KDV Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Taslağı

KATMA DEGER VERGISI GENEL UYGULAMA TEBLIGINDE DEGISIKLIK YAPILMASINA DAIR TEBLIGI (SERI NO: 3) (TASLAK) 

3065 sayili Katma Deger Vergisi (KDV) Kanununun ilgili maddelerinin verdigi yetki çerçevesinde 26/4/2014 tarih ve 28983 sayili Resmi Gazete’de yayimlanan KDV Genel Uygulama Tebliginde, bu Tebligin yayimindan itibaren geçerli olmak üzere asagidaki düzenlemelerin yapilmasina gerek duyulmustur.

1. KDV Genel Uygulama Tebliginin (I/C-1.1.2.) bölümünün sekizinci paragrafindan sonra gelmek üzere asagidaki paragraflar eklenmistir.

“Indirim hakkina sahip mükelleflerin ithalat matrahinda, ithalat isleminden sonra meydana gelen azalmalar nedeniyle fazla veya yersiz ödenen vergiler, bu mükellefler tarafindan indirim hesaplarina alindigindan iade edilmez. Ithalat sirasinda fazla veya yersiz olarak ödenen bu vergiler ile ilgili olarak mükellefler tarafindan indirim hesaplarinda herhangi bir düzeltme yapilmasina gerek bulunmamaktadir.

Bu uygulama yurtdisindan temin edilen hizmetlere iliskin sorumlu sifatiyla beyan edilerek ödenen KDV için de geçerlidir.”

2. KDV Genel Uygulama Tebliginin (I/C-1.1.2.) bölümünün son iki paragrafinda yer alan “25 Seri No.lu Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliginde” ibareleri “Özel Tüketim Vergisi (I) Sayili Liste Uygulama Genel Tebliginde” seklinde degistirilmistir.

3. KDV Genel Uygulama Tebliginin (I/C-2.1.3.1.) bölümünün sonuna asagidaki paragraf eklenmistir.

“213 sayili Kanuna göre, mücbir sebep nedeniyle mücbir sebebin basladigi tarihten, sona erdigi tarihe kadar geçen sürede mücbir sebepten yararlanan mükelleflerin vergi ödevleri ertelenmektedir. Bu kapsamda beyanname verme yükümlülükleri ileri tarihe ertelenen mükelleflerin, mücbir sebep halinde bulundugu süre içerisinde kismi tevkifat kapsamindaki alimlarinda tevkifat uygulanmaz.”

4. KDV Genel Uygulama Tebliginin (I/C-2.1.3.3.6.1.) bölümünün ikinci paragrafi asagidaki sekilde degistirilmistir.

“Söz konusu mallarin ithalatçilari veya 5018 sayili Kanuna ekli cetveller kapsamindaki idare, kurum ve kuruluslardan alanlar tarafindan tesliminde tevkifat uygulanmaz. Bu teslimlere iliskin düzenlenen faturada “Teslim edilen mal dogrudan ithalat yoluyla temin edildiginden/temin edilerek üretildiginden tevkifat uygulanmamistir.” veya “Teslim edilen mal 5018 sayili Kanuna ekli cetveller kapsamindaki idare, kurum ve kuruluslardan temin edildiginden/temin edilerek üretildiginden tevkifat uygulanmamistir.” açiklamasina ve söz konusu mallarin ithalatina iliskin fatura ve gümrük beyannamesi bilgilerine veya bu mallarin 5018 sayili Kanuna ekli cetveller kapsamindaki idare, kurum ve kuruluslardan alimina iliskin fatura bilgilerine yer verilir.”

5. KDV Genel Uygulama Tebliginin (I/C-2.1.4.2.) bölümünde yer alan örnek asagidaki sekilde degistirilmistir.

Örnek: Konfeksiyon toptancisi (A)’dan 100.000 TL’ye 1.000 parçalik fason is siparisi alan imalatçi (B), 2014/Ocak döneminde bu isle ilgili olarak fatura düzenlemis, faturada gösterilen (100.000 x 0,08 =) 8.000 TL KDV’nin (8.000 x 0,50 =) 4.000 TL’si (B)’ye ödenmis, (8.000 x 0,50=) 4.000 TL’lik kismi ise (A) tarafindan tevkifata tabi tutularak sorumlu sifatiyla beyan edilmistir.

(B), bu siparisin 200 adetlik kismini zamaninda teslim edemediginden bedelde 20.000 TL’lik bir azalma meydana gelmistir.

2014/Subat döneminde ortaya çikan bu degisiklik nedeniyle taraflarin karsilikli düzeltme yapmasi gerekmektedir.

Buna göre (B), (A)’ya 20.000 TL ile birlikte bu tutara ait (20.000 x 0,08 =) 1.600 TL KDV’nin tevkifata tabi tutulmayan (1.600 x 0,50 =) 800 TL’sini (toplam 20.800 TL) iade edecek, 2014/Ocak döneminde beyan ettigi 800 TL’yi 2014/Subat dönemine ait 1 No.lu KDV Beyannamesinde indirim konusu yapacaktir.

(A) ise 2014/Ocak döneminde indirim konusu yaptigi 800 TL’yi, 2014/Subat döneminde 1 No.lu KDV Beyannamesi ile beyan edecektir.

(A)’nin bu fason siparis nedeniyle tevkifata tabi tutarak beyan ettigi verginin, 20.000 TL’ye isabet eden kismi olan (1.600 x 0,50 =) 800 TL ayni zamanda indirim konusu yapilmis oldugundan, bir düzeltme islemine konu olmayacaktir.”

6. KDV Genel Uygulama Tebliginin (I/C-2.1.5.1.) bölümünün üçüncü paragrafindan sonra gelmek üzere asagidaki paragraf eklenmistir.

“5018 sayili Kanuna ekli cetveller kapsamindaki idare, kurum ve kuruluslar tarafindan sorumlu sifatiyla yapilan beyan veya gelir kaydinin süresinden sonra yapilmis olmasi halinde, satici tarafindan verilen 1 No.lu KDV Beyannamesi ile alicinin sorumlu sifatiyla yapmis oldugu beyan veya gelir kaydinin uyumlu olmasi sartiyla iade yapilmasi mümkündür.”

7. KDV Genel Uygulama Tebliginin (II/A-8.12.) bölümünün sekizinci paragrafi Teblig metninden çikarilmistir.

8. KDV Genel Uygulama Tebliginin (II/B-4.2.) bölümünün ikinci paragrafinin birinci cümlesinde yer alan “yapmak” ibaresinden sonra gelmek üzere “isteyen” ibaresi eklenmistir.

9. KDV Genel Uygulama Tebliginin;

– (II/B-6) bölümünün basliginda yer alan “Liman ve Hava Meydanlarina” ibaresi “Limanlara” seklinde,

– (II/B-6) bölümünün birinci paragrafinda yer alan “liman ve hava meydanlarina” ibaresi “limanlara” seklinde,

– (II/B-6.1) bölümünün besinci paragrafinda yer alan “Söz konusu istisna” ibaresi “Söz konusu istisna limanlara baglanti saglayan demiryolu hatlari ile” seklinde,

– (II/B-6.1) bölümünün altinci paragrafinda yer alan “liman ve hava meydanlarinin” ibaresi “limanlara baglanti saglayan demiryolu hatlari ile liman ve hava meydanlarinin” seklinde,

– (II/B-6.2) bölümünün birinci paragrafinda yer alan “Liman ve hava meydanlarinin” ibaresi “Limanlara baglanti saglayan demiryolu hatlari ile liman ve hava meydanlarinin” seklinde,

– (II/B-6.4) bölümünün birinci paragrafinda yer alan “Liman ve hava meydanlarina” ibaresi “Limanlara” seklinde

degistirilmistir.

10. KDV Genel Uygulama Tebliginin (II/B) kisminin 9 uncu bölümünden sonra gelmek üzere asagidaki bölüm eklenmis ve bu bölümden sonraki numara ise teselsül ettirilmistir.

“10. Türkiye Kizilay Dernegine Yapilan Teslim ve Hizmetler ile Türkiye Kizilay Derneginin Teslim ve Hizmetlerinde Istisna

10.1. Kapsam

3065 sayili Kanunun 13 üncü maddesine 15/4/2015 tarihinde yürürlüge girmek üzere 6639 sayili Kanunla (h) bendi eklenmistir.

Bu hükme göre, 15/4/2015 tarihinden itibaren;

– Türkiye Kizilay Dernegine tüzügünde belirtilen amaçlarina uygun olarak afet yönetimi ve yardimlari, barinma, beslenme, sosyal yardimlar, toplumu bilinçlendirme, ulusal ve uluslararasi insancil hukuk ve uluslararasi Kizilay-Kizilhaç Hareketi faaliyetleri, savas veya olaganüstü hâllerdeki görevleri ile kan, saglik, göç ve mülteci hizmetlerini (siginmaci hizmetleri dâhil) yerine getirmesine yönelik görevler kapsaminda yapilan teslim ve hizmetler,

– Türkiye Kizilay Derneginin ulusal ve uluslararasi isbirlikleri, uluslararasi mensubiyet ve üyelikleri, Birlesmis Milletlere bagli kurum ve kuruluslar ile uluslararasi akreditasyonu olan yardim kuruluslariyla yürüttügü insani yardim faaliyetleri kapsamindaki teslim ve hizmetleri

istisna kapsamina alinmistir.

Türkiye Kizilay Dernegine yapilan teslim ve hizmetler ile Türkiye Kizilay Derneginin teslim ve hizmetlerine yönelik istisna uygulamasi Kanun hükmünde sayilan islemlerle sinirli olup, bunlar disindaki islemlerde genel hükümlere göre KDV uygulanir.

Dolayisiyla Türkiye Kizilay Derneginin, söz konusu istisna hükmünde belirtilen faaliyetleri ile dogrudan ilgili olmayan mobilya, mefrusat ve benzeri demirbaslar ile binek otomobili, minibüs, otobüs ve benzeri araç alimlari, idari bina, tesis ve teçhizatinin temini, insasi, kurulmasi ve iletilmesine yönelik mal ve hizmet alimlari istisna kapsaminda degerlendirilmez. Istisna kapsaminda degerlendirilmeyen bu alimlara iliskin yedek parça, yakit, tadil, bakim, onarim masraflari ile idari hizmet birimlerinin tadil, bakim, onarim, isitma, elektrik, su, dogalgaz giderleri için de istisna uygulanmaz. Öte yandan, her türlü büro malzemesi ve kirtasiye alimlari, istisna hükmünde belirtilen faaliyetler ile dogrudan ilgili olmayan yiyecek, giyecek, temizlik malzemeleri alimlari ile hizmet teminleri istisna kapsaminda yer almamaktadir.

10.2. Istisnanin Uygulanmasi

3065 sayili Kanunun (13/h) maddesinde yer alan düzenleme tam istisna mahiyetindedir. Türkiye Kizilay Dernegi, istisna kapsaminda temin edecegi mal ve hizmete iliskin liste ile birlikte bagli oldugu vergi dairesine basvurur. Bu basvuru vergi dairesi tarafindan degerlendirilerek mal ve hizmet alimlarinda istisna uygulanacagina iliskin istisna belgesi (EK:22) Türkiye Kizilay Dernegine verilir ve mal ve hizmet listesi onaylanir. Türkiye Kizilay Derneginin subelerinin istisna kapsaminda temin edecegi mal ve hizmetlere iliskin basvuru, bu subelerin muhtasar beyanname yönünden bagli olduklari vergi dairelerine yapilmasi halinde, istisna belgesi bu vergi dairelerince verilir. Vergi dairesinden alinan istisna belgesi ve onayli liste Türkiye Kizilay Dernegi tarafindan saticilara ibraz edilerek istisna uygulanmasi saglanir. Satici firma bu istisna belgesi ve eki listeyi 213 sayili Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine göre saklar.

Istisna kapsamindaki mallarin ithalat yoluyla temin edilmesi halinde, istisna belgesi ve eki onayli liste ilgili gümrük idaresine ibraz edilmek suretiyle istisnanin uygulanmasi saglanir.

Türkiye Kizilay Derneginin istisna kapsamindaki teslim ve hizmetlerinde ise KDV hesaplanmaz.

Istisna uygulanan teslim ve hizmetler nedeniyle yüklenilen KDV, mükellefler tarafindan indirim konusu yapilabilir. Indirim yoluyla telafi edilemeyen KDV iade edilir.

10.3. Müteselsil Sorumluluk

Türkiye Kizilay Derneginin mal ve hizmet alimlarinda istisna kapsaminda islem yapilabilmesi için, teslim ve/veya hizmetin istisna kapsaminda olduguna iliskin istisna belgesi ve mal ve hizmet listesinin saticiya ibraz edilmesi sarttir.

Saticilarin bu belge ve liste olmadan istisna uygulamalari halinde, istisna uygulamasi nedeniyle ziyaa ugratilan vergi, ceza, zam ve faizlerden saticilar ile birlikte Türkiye Kizilay Dernegi de müteselsilen sorumludur.

Islemin, istisna için açiklanan sartlari bastan tasimadigi ya da sartlarin daha sonra ihlal edildiginin tespiti halinde, ziyaa ugratilan vergi ile buna bagli ceza, faiz ve zamlar, Türkiye Kizilay Derneginden aranir.

10.4. Beyan

Bu istisna kapsaminda KDV hesaplanmayan teslim ve hizmetler, teslim ve hizmetin gerçeklestigi döneme ait KDV beyannamesinde yer alan “Istisnalar-Diger Iade Hakki Doguran Islemler” kulakçiginin, “Tam Istisna Kapsamina Giren Islemler” tablosunda 324 kod numarali satirinda beyan edilir.

Beyan edilen satirin “Teslim ve Hizmet Tutari” sütununa istisnaya konu teslim ve hizmetlerin KDV hariç tutari, “Yüklenilen KDV” sütununa bu teslim ve hizmetlere iliskin alim ve giderlere ait belgelerde gösterilen toplam KDV tutari yazilir. Iade talep etmek istemeyen mükellefler, “Yüklenilen KDV” sütununa “0” yazmalidir.

10.5. Iade

Bu istisnadan kaynaklanan iade taleplerinde asagidaki belgeler aranir:
– Standart iade talep dilekçesi
– Istisnanin beyan edildigi döneme iliskin indirilecek KDV listesi
– Iade hakki doguran isleme ait yüklenilen KDV listesi
– Iadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
– Satis faturalari listesi
– Vergi dairesinden alinacak istisna belgesi ve eki listenin örnegi

10.5.1. Mahsuben Iade

Mükelleflerin bu istisnadan kaynaklanan mahsuben iade talepleri, yukaridaki belgelerin ibraz edilmis olmasi halinde miktarina bakilmaksizin vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir.

10.5.2. Nakden Iade

Mükelleflerin bu istisnadan kaynaklanan ve 5.000 TL’yi asmayan iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir. Iade talebinin 5.000 TL’yi asmasi halinde asan kismin iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir. Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat, vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre çözülür.”

11. KDV Genel Uygulama Tebliginin;
– (II/C-2.1.) bölümünün ikinci paragrafinda yer alan “11 Seri No.lu Özel Tüketim Vergisi  (ÖTV) Genel Tebliginde” ibaresi “Özel Tüketim Vergisi (I) Sayili Liste Uygulama Genel Tebliginde” seklinde, üçüncü paragrafinda yer alan “11 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliginin “Tanimlar” baslikli (1.) bölümünde” ibaresi “Özel Tüketim Vergisi (I) Sayili Liste Uygulama Genel Tebliginin (II/C-5.2.Tanimlar) baslikli bölümünde” seklinde,

– (II/C-2.3) bölümünde yer alan “11 Seri No.lu Özel Tüketim Vergisi  (ÖTV) Genel Tebligi” ibaresi “Özel Tüketim Vergisi (I) Sayili Liste Uygulama Genel Tebligi”  seklinde,

degistirilmistir.

12. KDV Genel Uygulama Tebliginin (II/E) kisminda yer alan “2. Birlesmis Milletler (BM) ile Kuzey Atlantik Antlasmasi Teskilati (NATO) Temsilcilikleri ve Bu Teskilatlara Bagli Program, Fon ve Özel Ihtisas Kuruluslari ile Iktisadi Isbirligi ve Kalkinma Teskilatina (OECD) Resmi Kullanimlari Için Yapilacak Mal Teslimi ve Hizmet Ifalari ile Bunlarin Sosyal ve Ekonomik Yardim Amaciyla Bedelsiz Olarak Yapacaklari Mal Teslimi ve Hizmet Ifalarinda Istisna” baslikli bölümü basligiyla birlikte asagidaki gibi degistirilmistir.

“2. Uluslararasi Kuruluslar ile Bu Kuruluslara Bagli Program, Fon, Temsilcilik ve Özel Ihtisas Kuruluslarina Yapilan Teslim ve Hizmetlerde Istisna

3065 sayili Kanunun 6637 sayili Kanunla degisen geçici 26 nci maddesinde,

“Ev sahibi hükümet anlasmalari veya ülkemizin taraf oldugu diger anlasmalar çerçevesinde Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararasi kuruluslar ile bu kuruluslara bagli program, fon, temsilcilik ve özel ihtisas kuruluslarinin resmî kullanimlari için yapilacak mal teslimi ve hizmet ifalari, bunlarin sosyal ve ekonomik yardim amaciyla bedelsiz olarak yapacaklari mal teslimi ve hizmet ifalari, bedelsiz mal teslimi ve hizmet ifalari ile ilgili mal ve hizmetlerin bunlara teslim ve ifasi; ilgili kurum, temsilcilik, program, fon ve özel ihtisas kuruluslarinin Türkiye’deki faaliyetlerinin devami veya ilgili kurumlara iliskin uluslararasi anlasmalarin yürürlükte bulundugu süre içinde katma deger vergisinden müstesnadir.

Birinci fikrada yer alan istisnadan yararlanan kuruluslarin yönetici kadrolarinda görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandasi olmayan mensuplarina Türkiye’de görevde bulunduklari süre içinde yapilacak mal teslimi ve hizmet ifalari da katma deger vergisinden müstesnadir.

Bu maddede düzenlenen istisnalar dolayisiyla yüklenilen vergiler, vergiye tabi islemler üzerinden hesaplanan vergilerden indirilir. Indirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler ise 32 nci madde hükümleri uyarinca istisna kapsaminda islem yapan mükellefin talebi üzerine nakden veya mahsuben iade edilir.

Bu istisnanin uygulamasina iliskin usul ve esaslari belirlemeye Maliye Bakanligi yetkilidir.”

hükmü yer almaktadir.

2.1. Kapsam

Ev sahibi hükümet anlasmalari veya ülkemizin taraf oldugu diger anlasmalar çerçevesinde Türkiye’de faaliyet gösteren uluslararasi kuruluslar ile bu kuruluslara bagli program, fon, temsilcilik ve özel ihtisas kuruluslarinin;

– Resmi kullanimlari için bunlara yapilacak mal teslimi ve hizmet ifalari,

– Sosyal ve ekonomik yardim amaciyla bedelsiz olarak yapacaklari mal teslimi ve hizmet ifalari,

– Bedelsiz mal teslimi ve hizmet ifalari ile ilgili mal ve hizmetlerin bunlara teslim ve ifasi,

– Yönetici kadrolarinda görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandasi olmayan mensuplarina Türkiye’de görevde bulunduklari süre içerisinde yapilacak mal teslimi ve hizmet ifalari

bu kuruluslarin Türkiye’deki faaliyetlerinin devami veya ilgili kurumlara iliskin uluslararasi anlasmalarin yürürlükte bulundugu süre içerisinde istisna kapsamindadir.

2.2. Istisna Uygulamasi

2.2.1. Uluslararasi Kuruluslar Bakimindan

Bu istisnanin uygulamasinda, Disisleri Bakanliginca istisnadan yararlanabilecek kuruluslar adina düzenlenecek “Istisna Belgesi” kullanilir.

KDV istisnasindan yararlanmak isteyen kuruluslar, resmi kullanimlari için kendilerine yapilacak mal teslimi ve hizmet ifalari ile bedelsiz mal teslimi ve hizmet ifalarina iliskin mal ve hizmet alimlarinda istisna belgesini saticilara ibraz ederek KDV uygulanmamasini talep ederler. Ayrica KDV istisnasindan yararlanan kuruluslar, istisna kapsaminda alinan mal ve hizmetlerin gösterildigi bir listeyi onaylayarak saticiya verirler.

Saticilar tarafindan, kendilerine ibraz edilen istisna belgesi incelenerek, mal ve hizmetlerin istisna kapsamina girip girmedigi tespit edilir, kapsama giren mal ve hizmetlerin satisina iliskin olarak düzenlenen faturada KDV hesaplanmaz.

Istisna belgesi örnegi ile onayli mal ve hizmet listesi saticilar tarafindan 213 sayili Kanunun muhafaza ve ibraz hükümleri çerçevesinde saklanir.

Kanunun geçici 26 nci maddesinde sayilan kuruluslar ve bunlarin temsilcilikleri adina düzenlenmesi gereken faturada, kurulus ve temsilcilik adi ve adresi, istisna belgesinin tarih ve numarasi ile kurulus ve temsilcilik adina alim yapana iliskin bilgilere (adi-soyadi, adresi, kimlik karti numarasi) yer verilir.

2.2.2. Uluslararasi Kuruluslar ile Bu Kuruluslara Bagli Program, Fon, Temsilcilik ve Özel Ihtisas Kuruluslarinin Yönetici Kadrolarinda Görev Yapan Mensuplar Bakimindan

Istisna kapsamina, ev sahibi hükümet anlasmalari veya ülkemizin taraf oldugu diger anlasmalar çerçevesinde Türkiye’de faaliyet gösteren ve istisna kapsaminda olan uluslararasi kuruluslar ile bu kuruluslara bagli program, fon, temsilcilik ve özel ihtisas kuruluslarinin yönetici kadrolarinda görev yapan ve Türkiye Cumhuriyeti vatandasi olmayan mensuplarina Türkiye’de görevde bulunduklari süre içinde yapilan ve bedeli KDV dahil en az 50 TL olan kisisel mal ve hizmetler girmektedir. Elektrik, su ve telekomünikasyon harcamalarinda 50 TL sarti aranmaz.

Bu kapsamda istisnadan yararlanacak yönetici kadrolarinda görev yapan ve Türkiye Cumhuriyeti vatandasi olmayan mensuplar, Disisleri Bakanligi tarafindan belirlenir ve bu mensuplar adina Disisleri Bakanliginca bir Istisna Belgesi/Karti düzenlenir.

Disisleri Bakanligi, istisna için geçerli olacak yillik kisisel harcamalarin üst sinirini tespit eder ve ilgili  uluslararasi kurulus ile bu kurulusa bagli program, fon, temsilcilik ve özel ihtisas kuruluslarina bildirir. Disisleri Bakanligi tarafindan bu bilgiler Gelir Idaresi Baskanligina da iletilir. Bu bilgilerde herhangi bir degisiklik olmasi halinde bu degisiklikler, Disisleri Bakanligi tarafindan, uygulamanin aksamasina neden olmayacak bir sürede Gelir Idaresi Baskanligina bildirilir.

Istisna, verginin önce uygulanip sonra iade edilmesi seklinde yürütülecek olup, bu kapsamda istisnadan faydalanacak yönetici kadrosundaki mensuplar, KDV’ye tabi her türlü mal ve hizmeti KDV ödeyerek satin alir. Fatura düzenleme sinirinin altinda kalsa bile bu kapsamdaki satislar için fatura düzenlenmesi zorunludur.

Bu çerçevede, bu kapsamda istisnadan faydalanacak yönetici kadrosundaki mensuplara satis yapan KDV mükellefleri, düzenledikleri faturalarda istisnadan faydalanacak yönetici kadrosundaki kisinin adi-soyadini, Disisleri Bakanliginca düzenlenen Istisna Belgesi/Kartinin numarasini veya yabancilara mahsus kimlik numarasini yazmalidir. Bu bilgilerin yer almadigi faturalara dayanilarak iade talebinde bulunulamaz. Ancak elektrik, su ve telekomünikasyon harcamalarina ait belgelerde bu kosul aranilmaz.

Ayrica, mensuplarin akaryakit, dogalgaz, motorlu tasit ve tasinmaz alimlarinda takrir yöntemi uygulanir.

2.3. Beyan

Istisna kapsamindaki kuruluslara KDV hesaplanmadan yapilan teslim ve hizmetler saticilar tarafindan KDV beyannamesinde yer alan “Istisnalar-Diger Iade Hakki Doguran Islemler” kulakçiginin, “Tam Istisna Kapsamina Giren Islemler” tablosunda, 321 kod numarali satirinda beyan edilir.

Bu satirin “Teslim ve Hizmet Tutari” sütununa istisnaya konu islem bedeli, “Yüklenilen KDV” sütununa bu islemle ilgili alim ve giderlere ait belgelerde gösterilen toplam KDV tutari yazilir.

Iade talep etmek istemeyen mükellefler, “Yüklenilen KDV” sütununa iliskin alana “0” yazar.

2.4. Iade

2.4.1. Uluslararasi Kuruluslar Bakimindan

Istisna kapsamindaki kuruluslara KDV hesaplanmaksizin yapilan teslim ve hizmetlerden kaynaklanan iade taleplerinde asagidaki belgeler aranir:

– Standart iade talep dilekçesi
– Istisnanin beyan edildigi döneme iliskin indirilecek KDV listesi
– Iade hakki doguran isleme ait yüklenilen KDV listesi
– Iadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
– Satis faturalari listesi
-Disisleri Bakanligindan alinan Istisna Belgesi örnegi
– Istisnadan yararlanan kuruluslar tarafindan onaylanan mal ve hizmet listesi

2.4.1.1. Mahsuben Iade

Mükelleflerin bu islemden kaynaklanan mahsuben iade talepleri, yukaridaki belgelerin ibraz edilmis olmasi halinde miktarina bakilmaksizin vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir.

2.4.1.2. Nakden Iade

Mükelleflerin bu islemden kaynaklanan ve 5.000 TL’yi asmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir. Iade talebinin 5.000 TL’yi asmasi halinde asan kismin iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir. Teminat verilmesi halinde, mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre çözülür.

2.4.2. Uluslararasi Kuruluslar ile Bu Kuruluslara Bagli Program, Fon, Temsilcilik ve Özel Ihtisas Kuruluslarinin Yönetici Kadrolarinda Görev Yapan Mensuplar Bakimindan

Istisna kapsamdaki uluslararasi kuruluslar ile bu kuruluslara bagli program, fon, temsilcilik ve ihtisas kuruluslarinin yönetici kadrolarinda görev yapan mensuplarindan, bedeli KDV dahil en az 50 TL olan mal ve hizmetlere ait alis sirasinda ödedikleri KDV’nin iadesini talep edenler; içinde bulunduklari takvim yilinin üçer aylik dönemleri itibariyla gerçeklesen harcamalarina ait fatura, serbest meslek makbuzu ve benzeri belgeleri, Disisleri Bakanligi ile Gelir Idaresi Baskanliginin internet sitelerinde örnegi yer alan bildirim formuna ekleyerek takip eden ayda istisna kapsamindaki kurulusun belirleyecegi süre içinde bu kurulusa verirler. Elektrik, su ve telekomünikasyon harcamalarinda bedel 50 TL’yi geçmese dahi bu harcamalara iliskin belgeler bu bildirim formuna eklenir.

Iade hakki sahibi mensuplarin, ödeme kaydedici cihaz fisi ibraz etmek suretiyle iade talebinde bulunmasi mümkün degildir.

Ilgililer tarafindan harcamalara iliskin bildirim formlari doldurulurken, birden fazla sayfadan olusan faturalarin birinci sayfadaki numarasi tam olarak yazilir, diger sayfalara ait numaralarin son üç hanesinin arasina “-” isareti konularak kaydedilebilir.

Istisna kapsamindaki kuruluslar, yöneticilerinden aldiklari formlari, içinde bulunduklari takvim yilinin üçer aylik dönemlerini takip eden ayin sonuna kadar resmi bir yazi ekinde, bulunduklari yer vergi dairesi baskanliginin (vergi dairesi baskanligi bulunmayan illerde defterdarligin) yetkilendirdigi vergi dairesine intikal ettirirler. Istisna kapsamindaki kuruluslar, bildirim formlarinin vergi dairelerine zamaninda verilebilmesine yönelik gerekli tedbirleri alirlar.

Formlarin, vergi dairesine öngörülen süre geçtikten sonra verilmesi/gönderilmesi halinde, degerlendirme ve iade islemi bir sonraki üç aylik dönem itibariyla yapilir.

Içinde bulunulan yilin üç aylik bir döneminde mal ve hizmet alimlarina ait KDV’nin iadesi için form verilmedigi veya bazi harcamalar verilen formlara dahil edilmedigi takdirde, bu harcamalarin cari yili geçmemek kaydiyla izleyen dönemlerde verilecek formlara dahil edilmesi mümkündür.

Istisna hakki sahibinin yil içinde göreve baslamasi halinde, yararlanacagi istisna tutari göreve basladigi ay tam olarak dikkate alinarak kist olarak hesaplanir.

Görev sürelerini tamamlayarak iade talep dönemleri içinde ülkemizden ayrilacak olanlar, iade formlarini, ayrildigi tarih itibariyla bu bölümde belirtilen dönem ve sürelere bagli olmaksizin vergi dairesine verebilir, ancak vergi dairesi bu talepleri ait oldugu döneme iliskin diger islemlerle birlikte degerlendirip, sonuçlandirir.

Vergi dairesi, Disisleri Bakanliginin belirledigi yillik harcama siniri çerçevesinde gerçeklesen mal ve hizmet alimlari sirasinda ödenen KDV’ye iliskin fatura ve benzeri belgeleri, Tebligin bu bölümü ve yukaridaki hususlar çerçevesinde degerlendirir. Vergi dairesi iade islemlerini, formlarin intikal ettigi tarihten itibaren en geç 30 gün içinde sonuçlandirir ve iade tutarini ilgili kisinin banka hesabina aktarir.

Iade yapmaya yetkili vergi daireleri, elektronik ortamda kendilerine gelen bilgi ve formlarla kagit ortaminda alinan form ve diger belgeleri karsilastirmak suretiyle gerekli kontrolleri yaparlar. Iade yapmaya yetkili vergi dairelerince, hak sahiplerinden yabancilara mahsus kimlik numarasi disinda ayrica vergi kimlik numarasi istenmez.

Iadeye esas olmak üzere vergi dairelerine ibraz edilecek elektrik, su, haberlesme, uçak bileti, egitim vb. harcamalara ait fatura asillarini ülkelerine de vermek/göndermek zorunda olan istisna hakki sahibi, söz konusu belgelerin asli ile birlikte fotokopilerini de ibraz edebilirler. Bu durumda ilgili vergi dairesince, belgeler üzerinde gerekli kontrol yapildiktan ve fotokopi nüshasinin aslina uygunlugu yazildiktan sonra asil belgeler ilgililere geri verilir.

Bildirime ekli fatura ve benzeri belgelerin sahte belge veya muhteviyati itibariyla yaniltici belge oldugu vergi inceleme raporu ile tespit edilmisse, bu belgelerde gösterilen KDV tutarlariyla sinirli olmak üzere iade talebi yerine getirilmez.

Iadenin ilgili oldugu yil ile bir önceki yil içinde haklarinda sahte belge veya muhteviyati itibariyla yaniltici belge düzenledigi konusunda vergi inceleme raporu bulunanlardan alim yapilmissa, bu saticilardan alinan belgelerde gösterilen KDV tutarlari ile sinirli olmak üzere, iade talepleri yerine getirilmez. Söz konusu belgelerin gerçek olup olmadigi üç ay içinde vergi dairesince tespit edilir ve olumlu sonuçlanmasi halinde iade yerine getirilir.

Istisna hakki sahibi tarafindan iadesi talep edilen KDV tutari, herhangi bir nedenle kismen veya tamamen iade edilmedigi takdirde, vergi dairesince bu durum ivedi olarak gerekçeli bir yazi ile talep sahibine ve Gelir Idaresi Baskanligina bildirilir.”

13. KDV Genel Uygulama Tebliginin (II/E) kisminin sonuna asagidaki bölüm eklenmistir.

“6. Milletlerarasi Andlasma Hükümleri Çerçevesinde KDV’den Istisna Edilmis Olan Transit Petrol Boru Hatti Projelerinin Insa ve Modernizasyonuna Iliskin Istisna

6.1. Istisnanin Kapsami

6637 sayili Kanun ile 3065 sayili Kanuna eklenen geçici 34 üncü maddede;

“Bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten önce usulüne uygun olarak yürürlüge giren ve 23/6/2000 tarihli ve 4586 sayili Petrolün Boru Hatlari ile Transit Geçisine Dair Kanun kapsaminda bulunan milletlerarasi andlasma hükümleri çerçevesinde katma deger vergisinden istisna edilmis olan transit petrol boru hatti projelerinin insa ve modernizasyonunu gerçeklestirenlere 1/1/2014 tarihinden itibaren yapilan teslim ve hizmetler katma deger vergisinden müstesnadir.

Bu kapsamda yapilan mal teslimleri ve hizmet ifalari nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi islemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. Indirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler, 32 nci madde hükmü uyarinca istisna kapsaminda islem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.

Maliye Bakanligi, istisna kapsamina girecek teslim ve hizmetleri tanimlamaya, istisna ve iadeye iliskin usul ve esaslari belirlemeye yetkilidir.” hükmü yer almaktadir.

Buna göre, söz konusu istisna hükmünün uygulanabilmesi için;

– Bu madde hükmünün yürürlüge girdigi 7/4/2015 tarihinden önce usulüne uygun olarak yürürlüge girmis bir milletlerarasi andlasma olmasi,

– Bu andlasmanin 23/6/2000 tarihli ve 4586 sayili Petrolün Boru Hatlari ile Transit Geçisine Dair Kanun kapsaminda bulunmasi,

– Milletlerarasi andlasmada insa ve modernize edilecek transit petrol boru hatlarinin KDV’den istisna edildigine dair hüküm bulunmasi

gerekmektedir.

Bu sartlar dahilindeki transit petrol boru hatlarinin insa ve modernizasyonunu gerçeklestirenlere, insa ve modernizasyona iliskin yapilan teslim ve hizmetler, 1/1/2014 tarihinden itibaren KDV’den istisnadir.

Istisna kapsaminda olan transit petrol boru hatti projelerinin insa ve modernizasyonunu gerçeklestirenlere Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanligi tarafindan, yapilan projenin istisna kapsaminda olduguna dair belge verilir. Bu istisnadan Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanligi tarafindan verilen belge sahipleri yararlanabilir.

Istisna kapsamindaki projelerin insa ve modernizasyonunu gerçeklestirenlere yapilacak teslim ve hizmetlerin, münhasiran bu hatlarin insa ve modernizasyonuna iliskin olmasi gerekir.

Bu nedenle, belge sahiplerinin idari faaliyetleri ile idari bina, tesis ve teçhizatinin insasi, kurulmasi ve isletilmesine ait mal ve hizmet alimlarina istisna uygulanmaz. Mobilya, mefrusat ve benzeri demirbaslar ile binek otomobili, minibu¨s, otobu¨s ve benzeri araç alimlari istisna kapsaminda degerlendirilmez. Istisna kapsaminda degerlendirilmeyen bu alimlara iliskin yedek parça, yakit, tadil, bakim ve onarim masraflari ile idari hizmet birimlerinin tadil, bakim, onarim, isitma, aydinlatma giderleri, her tu¨rlu¨ bu¨ro malzemesi, kirtasiye, yiyecek, giyecek gibi alimlar ve temizlik hizmetlerinde de istisna uygulanmaz.

Yapilan isin bu¨tu¨nu¨ içerisinde istisna kapsaminda olmayan mal ve hizmetlerin bulunmasi halinde bunlar ayrica fatura edilir ve bu teslim veya hizmet bedelleri u¨zerinden KDV hesaplanir.

Insa ve modernizasyon islerinde dogrudan kullanilan mal ve hizmetlere iliskin olarak, bu islerde kullanilan boru, yedek parça, sarf malzemesi ve benzeri mal alimlari ile insa ve modernizasyonla ilgili yapim isleri, bu islerde kullanilan mallarin tasinmasina yönelik nakliye hizmeti ve benzeri hizmetler istisna kapsaminda degerlendirilir.

3065 sayili Kanunun geçici 34 üncü maddesinde düzenlenen istisnanin uygulamasi bu Tebligin (II/B-3.2.2), beyani (II/B-3.3), iadesi (II/B-3.4) bölümünde yapilan açiklamalar çerçevesinde yürütülür.

6.2. Müteselsil Sorumluluk

Bu istisna kapsaminda islem yapilabilmesi için, istisna belgesinin, teslim veya hizmeti yapacak olan satici mükellefe ibraz edilmesi sarttir. Mükelleflerin bu belge olmadan istisna uygulamalari halinde, istisna uygulamasi nedeniyle ziyaa ugratilan vergi, ceza, zam ve faizlerden teslim veya hizmeti yapan mükellefler ile birlikte teslim veya hizmet yapilan alici da mu¨teselsilen sorumludur.

Islemin, istisna için bu bölümde açiklanan sartlari bastan tasimadigi ya da sartlarin daha sonra ihlal edildiginin tespiti halinde, ziyaa ugratilan vergi ile buna bagli ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsaminda teslim veya hizmet yapilan alicidan aranir.

6.3. 1/1/2014 – 7/4/2015 Tarihleri Arasinda KDV Ödenerek Yapilan Alimlar

3065 sayili Kanunun geçici 34 üncü maddesi 7/4/2015 tarihinde yürürlüge girmekle birlikte istisna hükmü 1/1/2014 tarihinden itibaren yapilan teslim ve hizmetleri de kapsamaktadir.

Bu istisna kapsaminda yapilan mal teslimleri ve hizmet ifalari nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi islemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. Indirim yoluyla telafi edilemeyen vergiler, 32 nci madde hükmü uyarinca istisna kapsaminda islem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.

Belge sahibi mükelleflerin 1/1/2014 – 7/4/2015 tarihleri arasinda yukarida yapilan açiklamalar çerçevesinde istisna kapsaminda olan ancak, KDV ödemek suretiyle temin edilen mal ve hizmetlerle ilgili olarak bu Tebligin (I/C-1.1) bölümünde yapilan açiklamalar çerçevesinde gerekli düzeltme islemleri yapilir. Bu düzeltme islemleri sonucu fazla veya yersiz olarak ödenmis olan vergi saticilara iade edilir.”

14. KDV Genel Uygulama Tebliginin (II/F-4.7.1.) bölümünün ikinci paragrafi kaldirilmis olup, bu paragrafin yerine asagidaki paragraflar eklenmistir.

“Külçe altin, külçe gümüs, döviz ve para teslimleri KDV’den istisna olup, hisse senedi teslimleri yaninda, ayni mahiyette olan kâr ortakligi belgesi, gelir ortakligi belgesi gibi kar payi veya temettü getiren kiymetli evrak teslimleri de vergiden müstesnadir.

Tahvil, bono, varlik kiralama sirketleri tarafindan ihraç edilen kira sertifikalari ve Türkiye’de kurulu borsalarda islem gören sermaye piyasasi araçlari, sürekli el degistirilebilen yatirim araçlari olup, bunlari ihraç edenler ile birincil veya ikincil piyasada alip satanlar arasinda dogrudan bir borç alacak iliskisi bulunmamaktadir. Bu araçlarin ihracinda, ihraç edenin tahsil ettigi bedel ile bu araçlarin itfasinda ihraççinin ödedigi bedel, yapilan yatirim araci tesliminin karsiligini olusturmaktadir. Dolayisiyla ödünç para verme isleminde olusan hizmet bedelinden farkli olarak, bu araçlara iliskin faiz, kupon ve benzeri ödemeler, bunlarin bünyesinde yer almakta ve bu araçlarin ayrilmaz bir parçasini olusturmaktadir.

3065 sayili Kanunun (17/4-g) maddesinde yer alan istisna, sermaye piyasasi araçlari üzerinde olusabilecek vergi yükünün ortadan kaldirilmasini ve ülkemizde kurulu borsalarin islem hacminin artirilmasini amaçlamaktadir.

Buna göre;
– Sermaye piyasasi mevzuatina göre ihraç edilen tahvil, bono ve varlik kiralama sirketleri tarafindan ihraç edilen kira sertifikalari gibi yatirim araçlarinin teslimi,
– Türkiye’de kurulu borsalarda islem görmek sartiyla varliga dayali menkul kiymet, ipotege dayali menkul kiymet, gayrimenkul sertifikasi gibi diger sermaye piyasasi araçlarinin teslimi
3065 sayili Kanunun (17/4-g) maddesi geregince vergiden istisna olup, bunlara iliskin yapilan faiz, kupon ve benzeri ödemeler de istisna kapsaminda degerlendirilmektedir.”

15. KDV Genel Uygulama Tebliginin (II/F-4.9.) bölümünde yer alan Örnek 3 Teblig metninden çikarilmistir.

16. KDV Genel Uygulama Tebliginin (III/C-2.4.) bölümünün ikinci paragrafinda yer alan “mallar” ibaresi “mallara” seklinde degistirilmistir.

17. KDV Genel Uygulama Tebliginin (VI/B-2.1.1) bölümünün birinci paragrafindaki “(IV/E-3.2)” ibaresi “(VI/B-2.2.)” seklinde degistirilmistir.

Teblig olunur.