kayıtlarında yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşları Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar bir envanter listesi ile vergi dairelerine bildirmek suretiyle defterlerine kaydedebilirler.

 

           SORU 18:KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE BULUNMAYAN EMTİALAR İÇİN NE YAPABİLİRİZ?

·         Mükellefler, kayıtlarında yer aldığı hâlde işletmelerinde mevcut olmayan emtialarını, bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar, aynı nev’iden emtialara ilişkin cari yıl kayıtlarına göre tespit edilen gayrisafi kâr oranını dikkate alarak fatura düzenlemek ve her türlü vergisel yükümlülüklerini yerine getirmek suretiyle kayıt ve beyanlarına intikal ettirebilirler.

·        

          SORU 19:ECZANELER KAYITLARINDA OLDUĞU HALDE FİİLEN BULUNMAYAN İLAÇLAR İÇİN NE YAPABİLİR?

·         Eczaneler, stoklarında kaydi olarak yer aldığı hâlde fiilen bulunmayan ilaçları, bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar maliyet bedeli üzerinden fatura düzenlemek suretiyle kayıtlarından çıkarabilirler. Bu suretle kayıtlardan çıkarılan ilaçların maliyet bedeli üzerinden %4 oranında hesaplanan katma değer vergisi ayrı bir beyanname ile beyan edilerek beyanname verme süresi içinde ödenir.

·        

          SORU 20:KASA HESABI İLE ORTAKLAR CARİ HESABININ DÜZELTİLMESİNDE ÖDENMESİ GEREKEN VERGİ ORANI NEDİR?

·         Bilanço esasına göre defter tutan kurumlar vergisi mükellefleri, 31/12/2015 tarihi itibarıyla düzenledikleri bilançolarında görülmekle birlikte işletmelerinde bulunmayan kasa mevcutları ve işletmenin esas faaliyet konusu dışındaki işlemleri dolayısıyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle ortaya çıkan) ortaklarından alacaklı bulunduğu tutarlar ile ortaklara borçlu bulunduğu tutarlar arasındaki net alacak tutarları ile bunlarla ilgili diğer hesaplarda yer alan işlemlerini bu Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar vergi dairelerine beyan etmek suretiyle kayıtlarını düzeltebilirler. Beyan edilen tutarlar üzerinden %3 oranında vergi hesaplanacak ve beyanname verme süresi içinde ödenmelidir.

 

          SORU 21:YURT DIŞINDA BULUNAN PARA,ALTIN,DÖVİZ EN SON HANGİ TARİHE KADAR TÜRKİYE’YE GETİRİLMELİ?

·         Yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarını, 31/12/2016 tarihine kadar Türkiye’ye getiren gerçek ve tüzel kişiler, söz konusu varlıklar üzerinden her hangi bir vergi ödemden serbestçe tasarruf edebilirler.

·       

           SORU 22: SGK VE BAĞ-KUR PRİM BORÇLARI İLE SGDP BORÇLARI HANGİ DÖNEM İTİBARİYLE BU KANUN KAPSAMINA DAHİLDİR?

·         2016 yılı Haziran ayı ve önceki aylara ilişkin olup bu Kanunun yayımlandığı tarihten önce tahakkuk ettiği hâlde henüz ödenmemiş olan SGK primleri, Bağ-Kur primleri ile, işsizlik sigortası primi, sosyal güvenlik destek prim borçları bu kanun kapsamına dahildir.

·        

           SORU 23:BU KANUNA GÖRE YAPILANDIRILAN BORÇLARI TAKSİTLE ÖDENEBİLİR Mİ?

·         Bu kanuna göre borçlanılan tutarları taksitle ödemek isteyenler , borçluların başvuru sırasında altı, dokuz, on iki veya on sekiz eşit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih etmeleri şarttır.
Taksitlendirme süresine göre faiz oranları şöyle olacaktır;

·         1) Altı eşit taksit için (1,045),

·         2) Dokuz eşit taksit için (1,083),

·         3) On iki eşit taksit için (1,105),

·         4) On sekiz eşit taksit için (1,15),

·         Katsayısı ile çarpılır ve bulunan tutar taksit sayısına bölünmek suretiyle ikişer aylık dönemler hâlinde ödenecek taksit tutarı hesaplanır.

·        

          SORU 24: TİCARET ODASI BORÇLARI İLE DİĞER ODA AİDAT VE BORÇLARI BU KANUN KAPSAMINA GİRER Mİ?

·         30/6/2016 tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla, ödenmesi gerektiği hâlde bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar ödenmemiş olan; Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanunu hükümlerine göre üyelerin oda ve borsalara olan aidat, navlun hasılatından alınacak oda payları ve borsa tescil ücreti ile oda ve borsaların Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine olan aidat borçları bu kanun kapsamına girer.

·        

          SORU 25: SMMM VE YMM’LERİN ODA AİDAT BORÇLARI BU KANUN KAPSAMINA GİRER Mİ?

·         30/6/2016 tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla, ödenmesi gerektiği hâlde bu Kanunun yayımlandığı tarihe kadar ödenmemiş olan, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu hükümlerine göre meslek mensuplarının üyesi oldukları odalara olan aidat borçları ile odaların Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliğine olan birlik payı borçları bu kanun kapsamına girer.

 

·         23.08.2016 tarihli ve 29810 sayılı  Resmi Gazetede (mükerrer) Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına ilişkin 6736 sayılı Kanun Genel Tebliği (seri no:1) yayımlanmıştır.

 

Gündemin 7.maddesi gereğince mesleki sorunlar hakkında görüşülmesine geçildi. Gündemde Mesleki Kararlar Komisyonu Başkanı Sayın Sefer Altınsoy Konuşmalarında Mesleki kararlar komisyonu olarak 25 08 2016 tarihinde saat 9.30 da Sakarya SMMM odasında toplanarak Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmenliğinde değişiklik yapılmasına ilişkin Yönetmelik taslağında meslek mensuplarına ait sorumluluklarla ilgili görüşleri tavsiye kararı olarak almışlardır.

1-      Bu kanun uyarınca verilmesi gereken muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin defter ve kayıtlara ve bu defter ve kayıtların dayanağını teşkil eden belgelere uygun olmamasından işverenlerle birlikte 3568 sayılı Kanuna göre yazılı sözleşme ile yetki verilmiş SMM, SMMMM ve YMM’ler müştereken ve müteselsilen sorumlulukta VUK’nun mükerrer 227. Maddesinde belirtilen hükümlerden farklı bir uygulama olmaması.

2-      İşverenler ve ilgili meslek mensupları arasında 3568 sayılı yasanın öngördüğü Mesleki Hizmet Sözleşmesinin yeterli sayılıp, noter onayı yerine gerekli görüldüğü takdirde meslek mensubunun bağlı olduğu meslek odası tarafından onaylanması.

3-      Meslek mensuplarının sorumluluğu kendilerine ibraz edilen belgeler ile sınırlıdır.

Meslek mensupları kendilerine ibraz edilmeyen belgeler için sorumlu tutulamazlar.  İbraz edilmeyen belgelerin mükellef tarafından meslek mensuplarına somut olarak kanıtlanması gerekir.

4-      Bu kanuna göre düzenlenecek ve kuruma verilecek muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin uygunluğuna esas olan defter kayıtları ve belgelerin sağlanmasından ve doğruluğundan işveren sorumlu olmalı. Meslek mensuplarının sorumluluğu uygunluğu ile sınırlı olmalıdır.

 

Gündemin 8. Maddesi dilek ve temenniler bölümünde Eski Oda Başkanımız Sayın Selahattin Çakırsoy konuşmalarında 15 Temmuz demokrasi şehitlerimizi rahmet ile andılar, yaralılara acil şifalar dilediler. Allah bir daha böyle acılar yaşatmasın dediler.

         Yeni dönemde Oda kurullarımıza seçilen ve görev alacak olan arkadaşlarıma bu görevlerinde sonsuz başarılar dilediler. Aynı şekilde Oda danışma meclis divanına seçilen arkadaşlarıma da görevlerinde başarılar dilediler.

      Her zaman kendilerine bir görev düştüğünde göreve hazır olduklarını belirtiler. Tüm Sakarya meslek camiasına saygı ve sevgilerini sundular.

     Türmob etik kurulunda görevine devam ettiklerini 15-16 Ekim tarihlerinde yapılacak Türmob Genel başkanlık seçimlerinin şimdiden meslek camiamıza hayırlı olmasını dilediler.

     Gündemde Eski Danışma Meclisi Başkanımız Sayın Şaban Koludra konuşmalarında 15 Temmuz Demokrasi şehitlerimizi rahmet ile andılar yaralılara acil şifalar dilediler. Ailelerine sabırlar dilediler.

       Geçmiş dönem de tüzüğümüzde eksik olan bir konuyu dile getirmiştik. Meclis toplantılarına 3 defa mazeretsiz katılmayanların üyeliklerinin düşürülmesi. Bu eksiklik meclis tüzük çalışmalarında yeniden düzenlenmelidir.

      Oda kurullarımızda yeni dönemde görev yapacak meslektaşlarımıza görevlerinde kolaylıklar ve başarılar dileklerini belirtiler. Oda danışma kurulu divanına başarı dileklerini belirtiler.

 

 

 

 

ODA MECLİS BAŞKANI      MECLİS BAŞKAN YARD.      ROPORTÖR         ROPORTÖR

 

    Muzaffer BAŞER            İBRAHİM AYGÜN                Selim YANMAZ     Serkan TÜCCAR