6637 Sayılı (Torba Kanun) Bazı Kanun ve KHK’lerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun

7 Nisan 2015 SALI Resmî Gazete Sayi : 29319
KANUN

BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEGISIKLIK

YAPILMASINA DAIR KANUN

  Kanun No. 6637  Kabul Tarihi: 27/3/2015

MADDE 1 – 25/8/2011 tarihli ve 652 sayili Millî Egitim Bakanliginin Teskilat ve Görevleri Hakkinda Kanun Hükmünde Kararnameye asagidaki ek madde eklenmistir.

“EK MADDE 2 – (1) Ekli (1) sayili listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayili Genel Kadro ve Usulü Hakkinda Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayili cetvelin Milli Egitim Bakanligina iliskin bölümüne eklenmistir.”

MADDE 2 – 22/12/2014 tarihli ve 6583 sayili 2015 Yili Merkezi Yönetim Bütçe Kanununa bagli (I) isaretli Cetvelin “II. Kamu Görevlilerine Iliskin Toplam Atama Sayisi Sinirlari” bölümünde yer alan “36.000” ve “40.000” rakamlari sirasiyla “73.600” ve “77.600” seklinde degistirilmistir.

MADDE 3 – 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayili Katma Deger Vergisi Kanununun geçici 26 nci maddesinin birinci fikrasi asagidaki sekilde degistirilmis ve bu fikradan sonra gelmek üzere asagidaki fikra eklenmistir.

“Ev sahibi hükümet anlasmalari veya ülkemizin taraf oldugu diger anlasmalar çerçevesinde Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararasi kuruluslar ile bu kuruluslara bagli program, fon, temsilcilik ve özel ihtisas kuruluslarinin resmî kullanimlari için yapilacak mal teslimi ve hizmet ifalari, bunlarin sosyal ve ekonomik yardim amaciyla bedelsiz olarak yapacaklari mal teslimi ve hizmet ifalari, bedelsiz mal teslimi ve hizmet ifalari ile ilgili mal ve hizmetlerin bunlara teslim ve ifasi; ilgili kurum, temsilcilik, program, fon ve özel ihtisas kuruluslarinin Türkiye’deki faaliyetlerinin devami veya ilgili kurumlara iliskin uluslararasi anlasmalarin yürürlükte bulundugu süre içinde katma deger vergisinden müstesnadir.”

“Birinci fikrada yer alan istisnadan yararlanan kuruluslarin yönetici kadrolarinda görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandasi olmayan mensuplarina Türkiye’de görevde bulunduklari süre içinde yapilacak mal teslimi ve hizmet ifalari da katma deger vergisinden müstesnadir.”

MADDE 4 – 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayili Özel Tüketim Vergisi Kanununun 6 nci maddesinin birinci fikrasina “ithali veya bunlara teslimi” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile ev sahibi hükümet anlasmalari veya ülkemizin taraf oldugu diger anlasmalar çerçevesinde Türkiye’deki uluslararasi kuruluslar ve bunlarin yönetici kadrolarinda görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandasi olmayan mensuplari tarafindan Türkiye’de görevde bulunduklari süre içinde kendi ihtiyaçlari için ilk iktisabi, ithali veya bunlara teslimi” ibaresi eklenmistir.

MADDE 5 – 4/1/1961 tarihli ve 213 sayili Vergi Usul Kanununun 107/A maddesine birinci fikradan sonra gelmek üzere asagidaki fikra eklenmistir.

“Elektronik ortamda tebligat, muhatabin elektronik adresine ulastigi tarihi izleyen besinci günün sonunda yapilmis sayilir.”

MADDE 6 – 213 sayili Kanuna 132 nci maddeden sonra gelmek üzere asagidaki 132/A maddesi eklenmistir.

“Elektronik yoklama

MADDE 132/A – Yoklama neticeleri, yoklama yerinde bu Kanunun 131 inci maddesinde yer alan yoklama fisi ile ayni mahiyette olan, elektronik ortamda tanzim olunan “yoklama fisi” ile de kayit altina alinabilir. Bu fis, nezdinde yoklama yapilan veya yetkilisi tarafindan elektronik imza araçlariyla imzalanir. Yoklama fisinin elektronik imza araçlariyla imzalanmamasi durumunda yoklama fisini temsil eden ve yoklama fis muhteviyatinin degistirilemeyecegini güvence altina alan benzersiz bir kodun üzerine yazildigi bir form imzalanir.

Maliye Bakanligi elektronik ortamda kayit altina alinan yoklama fisleri ile birinci fikrada belirtilen formlarin sekil ve muhteviyatini tespit etmeye, bunlarin sifre, elektronik imza veya diger güvenlik araçlari konulmak suretiyle imzalanmasi usul ve esaslarini belirlemeye, bunlari internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletisim araç ve ortaminda ilgili kisilere göndermeye ve elektronik ortamda yürütülecek yoklama faaliyetlerine iliskin diger usul ve esaslari belirlemeye yetkilidir.”

MADDE 7 – 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayili Kamu Ihale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fikrasinin (n) bendinde yer alan “Türk Hava Yollari Anonim Ortakligindan yapilacak hizmet alimlari” ibaresinden sonra gelmek üzere “, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlügünün her türlü program, haber, yapim ve yayinlarla ilgili olarak Anadolu Ajansi Türk Anonim Sirketinden yapacagi mal ve hizmet alimlari” ibaresi eklenmistir.

MADDE 8 – 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayili Kurumlar Vergisi Kanununun 10 uncu maddesinin birinci fikrasina asagidaki bent eklenmistir.

“i) Finans, bankacilik ve sigortacilik sektörlerinde faaliyet gösteren kurumlar ile kamu iktisadi tesebbüsleri hariç olmak üzere sermaye sirketlerinin ilgili hesap dönemi içinde, ticaret siciline tescil edilmis olan ödenmis veya çikarilmis sermaye tutarlarindaki nakdi sermaye artislari veya yeni kurulan sermaye sirketlerinde ödenmis sermayenin nakit olarak karsilanan kismi üzerinden Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasi tarafindan indirimden yararlanilan yil için en son açiklanan “Bankalarca açilan TL cinsinden ticari kredilere uygulanan agirlikli yillik ortalama faiz orani” dikkate alinarak, ilgili hesap döneminin sonuna kadar hesaplanan tutarin %50’si.

Bu indirimden, sermaye artirimina iliskin kararin veya ilk kurulus asamasinda ana sözlesmenin tescil edildigi hesap döneminden itibaren baslamak üzere izleyen her bir dönem için ayri ayri yararlanilir. Sonraki dönemlerde sermaye azaltimi yapilmasi hâlinde azaltilan sermaye tutari indirim hesaplamasinda dikkate alinmaz.

Bu bent hükümlerine göre hesaplanacak indirim tutari, nakdi sermayenin ödendigi ay kesri tam ay sayilmak suretiyle hesap döneminin kalan ay süresi kadar hesaplanir. Matrahin yetersiz olmasi nedeniyle ilgili dönemde indirim konusu yapilamayan tutarlar, sonraki hesap dönemlerine devreder. Bu bendin uygulanmasinda sermaye sirketlerine nakit disindaki varlik devirlerinden kaynaklananlar dâhil olmak üzere, sermaye sirketlerinin birlesme, devir ve bölünme islemlerine taraf olmalarindan veya bilançoda yer alan öz sermaye kalemlerinin sermayeye eklenmesinden kaynaklanan ya da ortaklar veya bu Kanunun 12 nci maddesi kapsaminda ortaklarla iliskili olan kisilerce kredi kullanilmak veya borç alinmak suretiyle gerçeklestirilen sermaye artirimlari, indirim hesaplamasinda dikkate alinmaz.

Bu bentte yer alan orani, sirketlerin aktif büyüklükleri, ortaklarinin hukuki niteligi, çalisan personel sayilari ve yillik net satis hasilatlarina göre veya sermayenin kullanildigi yatirimdan elde edilen gelirlerin kurumun esas faaliyeti kapsaminda olmayan faiz, kâr payi, kira, lisans ücreti, menkul kiymet satis geliri gibi pasif nitelikli gelirlerden olusmasina göre ya da sermayenin kullanildigi yatirimlarin tesvik belgeli olup olmadigina veyahut makine ve teçhizat veya arsa ve arazi yatirimlari için sermayenin kullanildigi alanlar itibariyla ya da bölgeler, sektörler ve is kollari itibariyla ayri ayri sifira kadar indirmeye veya %100’e kadar artirmaya; halka açik sermaye sirketleri için halka açiklik oranina göre %150’ye kadar farkli uygulatmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.”

MADDE 9 – 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayili Kamu Finansmani ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkinda Kanunun geçici 20 nci maddesinin birinci fikrasinda yer alan “1 milyar Türk Lirasina” ibareleri “2 milyar Türk Lirasina” seklinde degistirilmis, maddenin üçüncü fikrasinda yer alan “kredi garanti kurumlari ile aktarilacak kaynagin kullandirilmasina” ibaresi “kredi garanti kurumlarinin belirlenmesine, aktarilacak kaynagin kullandirilmasina ve bu maddenin birinci fikrasinda belirlenen tutar dayanak gösterilerek söz konusu tutarin 10 katini asmamak üzere bu kurumlarca verilebilecek kefaletin bakiye tutarina” seklinde degistirilmistir.

MADDE 10 – 3/6/2007 tarihli ve 5684 sayili Sigortacilik Kanununun 22 nci maddesinin on sekizinci fikrasi yürürlükten kaldirilmis ve on dokuzuncu fikrasi asagidaki sekilde degistirilmistir.

“(19) Sigorta eksperinin, sigortaci veya sigorta ettiren ya da sigorta sözlesmesinden menfaat saglayan kisiler tarafindan atanmasi, eksperin is kabulü, asgari ücret tarifesinin tespiti de dahil olmak üzere ekspertiz ücretinin belirlenmesi ile ilgili usul ve esaslar Birlik ve Sigorta Eksperleri Icra Komitesinin görüsleri alinarak yönetmelikle düzenlenir.”

MADDE 11 – 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayili Sermaye Piyasasi Kanununun 107 nci maddesinin ikinci fikrasi asagidaki sekilde degistirilmistir.

“(2) Sermaye piyasasi araçlarinin fiyatlarini, degerlerini veya yatirimcilarin kararlarini etkilemek amaciyla yalan, yanlis veya yaniltici bilgi veren, söylenti çikaran, haber veren, yorum yapan veya rapor hazirlayan ya da bunlari yayan ve bu suretle menfaat saglayanlar iki yildan bes yila kadar hapis ve bes bin güne kadar adli para cezasi ile cezalandirilirlar.”

MADDE 12 – 6362 sayili Kanunun 130 uncu maddesinin dördüncü fikrasi asagidaki sekilde degistirilmistir.

“(4) 2015 yili gelirlerinden baslamak üzere, Kurul tarafindan düzenlenen ve denetlenen borsalarin ve diger teskilatlanmis piyasalarin, merkezî takas kurumlarinin, merkezî saklama kurumlarinin ve MKK’nin faiz gelirleri hariç tüm gelirleri üzerinden, Kurula 2014 yili gelirleri üzerinden kaydedilmis olan gelir tutarlarinin her yil, Türkiye Istatistik Kurumu tarafindan Türkiye geneli için hesaplanan Tüketici Fiyat Endeksi ve Yurtiçi Üretici Fiyat Endeksinin, Aralik ayindan bir önceki yilin Aralik ayina göre degisim oranlarinin aritmetik ortalamasi oraninda artirilmasi suretiyle bulunacak tutarlari Kurul bütçesine Kurul tarafindan gelir olarak kaydedilir. Bu fikranin yürürlüge girdigi tarihten sonra kurulacak, fikra kapsamindaki kurumlarin, kuruluslarini takip eden yildan baslamak üzere, faiz gelirleri hariç tüm gelirlerinin azami yüzde onu olmak üzere her takvim yili için Kurulca belirlenecek orani Kurul bütçesine Kurul tarafindan gelir olarak kaydedilir. Ancak, bu fikraya göre yapilacak ödemelerin zamani ve tutarlari, gelirin elde edildigi yili izleyen takvim yilinda Kurulun nakit durumu dikkate alinarak Kurul tarafindan en az otuz gün öncesinden ilgili kurumlara bildirilir. Bir takvim yili içinde talep edilmeyen tutarlar izleyen yillarda ödenecek tutara eklenir ve Kurul tarafindan ayni usul ile talep edilebilir.”

MADDE 13 – 20/6/2013 tarihli ve 6493 sayili Ödeme ve Menkul Kiymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluslari Hakkinda Kanunun 23 üncü maddesinin birinci fikrasi asagidaki sekilde degistirilmistir.

“(1) Sistem isleticisi, ödeme kurulusu ve elektronik para kurulusu bu Kanunda yer alan hususlar ile ilgili belgeleri ve kayitlari en az on yil süreyle güvenli ve istenildigi an erisime imkân saglayacak sekilde yurt içinde saklar. Sistem isleticisinin faaliyetlerini yürütmede kullandigi bilgi sistemleri ve bunlarin yedekleri de yurt içinde tutulur. Ödeme kurulusu ve elektronik para kurulusunun faaliyetlerini yürütmede kullandiklari bilgi sistemlerine iliskin usul ve esaslar Kurulca belirlenir.”

MADDE 14 – 3/6/2011 tarihli ve 633 sayili Aile ve Sosyal Politikalar Bakanliginin Teskilat ve Görevleri Hakkinda Kanun Hükmünde Kararnameye asagidaki ek madde eklenmistir.

“Çeyiz hesabi ve Devlet katkisi

EK MADDE 2 – (1) Türk vatandaslarina ve 29/5/2009 tarihli ve 5901 sayili Türk Vatandasligi Kanununun 28 inci maddesi kapsamina girenlere, 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayili Bankacilik Kanununa tabi mevduat veya katilim bankalarinin yurt içi subelerinde Türk Lirasi cinsinden çeyiz hesabi açmalari, asgari 3 yil boyunca sistemde kalmalari, 27 yasini doldurmadan ilk evliliklerini yapmalari ve evliliklerini müteakip ilgili bankaya basvurmalari hâlinde üçüncü fikraya göre belirlenecek usul ve esaslara göre Devlet katkisi ödenir. Devlet katkisi ödemesi hesapta biriken toplam tutarin yüzde 20’sini ve azami 5.000 Türk Lirasini geçemez. Azami tutar her yil yeniden degerleme orani kadar artirilir. Azami tutari üç katina kadar artirmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.

(2) Devlet katkisi, Bakanlik bütçesine bu amaçla konulan ödenekten defaten karsilanir ve hak sahibine hesabin bulundugu banka araciligiyla ödenir. Hak sahipliginin tespitinden ve aktarilacak Devlet katkisinin dogru ve tam hesaplanmasindan hesabin bulundugu banka sorumludur. Haksiz olarak yapildigi tespit edilen Devlet katkisinin ödendigi tarihten tahsil edildigi tarihe kadar geçen süreye 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayili Amme Alacaklarinin Tahsil Usulü Hakkinda Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammi oraninda hesaplanacak faiz ile birlikte 1 ay içinde ödenmesi gerektigi Bakanlik tarafindan bir yazi ile bankaya bildirilir. Bu süre içinde ödeme yapilmamasi hâlinde bu alacaklar, vergi dairesince anilan Kanun hükümlerine göre, ilgili bankalardan takip ve tahsil edilir.

(3) Bu madde kapsaminda; hesap sahiplerinin ödeme planlarina, Devlet katkisina iliskin hak edis sürelerinin tespitine ve birikim yapilan süreler ile ödeme planlarina göre Devlet katkisi oraninin ve azami tutarin birinci fikrada belirtilen sinirlar dâhilinde farklilastirilmasina, hesaplarin denetimine ve uygulamaya yönelik diger hususlara iliskin usul ve esaslar Bakanligin görüsü alinarak Hazine Müstesarliginin bagli bulundugu Bakanin teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir.

(4) Hesap sahibinin Devlet katkisina hak kazanmis olmasi kosuluyla, hak ettigi Devlet katkisinin tamami ile çeyiz hesabinda biriken toplam miktarin Devlet katkisi için basvuru tarihinde geçerli olan bir yillik asgari net ücrete karsilik gelen tutari, nafaka borçlari hariç olmak üzere haczedilemez, rehnedilemez, iflas masasina dâhil edilemez. Hesap sahibinin çeyiz hesabinda biriken toplam miktarinin haczedilemeyecek, rehnedilemeyecek, iflas masasina dâhil edilemeyecek tutarini üç misline kadar artirmaya üçüncü fikra kapsaminda belirlenecek usul ve esaslara göre Bakanlar Kurulu yetkilidir. Hesap sahibinin Devlet katkisini alabilmek amaciyla yapacagi basvuru tarihinden sonra ilgili bankaya teblig edilen haciz, rehin ve iflas talebine karsilik gelen tutarin ödenmesi, Devlet katkisina hak kazanilip kazanilmadigi hususu açiklik kazanana kadar bekletilir.”

MADDE 15 – 633 sayili Kanun Hükmünde Kararnameye asagidaki ek madde eklenmistir.

“Konut hesabi ve Devlet katkisi

EK MADDE 3 – (1) Konut sahibi olmayan Türk vatandaslarina, yurt içinde satin alacaklari ilk ve tek konut için 5411 sayili Kanuna tabi mevduat veya katilim bankalarinin yurt içi subelerinde Türk Lirasi cinsinden konut hesabi açmalari, asgari 3 yil boyunca sistemde kalmalari ve konutu satin almalarini müteakip ilgili bankaya basvurmalari hâlinde üçüncü fikraya göre belirlenecek usul ve esaslara göre Devlet katkisi ödenir. Devlet katkisi ödemesi hesapta biriken toplam tutarin yüzde 20’sini ve azami 15.000 Türk Lirasini geçemez. Azami tutar her yil yeniden degerleme orani kadar artirilir. Azami tutari üç katina kadar artirmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir. Bu madde hükümleri 5901 sayili Kanunun 28 inci maddesi kapsamina girenlere uygulanmaz.

(2) Devlet katkisi, Bakanlik bütçesine bu amaçla konulan ödenekten defaten karsilanir ve hak sahibine hesabin bulundugu banka araciligiyla ödenir. Hak sahipliginin tespitinden ve aktarilacak Devlet katkisinin dogru ve tam hesaplanmasindan hesabin bulundugu banka sorumludur. Haksiz olarak yapildigi tespit edilen Devlet katkisinin ödendigi tarihten tahsil edildigi tarihe kadar geçen süreye 6183 sayili Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammi oraninda hesaplanacak faiz ile birlikte 1 ay içinde ödenmesi gerektigi Bakanlik tarafindan bir yazi ile bankaya bildirilir. Bu süre içinde ödeme yapilmamasi hâlinde bu alacaklar, vergi dairesince anilan Kanun hükümlerine göre, ilgili bankalardan takip ve tahsil edilir.

(3) Bu madde kapsaminda; Devlet katkisina konu olacak konutlarin niteligine, hesap sahiplerinin ödeme planlarina, Devlet katkisina iliskin hak edis sürelerinin tespitine ve birikim yapilan süreler ile ödeme planlarina göre Devlet katkisi oraninin ve azami tutarin birinci fikrada belirtilen sinirlar dâhilinde farklilastirilmasina, hesaplarin denetimine ve uygulamaya yönelik diger hususlara iliskin usul ve esaslar Bakanligin görüsü alinarak Hazine Müstesarliginin bagli bulundugu Bakanin teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir.”

MADDE 16 – 633 sayili Kanun Hükmünde Kararnameye asagidaki ek madde eklenmistir.

“Dogum yardimi

EK MADDE 4 – (1) Türk vatandaslarina, canli dogan birinci çocugu için 300 TL, ikinci çocugu için 400 TL, üçüncü ve sonraki çocuklari için 600 TL dogum yardimi yapilir. Bu yardim Türk vatandasi olan anne veya babaya, her ikisi de Türk vatandasi ise anneye yapilir. Dogum yardimi, Bakanlikça belirlenen zorunlu hâllerde babaya ödenebilir. Dogum yardimi ödenmesinde Kimlik Paylasimi Sisteminde yer alan nüfus kayitlari esas alinir. Bu kapsamda yapilan ödemeler, Bakanlik bütçesine bu amaçla konulan ödenekten karsilanir. Bu fikrada belirtilen tutarlari artirmaya Bakanlik ile Maliye Bakanligi müstereken yetkilidir.

(2) Kamu kurum ve kuruluslarinda istihdam edilen isçilerden, kapsaminda bulunduklari bireysel is sözlesmesi veya toplu is sözlesmesi hükümlerine göre isçinin kendisi veya esinin dogum yapmasi nedeniyle isçiye bir ödeme yapilmasi kararlastirilmis olanlara, kararlastirilan tutarin bu madde uyarinca yapilacak ödeme tutarindan daha az olmasi hâlinde sadece aradaki fark ödenir. Kararlastirilan tutarin bu maddeye göre yapilacak ödeme tutarindan daha fazla olmasi hâlinde ise bu maddeye göre ödeme yapilmaz.

(3) Kamu kurum ve kuruluslarinda istihdam edilen personele, dogum yardimi ödenegi veya baska bir ad altinda ayni amaçla ilgili mevzuatta öngörülen ödemeler yapilmaz.

(4) 5901 sayili Kanunun 28 inci maddesi kapsamina girenler bu madde hükümlerinden aynen yararlandirilir.

(5) Dogum yardimi, hiçbir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksizin ödenir ve haczedilemez. Dogum yardimindan yararlananlarin gerçek disi beyanda bulunmalari nedeniyle yersiz ödemeye sebebiyet verilmesi hâlinde, bu ödemelerin, bir ay içinde ödemenin yapildigi tarihten tahsil edildigi tarihe kadar geçen süreye 6183 sayili Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammi oraninda hesaplanacak faiz ile birlikte iade edilmesi, haksiz yararlanana ödeme yapan kurum tarafindan bir yazi ile bildirilir. Bu süre içinde ödeme yapilmamasi hâlinde bu alacaklarin ilgili vergi dairesine bildirilmesi üzerine anilan Kanun hükümlerine göre takip ve tahsil edilir.

(6) Dogum yardiminin ödenme esaslari ile bu maddenin uygulanmasina iliskin diger usul ve esaslar, alti ay içinde Içisleri Bakanligi, Maliye Bakanligi, Saglik Bakanligi, Disisleri Bakanligi ve Hazine Müstesarligi görüsleri alinarak Aile ve Sosyal Politikalar Bakanliginin teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir.”

MADDE 17 – 8/1/2002 tarihli ve 4736 sayili Kamu Kurum ve Kuruluslarinin Ürettikleri Mal ve Hizmet Tarifeleri ile Bazi Kanunlarda Degisiklik Yapilmasi Hakkinda Kanunun 1 inci maddesine sekizinci fikrasindan sonra gelmek üzere asagidaki fikra eklenmistir.

“Ikinci ve üçüncü fikra hükümleri kapsaminda, belediyeler tarafindan yetki verilen özel sahis ya da sirketlere ait sehiriçi toplu tasima hizmeti veren her bir ulasim araci ile özel deniz ulasimi araci için bunlarin isletmecilerine, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanligi bütçesine bu amaçla konulan ödenekten ilgili belediyeler araciligiyla her ay gelir destegi ödemesi yapilir. Yapilacak aylik gelir destegi ödemesini yillik olarak belirlemeye, bu tutari faaliyette bulunulan yere ve/veya belediyeler tarafindan yetki verilen özel sahis ya da sirketlere ait sehiriçi toplu tasima hizmeti veren her bir ulasim aracini tasima kapasitesine göre farklilastirmaya ve yapilacak ödemeye iliskin diger esas ve usuller Aile ve Sosyal Politikalar Bakanligi ve Maliye Bakanligi tarafindan müstereken alti ay içinde belirlenir.”

MADDE 18 – Ekli (2) sayili listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 13/12/1983 tarihli ve 190 sayili Genel Kadro ve Usulü Hakkinda Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayili cetvelin Aile ve Sosyal Politikalar Bakanligi bölümüne eklenmistir.

MADDE 19 – 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayili Idari Yargilama Usulü Kanununun geçici 8 inci maddesinin birinci fikrasinda yer alan “Bu Kanunla idari yargida” ibaresi “Ivedi yargilama usulü hariç olmak üzere bu Kanunla idari yargida” seklinde degistirilmis ve maddeye asagidaki fikra eklenmistir.

“3. Ivedi yargilama usulüne iliskin olmak üzere, 18/6/2014 tarihli ve 6545 sayili Kanunun yürürlüge girmesinden sonra on bes gün içinde temyiz kanun yoluna basvurulmadigi için temyiz talebi reddedilen kararlara karsi, bu fikrayi ihdas eden Kanunun yayimi tarihinden itibaren on bes gün, bu fikrayi ihdas eden Kanunun yayimi tarihinden önce ayni gerekçeyle temyiz talebi reddedilmekle birlikte bu fikrayi ihdas eden Kanunun yayimi tarihinden sonra teblig edilen kararlara karsi da bu kararlarin teblig tarihinden itibaren on bes gün içinde yeniden temyiz yoluna basvurulabilir.”

MADDE 20 – 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayili Yüksekögretim Kanununun 46 nci maddesinin (ç) fikrasi asagidaki sekilde degistirilmistir.

“ç. Diploma programlarinin hazirlik sinifi egitimi hariç olmak üzere, iki yillik ön lisans ve dört, bes ve alti yillik lisans programlarindan bu süreler sonunda mezun olamayan ögrencilerden, ilgili dönem için öngörülen katki payi ve ögrenim ücreti alinir. Çift ana dal programinda kayitli olan ögrencilerden ise diploma programinin ögrenim süresi ve ilave bir yil sonunda bu madde hükümlerine göre katki payi alinir. Yüksekögretim Kurulu tarafindan belirlenen ögrenim sürelerinde lisansüstü programlardan mezun olamayan ögrencilerden de bu madde hükümlerine göre katki payi alinir.”

MADDE 21 – 2547 sayili Kanuna asagidaki geçici madde eklenmistir.

“GEÇICI MADDE 71 – Bu maddenin yürürlüge girdigi tarih itibariyla 2014-2015 egitim-ögretim yili için ögrencilerden tahsil edilmis ögrenci katki payi ve ögrenim ücretlerinin ilgili dönem için öngörülen katki payi ve ögrenim ücretlerini asan kismi, talep edilip edilmedigine bakilmaksizin ilgililere red ve iadeler gelir kaleminden iade edilir.”

MADDE 22 – 10/10/1984 tarihli ve 3056 sayili Basbakanlik Teskilati Hakkinda Kanun Hükmünde Kararnamenin Degistirilerek Kabulü Hakkinda Kanunun 35 inci maddesinin birinci fikrasina asagidaki cümleler eklenmistir.

“Bu sekilde istihdam edilen Müstesara 56.400 gösterge rakaminin memur aylik katsayisi ile çarpimi sonucu bulunacak tutarda aylik ücret ödenir. Ocak, Nisan, Haziran, Temmuz, Ekim ve Aralik aylarinda birer aylik ücreti tutarinda ikramiye verilir. Yapilacak diger ödemeler ile bu fikranin uygulanmasina iliskin usul ve esaslar Bakanlar Kurulunca tespit edilir.”

MADDE 23 – Bu Kanunla;

a) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayili Devlet Memurlari Kanununun 207 nci maddesi,

b) 27/7/1967 tarihli ve 926 sayili Türk Silâhli Kuvvetleri Personel Kanununun 176 nci maddesi,

c) 2547 sayili Kanunun 46 nci maddesinin (c) fikrasinda yer alan “Bu maddenin (ç) fikrasinda belirtilen durumlarda her” ibaresi,

ç) 6362 sayili Kanunun 138 inci maddesinin sekizinci fikrasinin ikinci cümlesi,

d) 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayili Imar Kanununun 8 inci maddesinin (d) bendinin ikinci cümlesi,

yürürlükten kaldirilmistir.

MADDE 24 – 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayili Katma Deger Vergisi Kanununa asagidaki geçici madde eklenmistir.

“GEÇICI MADDE 34 – Bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten önce usulüne uygun olarak yürürlüge giren ve 23/6/2000 tarihli ve 4586 sayili Petrolün Boru Hatlari ile Transit Geçisine Dair Kanun kapsaminda bulunan milletlerarasi andlasma hükümleri çerçevesinde katma deger vergisinden istisna edilmis olan transit petrol boru hatti projelerinin insa ve modernizasyonunu gerçeklestirenlere 1/1/2014 tarihinden itibaren yapilan teslim ve hizmetler katma deger vergisinden müstesnadir.

Bu kapsamda yapilan mal teslimleri ve hizmet ifalari nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi islemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. Indirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler, 32 nci madde hükmü uyarinca istisna kapsaminda islem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.

Maliye Bakanligi, istisna kapsamina girecek teslim ve hizmetleri tanimlamaya, istisna ve iadeye iliskin usul ve esaslari belirlemeye yetkilidir.”

MADDE 25 – 5/6/1986 tarihli ve 3303 sayili Taskömürü Havzasindaki Tasinmaz Mallarin Iktisabina Dair Kanunun ek 1 inci maddesinin birinci fikrasi asagidaki sekilde degistirilmis ve maddeye bu fikradan sonra gelmek üzere asagidaki fikralar eklenmistir.

“Bu Kanun kapsaminda kalan ve bu maddeyi ihdas eden 11/11/1999 tarihli ve 4479 sayili Kanunun yürürlüge girdigi tarih olan 14/11/1999 tarihinden önce yapilan tapulama ve kadastro çalismalari sonucunda hükmen de olsa tapuda Hazine adina tescil edilen tasinmaz mallar ile tescil harici birakilan Devletin hüküm ve tasarrufu altindaki yerler; 14/11/1999 tarihindeki zilyetleri veya fiili kullanicilari tespit edilmek ve ayni tarih itibariyla varsa üzerindeki muhdesatin kime veya kimlere ait oldugu ve kim veya kimler tarafindan ne zamandan beri kullanildigi kadastro tutanaginin beyanlar hanesinde gösterilmek suretiyle, 21/6/1987 tarihli ve 3402 sayili Kadastro Kanununun 11 inci maddesinde belirtilen aski ilani hariç diger ilanlar yapilmaksizin öncelikle fiili durumlarina uygun olarak ifraz ve/veya tevhit edilmek suretiyle kadastrolari yapilarak tapuda Hazine adina tescil edilir ve kadastro tutanaginin beyanlar hanesindeki bilgiler tapu kütügünün beyanlar hanesine de aynen aktarilir. Tapu kütügünün beyanlar hanesinde tasinmazin zilyedi/kullanicisi ve/veya üzerindeki muhdesatin sahibi olarak gösterilen kisiler veya bunlarin kanuni ya da akdi halefleri, bu madde kapsaminda hak sahibi sayilir.”

“Bu kapsamda yapilacak kadastro çalismalari ikinci kadastro sayilmaz.

Bu madde kapsaminda kalan tasinmaz mallar ile tescil harici yerler, daha öncesinde tapuda Hazine adina tescil edilmis olup olmadigina veya tescil harici birakilip birakilmadigina bakilmaksizin Maliye Bakanliginin talebi üzerine, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlügünce fiili kullanim durumlari dikkate alinmak suretiyle ifraz ve/veya tevhit de edilebilir.

Bu madde kapsaminda kalan tasinmaz mallar ile tescil harici yerlerin kadastro çalismalari ile diger is ve islemler 3402 sayili Kanunun ek 4 üncü maddesi hükümlerine göre yürütülür.

Bu maddeye göre tapuda Hazine adina tescil edilen tasinmaz mallardan hak sahiplerine devrinde sakinca bulunmayanlar, kadastro islemlerinin kesinlestigi tarihten itibaren bes yil içinde il defterdarligina veya tasinmazin bulundugu ilçe mal müdürlügüne müracaat etmeleri hâlinde hak sahiplerine, 3402 sayili Kanunun 14 üncü maddesinde belirtilen miktarlari asmamak kaydiyla 2/7/1964 tarihli ve 492 sayili Harçlar Kanununun 63 üncü maddesine göre hesaplanacak harca esas degeri üzerinden devredilir.

Bu tasinmaz mallardan fiili durumuna uygun olarak ifraz ve/veya tevhit edilerek müstakil parsel olarak devredilmesi mümkün olmayanlar payli olarak, üzerinde çok katli bina bulunan tasinmazlar ise kat irtifaki/mülkiyeti tesisi suretiyle, bunun mümkün olmamasi hâlinde ise payli olarak hak sahiplerine devredilebilir.

Hak sahiplerinin, daha önce bu tasinmaz mallar hakkinda 24/2/1984 tarihli ve 2981 sayili Kanun hükümlerine uygun olarak arsa bedelinin tamamini ödeyerek; tapu tahsis belgesi almis olan kisiler veya tapu tahsis belgesi almak için yetkili idaresine müracaat eden ancak islemleri henüz sonuçlandiramamis olan kisiler olmasi hâlinde, bu tasinmaz mallarin tapu tahsis veya müracaat belgelerinde belirtilen miktar kadar olan kismi 2981 sayili Kanun hükümlerine göre, bu miktardan fazla olan kismi ise 492 sayili Kanunun 63 üncü maddesine göre hesaplanacak harca esas degeri üzerinden devredilir. Devredilen tasinmaz mallarin tapu tahsis veya müracaat belgelerinde belirtilen ve arsa bedeli tamamen ödenen kisimlari için hak sahiplerinden kadastro harci disinda bir bedel alinmaz. Bu tasinmaz mallar için hak sahipleri tarafindan kismen ödenen arsa bedelleri ise, devir isleminin yapilacagi tarihe kadar kanuni faizi uygulanarak güncellenir ve devir bedelinden düsülür. Arsa bedelini hiç ödemeyen hak sahipleri hakkinda ise bu maddeye göre harca esas deger üzerinden devir islemi yapilir.”

GEÇICI MADDE 1 – 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayili Büyüksehir Belediyesi Kanununun geçici 3 üncü maddesi ile 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayili Belediye Kanununun geçici 5 inci maddesi kapsaminda vadesi 31/12/2004 ve öncesine ait uzlasma kapsamina girmis borçlar için 31/12/2004 tarihinden itibaren takip amaçli olarak hesaplarda tutulan gecikme zammi gibi her türlü fer’iler, Uzlasma Kararlarinin Resmî Gazete’de yayimlanmasi ile birlikte, alacak olarak addedilmez ve takip edildikleri hesaplardan çikarilir. 5216 sayili Kanunun geçici 3 üncü maddesi ile 5393 sayili Kanunun geçici 5 inci maddesi ve bu maddenin uygulanmasinda ortaya çikabilecek tereddütleri gidermeye ve gerekli düzenlemeleri yapmaya Hazine Müstesarliginin bagli oldugu Bakan yetkilidir.

MADDE 26 – Bu Kanunun;

a) 8 inci maddesi ile 5520 sayili Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fikrasina eklenen (i) bendi 1/7/2015 tarihinde,

b) 16 nci maddesi ile 23 üncü maddesinin (a) ve (b) bentleri 15/5/2015 tarihinde,

c) Geçici 1 inci maddesi 1/1/2005 tarihinden geçerli olmak üzere yayimi tarihinde,

ç) Diger maddeleri yayimi tarihinde,

yürürlüge girer.

MADDE 27 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

6/4/2015 

Listeler için tiklayiniz.