6824 Sayılı Kanun Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun

6824 Sayili Kanun Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasi ile Bazi Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Degisiklik Yapilmasina Dair Kanun

(08.03.2017) 
 

08 Mart 2017 Tarihli Resmi Gazete

Sayi: 30001

Kanun No: 6824
 
Kabul Tarihi: 23 Subat 2017

MADDE 1- (1) T.C. Ziraat Bankasi A.S. (Banka) ve Tarim Kredi Kooperatifleri tarafindan kullandirilan ve 31/12/2016 tarihi itibariyla takip hesaplarinda izlenen tarimsal kredi alacaklari, bu maddenin yürürlüge girdigi tarihi izleyen üçüncü ayin sonuna kadar banka/kooperatife basvuruda bulunulmasi kaydiyla asagida belirtilen kapsam ve sartlar dâhilinde yapilandirilir.
a) Yapilandirmaya esas tutar; yapilandirmaya konu kredi borcunun vadesini takip eden tarihten yapilandirma tarihine kadar yillik %11 oraninda basit usulde yürütülecek faiz uygulanmak suretiyle hesaplanir. Yapilandirmaya konu kredi borcunun vadesini takip eden tarihten yapilandirma tarihine kadar yillik %5 oraninda basit usulde yürütülecek faiz borçlu tarafindan ödenir.
b) Yapilandirmaya esas tutarin; defaten ödenmesi veya taksitlendirilmesi hâlinde ilk taksiti, 2017 yilinin Ekim ayi sonuna kadar, izleyen taksitleri 2018 yilinin Ekim ayindan baslamak üzere her yil tekabül ettigi ayda toplam bes esit taksitte ödenir. Yapilandirma taksitlerine, yillik %11 oraninda basit usulde yürütülecek taksitlendirme faizi uygulanir. Ancak (a) bendi hükümlerine göre hesaplanan yapilandirmaya esas tutarin defaten ödenmesi hâlinde taksitlendirme faizi uygulanmaz.
(2) Bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten önce takip hesaplarinda izlenip izlenmedigine bakilmaksizin borçlari yapilandirilan ve bu maddenin yürürlüge girdigi tarih itibariyla ödemeleri devam eden borçlular talep etmeleri hâlinde bu maddenin taksitlendirmeye iliskin hükümlerinden kalan borç tutan esas alinarak yararlandirilir.
(3) Bu maddeden yararlanilabilmesi için dava açilmamasi veya açilmis davalardan vazgeçilmesi sarttir. Bu maddenin yürürlük tarihinden önce dava konusu edilmis ve/veya icra takibi baslatilmis alacaklar için takip islemleri basvuru süresi sonuna kadar bekletilir. Borçlu tarafindan madde hükmünden yararlanmak üzere basvurulmasi ve madde hükmüne göre yapilandirilan tutarin ilk taksit ödeme süresi içinde defaten veya taksitli ödeme seçenegi tercih edilmis ise ilk taksit tutarinin ödenmesi hâlinde banka/kooperatif tarafindan dava ve/veya icra takipleri durdurulur. Bu takdirde yargilama ve icra takip giderleri ile vekâlet ücretinin 2017 yilinin Ekim ayi sonuna kadar ödenmesi sarttir.
(4) Bu madde hükümlerine göre yapilandirilan alacaklarin taksitlerinden herhangi birisinin vadesinde ödenmemesi hâlinde ödenmeyen tutarin taksit ödeme süresinin son gününü takip eden 90 gün içinde ilgili taksitlendirme faizi ile birlikte ödenmesi sartiyla madde hükümlerinden yararlanilir. Taksitlerin belirtilen sürede de ödenmemesi hâlinde yeniden yapilandirma iptal edilerek Banka veya Tarim Kredi Kooperatifleri mevzuati dogrultusunda borcun tamami muaccel hâle gelir.
(5) Bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten önce madde kapsamindaki alacaklar için temerrüde düstügü tarihten sonra yapilan ödemeler, yapilandirmaya esas tutarin hesabinda dikkate alinir. Ancak borçlu lehine fark çikmasi hâlinde herhangi bir iade yapilmaz.
(6) Bu madde hükmünden yararlanilmasi, borcun maddi ve sahsi teminatimn sükutunu icap ettirmedigi gibi müsterek borçlu ve müteselsil kefillerine, kefaletten çekilme hakkini vermez.
(7) Bu madde hükümlerine göre yapilandirma ve taksitlendirme nedeniyle olusacak gelir kayiplari, borçlunun ödemeyi yaptigi tarihi takip eden ayda yapilan talep üzerine Hazine Müstesarligi tarafindan Banka veya ilgili kooperatife aktarilmak üzere Türkiye Tarim Kredi Kooperatifleri Merkez Birligine, Hazine Müstesarligi bütçesinde yer alan ilgili harcama tertiplerinden gider kaydedilerek ödenir.
(8) a) Yapilandirmaya esas gelir kaybi, birinci fikranin (a) bendi uyarinca yapilandirmaya esas tutar belirlenirken hesaplanan faiz ile ayni bent hükmü uyarinca borçlu tarafindan ödenecek faiz arasindaki farktir.
b) Taksitlendirmeye esas gelir kaybi, taksitlendirmeye esas alinan yillik %11 oraninda basit usulde yürütülecek faizden borçlunun ödeyecegi yillik %5 oraninda basit usulde yürütülecek faiz düsülerek bulunan tutardir.
c) Yapilandirmaya esas tutarin borçlu tarafindan defaten ödenmesi hâlinde bu fikranm (a) bendinde hesaplanan tutarin tamami Hazine Müstesarliginca Banka veya ilgili kooperatife aktarilmak üzere Türkiye Tarim Kredi Kooperatifleri Merkez Birligine defaten ödenir. Yapilandirmaya esas tutarin taksitlendirilmesi hâlinde ise bu fikranin (a) bendinde hesaplanan tutar da yapilandirmaya esas tutara uygulanan kosullar çerçevesinde taksitlendirilir ve bu maddenin yedinci fikrasindaki usuller uyarinca Hazine Müstesarligindan talep edilir. Bu kapsamda taksitlendirilen tutarlara talep tarihinden önceki son on iki aylik döneme iliskin TL cinsi sabit getirili iç borçlanmanin agirlikli ortalama yillik bilesik maliyeti oraninda taksitlendirme faizi uygulanir. Bu bent uyarinca yapilacak ödemelerde vade tarihinin geçmesi ve 90 günlük ödeme dönemi içinde ödeme yapilmasi durumunda günlük bazda basit usulde yürütülecek taksitlendirme faizi hesaplanir. Söz konusu faizin hesaplanmasinda bu bentte belirlenen taksitlendirme faiz orani kullanilir. Dördüncü fikrada belirtilen sekilde borcun muaccel hâle gelmesi hâlinde ödenen gelir kayiplari Hazine Müstesarligina iade edilir.
(9) Sekizinci fikra hükümlerine göre yapilan ödemelerin denetlenmesinde 27/12/2006 tarihli ve 5570 sayili Kamu Sermayeli Bankalar Tarafindan Yürütülen Faiz Destekli Kredi Kullandirilmasina Dair Kanun hükümleri uygulanir.
(10) Bu maddede yer almayan hususlarda Banka ve Tarim Kredi Kooperatiflerinin mevzuati uygulanir.
(11) Bu madde hükümlerinden, 18/4/2001 tarihli ve 2001/2312 sayili Bakanlar Kurulu Karari kapsaminda Hazine kaynagina dönüstürülmüs tarimsal kredilerin borçlulari da yararlanabilir. Bu kapsamda yapilandirilacak krediler için gelir kaybi hesabi yapilmaz.
(12) Bu maddenin uygulanmasina iliskin usul ve esaslari belirlemeye ve uygulamaya iliskin tereddütleri gidermeye Hazine Müstesarliginin bagli oldugu Bakan yetkilidir.

MADDE 2- (1) a) Türkiye Elektrik Dagitim Anonim Sirketinin (TEDAS) elektrik tüketiminden kaynaklanan alacaklarindan (özellestirme devir islemleri sirasinda TEDAS’a devredilmis olan alacaklar), vadesi 15/2/2017 tarihi (bu tarih dâhil) itibariyla geldigi hâlde bu maddenin yürürlüge girdigi tarih itibariyla ödenmemis olanlarin asillarinin tamami ile bu alacaklara bagli faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammi gibi fer’i alacaklar yerine bu maddenin yürürlüge girdigi tarihi izleyen üçüncü aym sonuna kadar basvurulmasi hâlinde bu maddenin yürürlüge girdigi tarihe kadar YI-ÜFE aylik degisim oranlari esas alinarak hesaplanacak tutarin; ödenmemis alacagin sadece fer’i alacaktan ibaret olmasi hâlinde fer’i alacak yerine YI-ÜFE aylik degisim oranlari esas alinarak hesaplanacak tutarin, bu maddede belirtilen süre ve sekilde tamamen ödenmesi sartiyla uygulanan faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammi gibi fer’i alacagin tamaminin tahsilinden vazgeçilir.
b) TED AS’m tarimsal sulamada kullanilan elektrik tüketiminden kaynaklanan alacaklarindan (özellestirme devir islemleri sirasinda TEDAS’a devredilmis olan alacaklar), vadesi 15/2/2017 tarihi (bu tarih dâhil) itibariyla geldigi hâlde bu maddenin yürürlüge girdigi tarih itibariyla ödenmemis olan asillarinin tamaminin bu maddenin yürürlüge girdigi tarihi izleyen üçüncü ayin sonuna kadar dagitim/perakende satis sirketine veya dagitim/perakende satis sirketine iletilmek üzere TEDAS’a yazili basvuruda bulunulmasi ve ödenmesi gereken tutarin, ilk taksiti 2017 yili Ekim ayinin son gününe kadar ödenmek üzere ve her yil ilk taksitin tekabül ettigi ayda toplam bes esit taksitte ödenmesi sartiyla bu alacaklarin ödenen kismina isabet eden fer’ilerin tahsilinden vazgeçilir. Bu bent hükümlerine uygun ödeme yapildigi takdirde maddenin yürürlüge girdigi tarihten sonraki sürelere herhangi bir faiz, zam ve katsayi uygulanmaz. Tarimsal sulamada kullanilan elektrik tüketiminden kaynaklanan alacaklarin bu bentte belirtilen taksit ödeme zamanini, alacaklarin bulundugu bölgeler, iller, ürünlerin hasat dönemleri dikkate alinarak degistirmeye TED AS yönetim kurulu yetkilidir.
c) 10/9/2014 tarihli ve 6552 sayili îs Kanunu ile Bazi Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Degisiklik Yapilmasi ile Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasina Dair Kanunun ilgili hükümlerine göre yapilandirilan ve bu maddenin yürürlüge girdigi tarih itibariyla anilan Kanun kapsaminda ödemeleri devam eden alacaklar açisindan, borçlular talep etmeleri hâlinde bu madde hükümlerinden yararlanabilir. Bu takdirde, 6552 sayili Kanun kapsaminda ödenen taksitler için yapilandirma hükümleri geçerli sayilir, bu sekilde ödenmis taksit tutarlarina tecil tarihi ile ödeme tarihi arasinda geçen süre için anilan Kanuna göre tercih edilen taksit süresine uygun katsayi uygulanir, kalan taksit tutarlarina konu alacaklar vadesinde ödenmemis alacak kabul edilerek bu maddenin ilgili hükümlerine göre yapilandirilir.
ç) YI-ÜFE aylik degisim oranlari tabiri; Türkiye Istatistik Kurumunun her ay için belirledigi 31/12/2004 tarihine kadar toptan esya fiyatlari endeksi (TEFE) aylik degisim oranlarim, 1/1/2005 tarihinden itibaren üretici fiyatlari endeksi (ÜFE) aylik degisim oranlarim, 1/1/2014 tarihinden itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi (YI-ÜFE) aylik degisim oranlarini (Bu madde hükümlerine göre ödenecek alacaklara maddenin yürürlüge girdigi ay için uygulanmasi gereken YI-ÜFE aylik degisim oram olarak, maddenin yürürlüge girdigi tarihten bir önceki ay için belirlenen YI-ÜFE aylik degisim orani esas alinir.), ifade eder.
d) TEDAS’a ait olup tahsilati özellestirilen elektrik dagitim/perakende satis sirketlerince sürdürülen ve bu madde kapsamina giren alacaklar da bu madde hükmünden yararlanir.
e) Bu madde hükümlerinden yararlanmak isteyen borçlularin; maddede öngörülen sartlarin yani sira, bu maddenin yürürlüge girdigi tarihi izleyen üçüncü ayin sonuna kadar ilgili dagitim/perakende satis sirketine veya dagitim/perakende satis sirketine iletilmek üzere TEDAS’a yazili basvuruda bulunmalari ve bu fikranin (b) bendinde belirtilen alacaklar hariç olmak üzere fikra kapsaminda ödenecek tutarlarin ilk taksiti bu maddenin yürürlüge girdigi tarihi izleyen dördüncü aydan baslamak üzere ikiser aylik dönemler hâlinde azami on sekiz esit taksitte ödemeleri sarttir. Bu fikraya göre ödenecek taksitlerin ödeme süresinin son gününün resmî tatile rastlamasi hâlinde süre, tatili izleyen ilk is günü mesai saati sonunda biter.
f) Bu madde hükümlerine göre hesaplanan tutarin;
1) Ilk taksit ödeme süresi içinde tamamen ödenmesi hâlinde, bu tutara bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten ödeme tarihine kadar geçen süre için herhangi bir faiz uygulanmaz.
2) Ilk taksit ödeme süresi içinde tamamen ödenmesi hâlinde, fer’i alacaklar yerine YI-ÜFE aylik degisim oranlari esas alinarak hesaplanacak tutari üzerinden ayrica %50 indirim yapilir.
3) Taksitle ödenmek istenmesi hâlinde, borçlularin basvuru sirasinda alti, dokuz, on iki veya on sekiz esit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih etmeleri sarttir. Tercih edilen taksit süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapilamaz.
g) Taksitle yapilacak ödemelerde bu fikranin (b) bendi hariç olmak üzere bu madde hükümlerine göre belirlenen tutar;
1) Alti esit taksit için (1,045),
2) Dokuz esit taksit için (1,083),
3) On iki esit taksit için (1,105),
4) On sekiz esit taksit için (1,15),
katsayisi ile çarpilir ve bulunan tutar taksit sayisina bölünmek suretiyle ikiser aylik dönemler hâlinde ödenecek taksit tutari hesaplanir. Bu madde hükümlerinden yararlanmak üzere basvuruda bulunan borçlulara tercih ettikleri taksit süresine uygun ödeme plani verilir. Ancak, tercih edilen süreden daha kisa sürede ödeme yapilmasi hâlinde ödenecek tutar ilgili katsayiya göre düzeltilir.
g) Bu maddenin birinci fikrasinin (a) bendine göre ödenmesi gereken taksitlerin ilk ikisi süresinde ödenmek kosuluyla, kalan taksitlerden; bir takvim yilinda iki veya daha az taksitin, süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarinin son taksiti izleyen ayin sonuna kadar, gecikilen her ay ve kesri için 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayili Amme Alacaklarinin Tahsil Usulü Hakkinda Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen gecikme zammi oraninda hesaplanacak geç ödeme zammi ile birlikte ödenmesi sartiyla bu madde hükümlerinden yararlanilir. Ilk iki taksitin süresinde tam ödenmemesi ya da süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen diger taksitlerin belirtilen sekilde de ödenmemesi veya bir takvim yilinda ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde bu madde hükümlerinden yararlanma hakki kaybedilir.
h) Bu maddenin birinci fikrasinin (b) bendi hükümlerine göre ödenmesi gereken taksitlerden birinin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarinin bu fikra hükümlerine göre izleyen taksit ile birlikte ödenmesi sartiyla bu madde hükümlerinden yararlanilir. Bu durumda gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayili Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen gecikme zammi oraninda hesaplanacak geç ödeme zammi ile birlikte ödenmesi sartiyla bu fikra hükümlerinden yararlanilir. Bu sekilde de ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde bu madde hükümlerinden yararlanma hakki kaybedilir.
i) Taksit tutarinin %10’unu asmamak sartiyla 5 Türk lirasina (bu tutar dâhil) kadar yapilmis eksik ödemeler için bu madde hükümleri ihlal edilmis sayilmaz.
i) Bu maddeye göre ödenecek alacaklarla ilgili olarak, tatbik edilen hacizler yapilan ödemeler nispetinde kaldirilir ve buna isabet eden teminatlar iade edilir.
j) Bu madde hükümlerinden yararlanmak üzere basvuruda bulunan borçlularin bu borçlarla ilgili olarak dava açmamalari veya açilan davalardan vazgeçmeleri ve basvuru süresi içinde yazili olarak bu iradelerini belirtmeleri sarttir. Davadan vazgeçme dilekçelerinin ilgili mahkemeye verilmesini müteakip davadan vazgeçme dilekçesinin mahkemece onayli bir sureti borçlularca ilgili dagitim/perakende satis sirketine veya dagitim/perakende satis sirketine iletilmek üzere TED AS’a verilir. Borçlularca, madde hükümlerinden yararlanilmak üzere davadan vazgeçilmesi hâlinde idarece de ihtilaflar sürdürülmez.
k) Bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten önce dava konusu edilmis ve/veya icra takibi baslatilmis alacaklar için, borçlunun bu fikra hükümlerinden yararlanmak üzere basvuruda bulunmasi hâlinde, asil borçlular ve kefiller hakkinda sürdürülen davalar sonlandirilir, icra ve takip islemleri durdurulur. Bu takdirde, borçlularin mahkeme masraflarini, icra masraflarini ilk taksit tutari ile birlikte, vekâlet ücretini ise son taksit ödeme süresi sonuna kadar ödemeleri sarttir.
l) Bu madde hükümlerinden yararlanmak üzere basvuruda bulunan ve açtiklari davalardan vazgeçen borçlularin bu ihtilaflariyla ilgili olarak karar tarihine bakilmaksizin bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten sonra teblig edilen kararlar uyarinca islem yapilmaz ve TEDAS aleyhine hükmedilmis yargilama giderleri ve vekâlet ücreti bulunmasi hâlinde bunlar talep edilemez.
m) Bu madde hükümlerinden yararlanilmak üzere vazgeçilen davalarda verilen kararlar ile hükmedilen yargilama gideri, vekâlet ücreti ve fer’ileri talep edilmez ve bu alacaklar için icra takibi yapilamaz. Vazgeçme tarihinden önce ödenmis olan yargilama giderleri ve vekâlet ücretleri geri alinmaz.
n) Bu madde kapsamina giren alacaklarin maddede belirtilen sekilde tamamen ödenmemis olmasi hâlinde borçlular ödedikleri tutarlar kadar bu madde hükümlerinden yararlanirlar.
o) Bu madde kapsamina giren alacaklara karsilik bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten önce tahsil edilmis olan tutarlar, bu madde kapsammda tahsil edilen tutarlar ile bu fikranin (c) bendi kapsaminda yapilan tecile iliskin olarak çesitli kanunlar uyarinca ödenen faizlerin bu madde hükümlerine dayanilarak red ve iadesi yapilmaz.
(2) Bu maddenin uygulanmasina iliskin usul ve esaslar Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanliginin uygun görüsü alinarak TEDAS tarafindan belirlenir.

MADDE 3- (1) Gelistirme ve Destekleme Fonundan kullandirilan Irak Programi Kredilerinden, Türkiye Ihracat Kredi Bankasi A.S. (Banka) tarafindan takip edilen alacak asli ile bu alacak aslina iliskin hesaplanan faiz, zam ve gecikme zammi gibi fer’i alacaklar yerine bu maddenin yürürlüge girdigi tarihe kadar YI-ÜFE aylik degisim oranlari esas alinarak hesaplanacak tutarin bu maddede belirtilen süre ve sekilde tamamen ödenmesi sartiyla, alacak asillarma bagli faiz, zam ve gecikme zammi gibi fer’i alacaklarin tahsilinden vazgeçilir.
(2) Bu madde kapsammda, ödenmemis alacagin sadece faiz, zam ve gecikme zammi gibi fer’i alacaktan ibaret olmasi hâlinde faiz, zam ve gecikme zammi gibi fer’i alacaklar yerine YÎ- ÜFE aylik degisim oranlari esas alinarak hesaplanacak tutar tahsil edilir.
(3) Bu maddede geçen, YI-ÜFE aylik degisim oranlari tabiri; Türkiye Istatistik Kurumunun her ay için belirledigi 31/12/2004 tarihine kadar toptan esya fiyatlari endeksi (TEFE) aylik degisim oranlarini, 1/1/2005 tarihinden itibaren üretici fiyatlari endeksi (ÜFE) aylik degisim oranlarini, 1/1/2014 tarihinden itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi (YI-ÜFE) aylik degisim oranlarini (Bu madde hükümlerine göre ödenecek alacaklara bu Kanunun yayimlandigi ay için uygulanmasi gereken YI-ÜFE aylik degisim orani olarak, bu Kanunun yayimlandigi tarihten bir önceki ay için belirlenen YÎ-ÜFE aylik degisim orani esas alinir.) ifade eder.
(4) Bu madde hükmünden yararlanmak isteyen borçlularin maddede belirtilen sartlarin yani sira dava açmamalari, açilmis davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarina basvurmamalari sarttir. Davadan vazgeçme dilekçeleri Bankaya verilir ve bu dilekçelerin Bankaya verildigi tarih, ilgili yargi merciine verildigi tarih sayilarak dilekçeler ilgili yargi merciine gönderilir. Bu madde hükümlerinden yararlanmak üzere basvuruda bulunan ve açtiklari davalardan vazgeçen borçlularin bu ihtilaflariyla ilgili olarak bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten sonra teblig edilen kararlar uyarinca islem yapilmaz ve bu kararlar ile hükmedilmis yargilama giderleri ve vekâlet ücreti bulunmasi hâlinde bunlar talep edilemez. Yargi mercilerince alacagin tutarini etkileyen bir karar verilmis olmasi hâlinde madde hükmünden ilk asamada istenilen tutar üzerinden yararlanilir.
(5) Bu madde hükümlerinden yararlanmak isteyen borçlularin, bu maddenin yürürlüge girdigi tarihi izleyen aym sonuna kadar Bankaya basvuruda bulunmalari ve madde kapsaminda ödenecek tutarlari, ilk taksiti bu maddenin yürürlüge girdigi tarihi izleyen ikinci aydan baslamak üzere ikiser aylik dönemler hâlinde azami on sekiz esit taksitte ödemeleri sarttir. Bu maddeye göre ödenecek taksitlerin ödeme süresinin son gününün resmi tatile rastlamasi hâlinde süre izleyen ilk is günü mesai saati sonunda biter.
(6) Bu madde hükümlerine göre hesaplanan tutarin;
a) Ilk taksit ödeme süresi içinde tamamen ödenmesi hâlinde, bu tutara bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten ödeme tarihine kadar geçen süre için herhangi bir faiz uygulanmaz.
b) Ilk taksit ödeme süresi içinde tamamen ödenmesi hâlinde, faiz, zam ve gecikme zammi gibi fer’i alacaklar yerine YI-ÜFE aylik degisim oranlari esas alinarak hesaplanacak tutar üzerinden ayrica %50 indirim yapilir.
c) Taksitle ödenmek istenmesi hâlinde borçlularin basvuru sirasinda alti, dokuz, on iki veya on sekiz esit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih etmeleri sarttir. Tercih edilen taksit süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapilamaz,
ç) Taksitle yapilacak ödemelerde bu maddeye göre belirlenen tutar;
1) Alti esit taksit için (1,045),
2) Dokuz esit taksit için (1,083),
3) On iki esit taksit için (1,105),
4) On sekiz esit taksit için (1,15),
katsayisi ile çarpilir ve bulunan tutar taksit sayisina bölünmek suretiyle ikiser aylik dönemler hâlinde ödenecek taksit tutari hesaplanir. Bu madde hükümlerinden yararlanmak üzere basvuruda bulunan borçlulara tercih ettikleri taksit süresine uygun ödeme plani verilir. Ancak, tercih edilen süreden daha kisa sürede ödeme yapilmasi hâlinde ödenecek tutar ilgili katsayiya göre düzeltilir.
(7) Bu maddeye göre ödenmesi gereken taksitlerin ilk ikisi süresinde ödenmek kosuluyla, kalan taksitlerden; bir takvim yilinda iki veya daha az taksitin, süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarinin son taksiti izleyen aym sonuna kadar, gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayili Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen gecikme zammi oraninda hesaplanacak geç ödeme zammi ile birlikte ödenmesi sartiyla bu madde hükümlerinden yararlanilir. Ilk iki taksitin süresinde tam ödenmemesi ya da süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen diger taksitlerin belirtilen sekilde de ödenmemesi veya bir takvim yilinda ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde bu madde hükümlerinden yararlanma hakki kaybedilir.
(8) Taksit tutarinin %10’unu asmamak sartiyla 5 Türk lirasina (bu tutar dâhil) kadar yapilmis eksik ödemeler için bu madde hükümleri ihlal edilmis sayilmaz.
(9) Bu madde kapsamina giren alacaklarin maddede belirtilen sekilde tamamen ödenmemis olmasi hâlinde borçlular ödedikleri tutarlar kadar bu madde hükümlerinden yararlanirlar.
(10) Bu maddeden yararlanilarak süresinde ödenen alacaklara, maddede yer alan hükümler sakli kalmak kaydiyla maddenin yürürlüge girdigi tarihten sonraki süreler için faiz, zam ve gecikme zammi gibi fer’i amme alacagi hesaplanmaz.
(11) Bu madde kapsamina giren alacaklara karsilik bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten önce tahsil edilmis olan tutarlar ile bu madde kapsaminda tahsil edilen tutarlar red ve iade edilmez.
(12) Bu maddenin uygulanmasi sirasinda ortaya çikabilecek ihtilaflarin giderilmesine iliskin usul ve esaslari belirlemeye Hazine Müstesarliginin bagli oldugu Bakan yetkilidir.

MADDE 4- 31/12/1960 tarihli ve 193 sayili Gelir Yergisi Kanununun mülga mükerrer 121 inci maddesi basligiyla birlikte asagidaki sekilde yeniden düzenlenmistir.
“Vergiye uyumlu mükelleflere vergi indirimi
MÜKERRER MADDE 121- Ticari, zirai veya mesleki faaliyeti nedeniyle gelir vergisi mükellefi olanlar ile kurumlar vergisi mükelleflerinden (finans ve bankacilik sektörlerinde faaliyet gösterenler, sigorta ve reasürans sirketleri ile emeklilik sirketleri ve emeklilik yatirim fonlari hariç olmak üzere), bu maddenin ikinci fikrasinda belirtilen sartlari tasiyanlarin yillik gelir veya kurumlar vergisi beyannameleri üzerinden hesaplanan verginin %5’i, ödenmesi gereken gelir veya kurumlar vergisinden indirilir. Su kadar ki hesaplanan indirim tutari, her hâl ve takdirde 1 milyon Türk lirasindan fazla olamaz. Indirilecek tutarin ödenmesi gereken vergiden fazla olmasi durumunda kalan tutar, yillik gelir veya kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesi gereken tarihi izleyen bir tam yil içinde mükellefin beyani üzerine tahakkuk eden diger vergilerinden mahsup edilebilir. Bu süre içinde mahsup edilemeyen tutarlar red ve iade edilmez. Gelir vergisi mükelleflerinin yararlanacagi indirim tutari, ticari, zirai veya mesleki faaliyet nedeniyle beyan edilen kazançlarin toplam gelir vergisi matrahi içerisindeki orani dikkate alinmak suretiyle hesaplanan gelir vergisi esas alinarak tespit edilir.
Söz konusu indirimden faydalanabilmek için;
1. Indirimin hesaplanacagi beyannamenin ait oldugu yil ile bu yildan önceki son iki yila ait vergi beyannamelerinin kanuni süresinde verilmis (Kanuni süresinde verilen bir beyannameye iliskin olarak kanuni süresinden sonra düzeltme amaciyla veya pismanlikla verilen beyannameler bu sartin ihlali sayilmaz.) ve bu beyannameler üzerine tahakkuk eden vergilerin kanuni süresinde ödenmis olmasi (Her bir beyanname itibariyla 10 Türk lirasina kadar yapilan eksik ödemeler bu sartin ihlali sayilmaz.),
2. (1) numarali bentte belirtilen süre içerisinde haklarinda beyana tabi vergi türleri itibariyla ikmalen, re5 sen veya idarece yapilmis bir tarhiyat bulunmamasi (Yapilan tarhiyatlarm kesinlesmis yargi kararlariyla veya 213 sayili Vergi Usul Kanununun uzlasma ya da düzeltme hükümlerine göre tamamen ortadan kaldirilmis olmasi durumunda bu sart ihlal edilmis sayilmaz,),
3. Indirimin hesaplanacagi beyannamenin verildigi tarih itibariyla vergi asli (vergi cezalari dâhil) 1.000 Türk lirasinin üzerinde vadesi geçmis borcunun bulunmamasi,
sarttir.
Indirimin hesaplanacagi beyannamenin ait oldugu yil ile önceki dört takvim yilinda 213 sayili Vergi Usul Kanununun 359 uncu maddesinde sayilan fiilleri isledigi tespit edilenler, bu madde hükümlerinden yararlanamazlar.
Bu madde kapsaminda vergi indiriminden yararlanan mükelleflerin, öngörülen sartlari tasimadiginin sonradan tespiti hâlinde ilgili vergilendirme döneminde indirim uygulamasi dolayisiyla ödenmeyen vergiler, vergi ziyai cezasi uygulanmaksizin tarh edilir. Bu hüküm, indirimin hesaplanacagi beyannamenin ait oldugu yil ile bu yildan önceki son iki yilda herhangi bir vergiye iliskin beyanlarin gerçek durumu yansitmadiginin indirimden yararlanildiktan sonra tespiti üzerine yapilan tarhiyatlarin kesinlesmesi hâlinde de uygulanir ve bu takdirde indirim uygulamasi dolayisiyla ödenmeyen vergiler açisindan zamanasimi, yapilan tarhiyatin kesinlestigi tarihi takip eden takvim yilinin basindan itibaren baslar.
Bu maddede geçen vergi beyannamesi ve vergi ibareleri, Maliye Bakanligina bagli vergi dairelerine verilmesi gereken vergi beyannameleri ile bu beyannameler üzerine tahakkuk eden vergileri ifade eder.
Birinci fikrada yer alan tutar, her yil bir önceki yila iliskin olarak 213 sayili Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirlenen yeniden degerleme oraninda artirilmak suretiyle uygulanir. Bu sekilde hesaplanan tutarin %5’ini asmayan kesirler dikkate alinmaz. Bakanlar Kurulu, birinci fikrada yer alan orani ve tutan iki katma kadar artirmaya, sifira kadar indirmeye, kanuni oran ve tutarina getirmeye; Maliye Bakanligi, maddenin uygulanmasina iliskin usul ve esaslari belirlemeye yetkilidir.”

MADDE 5- 1/7/1964 tarihli ve 488 sayili Damga Vergisi Kanununa ekli (1) sayili tablonun “I. Akitlerle ilgili kagitlar” baslikli bölümünün “A. Belli parayi ihtiva eden kagitlar;” baslikli fikrasina (13) numarali bentten sonra gelmek üzere asagidaki bentler ile anilan Kanuna ekli (2) sayili tablonun “V-Kurumlarla ilgili kagitlar” baslikli bölümünün (25) numarali fikrasindan sonra gelmek üzere asagidaki fikra eklenmistir.
“14. Resmi sekilde düzenlenen kat karsiligi veya hasilat paylasimi insaat sözlesmeleri
(Binde 9,48)
15. Resmi sekilde düzenlenen kat karsiligi veya hasilat paylasimi insaat sözlesmeleri
kapsaminda yapi müteahhitleri ile alt yükleniciler arasinda düzenlenen insaat taahhüt sözlesmeleri (Binde 9,48)
16. Kat karsiligi veya hasilat paylasimi insaat islerine iliskin danismanlik hizmet
sözlesmeleri (Binde 9,48)
17. Yapi denetimi hizmet sözlesmeleri (Binde 9,48)”
“26. Sosyal sorumluluk projeleri kapsaminda proje yürütücüsü sivil toplum kuruluslari ile
bu projelere destek veren kamu kurum ve kuruluslari veya kamu kurumu niteligindeki meslek kuruluslari arasinda düzenlenen kâgitlar.”

MADDE 6- 2/7/1964 tarihli ve 492 sayili Harçlar Kanununa bagli (4) sayili tarifenin “I- Tapu islemleri” baslikli bölümünün (20) numarali fikrasinin (a) bendine asagidaki paragraf eklenmistir.
“Bakanlar Kurulu, bu bende iliskin kanuni nispeti, gayrimenkullerin türleri, gayrimenkul sertifikasi karsiligi edinimi, siniflari, büyüklükleri, bulundugu yer ve vergi degerleri itibariyla birlikte veya ayri ayri olmak üzere, bir katma kadar artirmaya, onda birine kadar indirmeye yetkilidir.”

MADDE 7- 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayili Katma Deger Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin birinci fikrasina asagidaki bent eklenmistir.
“i) Konut veya is yeri olarak insa edilen binalarin ilk tesliminde uygulanmak ve bedeli döviz olarak Türkiye’ye getirilmek kaydiyla, Gelir Vergisi Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fikrasinin 2 numarali bendinde belirtilenler hariç olmak üzere çalisma veya oturma izni alarak alti aydan daha fazla yurt disinda yasayan Türk vatandaslari, Türkiye’de yerlesmis olmayan yabanci uyruklu gerçek kisiler ile kanuni ve is merkezi Türkiye’de olmayan ve bir is yeri ya da daimi temsilci vasitasiyla Türkiye’de kazanç elde etmeyen kuramlara yapilan konut veya is yeri teslimleri (Su kadar ki bentte öngörülen sartlari tasimadigi hâlde istisnanin uygulandiginin tespit edilmesi hâlinde zamaninda tahsil edilmeyen vergi, vergi ziyai cezasi ve gecikme faizinden mükellef ile birlikte alici müteselsilen sorumludur. Istisna kapsaminda teslim alman konut veya is yerinin bir yil içerisinde elden çikarilmasi hâlinde zamaninda tahsil edilmeyen verginin, 6183 sayili Kanunun 48 inci maddesine göre hesaplanan tecil faiziyle birlikte tapu isleminden önce elden çikaran tarafindan ödenmesi sarttir.),”

MADDE 8- 25/2/1998 tarihli ve 4342 sayili Mera Kanununun geçici 3 üncü maddesine asagidaki fikra eklenmistir.
“Birinci fikrada nitelikleri belirtilen tasinmazlan belediyeler, il özel idareleri veya diger kamu kuram ve kuruluslarindan bedeli karsiliginda satin alan gerçek ve özel hukuk tüzel kisileri ile bunlarin kanuni ve akdi haleflerinden bedel istenilmez, bu tasinmazlar hakkinda dava açilmaz, açilan davalardan vazgeçilir. Açilan davalar sonucunda Hazine adina tesciline veya mera, yaylak ve kislak olarak sinirlandirilmasina ve özel siciline yazilmasina karar verilen, kesinlesen ve henüz tapuda infaz edilmeyen kararlar tapuda infaz edilmez. Kesinlesen kararlar geregince dogrudan tapuda Hazine adina tescil edilen veya mera özel siciline yazilan fakat daha sonra bu Kanun hükümlerine göre meralik vasfi degistirilerek Hazine adina tescil edilen tasinmazlardan herhangi bir kamu hizmeti için gerekli olmayan, Hâzinece herhangi bir tasarrufa konu edilmeyen ve hâlen tapuda Hazine adina kayitli olanlarin tapulari da talep etmeleri hâlinde bedelsiz olarak önceki kayit maliklerine veya kanuni mirasçilarina devredilir.”

MADDE 9- 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayili Issizlik Sigortasi Kanununa asagidaki ek madde eklenmistir.
“Esnaf Ahilik Sandigi
EK MADDE 6- Esnaf Ahilik Sandiginin gerektirdigi görev ve hizmetler için malî kaynak saglamak, piyasa sartlarinda kaynaklari degerlendirmek, bu Kanunun öngördügü ödemelerde bulunmak üzere Esnaf Ahilik Sandigi kurulmustur. Esnaf Ahilik Sandigi, Kurum Yönetim Kurulunun kararlari çerçevesinde isletilir ve yönetilir. Esnaf Ahilik Sandigi, Fon kaynaklari ile ayni usul ve esaslar çerçevesinde degerlendirilir. Esnaf Ahilik Sandigi, Sayistay tarafindan denetlenir.
Esnaf Ahilik Sandiginin;
A) Gelirleri;
a) Esnaf Ahilik Sandigi primlerinden,
b) Bu primlerin degerlendirilmesinden elde edilen kazanç ve iratlardan,
c) Esnaf Ahilik Sandiginin açik vermesi durumunda Devletçe saglanacak katkilardan,
d) Bu madde geregince sigortalilardan alinacak ceza, gecikme zammi ve faizlerden,
e) Diger gelir ve kazançlar ile bagislardan,
B) Giderleri;
a) Esnaf Ahilik Sandigi ödeneklerinden,
b) 5510 sayili Kanun geregi ödenecek sigorta primlerinden,
c) 48 inci maddenin yedinci fikrasinda sayilan hizmetlere iliskin giderlerden,
d) Esnaf Ahilik Sandigi hizmetlerinin yerine getirilebilmesi için Yönetim Kurulunun onayi üzerine Kurum tarafindan yapilan giderler ile hizmet binasi kiralanmasi, hizmet satin alinmasi, bilgisayar, bilgisayar yazilim ve donanimi alim giderlerinden,
olusur.
Esnaf Ahilik Sandigi, bütçe kapsami disinda olup gelirlerinden vergi kesintileri hariç hiçbir sekilde kesinti yapilamaz ve gelirleri genel bütçeye gelir kaydedilemez. Esnaf Ahilik Sandiginin gelir ve giderleri üçer aylik dönemler hâlinde 3568 sayili Kanuna göre ruhsat almis, denetim yetkisine sahip meslek mensubu yeminli malî müsavirlere denetlettirilerek denetim raporlarinin sonuçlan ilân edilir. Esnaf Ahilik Sandiginin gelirleri ile bu gelirlerle alman her türlü tasinir ve tasinmazlar Kuruma aittir. Esnaf Ahilik Sandigi, damga vergisi hariç her türlü vergi, resim ve harçtan muaftir. Bu muafiyetin, 193 sayili Kanun ile 5520 sayili Kanun uyannca yapilacak vergi kesintilerine sümulü yoktur.
5510 sayili Kanunun 50 nci maddesi kapsamindaki istege bagli sigortalilar, 10/7/1953 tarihli ve 6132 sayili At Yanslari Hakkinda Kanuna tabi jokey ve antrenörler, köy ve mahalle muhtarlari ile tarimsal faaliyette bulunanlar hariç olmak üzere; 5510 sayili Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fikrasinin (b) bendi kapsaminda hizmet akdine bagli olmaksizin kendi adina ve hesabina bagimsiz çalisanlar Esnaf Ahilik Sandigi kapsaminda Esnaf Ahilik Sandigi sigortalisi sayilir.
Esnaf Ahilik Sandigi sigortasi zorunludur. Bu madde kapsamina giren ve hâlen faaliyette olanlar bu maddenin yürürlüge girdigi tarihte, faaliyetine daha sonra baslayanlar ise basladiklari tarihten itibaren Esnaf Ahilik Sandigi sigortalisi olurlar.
Esnaf Ahilik Sandigi sigortasinin gerektirdigi ödemeleri, hizmet ve yönetim giderlerini karsilamak üzere, Esnaf Ahilik Sandigi sigortalilari ve Devlet, Esnaf Ahilik Sandigi primi öder. Esnaf Ahilik Sandigi primi sigortalinin 5510 sayili Kanunun 80 inci ve 82 nci maddelerinde belirtilen prime esas günlük kazançlarindan, %2 sigortali ve %1 Devlet payi olarak alinir. Ancak alinacak günlük prim tutari, prime esas günlük kazanç alt sinirinin iki kati üzerinden hesaplanacak tutardan fazla olamaz. Herhangi bir nedenle sigortalilik durumunun sona ermesi hâlinde, o ana kadar sigortalidan kesilen Esnaf Ahilik Sandigi primleri ile Devlet payi iade edilmez. Esnaf Ahilik Sandigina sigortalilarca ödenen primler, kazancin tespitinde gider olarak kabul edilir.
Esnaf Ahilik Sandigi primlerinin toplanmasindan Sosyal Güvenlik Kurumu, bu madde kapsamindaki diger her türlü hizmet ve islemlerin yapilmasindan Kurum görevli, yetkili ve sorumludur.
Esnaf Ahilik Sandigi primleri ile ilgili olarak 5510 sayili Kanunun 80 inci, 82 nci, 86 nci, 8 8 inci, 89 uncu, 90 inci, 91 inci, 93 üncü ve 100 üncü madde hükümleri uygulanir. Esnaf Ahilik Sandigi primlerinin toplanmasindan, sigortali bazinda kayitlarin tutulmasindan, toplanan primler ile uygulanacak gecikme cezasi ile gecikme zamminin Esnaf Ahilik Sandigina aktarilmasindan, teminat ve hak edislerin prim borcuna karsilik tutulmasindan ve yersiz olarak alman primlerin iadesinden Sosyal Güvenlik Kurumu görevli, yetkili ve sorumludur. Sosyal Güvenlik Kurumu bir ay içinde tahsil ettigi primler ile gecikme cezasi ve gecikme zammini ayri ayri göstermek suretiyle tahsil edildigi ayi izleyen ayin onbesine kadar Esnaf Ahilik Sandigina aktarir. Uygulamaya iliskin hususlar Sosyal Güvenlik Kurumu ve Kurum arasinda düzenlenen bir protokol ile belirlenir. Kurum, Sosyal Güvenlik Kurumunun ay itibariyla Esnaf Ahilik Sandigina intikal ettirdigi sigortali paylarim dikkate alarak Devlet payini Çalisma ve Sosyal Güvenlik Bakanligindan talep eder. Çalisma ve Sosyal Güvenlik Bakanligi talep edilen miktari talep tarihini izleyen onbes gün içinde Esnaf Ahilik Sandigina aktarir.
Esnaf Ahilik Sandigi sigortalilarina bu maddede belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde, Kurumca asagida belirtilen ödemeler yapilir ve hizmetler saglanir:
a) Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi
b) 5510 sayili Kanun geregi ödenecek sigorta primleri
c) Yeni bir is bulma
d) Aktif isgücü hizmetleri kapsaminda kurs ve programlar
Esnaf Ahilik Sandigi bir önceki yil prim gelirlerinin %15’i; 48 inci maddenin yedinci fikrasinda belirlenen amaçlarla hizmet sunmak için Kurum bütçesine aktarilmak suretiyle kullanilabilir. Ancak, Esnaf Ahilik Sandigi ödeneginden yararlanmakta olanlara yönelik hizmetler için bu sinirlama dikkate alinmaz.
Günlük Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi, sigortalinin son dört aylik prime esas kazançlari dikkate alinarak hesaplanan günlük ortalama kazancinin %40’idir. Bu sekilde hesaplanan Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi miktari, 4857 sayili Kanunun 39 uncu maddesine göre belirlenen aylik asgari ücretin brüt tutarinin %80’ini geçemez.
Esnaf Ahilik Sandigi sigortalilari için sigortaliliginin sona ermesinden önceki son 120 gün sürekli çalismis olanlardan, son üç yil içinde;
a) 600 gün faaliyetini sürdüren ve Esnaf Ahilik Sandigi primi ödemis olanlara 180 gün,
b) 900 gün faaliyetini sürdüren ve Esnaf Ahilik Sandigi primi ödemis olanlara 240 gün,
c) 1080 gün faaliyetini sürdüren ve Esnaf Ahilik Sandigi primi ödemis olanlara 300 gün,
süre ile Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi verilir. Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi basvurulari
izleyen ayin sonuna kadar sonuçlandirilir. Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi, her ayin besinde aylik olarak sigortalinin kendisine ödenir. Ödeme tarihini öne çekmeye Çalisma ve Sosyal Güvenlik Bakani yetkilidir. Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz. Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi, nafaka borçlari disinda haciz veya baskasina devir ve temlik edilemez. Sigortali, Esnaf Ahilik Sandigi ödeneginden yararlanma süresini doldurmadan tekrar faaliyetine baslar ve Esnaf Ahilik Sandigi ödeneginden yararlanmak için bu maddenin öngördügü sartlari yerine getiremeden yeniden faaliyetine son verirse, daha önce hak ettigi Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi süresini dolduruncaya kadar bu haktan yararlanmaya devam eder. Bu maddenin öngördügü sartlan yerine getirmek suretiyle yeniden faaliyetin son bulmasi hâlinde ise sadece bu yeni hak sahipliginden dogan süre kadar Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi ödenir.
Esnaf Ahilik Sandigi sigortalilarindan iflas istemiyle mahkemeye basvurulmus olmak suretiyle veya iflasa tabi olmamakla birlikte isyerini kapatmak suretiyle sigortaliligi sona erenler, sigortaliliginin sona erdigi tarihi izleyen günden itibaren otuz gün içinde Kuruma dogrudan veya elektronik ortamda basvurarak yeni bir is almaya hazir olduklarim kaydettirmeleri, bu maddede yer alan prim ödeme kosullarim saglamis olmalari ve Esnaf Ahilik Sandigi primi ve bu prime iliskin herhangi bir borcunun olmamasi kaydiyla Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi almaya hak kazanirlar. Ancak sigortaliliginin sona ermesinden önceki en fazla 90 günlük süreye iliskin Esnaf Ahilik Sandigi prim borcu olan sigortalilar, bu maddede sayilan diger sartlari saglamalari ve bu döneme iliskin Esnaf Ahilik Sandigi prim borçlarinin alacaklari ödenekten tahsil edilmesi kaydiyla Esnaf Ahilik Sandigi ödeneginden faydalandirilir. 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayili Amme Alacaklarinin Tahsil Usulü Hakkinda Kanunun 48 inci maddesine göre tecil ve taksitlendirilmis veya ilgili diger kanunlar uyarinca prim borçlari yeniden yapilandirilmis Esnaf Ahilik Sandigi prim borcu olanlar, tecil ve taksitlendirmeleri veya yapilandirmalari bozulmamis olmasi sartiyla Esnaf Ahilik Sandigi ödeneginden faydalandirilir. Mücbir sebepler disinda, basvuruda gecikilen süre Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi almaya hak kazanilan toplam süreden düsülür.
52 nci madde hükümleri, Esnaf Ahilik Sandigi sigortasi ve sigortalilari bakimindan da kiyasen uygulanir. Ayrica Esnaf Ahilik Sandigi sigortalilarindan hileli iflas eden veya isyerini usul ve furuuna ya da muvazaali olarak üçüncü sahislara devredenlere yapilan ödemeler ile sigortalinin kusurundan kaynaklandigi belirlenen fazla ödemeler yasal faizi ile geri alinir. Ölen sigortalilara yapilmis fazla ve yersiz ödemeler geri tahsil edilmez.
Bu madde kapsaminda Esnaf Ahilik Sandigi sigortalilari için düzenlenecek kurs ve programlara iliskin olarak Gümrük ve Ticaret Bakanliginin görüsü alinir.
Bu maddede belirtilen prim oranlarini, prim ödeme gün sayisi ve ödenek sürelerini, 48 inci maddenin yedinci fikrasinda belirlenen amaçlarla hizmet sunmak için Kurum bütçesine aktarilacak prim gelirlerinin oranim bir katma kadar artirmaya veya yari oranina kadar eksiltmeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Bu maddenin uygulanmasina iliskin usul ve esaslar, Gümrük ve Ticaret Bakanligi ve Sosyal Güvenlik Kurumunun görüsleri alinarak Kurum tarafindan belirlenir.”

MADDE 10- 25/6/2003 tarihli ve 4904 sayili Türkiye Is Kurumu Kanununa asagidaki ek madde eklenmistir.
“Proje karsiliginda aktarilan hibe niteligindeki tutarlar
EK MADDE 1- Kurum, gerektiginde faaliyet alani ile ilgili ihalelere, projelere ve programlara münferiden veya ulusal ya da uluslararasi kuruluslarla isbirligi hâlinde katilmak suretiyle, yurt içinde veya uluslararasi düzeyde kurum ve kuruluslara egitim ve danismanlik hizmeti verebilir.
Avrupa Birligi ve uluslararasi kuruluslarin kaynaklarindan Kuruma proje karsiligi aktarilan hibe niteligindeki tutarlar hakkinda, 17/9/2004 tarihli ve 5234 sayili Bazi Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Degisiklik Yapilmasina Dair Kanunun 32 nci maddesi dogrultusunda islem yapilir.”

MADDE 11- 16/5/2006 tarihli ve 5502 sayili Sosyal Güvenlik Kurumu Kanununun 6 nci maddesinin besinci fikrasina asagidaki cümle eklenmis, yedinci fikrasi asagidaki sekilde degistirilmis ve ayni maddeye asagidaki fikra eklenmistir.
“Baskan ve baskan yardimcisi disindaki atama ile gelen Yönetim Kurulu üyeliklerine ayni usulle daha önce memuriyette bulunmamis olanlardan atama veya 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayili Sosyal Sigortalar ve Genel Saglik Sigortasi Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fikrasinin (a) veya (b) bentlerine göre sigortali olmalarini gerektiren çalismalarini devam ettirmek suretiyle görevlendirme yapilabilir; bu sekilde atanan veya görevlendirilenler için 657 sayili Kanunun 68 inci maddesinin (B) bendi geregi aranacak on yillik hizmet süresinin tespitinde, bakanliklarin bagli ve ilgili kuruluslarinin en üst yöneticileri için öngörülen hükümler uygulanir ve yönetim kurulu üyeliginde bulunmus olmak bu kisilere görev süresinin sonunda memuriyete atanma hakki vermez.”
“Toplantilara istirak eden Yönetim Kurulu Baskan ve üyelerine, bu görevleri nedeniyle ayrica, 22/1/1990 tarihli ve 399 sayili Kanun Hükmünde Kararnamenin 34 üncü maddesine göre kamu iktisadi tesebbüsleri yönetim kurulu baskan ve üyelerine ödenen miktarlarda her ay ödeme yapilir. Ancak besinci fikranin son cümlesine göre görevlendirilen yönetim kurulu üyelerine sadece 399 sayili Kanun Hükmünde Kararnamenin 34 üncü maddesine göre kamu iktisadi tesebbüsleri yönetim kurulu baskan ve üyelerine ödenen tutarin iki kati kadar her ay huzur hakki ödenir ve bunlar yönetim kurulu üyesi kadrosu ile iliskilendirilmez.”
“Sosyal güvenlik kuruluslarinin herhangi birinden emeklilik veya yaslilik ayligi almakta olanlardan yönetim kurulu üyeligine atanan, seçilen veya görevlendirilenler hakkinda 21/4/2005 tarihli ve 5335 sayili Bazi Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Degisiklik Yapilmasina Dair Kanunun 30 uncu maddesi hükümleri uygulanmaz. Ancak bunlardan isteyenlerin ayliklari göreve basladiklari tarihi takip eden aybasindan itibaren kesilir ve bunlar 5510 sayili Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fikrasinin (c) bendi kapsaminda yeniden sigortali sayilir. Bu sekilde ayliklarini kestirmek suretiyle yeniden sigorta primi ödeyenlerin görev sürelerinin bitiminde emekli ayliklari genel hükümlere göre yeniden belirlenir. Ayliklarini kestirmek istemeyen yönetim kurulu üyelerine sadece 399 sayili Kanun Hükmünde Kararnamenin 34 üncü maddesine göre kamu iktisadi tesebbüsleri yönetim kurulu baskan ve üyelerine ödenen tutarda her ay huzur hakki ödenir.”

MADDE 12- 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayili Sosyal Sigortalar ve Genel Saglik Sigortasi Kanununun 60 mci maddesinin birinci fikrasinin (e) bendine “issizlik ödenegi” ibaresinden sonra gelmek üzere “, Esnaf Ahilik Sandigi ödenegi” ibaresi eklenmistir.

MADDE 13- 5510 sayili Kanunun 61 inci maddesinin birinci fikrasinin (d) bendinde yer alan “issizlik veya” ibaresi “issizlik, Esnaf Ahilik Sandigi veya” seklinde ve “issizlik ödeneginin” ibaresi “issizlik veya Esnaf Ahilik Sandigi ödeneginin” seklinde degistirilmistir.

MADDE 14- 5510 sayili Kanunun 80 inci maddesinin dördüncü fikrasinin ikinci ve üçüncü cümleleri asagidaki sekilde degistirilmis ve ayni fikranin dördüncü cümlesi yürürlükten kaldirilmistir. , “60 inci maddenin birinci fikrasinin (g) bendi kapsaminda genel saglik sigortalisi sayilanlar için 82 nci maddeye göre belirlenen prime esas günlük kazanç alt sinirinin otuz günlük tutari, prime esas kazanç tutari olarak esas alinir. Ancak, tescil teblig tarihinden itibaren bir ay içinde gelir testi talebinde bulunanlardan gelir testi sonucuna göre aile içindeki gelirleri brüt asgari ücretin üçte birinin altinda tespit edilenlerin bu sürelerde yaptiklari ödemeler herhangi bir faiz uygulanmaksizin iade veya mahsup edilir.”

MADDE 15- 5510 sayili Kanunun 81 inci maddesinin birinci fikrasinin (f) bendine asagidaki cümle eklenmistir.
“Ancak, 60 mei maddenin birinci fikrasinin (g) bendine tabi olanlar için genel saglik sigortasi primi, prime esas kazancin %3’ü olup, bu orani %12’ye kadar artirmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.”

MADDE 16- 5510 sayili Kanuna asagidaki ek madde eklenmistir.
“EK MADDE 13- a) Türkiye’de ikamet eden Türk vatandaslarinin Türkiye’de ikamet etmeyen ve 28/7/2016 tarihli ve 6735 sayili Uluslararasi Isgücü Kanununun 16 nci maddesinin birinci fikrasinin (ç) bendinde belirtilenlerin ana, baba, es ve çocuklari,
b) 6735 sayili Kanunun 16 nci maddesinin birinci fikrasinin (ç) bendinde belirtilenlerden ayni Kanunun 13 üncü maddesi kapsaminda olanlar ile bunlarin ana, baba, es ve çocuklari,
talep etmeleri hâlinde, talep tarihini takip eden günden itibaren bu Kanunun 60 inci maddesinin birinci fikrasinin (g) bendi kapsaminda ikamet sarti aranmaksizin genel saglik sigortalisi sayilir.
Bu madde kapsamindaki genel saglik sigortalilari hakkinda 3 üncü maddenin birinci fikrasinin (10) numarali bendi uygulanmaz.
Bu madde kapsamindaki genel saglik sigortalilarinin saglik hizmetlerinden yararlanabilmeleri için, saglik hizmet sunucusuna basvurduklari tarihte 6183 sayili Kanunun 48 inci maddesine göre tecil ve taksitlendirerek tecil ve taksitlendirmeleri devam edenler hariç prim ve prime iliskin her türlü borcunun bulunmamasi sarttir.
Birinci fikranin (b) bendinde belirtilenler için 67 nci maddenin birinci fikrasinin (a) bendinde belirtilen 30 gün prim ödeme sarti 120 gün olarak uygulanir.
Bu madde kapsamindaki genel saglik sigortalilari ile ilgili olarak, bu maddede aksine hüküm bulunmamasi kaydiyla bu Kanunun ilgili hükümleri uygulanir.
Bu maddenin uygulanmasina iliskin usul ve esaslar Kurum tarafindan belirlenir.”

MADDE 17- 5510 sayili Kanuna asagidaki ek madde eklenmistir.
“EK MADDE 14- Mahkeme karariyla veya yapilan kontrol ve denetimlerde çalistirdigi kisileri sigortali olarak bildirmedigi veya bildirilen sigortaliyi fiilen çalistirmadigi tespit edilen isyerleri ilk tespitte bir ay süreyle, ilk tespit tarihinden itibaren üç yil içinde tekrar eden her bir tespit için ise bir yil süreyle bu Kanun, 3294 sayili Sosyal Yardimlasma ve Dayanismayi Tesvik Kanunu ve 4447 sayili Issizlik Sigortasi Kanununda yer alan sigorta primi tesvik, destek ve indirimlerden yararlanamaz. Bu Kanun ve 3294 sayili Kanun ile 4447 sayili Kanunda bu maddeye aykiri olan hükümler uygulanmaz.
Bu madde hükümleri 4447 sayili Kanunun 50 nci maddesinin besinci fikrasi ve geçici 17 nci maddesi ile bu Kanunun geçici 71 inci maddesi; bildirilen sigortaliyi fiilen çalistirmadigina yönelik tespitlerde ise 4447 sayili Kanunun geçici 10 uncu ve geçici 15 inci maddeleri ile 3294 sayili Kanunun Ek 5 inci maddesi hakkinda uygulanmaz.
Bes kisiden fazla olmamak kosuluyla çalistirilan toplam sigortali sayisinin %rini asmayan sayida, çalistirilanlarin sigortali olarak bildirilmediginin veya bildirilen kisilerin fiilen çalismadiginin tespit edilmesi hâlinde birinci fikra hükümleri uygulanmaz.
Mahkeme karariyla veya yapilan kontrol ve denetimlerde çalistirilanlarin sigortali olarak bildirilmediginin veya bildirilen sigortalinin fiilen çalismadiginin tespit edilmesi nedeniyle bu Kanun, 3294 sayili Kanun ve 4447 sayili Kanunda yer alan sigorta primi tesvik, destek ve indirimlerden ilgili Kanun hükümleri nedeniyle bir yillik yararlanamama kapsamina giren ve bu maddenin yürürlük tarihinde bu bir yillik yararlanamama süresi devam eden isyerleriyle ilgili olarak yararlanamamaya esas olan tespitler bu maddenin birinci fikrasi kapsaminda ilk tespit sayilir, ancak bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten önceki dönemlerde yararlanilmayan sigorta primi tesvik, destek ve indirimlerden de yararlanilamaz.
Bu maddenin uygulanmasina iliskin usul ve esaslar Kuramca belirlenir.”

MADDE 18- 5510 sayili Kanunun geçici 41 inci maddesinin birinci fikrasina “Sosyal Güvenlik Kurumuna ait olan ve Kuruma bagli tahsil dairelerince 6183 sayili Kanun kapsaminda takip edilen” ibaresinden sonra gelmek üzere “borçlari ile kira ve ecrimisil” ibaresi, ikinci fikrasina “takip edilen borçlari” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile kira ve ecrimisil borçlari” ibaresi ve üçüncü fikrasina “takip edilen borcu” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile kira ve ecrimisil borcu” ibaresi eklenmistir.

MADDE 19- 5510 sayili Kanunun geçici 71 inci maddesinin birinci fikrasina asagidaki cümle eklenmistir.
“Ancak (a) bendinin uygulanmasinda Bakanlar Kurulunca belirlenecek prime esas günlük kazanci 18/10/2012 tarihli ve 6356 sayili Sendikalar ve Toplu Is Sözlesmesi Kanunu hükümleri uyarinca toplu is sözlesmesi uygulanan özel sektör isverenlerine ait isyerleri için ayrica tespit edilebilir.”

MADDE 20- 5510 sayili Kanuna asagidaki geçici madde eklenmistir.
“GEÇICI MADDE 73- 60 inci maddenin birinci fikrasinin (g) bendi kapsaminda genel saglik sigortasi tescili yapilmis olup da gelir testine hiç basvurmayanlardan bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten itibaren on iki ay içinde gelir testine basvuran kisilerin genel saglik sigortasi primleri yapilan gelir testi sonucuna göre tescil baslangiç tarihinden itibaren tahakkuk ettirilir.
60 mci maddenin birinci fikrasinin (g) bendi kapsamindaki sigortalilik statüsünden kaynaklanan prim borçlarina, bu maddenin yürürlük tarihinden önceki döneme iliskin olarak tahakkuk ettirilen veya ettirilecek gecikme cezasi ve gecikme zammi gibi ferî alacaklardan ödenmemis olanlarin tamaminin tahsilinden vazgeçilir.
Bu maddenin yürürlük tarihinden önce 60 mci maddenin birinci fikrasinin (g) bendi kapsaminda tahakkuk ettirilmis olup ödenmemis olan aylik prim borcu aslinin ait oldugu aya iliskin tutarinin; bu maddenin yürürlüge girdigi tarihte geçerli olan prime esas kazanç alt sinirinin otuz günlük tutarinin %3’üne esit veya fazla olmasi hâlinde bu maddenin yürürlüge girdigi tarihte geçerli olan prime esas kazanç alt sinirinin otuz günlük tutarinin %3 ’ü üzerinden, %3’ünden az olmasi hâlinde ise tahakkuk eden borç tutari üzerinden prim borcu yeniden hesaplanir. Hesaplanan yeni borcun bu maddenin yürürlük tarihini takip eden aybasindan itibaren on iki ay içinde pesin veya taksitle ödenmesi hâlinde, bu tutara bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten ödeme tarihine kadar geçen süre için herhangi bir faiz uygulanmaz. Bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten önce 60 mci maddenin birinci fikrasinin (g) bendi kapsamindaki sigortalilik statüsünden kaynaklanan prim borcu bulunanlar 67 nci maddede belirtilen sartlari tasimalari hâlinde, bu maddenin yürürlük tarihinden önceki döneme ait prim borçlari dikkate alinmaksizin bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten itibaren on iki aylik sürenin sonuna kadar saglik hizmetlerinden ve diger haklardan yararlandirilir.
Bu maddenin yürürlüge girdigi tarihe kadar 60 inci maddenin birinci fikrasinin (g) bendi kapsaminda ödenmis olan genel saglik sigortasi primleri ile gecikme cezasi ve gecikme zammi tutarlari iade ve mahsup edilmez.
Bu maddenin uygulanmasina iliskin usul ve esaslari belirlemeye Kurum yetkilidir.”

MADDE 21- 19/9/2006 tarihli ve 5543 sayili Iskân Kanununa asagidaki ek madde eklenmistir.
“EK MADDE 2- (1) Devlet Su Isleri Genel Müdürlügü tarafindan yapilmakta ve yapilacak olan baraj ile baraj mücavir alaninda kalan tasinmazlarin kismen veya tamamen kamulastirilmasi sonucunda yerlerini terk etmek zorunda kalanlarin iskânina iliskin olarak bu Kanunla ve ilgili diger mevzuatla Bakanliga verilen her türlü hak, görev ve yetkiler, Devlet Su Isleri Genel Müdürlügü tarafindan gerçeklestirilir. Bu madde kapsaminda yapilacak iskân ile ilgili usul ve esaslar Orman ve Su Isleri Bakanliginin teklifi üzerine Bakanlar Kurulu karari ile belirlenir.
(2) Birinci fikra kapsamindaki hak, yetki ve görevlerin Devlet Su Isleri Genel Müdürlüp tarafindan gerçeklestirilebilmesi maksadiyla, bu Kanunun hükümlerine göre kullanilabilecek arazi ve arsalardan gerekli olanlar birinci fikra kapsaminda kalan iskân faaliyetleri maksadiyla kullanilmak üzere tapuda Devlet Su Isleri Genel Müdürlügü adina tescil edilir. Aym maksatla kullanilmak üzere ihtiyaç duyulan ve talep edilen Hâzinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altinda bulunan tasinmazlardan Maliye Bakanliginca uygun görülenler tapuda Devlet Su Isleri Genel Müdürlügü adina bedelsiz olarak devren tescil edilir, ancak bunlardan iskân faaliyetleri için ihtiyaç duyulmayan veya kullanilmayanlar Maliye Bakanliginin talebi üzerine tapuda yeniden bedelsiz olarak devren Hazine adina tescil edilir. Bu fikra kapsaminda yapilacak her türlü devir, temlik, tevhid, ifraz, tescil, terkin ve sair islemleri tapu sicilinde yapmaya Devlet Su Isleri Genel Müdürlügü yetkilidir. Bu madde kapsaminda iskân faaliyetinde kullanilmak üzere 19/4/2012 tarihli ve 6292 sayili Orman Köylülerinin Kalkinmalarinin Desteklenmesi ve Hazine Adina Orman Sinirlari Disina Çikarilan Yerlerin Degerlendirilmesi ile Hâzineye Ait Tarim Arazilerinin Satisi Hakkinda Kanunun 4 üncü maddesi uyarinca orman sinirlari disina çikarilacak alanlar tapuda Devlet Su Isleri Genel Müdürlügü adina resen tescil edilerek devredilir.
(3) Bu maddenin yürürlük tarihinden önce bu Kanuna göre iskân duyurusu yapilmis projeler Bakanlikça yürütülür.”

MADDE 22- 15/5/2007 tarihli ve 5661 sayili Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankasi Anonim Sirketi ve Tarim Kredi Kooperatifleri Tarafindan Kullandirilan Toplu Köy Ikrazati/Grup Kredilerinden Dogan Kefaletin Sona Erdirilmesi Hakkinda Kanuna asagidaki geçici madde eklenmistir.
“GEÇICI MADDE 1- (1) Bu Kanunun 1 inci maddesinin birinci ve dördüncü fikralari kapsaminda borçlarini tasfiye etmemis olan borçlular için, anilan fikralardaki mevcut düzenlemeler de geçerli olmak kaydiyla, ödeme veya yeniden yapilandirma tarihi 31/12/2017 olarak uygulanir. Bu düzenleme tahsilat yapilan borçlarla ilgili olarak iade isteme hakki dogurmaz.”

MADDE 23- 18/10/2012 tarihli ve 6356 sayili Sendikalar ve Toplu Is Sözlesmesi Kanununun 28 inci maddesinin yedinci fikrasina asagidaki bent eklenmistir.
“c) Bakanlikla yapilacak isbirligi protokolü çerçevesinde, kadin istihdamim destekleyici faaliyetler kapsaminda kullanilmasi sartiyla Bakanliga,”

MADDE 24- 22/1/1990 tarihli ve 399 sayili Kamu Iktisadi Tesebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayili Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazi Maddelerinin Yürürlükten Kaldirilmasina Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin 21 inci maddesinin ikinci fikrasi asagidaki sekilde degistirilmistir.
“Yillik izinler, tesebbüs veya bagli ortakligin uygun bulacagi zamanlarda toptan veya ihtiyaca göre kisim kisim kullanilabilir. Bir sözlesme döneminde kullanilmayan izinler müteakip sözlesme döneminde kullanilabilir. Cari sözlesme dönemi ile bir önceki sözlesme dönemi hariç, önceki sözlesme dönemlerine ait kullanilamayan izin haklari düser.”

MADDE 25- Bu Kanunun;
a) 4 üncü maddesi 1/1/2018 tarihinden itibaren verilmesi gereken yillik gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinde uygulanmak üzere yayimi tarihinde,
b) 7 nci maddesi 1/4/2017 tarihinden itibaren uygulanmak üzere yayimi tarihinde,
c) 9 uncu, 12 nci ve 13 üncü maddeleri 1/1/2018 tarihinde,
ç) 14 üncü, 15 inci, 16 nci, 17 nci ve 20 nci maddeleri 1/4/2017 tarihinde,
d) diger maddeleri ise yayimi tarihinde,
yürürlüge girer.

MADDE 26- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.