İhracat E-Fatura Uygulamasında GİB / GTB Sistemlerinde Arıza-Kesinti Hallerinde Kağıt Ortamda Fatura Üzerine İşlem Yapılabilme Usul ve Esasları Hakkında Bilgilendirme

Ihracat E-Fatura Uygulamasinda GIB / GTB Sistemlerinde Ariza-Kesinti Hallerinde Kagit Ortamda Fatura Üzerine Islem Yapilabilme Usul ve Esaslari Hakkinda Bilgilendirme

(07.07.2017) 
 

 Bilindigi üzere, e-Fatura kayitli kullanicilari için gümrük beyannameli mal ihraci islemlerinde e-fatura uygulamasina geçme zorunlulugu 1.7.2017 tarihi ile baslamis olup, bu tarih itibariyle ilgili mükelleflerce düzenlenecek mal ihraci faturalari e-Fatura olarak düzenlenip gönderilmeye baslanmistir.


Bu uygulamaya geçisle birlikte mükelleflerce Gelir Idaresi Baskanligi (GIB) e-fatura sistemi üzerinden düzenlenip basariyla Gümrük ve Ticaret Bakanligi (GTB) bilgi sistemlerine gönderilmis bazi faturalar, GTB sistemlerindeki teknik aksakliklar nedeniyle GTB portalina ulasamamis ve/veya 23 haneli referans numarasi alinamamistir. Bu sikintinin giderilmesi için GTB ve GIB tarafindan duyurular, kilavuz güncellemeleri ve genelgeler yayinlanarak mükelleflerin magduriyetlerinin önlenmesi için gerekli önlemler alinmis ve kolayliklar saglanmistir. Bu kapsamda Baskanligimizca “e-fatura Uygulamasi Gümrük Islemleri Kilavuzu” nda 05.07.2017 tarihinde güncelleme yapilarak (Versiyon 1.6) www.efatura.gov.tr internet adresinde yayinlanmistir. Bu kilavuzun “3.1.1 Fatura Düzenleyen” baslikli bölümünde;

GIB veya GTB sistemlerinde bir sorun yasandiginda (1210 ya da 1220 kodu alindiginda) ihracat islemlerinin aksamamasi için e-faturalarin kagit çiktilarina istinaden gümrük çikis  islemleri tesis edilebilir. Bunun için söz konusu e-fatura kagit çiktisinin bir örnegi alinip, ihracatta e-fatura uygulamasi öncesinde kullanilan matbu ( kagit/e-arsiv) faturada yapildigi gibi belge üzerine ihracatçi tarafindan kase ve imza tatbik edilerek ve GÇB’ye “0100” belge kodu ile eklenerek ihracat islemlerine devam edilebilir. Sistemde yasanan aksaklik giderildikten sonra GTB tarafindan gerekli sistem yaniti dönülecek olup, söz konusu e-Faturanin GTB portali üzerinden manuel olarak kapatilmasi gerekecektir. Manuel kapatma islemi ile ilgili olarak gerekli altyapi hazirlandiginda ayrica duyurulacaktir.” seklinde açiklamalar eklenmis ve mükelleflerimize ayni gün internet sitemizde ayrica duyurulmustur.
Diger taraftan GTB tarafindan e-Fatura Uygulamasina iliskin olarak 30.06.2017 tarihli ve 2017/7 sayili Genelge yayimlanmis ve söz konusu Genelge'nin 8 inci maddesinde:
 
Vergi Usul Kanunu Genel Tebligi (sira no: 397) uyarinca e-fatura düzenleme yetkisi bulunan yükümlülerin gerek kendi sistemlerinde, gerekse e-fatura Uygulamasinda meydana gelebilecek ariza ve kesinti durumlarinda kagit fatura düzenleyebilmeleri mümkün oldugundan, böyle durumlarda kagit ortaminda düzenlenen faturalar 0100 belge kodu seçilerek gümrük beyannamesinin ekinde beyan edilebilir.” açiklamalarina yer verilmis ve bu çerçevede basvuru süresi 2 saati asmasina ragmen e-fatura süreci tamamlanamayan islemler için baskaca bir belge aranmaksizin, firmalarin beyani dogrultusunda anilan Genelgenin 8 inci maddesi çerçevesinde kagit ortaminda düzenlenen ve 0100 kodu ile beyan edilen faturalarla islem yapilmasi yönünde bilgilendirme yapilmistir.

 

Ancak Baskanligimizca yapilan bilgilendirme ile GTB tarafindan yapilan bilgilendirmede mükelleflerimizin kagit fatura mi yoksa e-faturanin kagit çiktisi ile mi islem yapacaklari konusunda tereddüt yasadiklari görülmüs olup, bu sebeple asagidaki  açiklamalarin yapilmasina gerek duyulmustur:
 
e-Faturanin düzenlendigi an itibariyle GIB e-Fatura sisteminin arizali ve kesinti halinde bulunmasi ve e-Fatura’nin GIB’e ulastirilmamasi veya mükellefin kullanmakta  oldugu sistemlerinde ariza veya kesinti olmasi halinde bu durumlarin genel esaslar çerçevesinde tevsik edilebilir olmasi sartiyla; e-Faturanin düzenlenebilmesi mümkün bulunmadigindan, 397 Sira No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliginin “9. Sorumluluk ve Cezai Müeyyideler” baslikli bölümünde yer verilen; “e-Fatura düzenleme yetkisi bulunan mükelleflerin gerek kendi sistemlerinde gerekse e-Fatura Uygulamasinda meydana gelebilecek ariza ve kesinti durumlarinda fatura düzenleyebilmek için yeteri kadar basili kagit fatura bulundurmalari zorunludur.” açiklamasi geregince MATBU (matbaa baskili) fatura (veya mükellef e-Arsiv fatura uygulamasina geçmis ise e-Arsiv fatura) düzenlenerek islem yapilmasi mümkün bulunmaktadir.
 
Ancak, e-Faturanin düzenlendigi an itibariyle gerek GIB sistemlerinde gerekse mükellefin kullanmakta oldugu sistemlerde e-Fatura düzenlenmesini engelleyici ariza, kesinti söz konusu degilse bu durumda e-Fatura düzenlenmesi gerekmekle birlikte, GTB sistemlerinde GIB tarafindan gönderilen e-Fatura’ya iliskin referans ID üretilmesinde, sistem yanitlarinin dönülmesinde veya sisteme alinmasi sirasinda bir ariza, kesinti veya teknik baskaca sorunlarin olmasi ve bu sürenin 2 saati asmasina ragmen fatura gönderme sürecinin GTB sistemlerince tamamlanamamasi halinde; düzenlenmis ve GIB’e iletilmis e-Fatura’nin kagit çiktisi üzerine islem tesis edilmesi mümkün bulundugu gibi MATBU fatura (matbaa baskili fatura veya e-Arsiv Fatura) ile islem tesis edilmesi de mümkün bulunmaktadir.
 
Bu çerçevede matbu fatura düzenlenmeden önce, e-Fatura düzenleme ve GIB sistemlerine iletilmesi açisindan teknik engel, ariza veya kesinti durumunun olup olmadigi degerlendirilmeli, söz konusu durumlarin bulunmamasi halinde, e-Fatura düzenlenmeli ve GIB sistemlerine gönderildikten sonra GTB sistemlerinde 2 saati asan teknik bir aksaklik nedeniyle e-Fatura’ya göre islemlerin tamamlanamamasi halinde; e-Faturanin kagit çiktisi üzerine kagit fatura prosedürüne göre gümrük çikis islemlerinin yapilmasi mümkün  bulundugu gibi MATBU fatura (matbaa baskili fatura veya e-Arsiv Fatura) dikkate alinarak kagit fatura prosedürüne göre gümrük çikis islemlerinin yapilmasi da mümkün bulunmaktadir.
 
Duyurulur.