Mizan Kontrol Listesi

Degerli Meslek Mensuplari,

 

 

1994 Yilinda Tek Düzen Hesap Planinin zorunlu olarak uygulanmaya baslamasiyla birlikte, isletmelerin faaliyetlerinin ve faaliyet sonuçlarinin saglikli ve güvenilir bir biçimde muhasebelestirilmesi saglanmistir.

 

Bilgi teknolojilerinde yasanan hizli degisim ve dönüsüm Muhasebe ve Muhasebe Meslegini de çok önemli bir sekilde etkilemis ve etkilemeye de devam etmektedir. Muhasebede kagit ortaminda tutulan ve tutulmasi zorunlu olan her defter ve belgenin önüne “e” gelmis, elektronik dönüsüm Meslegimizi ve Is yapma sekillerimizi de etkileyerek degistirmistir.

 

2004 Yilinda e-bildirge ile baslayan süreç, 2005 yilinda e-bildirge, 2014 yilinda e-fatura ve 2015 yilinda e-defterle birlikte Muhasebenin süreçlerini ve fonksiyonlarini etkilemistir.  Muhasebe de kaydedilen, siniflandirilan ve özetlenen islemler mali tablolar araciligi ile sonuç asamasina gelir. Sonuç asamasi ise Raporlamadir. Mali tablolarin hazirlanmasinda baslangiç noktasi olan mizanin dogrulugu diger mali tablolarinda dogrulugunun kanitidir.

 

Kaydedilen, siniflandirilan, özetlenen, analiz edilen ve yorumlanan islem ve olaylar ile ilgili veriler, isletme ile ilgisi bulunan kisi ve kuruluslara bilgilendirme amaci ile sunulur. Bilgilerin herkesin anlayacagi evrensel bir dil ile sunulmasi gerekir. Isletmenin bilgileri ile ilgilenen kisi ve kuruluslarin ilgi nedenleri birbirinden farklidir.

 

Hazirladigimiz Raporlarin, Mali Tablolarin, Beyannamelerin ve Bildirimlerin en önemli tarafi hiç kuskusuz Maliye Bakanligi ve Bagli Birimleridir. Bakanlik yetkisini kullanarak elektronik ortamda alinan verileri test ve analiz ederek çapraz kontrolleri yapmakta elde ettigi bu veriler isiginda çikardigi Kanun ve Tebliglerle Vergi Denetiminin yasal alt yapisini olusturmaktadir. Bu amaçla 25 Temmuz 2017 tarih ve 30134 sayili Resmi Gazete’de yayimlanarak yürürlüge giren 482 Sira Nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebligi ile Izaha Davet müessesesi ihdas edilmistir. Bu Tebligin amaci, Vergi Usul Kanununun yeniden düzenlenen 370 inci maddesinin verdigi yetki çerçevesinde, izaha davetin kapsamini ve seklini, ön tespitin niteligini, izaha daveti yapacak ve yapilan izahi degerlendirecek mercii, davet yapilacaklari, yapilan izahta kullanilacak bilgi ve belgeler ile uygulamaya iliskin diger usul ve esaslari belirlemek ve vergiye gönüllü uyumun artirilmasina katki saglamaktir.

 

Tebligin 6.2. Verginin Ziyaa Ugratilmadigina Iliskin Yapilan Izah Üzerine Yapilacak Islemler bölümünde;

 

6.2.1. Yapilan Izahin Yeterli Bulunmasi halinde mükellef hakkinda söz konusu tespitle ilgili olarak vergi incelemesine ve takdir komisyonuna sevk islemi yapilmaz.

 

6.2.2. Yapilan Izahin Yeterli Bulunmamasi, Yapilan izahin yeterli bulunmamasi ve mükellef tarafindan Vergi Usul Kanununun 370 inci maddesinde öngörülen islemlerin gerçeklestirilmemesi durumunda incelemeye veya takdire sevk islemleri yapilir. Denilmektedir.

Yapilan Izahin yeterli bulunmamasi halinde mükellef vergi incelemesine sevk edilir. Vergi Incelemesi; Vergi incelemesinden maksat, ödenmesi gereken vergilerin dogrulugunu arastirmak, tespit etmek ve saglamaktir. Diye tanimlanmistir. 6009 Sayili Kanun ile 01.01.2011 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere incelemeler, Tam Inceleme ve Sinirli Inceleme olarak iki bölüme ayrilmis; Incelemede uyulacak Esaslar Vuk nun 140. Maddesinde açiklanmistir. Tam ve Sinirli incelemenin altinda randiman, ihbar, aramali inceleme, üretim, özel amaçli vb basliklari ile Konu Usul ve Islem bazli vergi incelemelerini siniflandirmak mümkündür.

 

Maliye Bakanligi tarafindan kurulmus elektronik alt yapiya çikarilan Kanun ve Tebligler ile; Meslek Mensuplari tarafindan mükelleflerin verileri bilgi, kayit, tablo ve rapor seklinde girmeleri saglanmakta, alinan bu veriler diger Kamu Kurum ve Kuruluslarindan yine elektronik ortamda alinan veriler ile birlestirilerek kisa adi RAM olan Risk Analiz Merkezinde 600’ den fazla Risk Senaryosu ile test edilmekte, çapraz kontrolleri yapilmakta ve sonuç olarak öncelikli Incelenecek Sektör ve Mükellef Gruplari belirlenmektedir.

 

Izaha Davet ile yaklasik 16 farkli konu , Risk Analiz Merkezi ile 600’ den fazla Risk Senaryosu ile öncelikli Incelenecek Sektör ve Mükellef gruplari içerisinde yer almamak için Tek Düzen Hesap Plani ile tuttugumuz Muhasebe kayitlari ve bu kayitlara dayanarak hazirladigimiz Mizan, Bilanço ve Gelir tablosunun dogru bir sekilde Raporlanmasi gerekir. 

 

Meslek Mensuplarimizin islerini kolaylastirmak için Excell ortaminda hazirladigimiz “Check List” ile amacimiz hem Muhasebe kayitlarinin hem de Mali Tablolara dayanak teskil eden Mizanin, Geçici Vergi ve Dönem Sonu Islemlerinde daha saglikli bir sekilde hazirlanmasini saglamaktir. Bu “Check List” ile;

 

  • Mizanda gözüken Hesaplarin Denetimi,
  • Nakit Sermaye Artislarinda Faiz Indirimi Uygulamasi,
  • Cari Hesap Adat Hesaplamasi,
  • Kasa Adat Hesaplamasi,
  • Reeskont Faiz Hesaplamasi,
  • Kredi Geri Ödeme Tablosu Hesaplamasi, yapabilirsiniz.
  •  

(Programin eksiklikleri olabilir, Meslek Mensuplarimizdan gelecek talepler dogrultusunda güncellenecektir.)

 

Bu programin hazirlanmasinda çok ciddi bir mesai ve emek harcayan SMMM Murat Islek ve SMMM Melek Özer’e sükranlarimizi sunuyoruz. Meslek Mensuplarimiza ve kullanicilara faydali olmasi dilegiyle, Çalismalarinizda kolayliklar ve basarilar dilerim. Saygilarimla.

 

 

Ertugrul KOCACIK

Oda Baskani

 

 Mizan  kontrol listesi Için tiklayiniz.