Muhtasar ve Prim Hizmet Belgesi Uygulaması

Muhtasar ve Prim Hizmet Belgesi Uygulamasi

(15.07.2017) 
 

 Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi, vergi kanunlarina göre verilmesi gereken muhtasar beyanname ile 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayili Sosyal Sigortalar ve Genel Saglik Sigortasi Kanunu uyarinca verilmesi gereken aylik prim ve hizmet belgesinin birlestirilerek, kesilen vergilerin matrahlariyla birlikte sigortalinin sigorta primleri ve kazançlari toplami ile prim ödeme gün sayilarinin bildirilmesine mahsustur.Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi, vergi kanunlarina göre verilmesi gereken muhtasar beyanname ile 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayili Sosyal Sigortalar ve Genel Saglik Sigortasi Kanunu uyarinca verilmesi gereken aylik prim ve hizmet belgesinin birlestirilerek, kesilen vergilerin matrahlariyla birlikte sigortalinin sigorta primleri ve kazançlari toplami ile prim ödeme gün sayilarinin bildirilmesine mahsustur.

a) Vergi kanunlarina göre vergi kesintisi yapmak zorunda olanlar, bir ay içinde yaptiklari ödemeleri veya tahakkuk ettirdikleri kârlar ve iratlar ile bunlardan kestikleri vergileri,
b) 5510 sayili Kanuna göre sigortalilarin prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini bildirmekle yükümlü olanlar/isverenler, sigortalilarin cari aya ait prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ile bildirmek zorundadirlar.

I. GENEL AÇIKLAMALAR
1. MUHTASAR VE PRIM HIZMET BEYANNAMESININ MÜKELLEFLERI
  • Vergi kanunlarina göre vergi kesintisi yapan gelir vergisi stopaji mükellefleri (Kamu idare ve müesseseleri, iktisadi kamu müesseseleri, sair kurumlar, ticaret sirketleri, is ortakliklari, dernekler, vakiflar, dernek ve vakiflarin iktisadî isletmeleri, kooperatifler, yatirim fonu yönetenler, gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur olan ticaret ve serbest meslek erbabi, zirai kazançlarini bilanço veya ziraî isletme hesabi esasina göre tespit eden çiftçiler )
  • 5510 Sayili Kanun madde 4/1-a’ya göre bildirimde bulunmasi gerekenler
2. MUHTASAR VE PRIM HIZMET BEYANNAMESININ VERILECEGI VERGI DAIRESI
193 sayili Kanunun 98/A maddesiyle verilen yetkiye istinaden Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin verilecegi yetkili vergi dairesi;
a) Vergi kanunlarina göre vergi kesintisi yapma yükümlülügü bulunanlar için yapilan ödemeler veya tahakkuk ettirilen kazanç ve iratlar ile bunlardan kesilen vergilere iliskin ödeme veya tahakkukun yapildigi,
b) Vergi kesintisi yapmaya mecbur olmayanlar ile kesintiye tabi ödemesi bulunmayan ve çalistirdiklari sigortalilarin prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini beyan etme zorunlulugu olanlardan;
kazanci basit usulde vergilendirilenler için gelir vergisi yönünden mükellefiyetinin, gerçek kisiler için ikametgâhinin gerçek kisiler disinda kalanlar için ise kanuni merkezi/isyerinin bulundugu yer vergi dairesidir.
Birden fazla vergi dairesinde gelir stopaj vergisi mükellefiyeti bulunanlar için, sigortalilarin prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini içerecek sekilde verilecek olan Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin verilecegi yetkili vergi dairesi, çalisanlarin ücret ödemeleri üzerinden yapilan gelir vergisi kesintisinin beyan edilecegi yer vergi dairesidir. Birden fazla vergi dairesinde gelir stopaj vergisi mükellefiyeti bulunanlar için, sigortalilarin prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini içerecek sekilde verilecek olan Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin verilecegi yetkili vergi dairesi, çalisanlarin ücret ödemeleri üzerinden yapilan gelir vergisi kesintisinin beyan edilecegi yer vergi dairesidir.

3. MUHTASAR VE PRIM HIZMET BEYANNAMESININ VERILME ZAMANI
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vergi kesintileri ile prim ve hizmetin ait oldugu ayi takibeden ayin 23 üncü günü aksami saat 23.59’a kadar elektronik ortamda gönderilmesi gerekmektedir.
Biten özel bina insaat ve ihale konusu isler ile çalistirilan tüm sigortalilarin isten ayrilis bildirgesi verilmis olan isyerleri için, sadece prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini ihtiva eden Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi, islemlerin gerçeklesmis oldugu ay içerisinde de verilebilir. Söz konusu islemlere iliskin sigortalilarin bir önceki aya ait prime esas kazanç ve hizmet bilgilerinin beyan edilmesini gerektiren bir durum olmasi halinde, bu beyannamenin de verilmesi gerekmektedir. Bununla birlikte, ayni döneme ait olup kanuni süresi içerisinde verilmesi gereken Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin, söz konusu islemlere münhasir olarak verilen Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerinde yer alan bilgileri de kapsar sekilde, düzeltme beyannamesi seçenegi kullanilarak gönderilmesi gerekmektedir.

Yarim çalisma ödenegi alan sigortalilarin prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini içeren Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi, Türkiye Is Kurumu Genel Müdürlügü tarafindan en geç beyannamenin ilgili oldugu ayi takip eden üçüncü ayin 23 üncü günü saat 23.59’a kadar elektronik ortamda gönderilecektir.

4. MUHTASAR VE PRIM HIZMET BEYANNAMESININ VERGILENDIRME DÖNEMI
Isçi çalistiran mükellefler için muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin aylik olarak verilmesi zorunludur.
Vergi kesintisini 3 ayda bir bildirme hakki olan mükellefler de, isçi çalistirdiklari takdirde, her ay beyanname vereceklerdir.
Isçi çalistiranlardan vergi kesintisini 3 ayda bir bildirme hakki olanlar iki sekilde beyanname düzenleyebilir.
  • Her ay beyanname verdikleri halde, beyannamenin vergi kesintilerine iliskin bölümünü mart, haziran, eylül ve aralik aylarinda olmak üzere üç aylik olarak beyan edebilirler. Ancak bu mükellefler muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin prim ve hizmete iliskin bölümünü her ay beyan etmek zorundadir.
  • Her ay verdikleri beyanname ile hem vergi kesintilerini, hem de prim ve hizmet bilgilerini beyan edebilirler.
5. MUHTASAR VE PRIM HIZMET BEYANNAMESININ ELEKTRONIK ORTAMDA GÖNDERILMESI
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin elektronik ortamda gönderilmesi zorunludur.Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin elektronik ortamda gönderilmesi zorunludur.
  • E-beyanname kullanicisi olan mükellefler, bizzat kullanici kodu, parola ve sifresini kullanarak,
  • 3568 sayili Serbest Muhasebeci Mali Müsavirlik ve Yeminli Mali Müsavirlik Kanununa göre yetki almis bir serbest muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müsavir ile aracilik veya aracilik/sorumluluk sözlesmesi bulunan mükellefler, sadece muhasebeci veya mali müsavirleri araciligiyla,
  • Mal müdürlügü mükellefi olup, bir muhasebeci veya serbest muhasebeci mali müsavir ile sözlesmesi olmayanlar, varsa mevcut e-beyanname sifrelerini kullanarak, yoksa bagli olduklari mal müdürlügüne basvuruda bulunup kullanici kodu alarak,
  • Kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunmamakla birlikte vergi kesintisi yapma zorunlulugu bulunanlar/isverenler (dernekler, vakiflar vb.), varsa mevcut e-beyanname sifrelerini kullanarak, yoksa bagli olduklari vergi dairesine basvuruda bulunup kullanici kodu alarak
  • Vergi kesintisi yapmayan apartman yönetimleri, basit usul mükellefleri vb. muhtasar ve prim hizmet beyannamesi kullanici kodu alarak elektronik ortamda göndereceklerdir.
6. MUHTASAR VE PRIM HIZMET BEYANNAMESININ MUHASEBECILER ARACILIGIYLA GÖNDERILMESI
Mükellefleri adina Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vermek isteyen muhasebeciler prim ve hizmet bilgileri ile ilgili yeni sorumluluklari nedeniyle, mükellefleriyle yaptiklari 18.02.2017 tarihinden önce yapilmis olan hizmet sözlesmelerini yenilemek zorundadir. Yenilenen sözlesmenin internet vergi dairesi araciligiyla sisteme girilmesi gerekmektedir.
Sayet mükellefleri isçi çalistirmiyorsa eski sözlesmeleri ile beyanname göndermeye devam edebilirler.

7. MUHTASAR VE PRIM HIZMET BEYANNAMESININ MESLEK ODALARI VE MESLEK BIRLIKLERI ARACILIGIYLA GÖNDERILMESI
Üyeleri adina Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vermek isteyen meslek odalari ve meslek birlikleri, üyeleri ile aracilik sözlesmesi yaparak internet vergi dairesine bu sözlesmeye iliskin bilgileri girmek zorundadir. Aksi takdirde üyeleri adina muhtasar ve prim hizmet beyannamesi gönderemeyeceklerdir.
Üyelerle yapilan aracilik sözlesmeleri tek beyanname gönderme yetkisi ile sinirli degildir. Bir mükellef adina birden fazla dönem için beyanname gönderilebilecektir.